waarom is Jezus Christus op de meeste afbeeldingen heel blank afgebeeld?

Gezien zijn herkomst zou ik bijna denken dat die mensen gekleurd moesten zijn.... Of is hij soms "blank" gemaakt in de loop der tijd...door blanken mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.5K

Het beste antwoord

Over het uiterlijk van Jezus in de kunst vonden we de volgende informatie:

Jezus’ tweeduizendste verjaardag, in het jaar 2000, was een mooi moment om terug te blikken op twee millennia beeldvorming van een persoon, zonder wie de westerse kunstgeschiedenis er heel anders uit zou zien. Als deze terugblik íets duidelijk maakt, dan zijn het wel de problemen die kunstenaars door de eeuwen heen ondervonden bij het vormgeven van een fenomeen dat goddelijk en menselijk tegelijk was. Nog afgezien van het feit dat het maken van beelden volgens bijbels gebod eigenlijk verboden is: de mensen zouden het beeld kunnen gaan vereren in plaats van de afgebeelde zelf (vgl. Wijsheid 13-15). Toch begreep de kerk al snel dat juist het beeld een krachtig middel was om vooral ongeletterden aan te spreken in hun geloof.

Maar hoe iemand te verbeelden van wie niemand wist hoe hij eruit zag? Een vraag die pas urgent werd in de Middeleeuwen, toen de behoefte ontstond om Jezus letterlijk vorm te geven. De bijbeltekst bood weinig houvast ten aanzien van het uiterlijk van Jezus. In de evangeliën waren geen bevredigende beschrijvingen te vinden, zodat christelijke theologen uitweken naar het Oude Testament en de Joodse beschrijvingen van de messias, die ze projecteerden op Jezus Christus. De profeet Jesaja beschrijft de lijdende dienaar van de Heer als een man met een 'onopvallend uiterlijk' dat ‘ons niet kon bekoren’ (Jesaja 53:2). In Psalm 45 daarentegen wordt de lof op de ‘mooiste van alle mensen’ (Psalm 45:3) gezongen, net als in het Hooglied (5:10-16), dat wel geïnterpreteerd wordt als beschrijving van de liefde tussen Christus en de gelovige.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat hebben vast de blanken bedacht. Ze konden er waarschijnlijk niet met hun hoofd bij dat Jezus ook wel eens een man met donkere huid kon zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is het zoals je zegt. Hij kwam uit het midden-oosten, dus had waarschijnlijk een lichtgetinte huid, en donker haar en ogen. In de loop der jaren werd hij vaker afgebeeld met een lelieblank velletje. Waarom weet ik niet, misschien om hem zo 'een van de europeanen' te laten zijn. Overigens is dat laatste raar, dan zou hij in Afrika vaker donker afgebeeld moeten zijn, en volgens mij heb ik dat nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad heel erg vaag, zeker omdat hij de zoon van god zou zijn, en god wel donker is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat "de joden"Jezus hebben verraden! Dus Jezus mocht vooral geen joods uiterlijk hebben. Waarbij men voorbij ging aan het feit dat Jezus zelf ook joods was. Dat is weer zo'n verzinsel van de heilige roomskatholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,zo ongeveer,alleen was Pontius P. wel een Romein,maar geen katholiek. Die hadden zichzelf toen nog niet uitgevonden!
Ik denk dat hij blank 'gemaakt ' is, het is inderdaad vanwege zijn afkomst niet logisch dat hij dat werkelijk was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een prachtig plaatje! daar krijg je een + voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet Arie Boomsma?
Ze hadden toen nog geen fotocamera´s, laat staan HD-TV...

Dus het is allemaal verzonnen, er is trouwens niet eens wetenschappelijk bewijs dat die man ooit werkelijk op deze aarde rondliep...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voornaam is Petrus snik snik,ik ben net zo gelovig als een WC borstel. Wat moet ik nou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heet Jacobus Stephanus, en ik ben zo geloviog als de wc pot zelfve. @acnaib: wat nakemelingen. Die zijn er niet, dus jouw conclusie is correct 'een heel groot uit de duim gezogen verhaal'
Het leven van een atheist is ook goed hoor en op een leven hierna zit ik niet te wachten.
Tegen de tijd, dat de eerste (bewaardgebleven....) afbeeldingen werden gemaakt, waren we in de middeleeuwen. Het bekeren tot het christendom begon al veel eerder, we weten over Ierse monniken en nederlandse missionarissen in de 8e eeuw.
In de middeleeuwen kwamen de meeste mensen niet verder dan hun dorp/stadje, of hooguit per boot een klein stukje verder, maar ik denk, dat in Europa men er werkelijk geen flauwe notie van had, dat er mensen in andere uitvoeringen zouden kunnen zijn dan 'blank. Hij heeft zelfs meestal blauwe ogen, wat helemaal onwaarschijnlijk is. Tegen de tijd, dat men de wereld een beetje ging verkennen, zijn we honderden jaren verder. En blonde Jezus met blauwe ogen was overal ingeburgerd.
Net als Maria, met haar hemelsblauwe ogen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat het vroeger juist heel 'in' was om erg blank/bleek te zijn.

Zoals nu veel mensen het prettig vinden om een lekker zongebruind kleurtje hebben, was het vroeger hip om heel erg blank te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wit, is de kleur van de reinheid en onschuld. Daarom heeft hij ook altijd een wit kleed aan en wordt de vredesduif ook altijd wit afgebeeld. Misschien heeft hij daarom ook een blanke huid. Alles is symboliek vanuit blank oogpunt bezien. Gutenberg was een Duitser die de bekende Gutenberg bijbel heeft gemaakt. Hij was (zegt men) de uitvinder v.d. boekdrukkunst. Wij Nederlanders zeggen dat het de Haarlemmer Laurens- Jansszoon Koster was.
Any way, toen de eerste bijbel gedrukt werd, kwamen misschien ook de eerste illustraties en omdat Gutenberg een duitser was, dacht hij misschien dat Jezus wel blank moest zijn, Want blanken werden toch gezien als een reiner, beter en intelligenter ras, vooral onder de blanken zelf. Vroeger mochten de katholieken niet eens over zoiets nadenken en waren ook gewend om te doen en te geloven wat de kerk voorschreef. Het is nu wel anders en nu komen we erachter dat hij, als hij de koning der joden genoemd werd, toch wel lichtgetint moest zijn geweest. Maar niemand weet het natuurlijk zeker en zelfs Maria is wel bekend geworden als Donkere Madonna.
Mochten ooit de blanken onderdrukt worden door de kleurlingen, zal ook Jezus donker zijn.
14 jaar geleden
Is dat zo? In mijn beleving, en ik ben behoorlijk christelijk opgevoed, is hij zonnebruin met donker haar, dus niet lelieblank. Maar meer zoals de mensen in het middenoosten eruit zien. Zo stond hij in de kinderbijbel en platen in de zondagschool. Misschien is het in de RK kerk anders, maar wij hadden ook geen beelden in de kerk. Beeltenissen van God hadden wij niet, omdat in de bijbel is voorgeschreven dat dat niet mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aanbidden van beelden mag ook niet, net als beeltenissen van God. Maar veel religies weten niet eens wat er geschreven staat, die bazelen maar wat.
Ik denk omdat blanken (=de meerderheid) zich dan beter met hem kunnen identificeren en het zich beter kunnen voorstellen dat hij ooit heeft geleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de R.K. kerk zijn oorsprong in Rome heeft en geen middenoosten figuren wou gebruiken met kans op discriminatie door europeanen.