ls je je bij een kerk aansluit, moet je dan ook beleidenis doen, trouwen en je kinderen laten dopen?

Na lang zoeken heb ik een leuke gemeenschap op het oog waar ik mij thuis voel, waar ik me misschien tzt wel aan zal sluiten ,maar ik ben nu nog gewoon oriënterend...het betreft een Nederlands gereformeerde kerk; echter ik ben van mezelf niet zo dogmatisch en vind bv getrouwd zijn niet nodig (woon samen), Ook mijn kinderen zijn niet gedoopt.
...Zo zijn er nog wel meer dingen, bv op zondags ga ik gerust dingen doen die streng gelovigen niet zullen doen. Van mijn part de ramen lappen ;-)
Ik vraag me af of dit -vooal de eerste twee dingen- 'geeist' worden voordat je je kan aansluiten. Of het ik een verkeerd beeld van een kerk in het algemeen?
De kerk komt niet streng over. Daarom spreekt het me ook aan. Ik heb er nog wel weinig contact , daarom stel ik de vraag hier.

Toegevoegd na 55 seconden:
'ls' moet ALS zijn.

Toegevoegd na 27 minuten:
beLIJdenis :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de bijbel leest, kom je er wel achter dat God "offers" van je vraagt en dat geloven niet helemaal vrijblijvend is.
mi is Jezus voor onze zonden gestorven. je mag bij Hem komen zoals je bent, maar je mag niet blíjven zoals je bent.
ik wil hiermee niet zeggen dat je nu alles meteen móet.
ga eerst maar eens veel ontdekken door in de bijbel te lezen (en met "ervaren"gelovigen bijbelstudie te doen), met gelovigen te praten en dan heb je nog genoeg tijd om keuzes te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van God moet je helemaal niets! Al die verboden en geboden komen gewoon van mensen af. Die bedenken dat nl.
Je mag zijn zoals je bent, je leert nl. door je eigen ervaringen en niet door opgelegde regeltjes van anderen.
Als je klakkeloos regeltjes van anderen overneemt kun je niet groeien door eigen doorgemaakte ervaringen. En volgens mij zou God willen dat we groeien!
Ik zou het eerst maar eens goed navragen in die gemeente bij mensen die bij deze kerk zijn aangesloten.
Als je met de nek wordt aangekeken als je daar ter kerke gaat omdat je in hun ogen je verkeerd gedraagt, is dat een beetje jammer. (zelf zou ik daar niet bij willen horen, als al die dingen die jij noemt, een vereiste is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is jouw interpretatie meike!
nergens in de bijbel lees ik dat je mag zijn zoals je bent, zonder regels.
wel jamer dat regels altijd negatief worden gezien.
in mijn gezin gelden ook regels om mijn kinderen te beschermen en zodat ze dingen leren.
lijkt me ook niet negatief, toch?
zouden er geen regels zijn, ben ik bang dat het een rommeltje wordt. ieder zou maar doen wat hem/haar goeddunkt.
ik heb het dan ook niet over "klakkeloos regeltjes overnemen".
ga juist lezen/ ontdekken !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Meike: God vraagt wel degelijk iets van je: overgave aan Hem. Al die 'geboden en verboden' zijn richtlijnen voor het beste leven voor jou (de volger) niet om ons dingen te onthouden die we leuk vinden. Uiteindelijk kan niemand alle regels nakomen en daar komt Jezus om de hoek die vrij maakt. Als je Jezus navolgt, maak je op een gegeven moment een keuze de 'verboden en geboden' te waarderen op hun waarde en hoe ze bedoeld zijn en misschien wel na te volgen. Maar dat is voor iedereen verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, maar dat wordt dan een ontdekken door ervaring wat je beter niet meer kunt doen en dat is dan een vrije keuze! Niet een opgelegde regel die iemand anders geinterpreteerd heeft uit de bijbel.
Iemand die probeert een ander niet opzettelijk te kwetsen en niet getrouwd is is m.i. geen slecht mens en iemand die "netjes" getrouwd is en een bullebak en tiran, houdt dit zich dan aan wat men verstaat onder de regels van de bijbel?
De bijbel is geinterpreteerd door mensen en gehanteerd om macht uit te oefenen. Jezus oordeelt niets en niemand! Dat doen enkel wijzelf.
Je kan proberen uit vrije wil Jezus na te volgen en dat lijkt mij een beter uitgangspunt dan door een ander opgelegde en verzonnen regels te volgen. Dat komt wat overeen met farizeeër-gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat erom dat je wilt omgaan met gelijkdenkenden en als er dingen zijn die niet stroken met jouw denkwijze, zit je volgens mij in de verkeerde richting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Jezus oordeelt niets en niemand".
dit is niet waar! Jezus veroordeelt wel degelijk bepaalde (groepen) mensen!

