Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Oude inzichten worden vervangen door nieuwe inzichten wat dan nieuw licht wordt genoemd bij jehovas getuige, wie bepaald dat nieuwe licht?

en wat zijn dan enkele nieuwe lichtpuntjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
763
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Zonneschijn, als jij graag zo veel over Jehovah's Getuigen wilt weten, dan kun je beter eens persoonlijk met een Getuige in gesprek gaan. De volgende keer dat ze bij je aan de deur komen nodig je ze gewoon uit om binnen te komen en leg je hen jouw vragen voor. Zo makkelijk is dat. Dan heb je meer kans op goede antwoorden dan hier bij 'Goeie Vraag'. Natuurlijk zou ik, of een van de andere Getuigen hier, op je vraag kunnen ingaan, maar dan krijg je nog geen compleet antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste bijbelonderzo ik heb ze hier nog nooit aan de deur gehad, woon hier inmiddels toch alweer een paar jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
https://watch002.securesites.net/o/contact/submit.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jij graag zo veel over Jehovah’s Getuigen wilt weten, dan kun je beter eens persoonlijk met een Getuige in gesprek gaan bijbelonderzo;
waarom kan goeie vraag mij daar niet bij helpen? daar is deze site toch voor om vragen te beantwoorden aimeetje;
bedankt voor de link maar ik heb niet zon behoefte om vreemde mensen in mijn huis te ontvangen zover gaat mijn interesse nu ook weer niet behalve deze vraag dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jouw interesse niet zo ver gaat, dan vind ik het ook niet nodig om je vraag te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals je wilt ik dacht dat dit een site was om vragen te beantwoorden en niet om te beoordelen pas te antwoorden als iemands interesse zover gaat dat je een hele vragenlijst in vult en dan vreemde mensen in je huis halen dat gaat me toch echt te ver
mhhh hier zit een vreemd luchtje aan

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

dit "nieuwe licht" wordt bepaald door de bestuursraad van het hoofdkantoor van de jehova's. deze bestuursraad bepaald de doctrines van de door hen geleide religie.

volgens de Jehova Getuigen zijn de leden van de bestuursraad speciaal door God (jehova) uitverkoren en worden zij bijgestaan door de Heilige geest.

de meeste "lichtpuntjes" hebben betrekking op door hun verwachte komst van het besluit van het huidige systeem van dingen oftewel Armageddon, ook veel "nieuw licht" gaat daarom over datums en over teksten in de bijbel die een inzicht (zouden kunnen) geven over tijdsperioden.

