Waarom wordt de hoofddoek gezien als onderdrukking en iets negatiefs?

Waarom krijgen deze vrouwen (indien zelf gekozen!) niet het respect wat ze verdienen in een maatschappij die (helaas) steeds meer gericht is op uiterlijk. Ik stel deze vraag los van de islamisering die (niet altijd terecht) veel negativiteit oproept.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
3.3K

Het beste antwoord

Het gekke is,dat 50 jaar geleden ,(dit kan ik mij nog herinneren)en ook in de jaren daarvoor
door veel vrouwen een hoofddoek werd gedragen,en in de 60 er jaren was dit nog "hip".Na de verbreiding van het islamisme en de toename van mensen met deze overtuiging in europa is deze gewoonte van hoofddoek dragen omgeslagen naar een uiting van een religie.De vermeende dwang van het dragen van een hoofddoek ,als zijnde
onderdrukking en negatief is naar mijn mening niet altijd correct.Ik denk dat dit vaak de vrijwillige keus van de vrouw is.,maar het wordt vaak gezien als provocerend,wat niet altijd juist is.
Er zal ongetwijfeld nog een hele discussie over te voeren zijn,ik wil het hier bij laten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het gebeurd geregeld dat het niet (helemaal) een eigen keuze is. Het hoeft niet opgelegd te worden om als een verplichting gezien te worden.

En qua respect denk ik dat het afhangt van waar je komt. Er is een hele grote groep mensen die zeer tolerant is tegenover hoofddoeken en moslims in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er helaas ook veel vrouwen zijn die hun hoofddoek dragen omdat zij denken dat dit verplicht is volgens de islam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"A woman is like a private part. When she goes out the devil casts a glance at her"

Al-Hadis, trans. Al-Haj Maulana Fazlul Karim, vol. 2, p. 692, from Mishkat al-Masabih, by Waliuddin Abu Abdullah Mahmud Tabrizi

Afbeelding 1
What is the subliminal message this woman is sending? The subliminal message is that every square inch of my body is private part, every square inch of it can make you horny. Therefore my entire body is an 'awrat, (lit. pudendum, genital) and I am a sex object from head to toe. People cover their private parts. This woman thinks her entire body is private part. Does this in anyway arouse respect? Only one who thinks with her genital may think so.

Afbeelding 2
These women have determined that all their bodies, except their faces, are extensions of their genitals, including their heads. Thinking with their genitals they can't distinguish the difference between their hair and their pubic hair. To them both are embarrassing and should be covered. Thinking with their genitals these ambulant vaginas are fighting for the right to be humiliated, beaten and treated as sex objects.

