Je bedoelt zoals de paus ? Die is er niet.
Protestante kerken - die overigens ook nog in meerdere 'smaken' uiteen vallen, hebben per kerk hun eigen bestuur (kerkeraad, bestaande uit ouderlingen en diakenen) maar ook op regionaal en landelijk niveau wisselen 'bestuurders' elkaar af.

Wil je precies weten hoe die hele organisatie in elkaar steekt en hoe mensen voor een bepaalde (betaalde of onbetaalde) functie gekozen of aangewezen worden, dan kun je het beste de diverse links lezen.

In tegenstelling tot het katholicisme, zijn er binnen de protestante kerk geen functies die 'belangrijker' of ' heiliger' zijn dan andere ; juist het gelijkheidsbeginsel en ' we zijn allemaal maar gewoon mensen' is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er staat niemand aan het hoofd van de protestantse kerk. De kerkgemeenschappen zijn wel verenigd in een overkoepelend orgaan, de PKN.

Toegevoegd na 5 minuten:
De protestantse kerk is geen hiërarchische,maar een democratisch gestructureerde kerk. Of anders gezegd, zij is geen ‘episcopale’ maar een ‘presbyteriale’ kerk. Zij heeft geen bisschoppen en ook geen paus. De Synode is de hoogste instantie, die leiding geeft aan de landelijke kerk: de PKN.

Plaatselijke gemeentes kennen hun eigen organisatie met een:
•Kerkenraad
•College van Kerkrentmeesters
•College van Diakenen

en specifieke functies zoals
•Predikanten
•Kerkelijk werkers
•Kerkmusici
•Koster/Beheerder/e.a.

Sommige functies zoals de predikant, worden betaald door de gemeente.

De gemeente vaardigt mensen af naar regionale overlegorganen en die zijn weer vertegenwoordigd in landelijke overlegorganen. Er wordt nauwelijks gezag van boven opgelegd. Ik geloof dat protestanten daar ook een beetje wars van zijn.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het hoogste besluitvormende orgaan binnen de PKN is de Generale Synode. Zij schept noodzakelijke voorwaarden voor het leven van de gemeenten, door bijvoorbeeld op verschillende terreinen kennis en ervaring te bundelen en ter beschikking van de gemeenten te stellen, door te zorgen voor de predikantsopleiding, en door het gesprek tussen de verschillende modaliteiten te laten voortgaan.

Dit orgaan is dus meer faciliterend en adviserend dan dat het beslissingen oplegt.

Toegevoegd na 22 minuten:
In feite werkt de generale synode precies zoals de organisatie in de protestantse gemeente: Het dagelijks bestuur wordt gedaan door een kleine groep mensen die het moderamen worden genoemd. Deze bestaat uit een voorzitter, scriba (administratieve functie), kerkrentmeester (zeg maar financiële man/vrouw) etc.. Ook binnen zo'n moderamen staat niemand echt aan het hoofd. De groep neemt gezamenlijk beslissingen en de leden wisselen en worden democratisch gekozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het hoofd van de kerk is God zélf!

Toegevoegd na 10 minuten:
lees de bijbel er maar op na; Christus wordt meerdere malen het hoofd van de kerk genoemd.
natuurlijk zijn er bestuursvormen, maar die zijn er alleen om de "zuiverheid van de kerk"en de orde te bewaken.
het échte hoofd (en dat wordt gevraagd) is toch echt God zelf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar God bemoeit zich beslist niet met de dagelijkse gang van zaken in de kerk, of wat de gelovigen wel en niet moeten. Dat is toch echt mensenwerk, helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens. Juist met de term "protestantse kerk" wordt m.i. gevraagd naar de bestuursvorm. De PKN heeft een zeer specifieke bestuursvorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar wordt echter niet om gevraagd! er wordt gevraagd wie het hoofd is en niet om de bestuursvorm!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag je natuurlijk zo vinden en ook zo antwoorden. Ik ben zelf protestant en als iemand het over "de protestantse kerk" heeft ga ik uit van de bestuurlijke organisatie. Die wordt namelijk zo genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als iemand aan jou vraagt: wie is het hoofd van jouw kerk, antwoord jij niet dat God zélf het hoofd is, maar één of andere bestuursvorm?????
bovendien wordt er ook niet gevraagd naar de PKN.
"protestant" kan ook bijv. de geref. kerk vrijgemaakt zijn.
die zijn wel protestant, maar geen PKN. ik ben het met je eens dat de vraagsteller ws de bestuursvorm bedoelt, maar dan is de vraag verkeerd gesteld en klopt mijn antwoord wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eeeh ja, dat vind ik voor christelijke kerken wel. De kerk is mensenwerk. Dat was al zo bij de oprichting van de eerste christelijke kerken. Het doel van de kerken was het geloof te verspreiden. Een bestuur zorgt voor de dagelijkse gang van zaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jij blijft het maar over het bestuur hebben. daar heb ik het niet over en de vraagsteller ook niet.
in de bijbel staat dat Christus het HOOFD is van de kerk, de bruid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hoeven het ook niet eens te zijn. Ik snap je antwoord op de vraag. Maar is je antwoord nu God of Christus? De term die je aanhaalt "Christus als hoofd van de kerk" is een metafoor die door Paulus is bedacht. Hij schreef een brief aan de eerste gemeenten, de Corinthiërs om ze een hart onder de riem te steken. In die brief maakt hij een vergelijking (metafoor) dat als de kerk een lichaam is, Jezus het hoofd is van dat lichaam. Theologisch wordt over een ander soort hoofd gesproken dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Christus=God
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zie ef.5:23
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, en nu ga je zeker uitleggen dat in Efeze wordt bedoeld dat de man hoofd is over de vrouw?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat flauw van je! het staat er gewoon zwart op wit en jij gaat snel over op iets anders.
het was maar één van de voorbeelden. het staat bijv. ook nog duidelijk in ef1:20-23 en kol.1:18.
de discussie over de verhouding man/vrouw zou ik graag eens met je voeren, maar dat lijkt me hier niet het geschikte topic
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet bedoeld als flauwigheid. Ik haal ef.5:23 aan uit jouw reactie. Natuurlijk staat het er op verschillende plaatsen in Efezen, Kortinthen zwart op wit. Dat geef ik 5 reacties hierboven ook zelf aan. Maar een zin aanhalen is nooit zo verstandig in de bijbel. Zo'n zin moet je in de context plaatsen. Die staat er bij. Paulus schrijft dit aan de Kortinthen en Efeziërs. Je weet dat deze teksten om brieven gaat aan de eerste christelijke gemeenten in die tijd? En dat ze zeer sterk vervolgd werden? Paulus geeft ze moed en probeert te zorgen dat ze zich gaan organiseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat weet ik natuurlijk!
maar dat verandert helemaal niks aan de boodschap.
Christus wordt op meerdere plaatsen zelf het hoofd van de kerk genoemd en dus ís Christus het hoofd van de kerk.
of dat nu ter bemoediging van vervolgde kerken is geschreven of om een andere reden.