Staat er in de Koran geschreven dat alle mensen gelijk zijn aan elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er worden in de bijbel geen nieuwe dingen opgeschreven of verzonnen, er zijn enkel verschillende vertalingen van dezelfde teksten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Khalidzinadoroke: Jammer maar helaas, ook de Koran is veranderd. Gelijk in het begin al. De Koran werd in eerste instantie nl. niet opgeschreven, maar mondeling overgeleverd. Toen er verschillende mondelinge versies ontstonden, is men 't toch maar op gaan schrijven. Daarbij heeft men de belangrijkste mondelinge versies samengevoegd. Ook zijn er een tijdje terug in Jemen oude Korans ontdekt die afwijken van de huidige Koran. Bij het canoniseren van de Koran door Uthman ibn Affan in 653-656 werden afwijkende versies verbrand. Die in Jemen zaten verstopt en hebben 't blijkbaar overleefd. Ook daarna waren er nog verschillen, welke je nog terug kunt zien in manuscripten van de Omajjaden en de Abbasiden. De tekst die je nu leest, is pas in de 10e eeuw geselecteerd, uit 7 verschillende versies. Zie ook http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1700530/2006/03/10/Oude-koranversies-wijken-sterk-af.dhtml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, je kunt praten vanuit je geloofsovertuiging wat je wilt, of je kunt eens naar de feiten kijken. En als men naar de feiten kijkt, dan blijkt gewoon dat de Koran ook in ontwikkeling is geweest. Als jij aan je geloofsovertuiging vast wilt houden, prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je tweede reactie betreft: in het begin, voordat de Koran op schrift werd gesteld, waren er al verschillende (recitatie)versies. Enig idee hoe moeilijk het is om een compleet boek te onthouden? Er sluipen ongetwijfeld foutjes in hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Izmo: Jij weet heel goed dat er meer verschil kan zijn dan slechts een dergelijk uitspraakverschil. Als ik bl schrijf, kan er bal of bil staan, nogal een verschil. Zonder uitleg? Zie boven onder andere. En lees het gelinkte artikel. Lees ook dit artikel maar eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Qur'an Ik "roeptoeter" (uitdrukking voornamelijk gebezigd door roeptoeteraars zelf) niet zomaar wat. Ik verdiep me eerst ergens in. Ik kan je aanraden dat ook te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Dus niet een paar bladeren uit een graf, maar de museale versie in het Topkapi." Zo lust ik er ook nog wel een. Ik geef aan dat er afwijkende versies gevonden zijn en dan zeg jij "jamaar die doen niet mee, je mag ze alleen vergelijken met deze ene waarvan ik toevallig denk dat 'ie wel 'tzelfde is". Ik kijk naar alle feiten, niet alleen naar die feiten die toevallig in mijn voordeel spreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit bovenstaande antwoorden kunnen we alleen maar concluderen dat dit afhangt van de interpretatie. Net zoals de bijbel op veel verschillende manieren wordt geinterpreteerd en nageleefd, zal dit bij de Koran net zo zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.nu.nl/algemeen/2856366/man-in-iran-veroordeeld-kopen-van-777-rozen.html is cultuur in plaats van geloof, maar sluit wel mooi aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Izmo, dat zou zo zijn als er slechts op één centrale plaats een klein clubje mensen reciteerden. Maar dat was natuurlijk niet het geval. Het woord werd verspreid, de Koran werd gekopieerd (zonder klinkertekens!), mensen gingen die op verschillende plaatsen reciteren en zo ontstonden de verschillen. Die andere Korans tellen gewoon wel mee, want ze behoren tot de tot nu toe oudste Korans. Het is gewoon bekend dat er op een gegeven moment een canonisatie is geweest en dat toen alle afwijkende Korans zijn weggewerkt. Om dan nu te claimen dat er altijd maar één versie is geweest, is gewoon onzin. Ik begrijp wel dat dat wenselijk is vanuit religieus oogpunt, maar daar heb ik geen boodschap aan. Wat wetenschappers en zeemeerminnen betreft: de moderne wetenschap is nog vrij jong. Misschien dat een paar ouwe alchemisten zeiden dat zeemeerminnen bestonden, maar "de wetenschap" heeft dat nooit gezegd. Geef maar een bron als je denkt dat dat wel zo is. (En wat heeft dit trouwens met het onderwerp te maken? Poging om feiten teniet tedoen/belachelijk te maken?) Nogmaals, ik ga het dus niet over de door jou voorgeselecteerde versie hebben. Ik heb het over de bekende, afwijkende Korans en andere feiten. Prima als jij dat om religieuze redenen niet wilt, maar dan houdt 't gewoon op voor mij.