(waarom hier telkens nieuwer inzicht voor nodig is lijkt mij persoonlijk wel duidelijk)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens de Jehova Getuigen zijn de leden van de bestuursraad speciaal door God (jehova) uitverkoren en worden zij bijgestaan door de Heilige geest. leon 01
zijn daar dan bewijzen van dat zij speciaal zijn uitverkoren. (waarom hier telkens nieuwer inzicht voor nodig is lijkt mij persoonlijk wel duidelijk) verklaar je nader... ik ben een nieuwsgierig mens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"(waarom hier telkens nieuwer inzicht voor nodig is lijkt mij persoonlijk wel duidelijk)" Wat ik denk dat leon01 bedoelt: Het wordt steeds duidelijker wat voor klinkklare onzin er in de bijbel staat en dus moeten er telkens nieuwe inzichten bedacht worden om het toch voor waar te kunnen houden. @leon01: Als je dit niet zo bedoeld had, dan moet je het maar verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jehova's? Zijn dat die lastigaards die mij vaak naar de deur laten lopen, als mijn soep bijna overkookt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb anders elke maand enorm boeiende gesprekken met een paar hele aardige JG!
en nee, ik ben het vaak voor geen meter met hen eens, maar wederzijds respect is het grote sleutelwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel gonzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ zonneschijn, de bestuursraad kan onmogelijk een bewijs leveren dat zij rechtstreeks of door middel van heilige geest in contact staan met God. (als dit wel het geval zou zijn zou er geen nieuw licht nodig zijn!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leon01, noem mij één iemand die wel kan bewijzen die door middel van heilige geest rechtstreeks in contact staat met God ?
Kan iemand bv van de pinkstergemeente dit bewijzen ?
En zoja, wat noem je dan bewijs ? Trouwens, interessante bronnen die je raadpleegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amadeus, ik vind dat persoonlijk altijd hele lastige dingen, want hoe valt zoiets te bewijzen?
het beste middel om dit te toetsen vind ik de bijbel.
als iets niet strookt met de bijbel, kan het onmogelijk van God komen.
aan de bijbel hebben we genoeg. "nieuwe"openbaringen, daar geloof ik niet in. zeker niet als bepaalde mensen daardoor op een voetstuk komen te staan of daardoor een bepaalde "macht" krijgen. leon, idd een interessante link!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gonzo, ik begrijp wat je bedoeld, men kan het niet bewijzen, maar ook niet het tegendeel , elke stroming heeft zijn eigen interpretaties. Het zijn iscussies zonder einde dat meestal uitdraait op welles nietes spelletjes ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het met gonzo eens,
de bijbel is met Gods geest tot stand gekomen, wanneer een groepering de bijbel pretendeert kunnen ze zonder problemen zeggen dat ze met God Heilige geest in contact staan en wanneer ze het geschrevene volgen worden ze door Gods Heilige geest geleid. (dus op een indirecte manier door middel van het geschreven Woord.) Helaas zijn er veel leden die dit contact anders interpreteren als een soort alleen recht wat gegeven is aan een speciale groep voorbestemde personen, dit is zowel bij de pinkstergemeente als bij de Jehova Getuigen het geval. wanneer iemand lid is van een (club) groepering of religie en de leer of de doctrine word veranderd wordt van de leden verwacht dat het wordt aangenomen voor "van God afkomstig te zijn" dus als absolute waarheid. deze aannamen kan enkel oprecht door een lid gebeuren als hij het besef heeft dat de Bijbel door Gods geest geïnspireerd is en dat deze vorm van Goddelijke leiding de enigste vorm van leiding is die God voor de mensheid heeft voorzien. wanneer leden de voorkeur geven aan een bestuursorgaan die voor hun de beslissingen nemen en deze verkopen voor absolute waarheid denk ik dat het altijd een welles nietes spelletje zal blijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leon01, elke stroming interpreteert op hun manier, elke stroming beweert Gods heilige Geest te hebben.
Dus wie heeft de Waarheid, en nog.... wat is de waarheid. Hoe toets je iets aan de hand van de bijbel zonder eigen voorkeur/mening of vooringenomenheid ? Je zegt:
"wanneer een groepering de bijbel pretendeert kunnen ze zonder problemen zeggen dat ze met God Heilige geest in contact staan en wanneer ze het geschrevene volgen worden ze door Gods Heilige geest geleid. (dus op een indirecte manier door middel van het geschreven Woord.)" Maar kunnen ze dit ook bewijzen ? Ze kunnen dat van zichzelf zeggen net zoals volgens jou JG's dit zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ amadeus, allereerst moet men aannemen dat de bijbel tot stand is gekomen door Gods heilige geest die menselijke schrijvers heeft aangezet tot het opstellen van de geschriften die de bijbel vormen. om dus een doctrine of leer te kunnen bewijzen zonder vooringenomenheid moet deze 100 procent met de bijbel in overeenstemming zijn, zonder ruimte voor interpretatie. wanneer een groepering of religie beweert openbaring te krijgen van Gods heilige geest betekend dit niet meer en niet minder dat ze in de bijbel lezen. (aangezien dat het product van de heilige geest is) hoe dat zij leringen interpreteren is een bijzaak en staat los van de Heilige geest.

Andere antwoorden (1)

Volgens hun bepaalt Jehova dat.
Het is maar dat je het gelooft of niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoe doet Jehova dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die fluistert dat in bij de mens zeker?
Ik geloof alleszins niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook maar of je jouw antwoord klakkeloos gelooft of niet. Ik ben geen Jehova Getuige, maar 't zit toch wel een beetje anders, lijkt me.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding