Zijn er van de kerk uit regels of bepalingen dat ik in de kerk een hoed moet dragen?

Mijn moeder wil dat ik (16) in de kerk een hoed draag. Maar bijna niemand, behalve een paar oudere vrouwen, draagt ook een hoed. Ik draag nu dus al jaren, alleen voor mijn moeder (van mijn vader hoeft het niet, maar hij respecteerd mijn moeder) Ik heb al verschillende keren gezegd dat ik het niet meer wil en me zoiets niet meer kan verplichten. Dan zegt ze dat het een goede gewoonte is uit de Bijbel. Maar is dat echt zo en als dat zo is, dan is dat toch wel achterhaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

De gewoonte gaat terug op wat Paulus zegt in de brief aan de Korintiërs, over dat het een schande is voor een vrouw om haar hoofd niet te bedekken als zij bidt.

Lees eens 1 Korinthe 11, vanaf vers 13. Dat is het gedeelte vlak na die regel over de hoofdbedekking:

"Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen. "

We worden dus gevraagd om hier zelf over te oordelen. Is het gepast dat een vrouw géén hoed draagt? Is het niet zo dat lang haar bij een man schandalig is, terwijl de vrouw juist haar haar lang moet dragen? Om eerlijk te zijn: nee, in onze cultuur niet. Wij vinden dat helemaal geen schande. Wat vinden wij wél onfatsoenlijk? Nou ja, noem eens wat: topless over straat lopen. Dan moet je dus ook niet topless naar de kerk komen: als bepaalde kleding (of een gebrek daaraan) als onfatsoenlijk gezien wordt, moet je niet op die manier gekleed, kerkdiensten bij gaan wonen.

Ik denk dat dát is waar het hier om gaat: in die cultuur was het ronduit schandalig als een vrouw haar hoofd niet bedekte. Dus moest zij ook haar hoofd bedekken als ze kwam bidden in de kerk. Wij vinden het helemaal niet schandalig als een vrouw haar hoofd niet bedekt, dus het dragen van een hoed in de kerk is dan niet meer dan een gebruik - zoals Paulus het trouwens in dat laatste vers ook noemt.

De vraag is nu wat jij moet doen. Als er mensen zijn bij jou in de kerk die het wél als schandalig ervaren om geen hoed te dragen in de kerk, zou je kunnen kiezen om daar rekening mee te houden. Paulus zegt namelijk ook dat wij geen aanstoot moeten geven, en dat we rekening moeten houden met de mensen met een zwak geweten, die veel waarde hechten aan dingen waar écht je relatie met God niet vanaf hangt. Een andere keuze zou kunnen zijn om géén hoed te dragen in de kerk, omdat het bij jou niet voortkomt uit eerbied, en je in je hart weet dat je God niet minder eert als je zonder hoed in de kerk verschijnt.

Het blijft dus je eigen keuze. Als de beslissing die jij hierover maakt, voortkomt uit een vertrouwen op God, is de beslissing goed. Het gaat minder om wát je doet, maar meer om de intentie waarmee je iets doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik geloof niet dat het ergens in de bijbel staat, Het is een gewoonte al heel lang geleden ontstaan. mannen zetten de hoed of pet af in de kerk, vrouwen zetten een hoed op uit eerbied voor God. Jij zet hem niet op uit eerbied of ontzag voor god, maar je zet hem op voor je moeder (want wat zullen de mensen wel denken als haar dochter blootshoofd naar de kerk gaat)
Het zal je moeiet gaan kosten haar te overtuigen maar eerbied voor god zit niet in uiterlijk vertoon
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook voor jouw: lees 1 kor. 11 maar eens.
lees 1 Kor. 11 maar eens. Daar baseert jouw moeder dit waarschijnlijk op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken dit 'probleem'bij mijn zussen. Het gaat erom dat het hoofd bedekt is in de kerk uit respect. Zij deden dat met een soort voile over hun haar en zodra ze de kerk uitgingen verdween het doekje in hun zak of tas. Je ziet het nog veel in Italie (ik ben de naam kwijt) Oplossing?
12 jaar geleden
zodat er iets tussen u en God in staat, want niemand is gelijk aan God
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat je erover nadenkt en twijfelt zegt al genoeg.
Je begint jouw eigen regels te willen bepalen. Het is een natuurlijk proces dat bij de één vroeg en bij de ander later begint.
Het blijft altijd moeilijk die eerste keer; 'het afzetten tegen de ouders'. Ik was zelf ook altijd een kind zonder problemen voor mijn ouders. Volgzaam en gehoorzaam totdat....ik op mijn 12de ging nadenken over het katholieke geloof (zo was mijn opvoeding nl.)
Wat mijn ouders vast geloofden, daar ging ik aan twijfelen
en toen ik merkte dat iedereen op een bepaalde vraag hetzelfde antwoord gaf, dacht ik; "Het lijkt wel indoctrinatie, uit het hoofd geleerd en altijd aangenomen zonder erbij na te denken".
Ik ging tot zover altijd mee naar de kerk, zonder overtuiging maar omdat ik gewoon moest van mijn ouders.
Ik heb een enorme discussie met vooral mijn vader moeten voeren maar door mijn argumentatie toch ook mijn moeder aan het twijfelen gebracht. Ik zette haar ook aan het nadenken en ze kon niet anders dan mij gelijk geven.
De volgende zondag ging ik dus niet meer mee naar de kerk!Met bonkend hart zei ik;"nee"! Mijn ouders konden me moeilijk aan mijn haren meeslepen en ik bleef standvastig. Het is even moeilijk, maar voor mij was het een ruzie waard. Voor mijn ouders was het de eerste confrontatie met mijn begin van zelfstandig beslissingen nemen en zelf bepaling. Dit is een natuurlijk proces en voor iedereen is er zo'n eerste keer. Ga dus eens een discussie aan met goede argumenten als het antwoord op jouw vraag 'waarom' niet steekhoudend is.
Je hebt jouw vader al aan jouw kant, nu alleen nog tegen je moeders wens in gaan. Je wordt er niet slechter van, alleen zelfstandiger. Dit punt moet eens komen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Die 'goede gewoonte uit de bijbel' is mijns inziens toch wel achterhaald. Dan zouden nu nog de mannen en vrouwen gescheiden in de kerk zitten zoals vroeger. Zij hangt misschien aan oude regels/rituelen, maar dat hoef jij niet te doen. Jij bent jong en past je aan de huidige regels aan, net als de ander jonge meiden die misschien nog in jouw kerk zitten zónder hoed! Laat jouw moeder eerst eens verklaren waarom die gewoonte goed is. Ik wed dat ze dat niet goed kan. Ze kan namelijk nooit beweren dat jij slecht bent als jij geen hoed draagt!!!!!!
Dáár gaat het om.
12 jaar geleden
Ikzelf ben ook christen en het is tegenwoordig wel out of fashion.
In mijn kerk is het geen gewoonte en er is niemand die een hoedje op heeft. ...echt niemand
Dus is het echt een hele oude gewoonte
ik zie geen bezwaar als je daarin je eigen weg zoekt
ik heb liever dat je zonder hoed in de kerk zit dan dat je met hoed in de kerk zit alleen maar om je moeder.

Traditie kan leuk zijn maar traditie zonder begrip van het waarom is dode letter

is er bij je in de buurt een youth for christ of iets dergelijks ?
dan kom je misschien eens in aanraking met andere kerken
12 jaar geleden
Het is geen goede gewoonte uit de bijbel , jouw geloof zit niet in kleding of accesoires maar in je hart!!!!!