In 2009 heb ik me uit laten schrijven uit de Rooms-Katholieke kerk. Ben ik nu ook echt uit het systeem van deze kerk?

De pastoor van de lokale parochie heeft me volgens de brief uitgeschreven als lid van de R.K. kerk en daarvan een aantekening gemaakt in het parochiële doopregister.

Het secretariaat van het Bisdom heeft aan de lokale parochie laten weten dat voor de uitschrijving alleen een aantekening in het doopboek gemaakt hoeft te worden en dat het sturen van een bevestiging naar het Bisdom en de Landelijke Kerkledenadministratie niet nodig is.

Ben ik nu echt uitgeschreven? Of zit er een addertje onder het gras?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.8K

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk is het uitschrijven niet volledig uitgevoerd.
Als je de link aanklikt zie je uitgelegd welke stappen je verder nog moet zetten, om meer volledig uitgeschreven te worden.
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ik zal mijn antwoord verwijderen want ik zie dat ik het mis heb en dat het wel degelijk uitmaakt of je wel of niet volledig uitgeschreven bent.
Dank je voor de info Alphat.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mij uit laten schrijven, maar nooit enige reactie gehad. Om dat ik mentaal helemaal afscheid heb genomen heb ik het erbij gelaten. Antwoord en bron bekijkend ga ik er toch maar weer eens achteraan. Zowel voor de vraag als het antwoord een +.
Je bent zo uitgeschreven als het maar kan. Men kan het doopsel niet ongedaan maken. Zoals wanneer je getrouwd geweest bent, je wel kunt scheiden, maar je kunt het niet zó regelen dat je nooit getrouwd geweest bent. Zo kun je ook als je als man geboren wordt, wel om laten bouwen richting vrouw, maar je wordt nooit een vrouw, maar blijft altijd een transseksueel. Maar ik begrijp dat je niets hebt met de RK-Kerk en dat ook wilt laten weten. Dan is het misschien een troost voor je, dat je nooit minder katholiek kunt zijn, dan wanneer je je hebt laten uitschrijven. Iemand die nooit gedoopt is en dus nooit katholiek geweest is, heeft misschien wel helemaal geen bezwaren tegen de Kerk, maar uit onverschilligheid of omdat ze van huis uit nu eenmaal Gereformeerd zijn of zo, is hij 'toevallig' geen katholiek. Als je katholiek bent en je laat je uitschrijven, dan ben je zo on-katholiek als het maar kan. Met vriendelijke groet Cb002701 (Rooms Katholiek)

Toegevoegd na 2 uur:
Voor welk "addertje" ben je eigenlijk bang voor ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst, ik zou mij er niet zo druk over maken.
Als zeer RK opgevoed kom ik al meer dan 40 jaar niet meer in de kerk en heb ik geen enkele voeling meer met rooms.
Na veel rondzwerven en adreswijzigingen kreeg ik rond mijn 75ste levensjaar een zo goed als anonieme brief waarin in min of meer bedekte termen de vraag of ik mij niet eens zou moeten bezinnen op mijn geloof en het hiernamaals.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoe kwam men mij op het spoor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou mij niet verbazen als je niet uit het landelijk ledenregister bent uitgeschreven, dus formeel nog steeds lid bent. De pastoor kan je plaatselijk wel als 'niet-lid- noteren, maar dat moet landelijk geregistreerd worden.
Zie ook de link, hieronder.
Als het belangrijk is voor je, zou je er een telefoontje aan kunnen wagen. Adres en telefoonnummer in de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je bij de gemeente uit laten schrijven. Alleen daar sta je geregistreerd en natuurlijk is dat weer de basis voor allerlei tellingen van kerkleden in het land. Ik ben zelf al bijna 35 jaar "uitgeschreven" uit het parochiebestand, maar ontvang toch nog steeds kerkblaadjes (ongevraagd dus) en de jaarlijkse acceptgiro voor de financiële bijdrage. Om daar allemaal vanaf te zijn moet je dus bij je gemeente zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je de kerkelijke gemeente bedoelt. De burgerlijke gemeente kan hierin niets doen.
Als iemand onverhoopt besluit zich uit te laten schrijven bij de katholieke Kerk dan gaat dit als volgt:
- schriftelijk verzoek naar de pastoor van de 'woonparochie'. In bijzondere gevallen: naar de bisschop.
- pastoor reageert schriftelijk, wijst op de gevolgen en nodigt aanvrager uit voor gesprek. De pastoor vraagt de verzoeker om diens doopbewijs.
- Wordt het verzoek ingetrokken of wordt niet op het verzoek gereageerd dan wordt het dossier gesloten en eindigt de procedure.
- Reageert verzoeker wel en blijft deze bij zijn verzoek (ook al gaat hij niet in op het aanbod voor een gesprek) dan wordt dit vastgelegd in het dossier.
- Pastoor stelt schriftelijke bevestiging op op waarin kerkverlating bij formele act wordt vastgelegd en stuurt die aan verzoeker toe. Hiermee is kerkverlating bij formele act een feit. Voor die schriftelijke bevestiging is een model beschikbaar.
- De pastoor verzoekt de pastoor van de parochie waar de verzoeker gedoopt is om van de kerkverlating aantekening te maken in het doopregister.

