Wat is het verschil tussen gereformeerd en reformatorisch?

Ik las eerder dat daar een verschil tussen zat. Wat is dan het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
61.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformeerd#.22Hervormd.22.2C_.22gereformeerd.22.2C_.22protestants.22_en_.22reformatorisch.22
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry ik geloof dat ik dat toen zei, heb niet meer naar je reacties gekeken ;)

Het beste antwoord

Reformatorische mensen geloven dat zij pas in de hemel kunnen komen als zij een zeer goed, christelijk leven hebben geleid. Ook geloven zij dat vrouwen niet geschikt zijn om organisatorische en bestuurlijke functies kan en mag bekleden. Er is een, haast mosilm-achtige houding tegenover de vrouwen. Zij eisen heel strikt dat mannen gekleed gaan als man en vrouwen als vrouw. Een vrouw mag daarom ook geen damesbroek aan, maar moet een rok dragen. Zij gaan 2 keer per zondag en alle christelijke feestdagen 1 of 2 keer naar de kerk. Tv is in deze kerk verboden, maar internet niet. Ook vinden zij geboortebeperkende maatregelen niet goed.

Gereformeerden hebben meer stromingen: de synodale en de vrijgemaakte. De synodale gereformeerden zijn losser in hun geloof, vrouwen passen daar wel in bestuurlijke en organisatorische functies, ook in de kerk. Zij gaan 1 of 2 keer per zondag naar de kerk en christelijke feestdagen als 2e paasdag hebben zij geen dienst, maar dit kan afhangen per regio.

Vrijgemaakte gereformeerden vinden dat geloven thuis hoort in de kerk. Zelf heb ik in deze kerk gezeten. Zaterdagavond kun je je misdragen, als je maar 2 keer per zondag in de kerk zit. Maar 1 keer per zondag (wegens ziekte) naar de kerk gaan houdt in dat je grote kans loopt niet in de hemel te komen, aldus de wijkouderling tegen mij op 15 jarige leeftijd. En ik was nogal een braaf meisje. Verder wordt deze kerk bestuurd door mannen, maar zij vinden het prima vrouwen in een broek te zien of in de politiek (niet in de kerk). Vrijgemaakten gaan 2 keer per zondag naar de kerk en verder alle christelijk feestdagen ook 1 of 2 keer. Zij geloven er heilig in dat alleen als je in deze kerk zit je naar de hemel gaat. Een dominee heeft dit eens letterlijk gezegd in een lokale krant. "Niemand leeft zo perfect naar Gods regels als de vrijgemaakten, zij komen dan ook in de hemel.".

De geschiedenis: Eerst zaten alle 3 de kerken bij elkaar in 1 kerk: de reformatorische olv Calvijn. Later de Hervormde kerk.Ze kregen ruzie en splitsten zich op in de reformatorische en gereformeerde kerk. Tijdens de 2e wereldoorlog kregen de gereformeerden ruzie en besloten verder te gaan als synodaal en vrijgemaakt.

Verder geloven zij alle 3 ongeveer het zelfde, met minimale verschillen, ook al zullen zij dat zelf nooit beamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
We kunnen zeker niet in de hemel komen door een goed en braaf leven volgens de regeltjes!
Jammer dat de meeste mensen er toch zo tegenaan kijken. We kunnen alleen in de hemel komen door het verlossende bloed van de Heere Jezus Christus.
Hij heeft willen lijden en sterven voor ons als zondige mensen. Als we onze zonden oprecht mogen belijden aan Hem, zal Hij ons vergeven. Alleen door het geloof door Hem gegeven! Dus niets verdient van onze kan, maar alleen door de Heere Jezus. Om Zijnen wil!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik zit zelf in de oud-gereformeerde gemeente. De “strengste” van alle kerken. Hier geloven we niet dat we door goed leven in de Hemel komen. Juist niet, er zijn veel mensen die een groot deel van hun leven van “God los” hebben geleefd, en soms zelfs op het laatste moment zijn bekeerd. Ook is het niet zo dat wij als vrouwen geen bestuurlijke functies mogen hebben of er niet geschikt voor zijn. In de kerk mag het niet, dat staat letterlijk in de Bijbel, maar buiten de kerk zeker wel! Ook mogen wij zeker niet “alles doen op zaterdagavond” en vervolgens 2 keer in de kerk zitten en “dan is het goed”. Je hebt het dan over de jongeren die dit tegen hun opvoeding in doen. Ook mogen wij als vrouwen ook buiten de kerk geen broek aan. Wij zijn ons er heel bewust van dat wij niet perfect naar Gods regels kunnen leven, maar we moeten wel ons best doen! Als je ziek bent word je niet verwacht in de kerk, in corona-tijd zijn er ook veel mensen thuis gebleven, die in de Hemel kunnen komen.

Andere antwoorden (2)

reformatorisch ís gereformeerd, alleen wordt hier de meer bevindelijke, gereformeerde groep mee bedoeld, zoals de gereformeerde gemeente en de oud gereformeerden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort maar krachtig en heel duidelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de eerste drie woorden ben ik het eens, maar het onderscheid wat je daarna maakt, klopt volgens mij niet. De woorden worden door elkaar heen gebruikt. Zo heb je bijv reformatorische scholen, waarop leerlingen uit de diverse gereformeerde kerken zitten. Het Reformatorisch Dagblad is de meest gereformeerde krant van Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op reformatorische scholen zitten voornamelijk kinderen van de gereformeerde gemeente en de oudgereformeerden.
kinderen van mensen uit bijv. de geref. kerk vrijgemaakt en de pkn worden zomaar niet toegelaten op deze scholen, maar hebben zelf ook weer andere geref. scholen (niet reformatorisch).
het reformatorisch dagblad wordt ook vnl gelezen door dezelfde mensen die ook hun kinderen naar de ref. school sturen.
mensen uit bijv. de geref. kerk vrijg. lezen meestal het nederlands dagblad (ook een geref. krant)
Het zijn twee bijvoeglijke naamwoorden, die hetzelfde betekenen. Beide zijn afgeleid van het woord 'reformatie'. De mensen die zich reformatorisch of gereformeerd noemen, volgen de kerkelijke stromingen die zijn voortgekomen uit de reformatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt helemaal, maar het zijn wel verschillende stromingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binnen de reformatorische/gereformeerde gezindte zijn er inderdaad verschillende stromingen. Maar die zijn allemaal reformatorisch en gereformeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat klopt, maar in mijn bron staat ook dat reformatorisch (refo's) tegenwoordig een term is die op zichzelf staat en dat daar een groep gereformeerden mee bedoelt wordt die nogal bevindelijk zijn (zoals de geref. gemeente en de oudgeref.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Refo's is een onofficiële term. Het woord wordt gebruikt voor mensen die door hun qua uiterlijk (o.a. kleding) herkenbaar zijn als reformatorisch/gereformeerd. En dat zijn inderdaad meestal de bevindelijk gereformeerden. 'Refo's' is een woord wat twee verschillende ladingen kan hebben. Het wordt soms gebruikt als scheldwoord naar de betreffende mensen toe. Maar ook binnen de groep bevindelijk gereformeerden wordt de term gebruikt, dan met de betekenis van 'iemand die tot onze gezindte behoort'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies (daarom zette ik "refo's"ook tussen haakjes).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+