Als je tot een ander geloof bent bekeerd, kun je dan zonder problemen terug naar je oude geloof?

Als Christen zijnde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
5.3K

Antwoorden (8)

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met je vraag, maar hier toch een poging je te helpen:

Je gelooft nu eenmaal wat je gelooft. Als je daadwerkelijk een geloof aanhangt dan maakt het je natuurlijk niet uit of andere dat goed keuren, je gelooft het nu eenmaal. Dat zit in je en kun je niet helpen dat je dat gelooft.

Maar ik denk dat je bedoeld op terugkeren in een geloofsgemeenschap (kerk, moskee, tempel...). Het ligt er uiteraard aan van welk geloof je naar welk geloof gaat. Zo is overstappen tussen de katholieke en protestantse kerk over het algemeen niet zo'n groot probleem. Ze geloven beide in de Drieeenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest).

Als je ooit christen was, dan bekeerd tot de islam en vervolgens weer christen wil worden, is al een stuk lastiger omdat je toen je je tot de islam bekeerde hebt afgewend van Jezus Christus als Zoon van God zoals de christenen dat geloven en hem als profeet hebt gezien (Islam). Dat zal je waarschijnlijk toch kwalijk worden genomen in het begin en men zal wel twijfelen of je het nu dan echt geloofd...

Het grootste probleem (lijkt mij) is als je 'tussendoor' een geloof met meerdere goden hebt aangehangen. Denk bijvoorbeeld aan het hindoeisme. Het Christendom gelooft slechts in 1 God (evenals de islam) en het is ten strengste verboden om een andere god aan te hangen dan de Eeuwige.

Het ligt er dus heel erg aan wat de situatie is. Vaak zul je je, als je je echt bekeerd had en weer terug bekeerd, je opnieuw laten dopen.

Denk goed na over wat je wel en niet geloofd. God vergeeft zo goed als alles volgens het Christendom en de Islam, maar wil wel een definitieve keuze uiteindelijk natuurlijk. Dat je daadwerkelijk in Hem gelooft en niet 'omdat het het beste uitkwam in deze periode van je leven'. Als je daadwerkelijk gelooft met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand, laat je dan niet tegenhouden door wat mensen zeggen en vraag God (of dat nu de Christelijke God of de Islamitische Allah is, zolang het maar is wat je gelóoóft) om vergeving voor je afdwaling. Het gaat uiteindelijk niet om wat mensen vinden, maar om de relatie tussen jou en God!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor jezelf als je echt (weer) overtuigd bent kan dat idd.

of het voor de omgeving ook het geval is kan niemand zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor want juist DAAR gaan de gelijkenissen in Lucas 15 over: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Lucas+15&id18=1&l=nl&set=10&pos=0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel kun je als afvallige christen niet meer terug (zie wikipedia bron) hoe het er in de praktijk aan toe gaat kan verschillen per parochie. Vraag het je (ex) pastoor of dominee
De vraag is alleen hoe je medegelovigen van je huidige geloof reageren. Bij sommige religies staat er een straf op afvalligheid maar je woont niet in Tunesie of iets dergelijks deus voor je leven hoef je niet te vrezen.
Zie link voor hoe verschillende geloven omgaan met afvalligen.

Toegevoegd na 15 minuten:
deus = dus toepasselijke typfout ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet altijd. Stel dat je je bekeert tot de Jehova Getuigen, en je wilt terug naar je oude geloof, dan is je familie verplicht om je te verstoten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen zal je familie niet zijn mee bekeerd?
In de Bijbel kunnen wij lezen dat het Gods bedoeling is van de mens om Hem te zoeken opdat zij Hem al tastende zouden vinden. Het betekent dat de zoektocht naar zijn/haar wortels een groeiproces is naar uiteindelijk de volle waarheid. Het is te vergelijken met de schoenen die je draagt. Eerst zitten ze lekker als je er op loopt. Maar gaandeweg, na verloop van tijd, gaan ze steeds meer knellen en kunnen op den duur zelfs pijn gaan doen. Dan koop je nieuwe en je gooit jouw oude schoenen weg. Zo is het, als christen zijnde, ook met het zoeken naar waarheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderzoekt en behoudt het goede.

Natuurlijk mag je terugkeren als een vorig geloof achteraf toch beter past bij jou ideeen van wat geloof dient te zijn, hoe God beleden wordt.
Hooguit enkele leden van je vorige kerk zullen zich misschien verraden voelen omdat je hun kerk (en dus hun persoonlijke geloof...) hebt laten vallen, maar dan hebben zij die eerste zin niet begrepen die ook in de Bijbel staat.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water. ???
Kristal
11 jaar geleden
Ik begrijp je reactie niet Mr. Tomaat. Wil je het uitleggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mr tomaat bedoelt de eerste regel uit de bijbel en jij doelt op de eerste zin van je antwoord.
van mij een plus!
Kristal
11 jaar geleden
Aha Gonzo! Dit was dus een schoolvoorbeeld van een Babylonische spraakverwarring tussen Mr. Tomaat en mij
:-))) Dank voor de uitleg en plus!
Het geloof is persoonlijk. Niemand zal je kunnen tegenhouden niet meer te geloven. Maar als je eenmaal bekeerd ben, zal je nooit meer door God losgelaten worden. En dan wil je dat ook niet meer.