Waren de bisschoppen van Münster Rooms Katholiek of Lutheraans?

11 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht kan je groome mij en anderen even "verlichten" http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/religie/lutheraanse-bisschoppen.356362

Antwoorden (2)

Rooms Katholiek. Daarom kwam Bernhard von Galen ook Noord-Nederland belegeren. Zielen en land veroveren voor de Vaticaanse troon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rooms Katholiek. De protestantse kerken kennen helemaal geen functies als bisschop, kardinaal of paus, of iets vergelijkbaars.

Toegevoegd na 1 uur:
Helemaal fout dus, zoals MrTomaat al opmerkt. Er zijn wel degelijk bisschoppen in de Lutheraanse kerk (zie bijgevoegde link).

Maar die van Munster zijn wel degelijk katholiek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Lutheran_bishops Dat was dus ook mijn eerste ingeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/religie/lutheraanse-bisschoppen.356362 Heb er een vraag van gemaakt.
corzijlstra
11 jaar geleden
Volgens mij horen de Anglicanen ook tot het protestantisme. Daar zijn/waren ook bisschoppen bij? En de Oud-Katholieken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker, Anglicanen hebben ook bisschoppen en Oud-Katholieken ook. Zie voor een begin van een antwoord http://nl.wikipedia.org/wiki/Bisschop. Het is gewoon een manier om je kerk te organiseren.
De Anglicaanse kerk is vrijwel een kopie van de RK-kerk, alleen is het Engelse staatshoofd baas van die kerk (nu dus Elizabeth II). Afscheiding van Rome was in 1534 als gevolg van een ruzie tussen Henry VIII en de paus in Rome over een echtscheidingskwestie (Henry kreeg zijn zin niet en vond afscheiding een mooie oplossing om toch te doen wat ie wou). Dus principiële geloofszaken speelden veel minder een rol dan bij de protestantse bewegingen van Luther, Calvijn en al die anderen. Ik zou Anglicanen daarom niet protestants noemen, maar ik weet niet of dat een kwestie van persoonlijke smaak is. Voor mij is protestantisme verbonden aan een omgekeerde hiërarchie, dus een waarbij de geloofsgemeenschap de baas is en er een bottom-up-organisatie is. RK is top-down georganiseerd - als gelovig schaapje heb je weinig in de melk te brokken.