Antwoorden (10)

Nee, je hoeft niets, mag wel.
Er zijn wel stromingen die daar anders over denken, bijvoorbeel oud-gereformeerde mensen.
Indien je je aansluit wordt wel van je verwacht dat je een bijdrage doet voor "kerkbalans" (een kerkgebouw kost geld en ook een dominee enz.), maar ook dat is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is meer je eigen keuze. of je het zelf nodig vind om belijdenis te doen, trouwen en kinderen te laten dopen. is eigen keuze, kerk bemoeid zich er meestal verder niet mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent weinig verplicht. Ik ben al ' even' niet meer in de kerk geweest, maar het was ( weet dus niet of dat nog zo is ) dat je als je geen belijdenis hebt gedaan je niet aan het ' avond maal' mag.
Het avondmaal is het drinken vd wijn en het eten van brood tijdens een kerkdienst. Waarbij het sterven en lijden van Jezus wordt herdacht.
Het is belIJdenis, van het belijden van je schulden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik twijfelde al ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belijdenis heeft niets met schuldbelijdenis te maken. Het is belijden (dus: erkennen, hardop stellen, getuigen, hoe je het maar zeggen wilt) dat Jezus je redder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Lies, beetje verwarrend geschreven van me. Ik wou een voorbeeld geven van belijden (met IJ), maar belijdenis heeft niets met schuld belijden te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, het was een taalkundig voorbeeld, niet een inhoudelijke aanvulling. Dan snappen we elkaar :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij heel veel kerken mag je wel degelijk aan het avondmaal deel nemen aan het avondmaal als je geen belijdenis hebt gedaan (let wel, ik doel hier op protestantse kerken. Bij katholieken is het regel dat je communie gedaan móet hebben voor je deelneemt aan het avondmaal). Zo nemen bij mij in de kerk ook de kinderen deel aan het Heilig Avondmaal. Wellicht heb je gelijk hoor, Nelly3, dat er ook kerken zullen zijn waar het niet mag. Maar bij heel veel kerken mag het wel (in elk geval tegenwoordig), dus ik raad apestaartje72 aan dit soort dingen die mogelijk verschillen per kerk even na te vragen bij de kerk die ze op het oog heeft.
Alles wat MOET, kan niet goed zijn, ben zelf het zoontje van de dominee (en helemaal niet achterlijk streng opgevoed) en je moet doen wat je hart je ingeeft. In mijn geval ben ik "na mijn verplichte je gaat tot je 16e naar de kerk" Evangelische gemeente, die vieren bijvoorbeeld gewoon een verjaardag, en hoe vaak komt het Katholicisme niet negatief in beeld wegens misbruik, Jehovah's omdat de gemiddelde mens niet gediend is van het irritante "zieltjes werven" die niet eens verjaardagen mogen vieren, het is waar jij je prettig bij voelt, feitelijk is het wél zo dat in de meest "zwaar gelovige" kringen statistisch is bewezen dat juist daar het meeste misbruik voorkomt. "Heb uw naaste lief, betekent niet dat je je zoon of dochter van 5 jaar maar kan misbruiken onder dat motto" Je MOET helemaal NIKS waar je een slecht gevoel bij hebt. Ongeacht religie en kraak er geen enkel geloof af maar een voorbeeld dat de Koran bijna identiek is aan de Bijbel alleen daar is Mohammed ipv Jezus, staat duidelijk vermeldt dat je je naaste moet bijstaan ipv afslachten "jihad, taliban" heilige oorlog? Snap zelf niet wat daar nou heilig aan is als religie raketten afvuren en mensen die zichzelf opblazen voor hun goede doel met 20 doden als gevolg. Doe wat je hart je ingeeft, ik ben redelijk onderlegd in deze. Hoor je ooit wat van een Boeddhist die in opspraak raakt wegens terrorisme of iets? Hou je vast aan je eigen gevoel, macht corrumpeert. Ben zelf een Goddeloos kreng geweest, maar geloof heilig in het simpele "wie goed doet, goed ontmoet" en zit zelf ook in twijfel of ik weer eens ga kijken in de kerk. Ben er na 16 jaar nog niet uit namelijk. Handel naar wat JOU het beste gevoel geeft, en zodra er iets MOET? Zeg ik keihard, NIKS moet, behalve je medemens behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden. En geen sex voor het huwelijk was ik op mijn 11e al over de grens maar ik hoef niet te weg te branden in de hell. Dat er leven is ná de dood ben ik het LEVENDE bewijs van, ben 2 keer klinisch dood geweest namelijk door een overdosis. Sluit je aan bij waar jij je prettig bij voelt! Heel veel sterkte en ik ben God niet maar mijn zegen heb je! Stoer dat je de vraag durft te stellen! En "moeten" is nooit goed, ja naar je werk misschien of schoonmaken, maar religie staat op een heel ander vlak! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is het bevoorbeeld gesteld met het misbruik in de (alles mag en kan kerk)Katholieke kerk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel bevooroordeeld antwoord, wat mi lang niet altijd strookt met de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet beter lezen aimeetje. Lees regel 6!
Gonzo, wat is hier bevooroordeeld aan, hij vertelt zijn eigen ervaring hier. Hij is wijs geworden door zijn eigen levenslessen. Geweldig toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bevooroordeeld is idd niet het goede woord.
toen ik het had getypt dacht ik dat eigenlijk al.
ik vind het alleen zo negatief geladen tegen welk geloof dan ook (katholieken, jg en moslims worden allemaal afgeschreven)en dat is enkel gebaseerd op eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad erg negatief over andere geloven. Mag je uiteraard allemaal best vinden van mij, YunooToz, maar raakt kant nog wal als antwoord op de vraag van apestaartje 72.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat YunooToz bedoeld dat elke godsdienst zegt de wijsheid in pacht te hebben. Welke is dan nog waar?
Ik denk ook geneen. Jezelf zo gedragen dat je een ander niets aandoet wat je zelf ook niet zou willen dat jouw wordt aangedaan, dan kom je al een heel eind.
als jij en fijne gemeente op het oog hebt, hoef je niet meteen lid te worden hoor!
je kunt je eerst eens een (lange) poos oriënteren en bijv. cathechisatie volgen.
zo kun je ontdekken of deze kerk bij je past en misschien kom je zelf ook weer tot nieuwe inzichten.
als wat er geleerd wordt binnen de gemeente , past bij jouw denkbeelden van het geloof, kun je er later voor kiezen om inderdaad lid te worden.
dit doe je door jezelf te laten dopen en evt.belijdenis te doen.
de nederlands geref. kerk is een vrij dogmatische kerk, die over het algemeen vrij veel "regels" heeft (al kan dit plaatselijk nogal verschillen).
het zou dus kunnen dat ze het niet zomaar zullen accepteren dat je samenwoont (wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet welkom bent, maar ze zullen er misschien wel met je over willen praten).
ik hoop voor je dat je bij deze gemeente (of een andere) je plekje zult vinden, want uit ervaring weet ik dat het samen beleven van je geloof echt een verrijking is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Ik ben idd. op zoek naar een zo weinig mogelijk dogmatische kerk, daarom twijfel ik over deze kerk. Aan de andere kant, ik ben er nu een paar keer geweest , en het komt totaal niet zo over. Het is een hele losse dominee, en vlotte warme mensen. Niet het zwaar calvinistische wat ik van vroeger uit gewend ben.
Misschien ga ik wel eerst een Alpha cursus doen, heb ik bedacht. Ik ga ik elk geval niet zo maar wat kiezen, daar is het me te kostbaar voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je blijft je leven lang leren en ontwikkelen. dat geldt ook voor je geloof.
maak daarom nooit een overhaaste keuze (alhoewel je natuurlijk altijd over kan stappen).
je hoeft niet gelijk lid te worden om toch gewoon mee te draaien en "er bij te horen". ook in mijn gemeente denken we (gelukkig) niet allemaal hetzelfde. dat mag natuurlijk ook gewoon.
over cruciale zaken zijn we het eens en dat is voor mij het belangrijkste.
De Nederlands Gereformeerde kerk kent best wat lokale verschillen, en dat bepaalt o.a. hoe men omgaat met dingen als ongehuwd samenwonen en het dopen van kinderen.