Zie http://www.rkledenadministratie.nl/index.php?id=76

Met SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie) heeft de kerkverlater niets van doen, althans niet rechtstreeks. Ter toelichting:
"Bij de burgerlijke gemeente staat achter de naam van iedere burger die lid is van één van de bij de SILA aangesloten kerken een 'SILA-stip'. Die stip betekent dat de betrokkene is opgenomen in de SILA-administratie, een verzameladministratie van kerkleden. De burgerlijke gemeenten, die aan die stip niet kunnen zien bij welk kerkgenootschap iemand met zo'n SILA-stip hoort, verstrekken aan de verzameladministratie SILA de mutaties over die burgers.
Bij de SILA weet men wél wie bij welke kerk hoort en zo kan de SILA de mutaties doorsturen naar de betrokken kerk.

De SILA meldt zelf ook mutaties aan de burgerlijke gemeenten: nieuwe kerkleden en 'bedankjes'. Voor deze mensen wordt respectievelijk een SILA-stip geplaatst of weggehaald. Die meldingen komen uit de deelnemende kerkgenootschappen, uiteindelijk van de betrokkenen zelf .

(...)Het mutatieverkeer tussen de SILA en de kerken verloopt via de centrale bureaus van de deelnemende kerkgenootschappen. Elk deelnemend kerkgenootschap regelt zelf zijn eigen kerkledenadministratie." Het 'centrale bureau' van de katholieke Kerk in ons land zit aan de Amersfoortseweg 10 in Zeist.

Uiteraard is het bovenstaande een 'administratieve procedure.' Je blijft voor eens en altijd gedoopt.
Computoon
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Uitgebreid en informatief antwoord waarvoor +1. En toch: het laatste zinnetje bevreemd me. Je bedoelt mogelijk dat je een doop niet ongedaan kan maken.
Dat is zo, maar je kan wel met de inhoudelijke betekenis breken zo je dat zou wensen. Of bedoel je het anders?
Computoon
11 jaar geleden
Ik bedoelde hiermee dat je wel 'administratief' kunt breken met de Kerk maar dat het 'gevolg' van het dopen (althans zoals de katholieke Kerk dit ziet) daarmee niet wijzigt. Sacramenten in de katholieke Kerk zijn in eerste instantie gaven van God. Een van de betekenissen van het Doopsel is door Jezus Christus verbonden, in de heilige Geest, verbonden worden met de Vader. Je wordt in die gemeenschap van Vader, Zoon en heilige Geest opgenomen, daarom ook de drievoudige doopformule. Dat heeft dus alles te maken met de 'onzichtbare binnenkant van de Kerk' en daar verandert een 'administratieve handeling' niets aan. De katholieke Kerk heeft ook een zichtbare buitenkant, die bij veel mensen bekender is, die je ook van die 'onzichtbare binnenkant' kunt onderscheiden maar die niet wezenlijk daarvan te scheiden is. Met zo'n 'uitschrijving' neem je daarvan afstand. Een van de gevolgen van uitschrijving is dat je (de meeste) sacramenten niet meer kunt ontvangen, omdat die in en door de 'zichtbare Kerk' worden toegediend. Je kunt bijv. ook geen kerkelijke uitvaart meer krijgen, ook al is dat geen sacrament.
Kristal
11 jaar geleden
Aha, nu begrijp ik je beter (dénk ik ;-)).
De onzichtbare binnenkant kan inderdaad niet door een administratieve handeling te plegen verbroken worden. De onzochtbare binnenkant van de kerk is dan ook niet de binnenkant van de kerk maar je innerlijke verbinding met de Vader, zoon en heilige geest. Die kan je dus wel innerlijk verbreken zo dat je wens is. Daar heeft de kerk op zich geen invloed op in essentie.
(Overigens kan het heel goed zijn dat je die verbinding wilt behouden maar zonder de kerk).
Als de kerk zegt van wel, is dat om een bepaald machtspel uit te oefenen waarmee men je wil doen geloven: je bent nu wel uitgeschreven, en administratief is dat wel zo, maar innerlijk kan je met ons niet breken. Maar zo ligt dat mijn inziens niet. Daarbij vermoed ik dat, wanneer men zich uit wil laten schrijven uit de kerk, men ook geen behoefte heeft aan een kerkelijke begrafenis, ik niet tenminste, ik ben vanuit een gereformeerd nest en ook uitgeschreven, al heel lang geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de reacties allemaal! Ik ga de gemeente nog eens contacteren en ook de RK-kerk nog eens benaderen denk ik.