Antwoorden (7)

Nee alle mensen zijn niet gelijk, iedere mens is uniek! Dat wil niet zeggen dat je alle mensen niet gelijk kunt behandelen. Maar in de islam is niet gelijkwaardigheid maar rechtvaardigheid belangrijk. In de Koran staat dat Allah/God niet naar het ras/kleur, achtergrond, geslacht, baan etc kijkt maar juist naar het hart. Volgend de Koran is iemand hoger in de rang naar mate hij de regels van Allah gehoorzaamd. Een vrouw of een man, een Amerikaan of een Arabier krijgt geen aparte behandeling vanwege zijn/haar geslacht of achtergrond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Gelijke behandeling van mensen binnen de Islam? Ik dacht het niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als allah kijkt naar het hart waarom ziet allah dan niet dat de wetten in de koran de vrouwen zielsongelukkig maken? Vrouwen mogen niks, nog geen autorijden of hun gezicht laten zien. Neen alle mensen zijn zeker niet gelijk, maar gelijkheid krijg je niet door rechten weg te nemen, maar de de mensen te overtuigen dat respect en erkenning de basis is van de samenleving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar in de Koran staat dat vrouwen niks mogen, geen auto mogen rijden (bestond 14 eeuwen geleden niet) en hun gezicht moeten bedekken? Nergens! Vrouwen hebben genoeg rechten binnen de islam, zoek maar op.
Vrouwenrechten binnen de islam:
- Recht op veiligheid, geborgenheid en levensonderhoud.
- Vrijheid van meningsuiting.
- Politieke rechten.
- Sexuele rechten.
- Recht op onderwijs.
- Economische rechten. http://users.telenet.be/myprojects/peace/rechten.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feit is dat de huidige positie van de vrouw per (islamitisch) land erg verschilt. In een aantal landen mogen vrouwen niet werken, moeten zich van top tot teen bedekken en hebben weinig inspraak in hun eigen leven. Dit niets meer met het islamitisch geloof te maken ook al wordt dit wel 'in de naam van' gedaan. Ik vind dat het geloof hier misbruikt wordt door een aantal groepen (denk aan de Taliban, religieuze politie etc.) om mensen naar hun mening te vormen. In Afghanistan mochten vrouwen zo'n 40 jaar geleden stemmen, studeren, werken en droegen geen burka. Toen de Taliban aan de macht kwam veranderde dit allemaal en mochten vrouwen niets meer behalve kinderen baren en voor hen zorgen. Vrouwen en en zelf mannen worden onderdruk door een gewelddadige 'religieuze' groep die dit naar eigen zeggen in naam van de Islam doen. Betekent dit dat de Islam vrouwonvriendelijk is. of juist bepaalde groeperingen die de koran misbruiken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elektra, het is een feit dat in de Koran een verschillende behandeling van vrouwen wordt voorgeschreven. Vrouwen krijgen dus wel degelijk een aparte behandeling vanwege geslacht. (Het doet er hierbij niet toe of die behandeling positief danwel negatief is. Het is gewoon een feit.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal minnen voor een juiste islamitische antwoord op een islamitische vraag! Ik schrijf duidelijk dat binnen de islam geen onderscheid wordt gemaakt tussen ras, achtergrond etc, dus in dat opzicht is iedereen gelijk. Maar ik de Koran staat ook dat iemand hoger in de rang komt naar mate hij de regels van Allah gehoorzaamd. Dit zijn niet mijn woorden, maar wat in de Koran staat! En ja, uit die zin kun je halen dat niet iedereen gelijk is voor Allah en dat dit dus met het levenswijze, goede/slechte daden te maken heeft. Lijkt mij volkomen logisch binnen een geloof. Christenen hebben voorrang binnen het Christendom, Joden hebben voorrang binnen het Jodendom etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Elektra: Binnen de islam wordt zeer duidelijk onderscheid gemaakt op basis van geslacht, zowel in de *Koran* als in de praktijk. Niet iedereen is dus gelijk (zoals je ook al schreef in je antwoord). Ik zeg niet dat dat goed of slecht is, logisch of niet, etc. Ik zeg alleen dat het niet gelijk is volgens de Koran.