Kan iemand me iets uitleggen over het boeddhisme?Want ik lees dat het boeddhisme geen goden heeft,maar dat boeddha wel zij dat ze er waren.Hoe zit dat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Antwoorden (7)

Het boeddhisme is een levensbeschouwelijke en religieuze stroming die volgens de overlevering werd gesticht door Gautama Boeddha. Het doel van boeddhisten is om bevrijd te worden uit de kringloop van wedergeboorte, om zo nooit meer te hoeven lijden.
Het boeddhisme heeft zich geleidelijk over andere delen van Azië verspreid, en heeft een centrale rol gespeeld in de spirituele, culturele en sociale ontwikkeling van de oosterse wereld. Tegenwoordig telt het boeddhisme wereldwijd ongeveer 415 miljoen aanhangers.
meer vind je op http://nl.wikipedia.org/wiki/Boedisme het is veel en goede info!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Überhaupt de vraag gelezen? Het gaat erom hoe 't zit met goden in 't boeddhisme, of die er nu wel of niet zijn. Dat zie ik in 't hele antwoord niet terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gautama heette overigens siddharta en niet boeddha. De term boeddha beschrijft een mens die verlicht is.
Toen Buddha geboren werd in nepal ( zijn ouders waren koning en koningin) werd hij een priester ( dat werd je vanzelf door je achtergrond) Hij geloofde zeker wel in Goden want die gaven hun alles wat ze hadden. Er werd voor hem gebeden en voor de dingen die hij kreeg ( gezondheid, water, mooi leven en natuur etc)

Pas toen hij ouder werd heeft hij als Buddha ( zlas we hem kennen met een kleed om, geen rijkdom) de leer aangegaan en ondanks dat hij Goden accepteert, de leer zich meer bezig houdt met het universum... Als je met boedisten praat merk je ook dat ze niet oordelen. Ze zeggen niet dat er geen God bestaat maar dat ze ook geloven in de oerknal. Ze laten het in het midden. Er zijn ook boedisten die een geloof ernaast hebben. Omdat je Boedisme niet echt als een geloof zoals het moslim geloof ofzo moet zien...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de site die bij de bron staat kun je van alles vinden over het Boeddhisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeddhisme is het vinden van verlichting in jezelf en zodra je die hebt gevonden ben je bevrijdt van alle ellende in de wereld en bevrijdt van je eigen sores. Maar dat is natuurlijk de grootste onzin want de wereld en alles er om heen is constant in verandering. Als je vandaag de verlichting hebt gevonden dan kan alles morgen weer anders zijn en kan je weer helemaal opnieuw beginnen! Moeite voor niks dus! Deze planeet is nou eenmaal niet gemaakt om de mens te dienen. De aarde was er ook veel en veel eerder dan de mens. Wij hebben maar te schikken en het enige wat je kan doen om jezelf te verlichten is om je arrogantie achter wegen te laten en het leven accepteren zoals het je voorgeschoteld wordt. Als je graag wilt leven moet je overleven.. elke dag weer.. water, eten en een dak boven je hoofd regelen! Meer is het eigenlijk niet! De rest is bijzaak!
En geluk en liefde bestaat helemaal niet, of ja het is niks meer dan een emotie wat zo weer vervlogen is. Het is geen vastigheid zoals veel religies je proberen wijs te maken.
Hemel en hel vindt je hier al op aarde... de aarde is rond, en zo is het leven ook. Het leven is rond, het kan alle kanten, het is maar waar je staat en welke kant je op kijkt.
Wij zijn ook ontstaan uit as, as van geëxplodeerde sterren en het as van de aarde die eerst uit vuur bestond. De aarde koelde af, beetje water erop en daar was leven. En dat leven is zo weer weg. Dus geniet van deze fantastische mogelijkheid van leven. Nu kan het nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord op je vraag (of iemand je iets kan uitleggen over Boeddhisme) is dat Boeddhisme compleet onzinnig en arrogant is en dat ze niet moeten doen alsof ze precies weten hoe het universum in elkaar zit.. is dat dan een antwoord op je vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat niet over een oordeel over boedhisme, en die weet jij in je antwoord al in regel 4 te uiten, en hoe: 'het is de grootste onzin'.
En daarmee zet je zomaar een van werelds grootste culturele stromingen weg.
Ongeloofelijk.
Dikke min van mij.
MrEinstein
11 jaar geleden
Waar jij zelf van uit gaat heet hedonisme.
Verlichting is niet alleen voor jezelf maar moet je delen met alle levende wezens. Er is geen vredelievender visie dan het boeddhisme en heeft niets met arrogantie te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stompzinnig antwoord... Gaat niet eens in op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook een dikke min
Het Boeddhisme is verdeeld in talloze groepen en sekten, waarvan er vele sterk beïnvloed zijn door plaatselijke culturen en tradities.