In deze kerken is het de gewoonte dat kinderen worden gedoopt. Daarom zijn de meeste leden dooplid, totdat ze belijdenis doen: dan worden ze belijdend lid.

Als je als kind ooit gedoopt bent (maakt niet uit in welke kerk) dan kun je je over laten schrijven als dooplid. Als je nooit gedoopt bent, kun je meestal alleen lid worden door je alsnog te laten dopen. In de traditionele kerken kan dat alleen door eerst belijdenis te doen. Het idee daarachter is dat alle kinderen de doop mogen ontvangen omdat zij ook bij Jezus en de kerk mogen horen zelfs al beseffen ze nog niets, maar dat zodra je zelf kunt kiezen, het ook echt een bewuste keuze moet zijn. Praktisch is het dan meestal zo dat kleine kinderen gedoopt kunnen worden omdat de ouders lid zijn van de kerk, en dat oudere kinderen, of mensen die op latere leeftijd lid worden, eerst echt die keuze moeten maken. Daarom doe je in die gevallen eerst belijdenis, en word je daarna pas gedoopt.

Heel praktisch hangt het er voor jou dus vanaf of je al dan niet als kind gedoopt bent, of misschien ooit belijdenis hebt gedaan. In dat geval kun je je gewoon over laten schrijven. Als je niet gedoopt bent en je wilt lid worden, zal waarschijnlijk worden gevraagd of je belijdenis wilt doen en je alsnog wilt laten dopen. Afhankelijk van hoe men in de kerk daarmee omgaat, kán het zijn dat men vindt dat je getrouwd moet zijn voordat je belijdenis moet doen. Om eerlijk te zijn hoop ik niet dat ze hier een punt van zullen maken. Het al dan niet laten dopen van je kinderen staat je vrij. Het gebeurt wel vaker dat kerkleden bewust hun kinderen niet laten dopen, omdat ze vinden dat de kinderen later zelf deze keus moeten kunnen maken. Hier wordt verschillend over gedacht.

Onthoud verder dat je niet per se lid hoeft te zijn om gewoon mee te draaien in de gemeente. Iedereen is welkom in de diensten, en ook vrouwenvereniging, bijbelstudieavonden, en de meer sociale activiteiten, zijn niet alleen voor de leden. Als jij aangeeft bij de gemeente te willen horen maar nog niet zeker te weten hoe je dit precies vorm wilt gaan geven, staat niets je in de weg. Ik kan je verder de Alpha-cursus aanraden als introductiecursus in het christelijk geloof. Misschien biedt de kerk die jij op het oog hebt er wel één aan, dan kun je meteen wat mensen leren kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik ben idd gedoopt.
Ik overweeg inderdaad om een Alpha cursus te gaan doen omdat ik nog zoveel vragen heb. Misschien biedt zon cursus ook een beter beeld over de soorten kerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alpha kan ik echt aanraden. Dat is juist de plaats waar je je vragen kan stellen, en waar niemand het raar vindt dat je nog een beetje zoekende bent. Daarbij is de sfeer vaak heel goed, omdat het een relatief kleine groep is en er ook samen gegeten wordt. Tegelijk krijg je heel veel informatie, en creëer je voor jezelf ook de contacten die heel waardevol kunnen zijn als je nog eens met iemand wat door wilt spreken over bepaalde zaken. En als je gedoopt bent, kun je je dus gewoon over laten schrijven. Dan ben je dooplid van de kerk van jouw keuze, en kun je - als je dat wilt - belijdenis doen op het moment dat jij besluit dat je dat graag wilt.
Dat is een belangrijke vraag!