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Widar; In de Islam zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig, maar hebben verschillende rechten en verantwoordelijkheden (hier op aarde). Maar in de Koran staat ook duidelijk dat Allah op de Dag des Oordeels mensen niet gaat beoordelen aan de hand van geslacht, ras, rijkdom en wat dan ook. Dit zijn twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen. In je antwoord zeg je dat mensen niet gelijk zijn. Ook zeg je dat mensen geen aparte behandeling krijgen op basis van o.a. geslacht, terwijl dat duidelijk wel zo is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik spreek mijzelf zeker niet tegen, jij begrijpt het gewoon niet. Stel jij hebt een zoon en een dochter, het zijn beiden jouw kinderen, je houd evenveel van ze. Maar toch zul je ze om sommige momenten verschillend behandelen. Een zoon vraag gewoon op een andere manier om aandacht dan een dochter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, ik citeer, uit jouw antwoord en jouw reacties: "alle mensen zijn niet gelijk" vs. "iedereen gelijk" Dat heet tegenspreken in mijn woordenboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elektra, je schrijft "Allemaal minnen voor een juiste islamitische antwoord op een islamitische vraag!". Waarom is dit een islamitische vraag? En wat is een islamitisch antwoord? Volgens mij is het een feitelijke vraag en is het feitelijke antwoord dat het nergens in de Koran staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals ik heb uitgelegd dat het hier om twee verschillende onderwerpen gaat. Dat jij het niet wilt begrijpen kan ik er ook niks aan doen. Mannen en vrouwen sporten apart, betekent dit dan dat ze niet gelijkwaardig zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elektra, ik reageer slechts op wat je zelf schrijft. Je schrijft "zijn gelijk" en "zijn niet gelijk". Daat valt weinig aan te snappen. Dat jij niet duidelijker kunt zijn, is iets waar ik op mijn beurt niets aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groome: Wat is het dan, een vraag over het Jodendom ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vraag over de islam betekent nog niet dat het een islamitische vraag is. Stel jezelf de vraag maar eens wanneer iets islamitisch is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik al gedaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat was het antwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij is een vraag islamitisch waneer het over de islam gaat. Maar mischien begrijp je me als ik het zo uitleg;
Je moet de mens zelf en het karakter/eigenschappen scheiden van elkaar.Op de Dag des Oordeels is iedere mens, het basis gelijk voor God, maar het zijn de karakter, goede/slechte eigenschappen die de verschil voor hem maken. Dus een vrouw die volgens de regels van islam leeft zal voorrang hebben bij God dan een man die niks of weinig voor zijn geloof heeft gedaan. Dat er aparte regels gelden voor mannen en vrouwen wil niet zeggen dat God meer van de ene houd dan de andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets is pas islamitisch als het betrekking heeft op de islam of vanuit islamitische overtuiging wordt gesteld. Van geen van beide is hier sprake. Er wordt hier een vraag gesteld over een boek, niet over het islamitisch geloof. Ook is de vraag duidelijk niet vanuit islamitisch oogpunt gesteld. Kortom, de vraag is niet islamitisch. De vraag is gewoon een pure feitenvraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anoniemand;Lees nogmaals, ik schrijf hetzelfde als wat jij nu schrijft. Ja in de Koran staat duidelijk dat iedere mens bij de geboorte met een schone lei begint , als een stukje ongeschreven papier. Iedereen is bij het geboorte gelijk. Het is de karakter/eigenschappen, levenswijze,overtuiging wat uiteindelijk het verschil maakt binnen de islam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt het continu over tegenschredigheden, maar wat zeg je nu zelf: Er wordt hier een vraag