Kan de kinderbescherming optreden als kinderen te lijden hebben onder het geloof van hun ouders?

Ik besef dat ik me op glad ijs bevind, de vraag is mede ingegeven door eigen ervaring (ik kon op een gegeven moment niet meer overweg met de MANIER waarop m'n ouders met het geloof omgingen - voor mij werkte het anders).

Dus eigenlijk is m'n vraag: Wat kan je er aan doen als kinderen te lijden hebben onder de manier van geloven van hun ouders?

Kunnen/mogen we daar als "omgeving" iets mee?
Bv. het gesprek aangaan?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou vooral naar manieren willen zoeken waarop je dit bespreekbaar kan maken

(Mag je ouders aanspreken op de gevolgen v/e geloof voor een kind?)

Toegevoegd na 7 minuten:
En hoe kunnen deze kinderen er zélf iets mee (doen)?

11 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud zijn de kinderen en op welke manier lijden ze onder het geloof van hun ouders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
goede vraag.
KennisDelen
11 jaar geleden
@Wendy: In het algemeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag vind ik moeilijk te beantwoorden, daarom vroeg ik op welke manier de kinderen lijden onder het geloof.
Lijden ze bijvoorbeeld lichamelijk, omdat ze geslagen worden als ze niet willen bidden?
Lijden ze bijvoorbeeld geestelijk, omdat ze naar jouw idee (niet persoonlijk bedoeld) geïndoctrineerd worden met het geloof, waar jij het niet mee eens bent? Wat ik hierin lastig vind is, dat de persoonlijke mening van de "omgeving" een grote rol speelt (behalve in extreme gevallen natuurlijk).
Voorbeeld:
- slaan uit geloofsovertuiging is m.i. hetzelfde als slaan om welke reden dan ook: maar dit is een subjectieve dus persoonlijke mening.
- betreffende indoctrinatie: iedere ouder indoctrineert.
Sommige mensen vinden dit niet prettig om te lezen, dus geef het een andere naam: inprenten.
Of het nou is vanuit het geloof, of vanuit geloof in zaken los van religie, waarvan jij als ouder vindt dat het goed is voor je kind. Het kind neemt onbewust dingen van je over: inprenten is de manier om te leren.
Het is aan hem/haar om daar later in het leven wel of niet iets mee te doen. Kortom: mijn "puzzelpunt" is het subjectieve aspect van die "omgeving". Nogmaals: los van duidelijk aantoonbare geestelijke en of lichamelijke mishandeling. Betreffende het inschakelen van de amk: op hun site staat het volgende:
Ook als u twijfelt: 'Is dit wel kindermishandeling?'
Ook als u alleen advies wilt: 'Wat kan ik zelf doen om dit kind te helpen?'
Ook als u vindt dat het AMK onderzoek moet doen.
Ook als u niet wilt dat uw naam genoemd wordt: u kunt anoniem blijven.
http://www.amk-nederland.nl Zeker wat mij betreft een goeie vraag +, die ik volg.

Antwoorden (3)

als omgeving kan je natuurlijk altijd het gesprek proberen aan te gaan. of de ouders hier voor open staan is de vraag.

geloof wordt vaak gezien als excuus om bepaalde beslissingen te rechtvaardigen. het is moeilijk om daar argumenten tegen in te brengen. zeker als kind zijnde.

een kinderbescherming kan eigenlijk pas aan het werk gaan als er sprake is van verwaarlozing of geestelijk of lichamelijk geweld.

lichamelijk geweld is redelijk duidelijk wat dat is. geestelijk geweld kom je vaak pas achter als je in gesprek gaat met de kinderen. is dus helemaal niet verkeerd, om geregeld een gesprek met hun aan te knopen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een + en een vraag: wat is voor u de doorslaggevende reden geweest om in de tweede alinea het woord excuus te gebruiken?
Afhankelijk van wat iemand "lijden" noemt, kan dat zeker wel.

Jij als kind kunt melding maken dmv de kindertelefoon. Ook (indien de leeftijd dit toelaat) kun je de politie inschakelen. Zelf met de ouders praten zal in veel gevallen geen optie zijn, maar is wel een mogelijkheid.

Als je als buitenstaander ziet dat een kind lijdt onder het geloof van hun ouders, (afhankelijk van de ernst ervan) kun je de politie bellen, melding maken bij de kinderbescherming of zelf naar de ouders stappen. Bedenk echter dat je het kind in groter gevaar kan brengen zonder goed bewijs van bijvoorbeeld mishandeling, marteling of onderdrukking.

Ik vind dat we er hier in NL iets mee "moeten", want het mag hier niet zo zijn dat er een kind (om wat voor reden dan ook) lijdt.

Zeker als je uit ervaring spreekt, zou je er gewoon iets van moeten kunnen zeggen tegen de ouders. Wel denk ik dat met mensen die hun kind door geloof (bewust of onbewust) laten lijden, niet staan te wachten op andermans mening of kritiek hierover. Ik persoonlijk vind (in erge gevallen) dat ze het ouderschap ontzegt moeten worden, maar goed, dat is niet aan mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KennisDelen
11 jaar geleden
In principe zou ik zelf altijd uitgaan van een gesprek met de ouders, omdat die uiteindelijk toch voor hun kind (horen te) kunnen blijven zorgen. (Behalve in extreme gevallen, maar in principe ben ik altijd voor de "gespreksbenadering"
Lastig. We kennen allemaal de verhalen van ouders die Jehovagetuigen zijn en niet willen dat hun kind bloed krijgt. Die worden tijdelijk uit de ouderlijke macht ontzet en dan krijgt het kind wel bloed. Dat is een vorm van lichamelijke mishandeling (of meer het onthouden van behandeling).