Zo heeft men het Theravada-boeddhisme welke de nadruk legt op het verwerven van wijsheid en het bewerken van zijn eigen verlossing door de wereld te verzaken en als een monnik te leven, waarbij men zich in een klooster aan meditatie en studie wijdt.
Sommigen kleden zich in saffraankleurige gewaden ,en lopen er barrevoets ,en kaalgeschoren bij, met hun bedelnap waarin zij hun voedsel voor de dag ontvangen van de lekengelovigen die hen moeten ondersteunen. Het is gebruikelijk dat mannen op zijn minst een deel van hun leven in een klooster doorbrengen. Het uiteindelijke doel van het kloosterleven is een arhat te worden, dat wil zeggen, iemand die geestelijke volmaaktheid heeft bereikt en verlost is van de pijn en het lijden in de kringloop der wedergeboorten. De Boeddha heeft de weg gewezen; het is aan een ieder om die weg te volgen.

Dan heeft men het Mahayana-boeddhisme welke de nadruk legt op de leer van de Boeddha dat „waarheid en de weg van verlossing voor iedereen zijn, of men nu in een grot, een klooster of een huis woont . . . Het is niet slechts voor degenen die de wereld verzaken.” De basisopvatting van het Mahayana-boeddhisme is dat de liefde en het mededogen van de Boeddha zo groot zijn dat hij niemand verlossing zou onthouden. Het leert dat omdat de Boeddha-natuur in ons allen aanwezig is, iedereen een boeddha, een verlichte, of een bodhisattva, kan worden. Verlichting komt niet door harde zelfdiscipline, maar door geloof in de Boeddha en mededogen met al wat leeft. Dit heeft voor de grote massa met een praktische geest duidelijk een grotere aantrekkingskracht. Doch vanwege dit liberalere standpunt hebben zich talrijke groepen en culten ontwikkeld.

Dan heeft men nog de „Reine land”-school en de Zen-school van het boeddhisme zijn enkele van de vele Mahayana-sekten die zich in China en Japan hebben ontwikkeld.
Het Zen-boeddhisme Deze discipline leert dat er weinig verdienste steekt in studie, goede werken en riten. Men kan verlichting bereiken door eenvoudig na te denken over niet te ontwarren raadsels

Dan ten slotte is er het Tibetaanse boeddhisme, of lamaïsme. Deze vorm beklemtoont het gebruik van riten, gebeden, magie en spiritisme bij de aanbidding. Gebeden worden duizenden malen per dag herhaald met behulp van gebedskralen en gebedsmolens.

Toegevoegd na 46 minuten:
Boedha liet de vraag over Gods bestaan onbeantwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk overgenomen, maar geloven ze nou in goden of niet? Dat is immers de vraag. Daar zie ik geen antwoord op.
Het antwoord op je vraag lijkt complex te zijn. In bijgevoegde link kun je alles vinden over specifiek 'god in Boeddhisme'. Het is alleen wel in het Engels.

In oorsprong staat een god ter discussie in boeddhisme. Dat is dus niet atheistisch, maar speculatief. Er zijn verschillende boeddha's (toen ik in India was, legden ze me in een tempel uit dat iedereen boeddha zou kunnen volgen door het leven te leiden dat anderen al weergaven in de antwoorden boven mij). Buddha Gotama was ook een buddha en hij was sceptisch naar God toe, hoewel hij niet zei dat God niet bestond.

In de Pali canon (is de enige nog bestaande vroeg-boeddhistische verzameling van toespraken (soetra's) van de Boeddha) wordt wel gesproken over goden. Een bekende is bijvoorbeeld Brahma.Ander goden spelen nu een grote rol in het Hindoeïsme zoals:
Indra, Aapo (Varuna), Vayo (Vayu), Tejo (Agni), Surya, Pajapati (Prajapati), Soma, Yasa, Venhu (Viṣṇu), Mahadeva (Siva), Vijja (Saraswati), Usha, Pathavi (Prithvi) Sri (Lakshmi) Kuvera (Kubera),

De wereld van de goden kent volgens het boeddhisme teveel plezier en afleidingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel veel verschillende stromingen in het boeddhisme. Sommige aanbidden goden, anderen doen dit niet.
Als je echter teruggaat naar de oorsprong van het Boeddhisme dan zie je dat het een tegenreactie was op de multigoden cultuur van het hindoeisme.
Gautama Siddharta (de eerste bekend boeddha) heeft aangegeven dat er voor het leven op aarde geen god noodzakelijk is. Hij heeft echter voor zover bekend goden niet uitgesloten maar ook niet ontkend.

verdere informatie dan de scope van de vraag:
Boeddhisme kijkt/ observeert de natuur.
Hierin zien we dat alles veranderlijk is. Er bestaan geen "vaste" zaken. Het idee dat er iets vast bestaat, onveranderlijk is (en dat idee hebben we allemaal, al is het maar de gedachte: want zo ben ik) creëert lijden. Je houdt namelijk vast aan iets wat niet werkelijk is en het verlies van datgene (als het dus verandert) doet je lijden. Verder kent het boeddhisme een aantal "waarheden". Bekend als de 4 edele waarheden. Uit de 4 edele waarheden ontstaat het 8 voudige pad. Het pad dat je kunt bewandelen om tot verlichting te komen.
Uiteindelijk is boeddhisme een studie om tot zelfinzicht en zo tot wereldlijk inzicht/universeel inzicht te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij heeft echter voor zover bekend goden niet uitgesloten maar ook niet ontkend
moet natuurlijk zijn:
Hij heeft echter voor zover bekend goden niet uitgesloten maar ook niet bevestigd.