gesteld over een boek, niet over het islamitisch geloof. Het boek waar jij het over hebt is in dit geval de Koran. Deze twee zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbonden, maar niet identiek. Net zoals ik onlosmakelijk verbonden ben met mijn ouders. Maar een vraag over mij is nog geen vraag over mijn ouders. Deze vraag gaat over of er iets in de Koran staat, niet over hoe men daar in de islam over denkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe komen islamitische mensen dan aan hun overtuiging? En daarbij is het antwoordt die ik heb gegeven niet mijn eigen mening maar iets wat in de Koran staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het doet er niet toe dat islamitische mensen hun overtuiging uit het boek van de vraag halen. Als dat argument zou gelden, dan zou dit evengoed een anti-islamitische vraag zijn, want islamtegenstanders halen hun overtuiging evengoed (deels) uit de Koran! En wat betreft wat er in de Koran zou staan volgens jou: er is hierboven diverse malen aangegeven dat dat niet klopt. Wil je dat gaan herhalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na wat overpeinzingen interpreteer ik een vraag als islamitisch (of joods of boedhistisch of ...) als de vraag de strekking heeft van "Wat vind van ?" Ofwel als de mening, visie of hoe je het ook wil noemen, vanuit het geloofsperspectie gevraagd wordt. Dat lijkt mij hier niet het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat staat er in de koran = voor mij hetzelfde als wat vind de religie van het onderwerp zoals jij schrijft.
Koran = religie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, laten we alles vernauwen tot religie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat wordt dan de vraag "Hoeveel soeras heeft de koran?". Dat is toch een feitelijke vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elektra88: eerst zeg je dat de Koran door mensen verschillend wordt geïnterpreteerd, dan zeg je dat wat staat in de Koran volgens jou gelijk is aan wat de religie van het onderwerp vindt. Je spreekt jezelf tegen, en je weet donders goed dat 'verschillende verantwoordelijkheden' een andere manier is om te zeggen 'ongelijk behandeld'. De Sharia kent hele rare wetten als het om vrouwen en ongelovigen gaat, die op geen enkele andere manier uit te leggen zijn dan diepgewortelde ongelijkheid en ongelijkwaardigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zouden mannen betere moslims/gelovigen zijn dan vrouwen? Zo gedragen zij zich wel in ieder geval. Zo hopen zij hun macht te behouden. Je zou dus denken dat het met dikke letters in de koran staat. Als zelfs een imam zegt dat je vrouwen mag slaan, zal het wel zo in de koran staan toch?
De Islam ziet alle mensen absoluut niet als gelijk...(volgens mij geld dat ook voor andere abrahamische religies!) In Islam wordt gesproken over ongelovigen die erger zijn dan dieren in Surah 98:6 bijvoorbeeld, ook wordt er onderscheid gemaakt tussen Christenen/Joden (in positieve zin) als ''mensen van het boek'' zijnde en de polytheisten die het ergste zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want mannen hebben voorrang boven vrouwen: bijvoorbeeld in Hoofdstuk 2 (229) "de mannen hebben voorrang boven haar, Allah is Machtig, Alwijs." Twee vrouwen zijn ongeveer even veel waard als één man (bijvoorbeeld als getuigen). En zo is ook de meester meer waard dan zijn slaaf in de Koran. Maar het allergrootste verschil is er tussen gelovigen die in een geweldig mooie hemel alles zullen krijgen wat ze begeren, maar de ongelovigen wacht alleen maar laaiend vuur en helse pijnen en straffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij schrijft "gelijk" bedoel je waarschijnlijk "gelijkwaardig". Bij mijn weten (en van wat ik leerde in een vorming "interculturele communicatie" en veelvuldig contact met Moslims) staat er niet in de Koran dat er bepaalde mensen vanaf hun geboorte onwaardiger zouden zijn dan andere mensen. Dus ook vrouwen zijn niet minderwaardig tov mannen.