Ontkennen van de onderdrukking van vrouwen in de islam betekent dat je er niet genoeg vanaf weet. Verdiep je eens in de sharia zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord is anders wel bijzonder to the point en maakt veel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo zie je maar weer dat het onderwijssysteem ook flink op de schop moet, als stukjes Engels als dit al niet meer begrepen worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afbeeldingen: opmerkelijk dat deze foto's worden opgezocht om de extreme kanten te laten zien zoals ze in Nederland nauwelijks voorkomen. Ik beperk me graag tot Nederland en hoe de hoofddoek-dragende vrouw HIER wordt gezien. Ik kom misschien eens per 4 maanden een vrouw tegen met Hijaab/chador (dit is geen hoofddoek!) en woon zelf in een grote, multiculturele stad. Afbeelding 2 is ook niet bepaald Nederlands te noemen. Daarbij is na de aanslag op de Twin Towers in de V.S in Europa een soort angst ontstaan voor alles wat met de islam te maken heeft. De hoofddoek was tot in de jaren ’70 in Nederland een veel voorkomend en normaal kledingstuk bij autochtone vrouwen. Maar sinds een paar jaar wordt de hoofddoek steeds meer geassocieerd met het terrorisme. Wat zegt deze reactie over onszelf? Ik weet wel degelijk genoeg af van de islam om te ontkennen dat vrouwen onderdrukt worden, de sharia is hierbij geen goed voorbeeld. Momenteel bestaan er in zo'n 50 verschillende landen evenzovele interpretaties van sharia, die slechts deels rechtskracht hebben. Alleen in Iran en Saoedi-Arabië geldt integraal een vorm van sharia en worden hadd-straffen opgelegd. Een hoofddoek betekent zoveel als 'bescherming voor de vrouw', dit kun je inderdaad uitleggen als 'onderdrukking' als je het in een negatieve context wil plaatsen. Dus ervan uitgaande dat een Nederlandse moslimvrouw uit eigen vrije wil (lees overtuiging) ervoor kiest een hoofddoek te dragen en niet onderdrukt wordt, wil ik mijn vraag graag opnieuw stellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze foto's heb ik niet opgezocht om de extreme kanten van de islam te laten zien, ik had net zo goed een normale foto van een vrouw met een hoofddoek hier neer kunnen zetten, de onderliggende gedachte van het dragen van een hoofddoek blijft hetzelfde. De eerste zin van het stukje is een zin uit de koran en is de reden waarom vrouwen volgens de islam een hoofddoek moeten dragen. Dit zegt genoeg over de onderdrukking volgen mij. Vrouwen die vrijwillig een hoofddoek dragen weten niet waarom zij dit doen en zien het gewoon als onderdeel van hun geloof, maar eigenlijk weten zij niet eens waar zij in geloven. Verder wil ik je even vertellen dat ik in een achterstands wijk ben opgegroeid met 80% moslim, alleen op 'zwarte' scholen heb gezeten, en ik wéét waar ik het over heb, ik ben er immers mee opgegroeid. Van dicht bij maak ik moslims mee, nog iedere dag, en heb gezien hoe de kinderen gehersenspoeld en geindoctrineerd worden door hun ouders. (wat zo is met elk geloof trouwens) De sharia is de officiele wetgeving voor de islam rechtstreeks uit de koran, dit is waar de islam voor staat. Het maakt niet uit dat het maar gedeeltelijk wordt toegepast, het zegt genoeg over de islam zelf.
Omdat ze symbool staan voor de onderdrukking van de islamitische vrouw. Van onbedekt haar raken de mannen te opgewonden, dus moet er een doek overheen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze staan symbool voor bescherming. Onderdrukking is de negatieve draai die wij eraan geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kun je een bron geven waaruit blijkt dat hoofddoekjes symbool staan voor bescherming? Bescherming tegen wat? Uit de meeste reacties die je hier tot nu toe hebt gekregen, blijkt iets heel anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het haar van de vrouw wordt in de islam gezien als een sieraad (weinigen zullen een vrouw met een kaal hoofd aantrekkelijk vinden :)). Sieraden bij de juwelier liggen ook niet voor het grijpen. De vrouw bedekt haar haar voor anderen, om het exclusief te houden voor haar eigen man. Eigenlijk wel een mooie gedachte toch?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt me de politiek-correcte uitleg. Feit is dat moslimmeisjes al van jongs af aan een hoofddoek dragen en dat de sociale druk om er een te dragen groot is. Dan is het logisch dat het dragen van een hoofddoek op den duur normaal gevonden wordt. Als ik vanaf mijn kleutertijd handschoenen zou dragen en iedereen om mij heen zou dat ook doen, zou ik me op latere leeftijd ook bloot voelen zonder handschoenen.
Hoe dan ook, de echte redenen waarom moslimvrouwen een hoofddoek (moeten) dragen, zijn verwerpelijk. Lees de bijdragen van delarey of che nog maar eens.
Uitspraak van Tariq Ramadan, deze man werkt voor Ratterdam om integratie te bevorderen Hier zijn uitspraak over vrouwen.
"Vrouwen mogen met hun verschijning geen aandacht trekken. Op straat, zo is de wet, moeten vrouwen hun ogen strak richten op het beton."
Vul zelf maar in of dit onderdrukking is of negatief
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat mij betreft is de hoofddoek gedragen door Islamitische vrouwen inderdaad een negatief iets. Zoals ik het begrijp dragen vrouwen in de Islam traditioneel een hoofddoek (en andere lichaamsbedekking) om de mannen te beschermen tegen mogelijke verleiding, sexueel, minstens erotisch.

Hoezo? De mannen beschermen? Waar zit de verantwoordelijkheid van die mannen zelf op dat gebied?
Dat ten eerste.

Ten tweede is het dragen van een hoofddoek (en andere lichaamsbedekking) niet altijd vrijwillig. Denk maar aan Iran, dat een vrij geëmancipeerde staat was onder de Shah (die heus geen heilige was). Na de revolutie moest iedereen zich conformeren aan de sharia, en dat hield onder andere in dat de vrouwen een hoofddoek moesten dragen, of ze da nou wilden of niet, of ze nou Moslim waren überhaupt, of niet. Die verplichting was slechts één uiting. Andere waren bijvoorbeeld dat vrouwen de toegang tot bepaalde studies en beroepen werd ontzegd (bijvoorbeeld in de rechtspraak en advocatuur).

Ten derde is ook in Nederland het dragen van een hoofddoek nogal eens misplaatst. Als je een kindje van zeven verplicht een hoofddoekje te dragen, waartegen bescherm je het dan? Hoe zou dat kind beschermd moeten worden tegen lustgevoelens van de mannen? Het is een kínd. Door het een hoofddoek om te doen zet je dat kind in sexuele context, en dat vind ik eerlijk gezegd héel erg.

