Waarom is rente in bepaalde religies verboden?

Ik weet bijv. dat dit in de Islam het geval is, maar waarom is dat? Wat is de gedachte daar achter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.6K

Antwoorden (3)

Daar vindt men het geld verdienen aan de ellende van een ander onethisch.
12 jaar geleden
Het lenen van geld dat je vervolgens in termijnen met rente terugbetaalt, wordt in de Islam Ribaa Nasie’ genoemd (woeker op basis van het uitstel van betaling dat de lener krijgt). Islam maakt geen onderscheid tussen een klein of groot bedrag als het gaat om de woeker. Dit alles is haraam (verboden) volgens het Boek van Allah, de Soennah van de Profeet (vzmh) en Idjmaac (consensus) van de moslimgeleerden. Dit op basis van het volgende vers dat als volgt vertaald kan worden:

“Allah heeft (het drijven van) handel toegestaan en woeker verboden.” (Soerat al-Baqarah: 275)

Ook zegt Allah wat als volgt vertaald kan worden:

“O gelovigen! vreest Allah en laat (achterwege) wat aan woeker is overgebleven, als jullie (waarachtige) gelovigen zijn.” (Soerat al-Baqarah: 278)

Datgene waar de zuster het over heeft valt ook onder woeker. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“Als jullie dan berouw tonen (aangaande de woeker) dan hebben jullie (recht op) jullie (oorspronkelijke) kapitaal.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Allah heeft geen zondaar (ongeacht zijn zonde) de oorlog verklaard, behalve de woekeraar (zowel de betaler als de ontvanger worden als woekeraar beschouwd in de Islam). Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden:

“En als jullie het niet doen (het laten van woeker), weest dan voorbereid op een oorlog van (de kant) Allah en Zijn Boodschapper.” (Soerat al-Baqarah: 279)

Djaabir bnoe cAbdellah overlevert dat de Boodschapper van Allah de ontvanger van woeker, de betaler ervan, de opsteller van het contract ervan en de getuigen ervan heeft vervloekt, en hij zei: “Ze zijn allen gelijk (in zonde).” (Moeslim)

(Meer tekst in de bron)

Samengevat kunnen wij zeggen dat het betalen en ontvangen van woeker haraam is, zowel in de Islamitische landen als in de niet-Islamitische landen en ongeacht of we nu te maken hebben met een moslim of een niet-moslim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat Allah dat heeft gezegd. De moslims halen dat uit de genoemde Koranverzen (en nog anderen uit de link). Het is een vorm van zonde (zie mijn tekst) op straffe van oorlog. Verder (in tegenstelling tot antwoord 1) kun je vinden dat de betaler én de ontvanger even schuldig zijn aan zonde (en die zonde helpt je naar de ondergang). Volgens mij is het gewoon een van de vele regels uit de sharia om zo te leven als Allah dat wil. http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitisch_bankieren
Naar mijn idee had Mohammed in het achterhoofd de gedachte om problemen die veelvuldig voorkwamen op te lossen.
Zo mocht er geen varkensvlees gegeten worden, omdat door het eten daarvan vaak mensen ziek werden. Wat is dan makkelijker door te stellen: eet het niet. Geloof, en zie, je bent niet meer ziek.
In zijn tijd (Mohammed) was er ook een groot probleem met schulden en vooral met woeker rentes (erg hoge rente), waardoor mensen/het volk er nog slechter voor kwamen te staan (tov de machthebbers).
Ook hier was zijn oplossing: mensen aansporen om niet meer te lenen waar rente bij betrokken is.

On a side note: het is opvallend dat er nu wel bepaald is dat het ok is om: dealer verkoopt auto voor 80. Dat kan je niet betalen, maar lenen bij de bank kan ook niet (waarom zou een bank dat doen, zonder rente).
De bank koopt de auto voor 80. Verkoopt de auto voor 90 aan jou. Vervolgens ga jij die 90 in termijnen betalen aan de bank. Dan heet het geen rente, maar in de praktijk.... Afijn, ik dwaal af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnetjes geven is ok. Maar waarom ook niet even in de reactie eronder klagen? Dan kunnen we er ook wat mee.