Wat er wel zo is, is dat de vrouwen in de tijd dat de Koran geschreven werd een bepaalde functie hadden in de samenleving. Nu is dat nog zo in vele gebieden, niet alleen Islamitische gebieden, dat de functies van de geslachten verschillend is. Een man heeft in de Islam een functie die meer naar buiten gericht is, een vrouw een functie die meer gericht is naar gezin, huis e.d. Beide rollen zijn evenwaardig maar niet gelijk.
De man is degene die het meeste verantwoordelijkheid draagt en er ook zorg voor moet dragen dat zijn vrouw haar taken uitvoert.
De Islamieten beschouwen de Koran als het "vervolg" op het Thora. Dwz ze beschouwen het Jodendom, het Christendom en de Islam als dezelfde godsdiensten, waarbij de Islam de "jongste" godsdienst is. Mohammed staat bv. niet in de bijbel vermeld, terwijl Jezus wel vermeld wordt in de Koran (evenals Abraham etc.).De godsdienstbeleving bij de Islam is nog archaïscher, hij maakt ook nog veel meer dan het Katholicisme deel uit van het leven.
Net zoals in het katholieke geloof - waarbij er afschuwelijke misdaden gebeurd zijn in het verleden zogezegd in functie van het geloof - gaat het vaak pas mis als mensen het geloof interpreteren. Terwijl religie in wezen "verbinden" inhoudt, zijn er omwille van het geloof al vaak oorlogen geweest tussen "gelovigen" en "ongelovigen" (dit laatste betekent dan : van een ander geloof).
Zo wordt de kuisheid van de vrouw (wat eigenlijk neerkomt op : ik wil zeker zijn dat mijn kinderen ook echt de mijne zijn" en dus ook weer zijn nut heeft) misbruikt om vrouwen te onderdrukken en vaak op gruwelijke wijze te behandelen.
In sommige Islamitische landen krijg je bv. zelfs geen straf als je je vrouw doodt als je verklaart dat ze onkuis was en de eer van de familie schaadde. Maar dat is iets wat mensen (mannen) uitvinden om macht te hebben, dat heeft helemaal niets te maken met de Islam.
"Geloof" wordt hier misbruikt omwille van macht.
Dus "Ja, de Koran gaat ervan uit dat alle mensen gelijkwaardig zijn en tegelijk nee : er zijn verschillende rollen die vervuld moeten worden in de samenleving dus er kan geen gelijkheid zijn."
Bronnen:
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, zolang de getuigenis van een vrouw maar de helft waard is van die van een man, is het niet gelijkwaardig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan tellen de minnetjes en plusjes voor vrouwen ook maar half zo zwaar mee, gelukkig.
In soera De Binnenvertrekken aya 13, kan je (als vertaalde interpretatie) lezen:

O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij God. Voorwaar, God is Alwetend, Alkennend.

Hieruit kun je opmaken dat God ons gelijkwaardig geschapen heeft met als doel elkaar te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in de koran staat dat alle mensen gelijk zijn aan elkaar groot of klein man of VROUW wit of zwart arm of rijk alle mensen zijn gelijk

de onderscheid maken mensen zelf zo wordt iemand met een beter uiterlijk eerder aangenomen voor een baan

en mensen die niet moslim zijn of de koran hebben gelezen hoe kun je in godsnaam antwoorden

ik wil 1 regel in de koran waarin staat dat manen beter zijn dan vrouwen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of dat expliciet in de Koran staat. Nee, dat staat er niet met die woorden in. Dat staat trouwens in geen elk "heilig" (lees: religieus) boek of handvest. Wees je ervan bewust dat dit soort geschriften altijd door de eeuwen heen zijn geredigeerd door mensen met macht op een zodanige manier dat het in hun straatje paste en dus nooit de complete tekst zijn zoals bedoeld door de eerste auteur(s). Zo blijft er ruimte over voor hypocrisie namelijk en dat is handig voor als gelovige mensen hun wandaden of sociaal onwenselijk gedrag moeten rationaliseren.
Mensen zijn sowieso niet gelijk aan elkaar maar gelijkwaardig. En dat staat ook niet in de Koran.