Zijn er religies die niet gebaseerd zijn op beloning en straf. Doe dit, laat dat, want anders....?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

Nee, zelfs het hedonisme adviseert een streng leven om beter van het leven te genieten. Mensen hebben regels en houvast nodig. Een religie is er juist om mensen houvast te geven. Dus zullen regels en beloning en straf daar altijd direct een onderdeel van zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je beloning en straf die door een opperwezen worden uitgedeeld? (Doe dit wel en dat niet, want anders stuur *ik* je naar de hel/laat *ik* je oogst mislukken/maak *ik* je ziek etc.)

Er zijn zeker religies die niet gebaseerd zijn op beloning en straf, want er zijn religies zonder opperwezen dat regels bedenkt en beloning en straf uitdeelt op basis van het volgen van die regels. Het boeddhisme is bijvoorbeeld zo'n religie. Als je een dag niet mediteert, komt de Boeddha niet van boven om je neer te slaan, want de Boeddha was zelf ook maar een mens.

Natuurlijk bestaat in zo'n religie ook een idee van hoe te leven, maar dat is in termen van oorzaak en gevolg (als je dagelijks mediteert, ga je positieve gevolgen voor je denkpatronen merken) in plaats van termen van beloning en straf ('als je dagelijks mediteert, geeft het opperwezen je geluk, als je niet mediteert, verdoemt het opperwezen je')
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het evangelie van de vliegende spaghetti-monster (ISBN: 0-8129-7656-8) geeft wel een paar regels, maar er zijn niet echt gevolgen aan verbonden als je ze breekt - dit zijn dus meer richtlijnen en streefpunten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen de op Wicca gebaseerde religies en tradities. Zij hanteren "Doe wat je wilt, zolang het niemand schaadt"...

Dit is ook waar de Wicca mee pronkt. Ze vergeten er alleen bij dat de Wicca-Law 485 regels kent wat je wel en niet mag doen. Dus daarmee is hetgeen zij hanteren per definitie onmogelijk. Om het nog maar even niet te hebben over de Drievoudigewet. "Alles wat je zend komt in drievoud terug!"

Op basis van mijn eigen ervaring zou ik zeggen dat er GEEN religies en/of tradities zijn die gebaseerd zijn op het volledig vrijlaten van de volgelingen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel.

Religies hebben veel niveau's. Op lagere niveau (waar mens nog niet zo sterk is ontwikkeld) zijn er bepaalde mechanismen in gebruik die ervoor zorgen dat volgeling op pad blijft. Straf en beloning is een van die mechanismen. Maar dit heeft weinig te maken met de religie zelf.

Zo werkt eenmaal menselijke motivatie. Straf en beloning wordt gebruikt om mensen te motiveren, niet alleen in de religie maar ook op school, op werk en thuis. Iedere dag.

Op hogere niveau's van religies is mens vrij. En hij mag doen wat hij wilt. De regels en richtlijnen die worden gebruikt op lagere niveau's vervallen hier. Op het moment dat mens zich zelf leert kennen (wat uiteindelijk de doel is van iedere religie) heeft hij niets meer anders nodig dan zijn eigen verstand.

Zo, zelfs Islam en Christendom op hun hogere niveau's hebben geen dogma's. Voorbeelden ervan zijn veel islamitische of vroegere christelijke heiligen en mystiek leraren.