Bidden katholieken en protestanten voor het eten?

Voor avondeten enzo. Bidden ze beiden of een van beiden niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
9.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet elke gelovige gaat naar de kerk.
Niet elke gelovige bidt voor en na het eten of voor het slapen gaan.
Niet elke gelovige leest voor uit de Heilige Schrift.

Antwoorden (10)

Protestanten bidden voor elke maaltijd, of dat ook zo bij katholieken is, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Punt 1 bidden lang niet alle protestanten dus dat klopt al niet en punt 2 weet je het antwoord op katholieken niet!Wat heeft @dromer aan zo'n antwoord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er had eigenlijk horen te staan , protestanten horen te bidden , of ze het ook doen is een ander verhaal
De meeste protestanten bidden voor en na elke maaltijd. (Ik denk katholieken ook maar daar heb ik niet zo veel verstand van)
Je moet bidden voor het eten niet zien als iets dat moet, het is meer uit dankbaarheid. Als Christen kies je er zelf voor om te doen. Je wordt niet 'gestraft' als je het niet doet. Het is meer uit eerbied en dankbaarheid voor God.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom dat minnetje ?!?!?!
ik zou het een plus hebben gegeven! +1 helaas kan ik dat nog niet :(
Maar ik snap die min echt niet ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan een plus van mij.
Dat ligt er helemaal aan hoe gelovig ze zijn maar in principe bidden beide geloven voor en na het eten en ook nog voor het slapen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, het ligt er maar net aan hoe fanatiek ze zijn. Mijn ouders (katholiek) bidden voor en na het eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het slapen gaan? Dat herken ik alleen in kinderversjes maar echt bidden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Pelle, de meeste van mijn (gelovige)vrienden/kennissenkring bidden ook voor het slapen gaan en ook gewoon tussendoor bv als ze het moeilijk hebben,dankbaar zijn of voor anderen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens
Vroeger baden wij, protestanten, voor elke maaltijd, en na afloop dankten wij. Maar in de loop der tijd is dat steeds meer afgenomen. Ik ken het gebruik nu eigenlijk alleen nog bij warme maaltijden in groepsverband. In de strengere hoek is het vermoedelijk nog wel gebruik, maar in de gewone protestantse kerk vrijwel niet meer.
Amadea
11 jaar geleden
ja hoor ze bidden beide voor het eten,gereformeerden lezen ook wel eens een stukje uit de bijbel voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hobbykok Waarom iedereen over één kam scheren?
Ik ben protestant en bid bv niet voor of na het eten!
Rooms-katholieken bidden voor en na het eten, soms het hele Onze Vader (katholieke versie), soms een gedeelte ervan, soms het oecumenisch Onze Vader als ze niet zo streng in de leer zijn en graag de onderlinge verbondenheid van christenen benadrukken i.p.v. de verschillen. Soms slaan ze alleen een kruis. Dankzeggen zoals de protestanten doen ze niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken hele hordes katholieken en protestanten (dat krijg je met een gemengd huwelijk :-) die niet bidden. Dus hier kan alleen een genuanceerd antwoord als van vlindertje98 goed zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
du-huu
Rooms Katholieken slaan wel een kruis : in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige geest , soms doen zij voor of na het kruis slaan een stil kort gebed , Danken na het eten komt minder voor
In de wat orthodoxen protestanten word meestal het onze Vader gebeden voor aanvang van de maaltijd en na de maaltijd leest men een stukje uit de bijbel , soms doet men in de ochtend een klein stukje uit het oude testament , in de middag een onberijmde psalm en sávonda een stukje uit het nieuwe testament , zo leest men in ongeveer 1 jaar het hele bijbel boek door
In tegenwoordige hectische tijd heeft men daar in de korte lunchpauze bijna geen tijd meer voor en houd men het op een kort gebed voor de lunch (Here zegen deze spijze om Jezus wil amen)en na de lunch (Dank u voor deze spijze on Jezus wil amen) en leest men thuis pas uit de bijbel een stukje

Toegevoegd na 2 minuten:
ik vergat te schrijven dat men na het lezen van de bijbel dankt met een kort gebed , geld voor de protestanten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoe de visie over god is van de christen en of het een vrijzinnige of conservatief christen is, maar meestal dankt een christen god voor en na het eten en drinken, in het algemeen wordt dit gedaan door te bidden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rooms Katholieken zouden vanuit hun geloofsovertuiging eigenlijk wel moeten bidden voor het eten. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen, dat steeds meer mensen, die nog wel als katholiek te boek staan, niet bidden voor het eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als voormalig katholiek bad ik voor en na het eten (onze Vader en wees gegroetje)
Toen ik tot de PKN ging behoren bad ik voor het eten een eigen gebed en na het eten lezen we (bijbel oid), bespreken we of geven een andere afsluiting.
Wat mij opgevallen is, is dat ik mijn contact met God de vader veel persoonlijker kon worden.

Toch zijn er ook veel Katholieken die naast bovenstaande veel persoonlijk gebed hebben , vooral voor dierbaren in nood, velen "branden een kaarsje " en putten daar kracht , troost en hoop uit.

Ik wil hier maar me zeggen dat je EIGEN invulling van je geloof bepaalt hoe intens je geloofsleven is en dat je dat niet af kunt leiden uit de soort kerk/geloofsgemeente die je bezoekt.

Zo mis ik wel eens het ontzag voor God de vader bij verschillende kerken/groepen.

Ik zie dat zo, het feit dat God naar ons gebed luistert komt niet door onze kleinheid maar door ZIJN Grootsheid.

Ik heb zoveel verhoring mogen ondervinden dat niet geloven voor mij onmogelijk is geworden.

daarom is het in mijn ogen ook van minder belang bij welke Kerk(groep) je hoort maar in hetgeen wat je door geloof en ervaring mag opdoen.

Dit is een persoonlijke weergave die naar niemand krenkend bedoeld is.