Waarom is het bij de joden zo dat iemand Joods is als de moeder Joods is en niet de vader?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
25.2K

Het beste antwoord

Een mogelijke reden dat Rabbijnen deze regel een paar duizend jaar geleden hebben ingesteld heeft te maken met de vele strijd die toen werd geleverd tussen volken. Men wist niet wat te doen met kinderen van Joodse vrouwen die werden verkracht en zwanger raakten. Daarom kwam de regel dat een kind uit Joodse vrouwen als Joods werd beschouwd.
De uitleg in de Misjna : "In een geval waarin één van de partijen volgens de Joodse wet niet kan trouwen krijgt het kind, dat uit een dergelijke verbintenis geboren wordt, de status van de moeder; dit betekent dat een kind van een Joodse vader en een niet-Joodse moeder beschouwd wordt als niet-Joods"
Deze uitspraak is gebaseerd op Deut. 7:3-4 - „Je zult niet een gemengd huwelijk met hen [ie de niet-Joden] aangaan; je zult je dochter niet aan zijn zoon ten huwelijk geven, noch zul je zijn dochter voor je zoon als vrouw nemen. Want hij [de niet-Joodse vader] zal je [klein-] zoon van Mij wegnemen en zij zullen andere goden gaan dienen en Hasjem [ie G-d] zal woedend op jou zijn en je zult snel vernietigd worden”

De regel geeft zekerheid, want zoals bovenstaande antwoorden al aangeven van de moeder ben je altijd zeker.
Tegenwoordig praat men vaak over 'vaderjoden' die worden in de liberale joodse gemeenschap opgenomen ook al worden ze door de orthodoxen niet als Joods gezien.

De Misjna is een geschrift met commentaren van wijze Joodse mannen op de Thora van voor de gewone jaartelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat die regel stamt uit de tijd dat er geen DNA-onderzoek bestond. Een zwangere vrouw wist zeker dat het kind van haar was, maar over de vader kon je geen pertinente zekerheid hebben. Dus was het slimmer om te stellen dat het kind van een Joodse vrouw joods is, dan dat van een Joodse man.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, geen DNA onderzoek maar ook geen draagmoederschap ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het dragen van het embryo van een ander stel....
teusvh
11 jaar geleden
In de Romeinse cultuur was het altijd al gewoonte om langs de mannelijke lijnen te bepalen bij welke stam iemand thuishoorde. Ook al toen ze nog nooit van DNA gehoord hadden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal waar, teusvh, maar de Romeinse maatschappij was een bij uitstek mannelijke maatschappij. De gewoonte uit het jodendom om het joods-zijn via de moeder te laten lopen stamt uit een tijd en een samenlevingsvorm (van nomadischnaar sedentair) waarin de vrouw een heel andere positie had dan de man.
teusvh
11 jaar geleden
Klopt, en dat is eigenlijk ook wat ik bedoel. Er hoeft helemaal niet perse een rationele reden te zijn, het is met name cultuurgebonden.
Overigens weet ik dat men bij arabische volbloedpaarden ook de stamboom via de moederlijn het belangrijkst vindt. Bij ons is dat in de fokkerij heel anders.
Misschien doen zij dat om dezelfde reden: je weet veel zekerder wie de moeder is dan de vader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk! En eigenlijk vrij logisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@teusvh
De vraag moet dus ook zijn hoe de Romeinen dat in die tijd slechte ontwerp gekozen hebben. De joodse manier is veel zuiverder. De Romeinse ingeving lijkt dus juist cultuur gebonden terwijl de joodse een op logische argumenten terug te redeneren beslissing is geweest.
omdat een vader soms niet voor honderd procent zeker of hij de vader is. Ook de moeder weet niet altijd voor honderd procent zeker of de vader de vader is. Maar de moeder is wel altijd, honderd procent zeker, de moeder