Iemand die van leren jassen, ruige taal, en motoren houd hoeft zich niet direct bij de hell`s angels te voegen! Wat ik hiermee bedoel te zeggen is het volgende: de mens is een sociaal wezen en zal veel dingen in zijn leven willen veranderen om zich bij een groepering(club of religieuze stroming) sociaal aanvaard te voelen.

Als je jezelf deze veranderingen niet ziet maken hoe kun je je dan inburgeren in een clubje religieuze gelijkgezinden? ik verwacht dat dit moeilijk gaat zijn, omdat je minder snel geaccepteerd gaat worden wanneer je niet aan alle aspecten van de desbetreffende religie deel wilt nemen

Het zal natuurlijk niet van je geëist gaan worden dat je aan bepaalde dingen gaat deelnemen, maar de kans bestaat dat je ze gaat doen vanuit het oogpunt sociale acceptatie.

Los daarvan staat natuurlijk wat God van ons verlangt, ook dit kan niet bepaald worden of ik mij in een groep thuis voel of niet. Een Fijne groep hoeft geen bewijs te zijn van Goddelijke kracht of aanwezigheid. Daarom voordat je sociaal betrokken raakt bij een groep bekijk dan eerst de dogma`s ( de leer) van wat er in hun gemeenschap word geleerd. Bekijk de positie kanten maar ook zeer zeker de negatieve!!!! (laat je ook niet direct ontmoedigen door negatieve berichten van de kerkgemeenschap in kwestie, maar neem de punten wel in aanmerking)

En nogmaals denk na over de leer! En onderzoek de wil van God.
Veel succes met je belangrijke keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastisch antwoord, dank je wel. Datgeen wat jij zegt is voor mij ook de reden waardoor ik na 20 jaar nog steeds niet heb kunnen en durven kiezen. Toch is het mijn geloof, wat ik heel zorgvuldig heb ontwikkeld.(nog veel meer dingen hoor , zoals spiritualiteit zie mijn andere vraag die ik net gesteld heb). Ik beleef dit al zeer lang praktisch alleen. En dat ben ik nogal zat. Ik ga nog een bezoekje brengen aan 2 vrijzinnige kerken (misschien past dat net iets beter?) maar wil nu toch wel een keer kiezen. Ook om mijn kinderen iets mee te geven (zonder iets op te dringen!)
Nogmaals bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geweldig antwoord!
Als ik meer tijd ter beschikking had, zou ik uitgebreid op je vragen ingaan. Nu moet ik het kort houden.

Volgens mij kun je je alleen echt goed thuis voelen in een kerk, als je het eens bent met de standpunten van die kerk.

Mijn advies is dus:
Oriënteer je verder, eerst op de gemeenschap die je nu op het oog hebt. Als je je daar niet op je plek voelt, omdat jouw standpunten over de zaken die je noemt anders zijn, kun je beter een andere gemeente zoeken.

Aan de andere kant:
Als je je echt goed voelt bij een groep, ben je na verloop van tijd zelf misschien ook wel bereid om je standpunten te herzien. In een kerk zullen de leden je namelijk ook wel kunnen uitleggen waarom hun standpunten zo zijn. Misschien vind je dan wel dat ze gelijk hebben.

Succes met je zoektocht, ik hoop dat je je plekje zult vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, vraag het aan de gemeenteleden! :-)
Ieder van hun heeft zelf ooit ook moeten kiezen voor die kerk. Vragen hebben duidt er juist op dat je je open stelt en geïnteresseerd bent. (Als het je niks kon schelen, zou je het ook niet vragen ;-))
Er is echt niemand die het erg vind dat je iets vraagt, waarschijnlijk zijn ze juist blij dat ze je kunnen helpen en dat je op zoek bent naar meer informatie. Dikke plus voor Nomen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++++
volgens mij hoeft dat niet. Ik zit namelijk ook bij een kerkgemeenschap en daar hoeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan de gemeenschap lijkt me, zou eerst daar eens goed informeren voor je je daarbij aansluit. Ze zullen je met alle plezier uitleg geven.