Jij hebt het over psychische mishandeling en dat is lastig aan te tonen. Persoonlijk denk ik dat heel veel kinderen last hebben van psychische mishandeling door hun ouders want je hebt ook ouders die hun kind altijd kleineren, naar beneden drukken (figuurlijk) en hun kinderen van alles onthouden wat een normaal kind wel mag.

Het is dus lastig te bepalen waar je een grens over gaat want ouders zijn natuurlijk vrij in hun geloof (in Nederland dan in ieder geval).

Je kunt dus niet zomaar de ouders aanspreken op de opvoeding in combinatie met het geloof daar moeten dan wel echt vreselijke dingen gebeuren. Als dat in jouw ogen gebeurt kun je natuurlijk beginnen met een gesprek maar dat zal over het algemeen weinig helpen.

Ingangspunten zijn je eigen ervaringen en het geluk van het kind, vraag de ouders naar hoe zij dit zien. Kinderen gaan indoctrineren met het feit dat er geen God bestaat en dat ze zich moeten afzetten tegen de geloofsopvoeding zal ook vaak het tegendeel als resultaat hebben, oudere kinderen zetten zich echt wel af tegen het geloof en kinderen onder de 12 worden maar zelden zo psychisch beschadigd voor wat betreft het geloof dat ze daar de rest van hun leven last van hebben.

Als je echt denkt dat een kind psychisch in gevaar is moet je contact opnemen met het amk: http://www.amk-nederland.nl/ en daar kun je OOK informatie vragen om zelf het kind te helpen (zie de site).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel wat medici die u zouden tegen spreken!Alternatieve middelen worden de laatste tijd door heel wat medici boven het geven van bloed geprefereerd!
Daar bestaan wetenschappelijke statistieken over. De reguliere techniek van het frequent toedienen van bloed is reeds aan het verminderen. Er zijn in Europa afdelingen in hospitalen die volledig bloedvrij opereren en in Amerika is reeds een volledig bloedvrij hospitaal.Krijg eens een zwaar ongeval voor dit ziekenhuis ,en je komt daar op de spoed terecht,trek je de medici dan voor de rechter omdat ze een misdaad begaan hebben,omdat ze je geen bloed hebben toegediend? Medici die bloedvrij operenen behoren meestal bij de besten van het land,ze weten zeer goed waar ze mee bezig zijn. Gebruik het weigeren van een reguliere medische techniek niet om een ganse bevolkingsgroep als crimineel af te schilderen a.u.b.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft mij een min omdat men vroeger nog niet zo ver was met betrekking tot operaties zonder bloed geven en omdat ik dat als voorbeeld geef? Ben ik daar verantwoordelijk voor? Merkwaardig....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt wel de opmerking dat Jehovah's Getuigen daardoor hun kinderen mishandelen! Ik vind dat ouders die roken in de nabijheid van kinderen ,eerder hun kinderen mishandelen! De situatie in Nederland is ook niet relevant voor de situatie wereldwijd. Ik vraag me trouwens af of jij , persoonlijk, in Afrika een bloedtransfusie zou aanvaarden? Mensen die kiezen voor bloedvrije chirurgie kiezen voor een betere medische behandeling.
Vlugger herstel,minder complicaties. https://sites.google.com/site/gback51/bloedloos
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn hemel zeg, ga lekker ergens anders evangeliseren. Het IS gebeurd, dat weet je net zo goed als ik en mijn een min geven omdat je toevallig jehova getuige bent is een slechte reden! En ja, je kind medische behandeling onderhouden is een vorm van kindermishandeling, dat er nu andere methodes zijn is prima maar dat was vroeger niet dus toen was het kindermishandeling. Ik hoorde laatst nog van iemand die TWEE mensen kent die zijn overleden. De een omdat ze zelf geen bloed wilde, de ander omdat ze hun dochter geen bloed gaven maar dat was toevallig wel het vriendinnetje van die persoon en samen kwamen ze in een ongeluk terecht wat dat meisje makkelijk had kunnen overleven. Nogmaals: het was een VOORBEELD, iedereen kent die voorbeelden maar je valt mij aan omdat ik iets als voorbeeld gebruik? Het wordt steeds gekker....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan heel wat voorbeelden aanhalen van mensen die gestorven zijn aan een bloedtransfusie. Ieder land heeft zo zijn eigen bloedschandalen gehad.
Bloed besmet met HIV,hepatitis,en andere ziekteverwekkers... Het toedienen van verkeerd bloed.
Het toedienen van oud bloed. Nogmaals een medische behandeling weigeren is geen misdaad,maar een fundamenteel onderdeel van de rechten van een mens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het weigeren van je EIGEN behandeling maar NIET het weigeren van een noodzakelijke behandeling van je kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach inmiddels al twee minnen, bedankt voor je plus heer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ de Heer Voldermort Die verhalen komen niet van Jehovah's Getuigen maar van Protestantse sekten!
Jehovah's Getuigen kiezen voor de beste medische bhandeling voor hun kinderen.En voor dit te bereiken reizen we soms de wereld rond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij wilt beweren dat mijn kennis liegt aimeeTJE?
KennisDelen
11 jaar geleden
Wat mij betreft een + voor het antwoord,
de discussie laat ik verder aan jullie over :-)