Waarom draagt een Joodse man een toupet en wat is de rede van de langen plukken haar die aan beide kanten onder de toupet uitkomen?

Een hoofddoek bij vrouwelijke moslims is om de haren te bedekken. Heeft het dragen van een toupet bij joodse mannen ook een rede? En waarom hebben ze aan beide kanten een lange pluk haar (staartjes) zitten terwijl de rest kort is? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
17.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een toupet is een pruik, wat een joodse man draagt heet een keppel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En orthodox joodse vrouwen dragen ook een hoofddoek of een pruik om hun haren te bedekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kathlyn, bedankt voor je verbetering. Ik heb altijd gedacht dat het een toupet was en ik had voor deze vraag ook nog nooit van een keppel gehoord. Het rare aan bepaalde "geloven" vind ik dus juist dat je iets niet mag laten zien. Waarom zou je je haren niet mogen laten zien??? Ik denk dat als ze me 101 x uitleggen hoe dat zit, ik er nog met mijn pet niet bij kan. Niet hatelijk bedoeld ofzo, maar ik zie er gewoon het nut niet van in.

Het beste antwoord

Joodse mannen dragen geen toupet maar een keppeltje. En de orthodox joodse mannen ook nog een zwarte hoed.

"De keppel of kipa is het hoofddeksel, waarmee joodse mannen hun hoofd bedekken, om een onderscheid te maken tussen het aardse en het hogere.
Ook de uitspraken in de Misjna en Talmoed, volgens welke het in strijd is met de zedigheid om blootshoofds te lopen, spelen een factor bij het dragen van een keppel.

Bij bepaalde gelegenheden, zoals het bestuderen van heilige teksten en het bezoeken van de synagoge en van begraafplaatsen is het dragen een hoofdbedekking verplicht. Daarbuiten is het een persoonlijke keuze, net als de kleur, vorm en materiaal van de keppel, pet of hoed."

Als je als man een synagoge bezoekt (dus ook als niet-joodse toerist) moet je een keppeltje op, zo heb ik gemerkt.

"Orthodoxe joden laten het haar bij de slapen groeien omdat in (...) de Thora, staat dat zij geen haar rond de oren mogen afronden en hun baard niet kort mogen knippen. Dit interpreteren de joden zo dat ze het haar niet mogen knippen met een scheermes of pincet. Met een schaar mag het wel.
De meeste joden vinden dat ze het gebod naleven als ze hun bakkebaarden laten staan. Maar chassidische joden (...) gaan een stapje verder. Om hun sterke geloof en culturele verbondenheid te tonen laten ze het haar voor hun oren groeien. Naar believen krullen sommigen het haar of stoppen ze de lokken achter hun oren, zodat het haar in een lus over hun wangen valt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bronnen: http://www.jhm.nl/cultuur-en-geschiedenis/woordenlijst/k/keppel
http://historianet.nl/vraag-het-historici/waarom-hebben-joodse-mannen-pijpenkrullen
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog nooit van een keppeltje gehoord. Mij hebben ze altijd gezegd dat het toupet is. Bedankt voor alle informatie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1e antwoord en met bron, dat maakt dit het beste antwoord. Beide antwoorden vind ik goed, maar helaas mag er maar 1 het beste antwoord zijn. Geluk voor jou dus :p Dank je...

Andere antwoorden (1)

De keppel is een rond petje en word gedragen bij het bidden, thuis of in een synagoge door het mannelijke geslacht. De keppel herinnerd men aan god die boven hen staat.

De keppel word ook wel een kippá genoemd. De keppel is een van de kenmerken van het Jodendom, maar dit betekent niet dat elk joods persoon er een draagt en dat ze hem altijd dragen.

• Orthodoxe joden dragen de hele dag een keppel. Ze dragen dit binnen en buiten en zelfs onder een hoed. Het dragen van hoofdbedekking in welke vorm dan ook wordt gezien als een teken van trouw en verbondenheid aan de Joodse traditie. Meestal word een zwarte keppel gedragen.

• Reformjoden of liberale joden dragen de keppel altijd in de synagoge en in sommige landen is het voor de vrouwen ook toegestaan om een keppel te dragen.

Het dragen van een keppel is niet verplicht maar wel een gewoonte.
De redenen voor het dragen van een keppel zijn:
• God is boven je
• Laten zien dat je joods bent.

Orthodoxe joden laten het haar bij de slapen groeien omdat in hun heilige boek, de Thora, staat dat zij geen haar rond de oren mogen afronden en hun baard niet kort mogen knippen. Dit interpreteren de joden zo dat ze het haar niet mogen knippen met een scheermes of pincet. Met een schaar mag het wel.

De meeste joden vinden dat ze het gebod naleven als ze hun bakkebaarden laten staan. Maar chassidische joden, een sekte met wortels in het Oost-Europa van de 18e eeuw, gaan een stapje verder. Om hun sterke geloof en culturele verbondenheid te tonen laten ze het haar voor hun oren groeien. Naar believen krullen sommigen het haar of stoppen ze de lokken achter hun oren, zodat het haar in een lus over hun wangen valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"in sommige landen is het voor de vrouwen ook toegestaan om een keppel te dragen" Zouden ze dat graag willen dan?? Bedankt iig voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in bepaalde gebieden zie je ook vrouwen een keppel dragen.