Bestaat er een kerk, waarbij de banken waarop de mensen zitten telkens 1 treden hoger zijn? Zoals in de bioscoop zeg maar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (6)

De nieuwe kerk in Groningen heeft dat (er zijn er vast meer). De kerk is een veelhoek waarbij de banken concentrisch zijn opgesteld richting het altaar. Banken verder naar achter zijn verhoogd ten opzichte van de banken voor hen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook de Boskapel in Nijmegen heeft dat systeem. Daar worden dan ook behalve kerkdiensten regelmatig concerten gegeven.
Amadea
11 jaar geleden
Ja hoor, de begane grond is meestal vlak, maar als er rondom een galerij in zit is die per bank een stapje hoger zodat je alles voorin de kerk kunt volgen. De meeste kerken hebben dit omdat ze vanwege het orgel al hoog zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Nee hoor, het is andersom. In de meeste kerken staan de banken of stoelen allemaal op gelijke hoogte. Maar de offertafel, lezenaar en/of de preekstoel staan op een verhoging, zodat iedereen het kan zien.
ja hoor is zelf zeer gebruikelijk in grotere kerken zie foto van kerk in barneveld

Toegevoegd na 2 dagen:
ook in de nh kerk in oud beijerland en de augustijnen kerk in dordrecht (dat zijn hele oude kerken)zitten de achterste mensen hoger als vooraan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o.a. de Pniëlkerk in Utrecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik ken de Pijler in Lelystad, deze heeft zelfs klapstoeltjes zoals in de bioscoop!