Jonge meiden hier in Nederland die vrijwillig een hoofddoek dragen, dat is heel wat anders. Die spelen met hun identiteit en zetten zich op hun manier af tegen zaken en ik zie dat eigenlijk in het verlengde van andere jeugdculturen. En vind het per saldo wel mooi. Veel jonge marokaanse meiden weten hun doek ook prachtig te dragen en zijn mét doek heel aantrekkelijk. Misschien juist door die doek. Als ik zo'n meid in de McDonalds een (beslist niet halal) hamburger zie eten met vrolijke ogen en een flitsende telefoon en vriendinnen en een grote aanwezigheid, denk ik, "Jij komt er wel, meiske. Goed zo!".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat we eens moeten afstappen van de manier waarop we naar deze dingen kijken (en beoordelen). Alles wat 'out of the box'is wordt op z'n Nederlands gewogen en bestempeld. In geval van hoofddoekjes kiezen de vrouwen er vaak zelf voor omdat het bij hun overtuiging hoort, verder vinden de draagsters van hoofddoekjes acceptabel dat zijn ondergeschikt zijn aan anderen, wij noemen het dan 'onderdrukking'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor het zelf ervoor kiezen om je als vrouw te laten stigmatiseren als ondergeschikt aan de man hoef ik geen respect te hebben en dat wil ik ook niet.
Ik heb respect voor vrouwen die er bewust voor kiezen om moeder te willen zijn, lesbisch te zijn of een carrière-vrouw te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind je reactie nogal kort door de bocht. Zijn we niet in de eerste plaats mensen en verdienen we niet allemaal respect, ongeacht of wij het eens zijn met hun keuzes? Jij ziet het als ondergeschiktheid, zouden werkelijk zoveel vrouwen een hoofddoek dragen omdat ze het 'zo heerlijk vinden om ondergeschikt te zijn?' Denk 't niet... Respect is what you have to give in order to get.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat deze vrouwen hiervoor kiezen door een complex aan sociale en maatschappelijke factoren. Daar wil ik geen simpele uitspraken overdoen. Het gaat erom dat deze vrouwen kiezen voor iets wat in mijn ogen een symbool is van mannelijke onderdrukking. Daar zul je in een islamitisch land veel respect voor krijgen omdat iedereen daar er dezelfde gedachten er over heeft. In een westers land als Nederland moet je dat niet verwachten. Over respect. De vrouwen met de hoofddoekjes tonen ook vaak geen respect voor vrouwen die dat niet doen. Zou gaat het nu eenmaal met dogmatische denkers. Respect is what you have to give in order to get.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik lees veel aannames en generalisaties, jammer. En waarom zouden dergelijke keuzes enkel gebaseerd zijn op basis van sociale en maatschappelijke factoren? Betekent dit dat eigen vrije wil en keuzes geheel buiten beschouwing blijven? Het symbool van mannelijke onderdrukking is iets wat het westen ervan maakt, maar wanneer je inzicht hebt/krijgt in de islamitische gemeenschap zul je ervaren dat dit niet het geval is, uitzonderingen daargelaten. Bedoel je met je laatste opmerking dat moslim-vrouwen met hoofddoek vaak geen respect tonen voor andere moslim-vrouwen zonder hoofddoek? Of doel je hiermee op Nederlandse vrouwen? Ik ben en blijf van mening dat een ieder respect verdient op basis van puur mens-zijn. Ongeacht of deze persoon een hoofddoek draagt. Anders gaan we aan het mens-zijn voorbij en zien we enkel en alleen de buitenkant. Ik wil graag dieper gaan dan alleen dat.
Omdat de draagster daarmee te kennen geeft de islam aan te hangen. De islam roept, met haar haat t.o.v. joden, herinneringen op aan het nazisme. Dit wordt als zeer negatief ervaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik begin het gevoel te krijgen dat Marita geen vraag wilde stellen maar een standpunt wil verdedigen. Ik weet niet of GoeieVraag daar nu het juiste platform wel voor is. Wellicht meer iets voor een Chat of Forum?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag heb ik gesteld vanuit een persoonlijke ervaring die mij de mogelijkheid heeft gegeven de islam van binnen en buiten mee te maken inclusief de hoofddoek, zowel in Nederland als in islamitische landen. Ik probeer niets te verdedigen, alleen te belichten. Uit deze ervaring weet ik dat in Nederland het niet perse de hoofddoek is die negativiteit oproept, het zit 'm vooral in de persoon die hem draagt. Een wat oudere vrouw die haar hoofddoek traditioneel draagt roept vaak andere gevoelens op dan een jongere meid die 'm vrolijk naar achteren knoopt en we tegenkomen in Mc Donalds. Misschien omdat we ons hiermee meer kunnen associëren? Echter zegt dit niets over hoe deze twee vrouwen hun geloof van binnen beleven, jonge meiden maken juist vaak heel bewuste keuzes. Geloof is meestal iets wat je van huis uit meekrijgt. Ouders kunnen dit positief stimuleren
maar ik vind dat ten alle tijde voor iedereen een vrije keus moet zijn om iets wel of niet te doen, zoals het dragen van een hoofddoek. Deze vrijheid is er meer dan de meeste van ons denken, zeker in Nederland. Het blijft fascinerend hoe een stukje stof van een meter zoveel gevoelens kan oproepen,
en deze vooral versterkt worden door negatieve wereldgebeurtenissen waarvoor slechts een klein aantal verantwoordelijk is. Pas als je de persoon achter de hoofddoek kent weet je wat de motivatie is. Ik vind het
persoonlijk jammer dat het vaak bij voorbaat al negativiteit oproept. Als de vrouw in
kwestie de overtuiging heeft dat ze goed bezig is, wie zijn wij dan om dit te weerleggen?
Ik vind het absurd, al die bomen die ervoor gekapt worden! wat zou jij zeggen als je een zeehond was?