Waarom is er (volgens veel christenen) een hel, terwijl God van ons houdt?

Ik persoonlijk wil in de toekomst waarschijnlijk protestant worden en geloof er dus ook in. En ik heb het antwoord op mijn vraag ooit eens gelezen, maar weet het niet meer. En een vraag in het boekje van Jehovah's Getuigen (die dus niet in een hel geloven): 'Zou God willen dat wij Hem uit angst voor straf zouden aanbidden?' Dat is natuurlijk niet zo, daarom ben ik benieuwd of iemand mij dit kan uitleggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede vraag!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
god wil niet dat wij hem uit angst aanbidden ? Angst voor de hel
maar toch ook niet omdat er een beloning te verdienen valt?
beloning voor goed gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal nooit begrijpen waarom mensen kunnen/willen geloven in een religie die verkondigt dat een almachtige god niet almachtig genoeg is om hen van een oneindige hel te redden die ze blijkbaar verdienen naar aanleiding van een eindige test. Ik begrijp nog wel dat je in iets wil geloven, als wetenschap je het antwoord niet (snel genoeg) geeft, maar om dan zulke vergaande onlogische en angst inboezemende theorieën te geloven en het aan kleine kinderen verkondigen gaat mijn petje te boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doen ze daar niet aan de hel Dat heet pick and choose religion, een duidelijker voorbeeld dan dat is er niet te vinden om aan te tonen dat de bijbel niet meer aansluit op de huidige moraal en religieuze groepen dus noodsprongen moeten maken om toch nog mensen aan te kunnen spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@khepput Wat ik gelovigen kwalijk neem is dat ze jonge kinderen open stellen aan naar mijn idee verschrikkelijke denkbeelden. Als je zo zeker bent van je geloof waarom kinderen dan al op jonge leeftijd hersenspoelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@khepput Ik ken geen ander geloof binnen het christendom dan pick and choose religions Jups daar heb je gelijk in :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ander punt is dat binnen een groep er altijd mensen zijn die een sterke behoefte aan leiderschap hebben en hun wankele positie zullen bekrachtigen met argumenten als de hel (net als in de politiek; stem op mij anders vergaat de wereld). Juist en beide zienswijze zal ik altijd proberen te bestrijden in plaats van wat veel mensen doen ze stilzwijgen of net doen of het een soort normaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol zit wat te surfen krijg ik precies deze onder mijn neus: http://www.youtube.com/watch?v=1Rwioe1SGkQ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat: Jouw standpunt is relatief. Christenen zijn er juist van overtuigd dat het verschrikkelijk is om niet te geloven. Een ouder zoekt het beste voor zijn kind, en gelukkig mag elke ouder dat naar eigen inzicht doen. Jij jouw standpunt, ik het mijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem met jouw standpunt is echter dat je indoctrinatie van jonge kinderen goedkeurt zonder dat er enig bewijs is voor jouw standpunt of het standpunt dat een andere ouder heeft. Je keurt dan namelijk ook automatisch het indoctrineren van ouders die hun kinderen als fascisten/racisten/terroristen/seksisten opvoeden goed. (misschien niet maar dan maak je dus een uitzonderingspositie voor jouw geloof welke dus ook geen wetenschappelijke basis heeft) Waarom wacht je niet tot kinderen voor zichzelf kunnen denken voor je ze dit soort theorieën inprent? Waarschijnlijk omdat het dan haast niet meer mogelijk is om ze zulke bizarre verhalen nog wijs te maken of is er een andere reden voor. Maar waar ik altijd nieuwsgierig naar ben, wat vind jezelf van het feit dat jouw God mensen eeuwig laat branden in de hel? Of doen ze daar bij jullie niet aan? Of als je geen gelovige bent, wat vind je ervan dat dat aan kinderen vertelt wordt?

Het beste antwoord

God heeft de mens goed geschapen. Ze deden geen zonden (dingen waarmee ze God ongehoorzaam zijn). God hield van de mens.

God wilde de mens op de proef stellen. Hielden ze werkelijk van Hem en hadden ze veel voor Hem over? Hij gaf hen daarom een 'proefgebod'. Hij zei hen dat ze van alle bomen mochten eten, maar niet van één boom die Hij speciaal daarvoor aanwees.
Dat is op zich niet zo'n moeilijk gebod, toch? Er waren nog oneindig veel bomen waar ze wel van mochten eten.

Maar toen kwam de duivel. Hij was eerst een engel van God, maar hij had zich van God afgekeerd en sindsdien is hij de aartsvijand van God.
Hij zei tegen de mensen: 'Weet je waarom je niet van die boom mag eten? Omdat je dan net zo machtig wordt als God. En dat wil God niet, daarom heeft Hij het verboden. Maar je mag er gerust van eten, hoor!'

De mens geloofde wat de duivel zei, en dus niet wat God zei. Ze aten van die ene boom.
Daarmee hebben ze aan God laten zien dat ze Hem niet gehoorzaam konden zijn. Dat lag niet aan God, Hij had hen goed geschapen. Ze hadden zelf bewust gekozen om ongehoorzaam te zijn.

God heeft besloten dat de ongehoorzame mensen naar de hel moeten om te boeten voor hun ongehoorzaamheid. In de hel is ook de duivel, van wie duidelijk is geworden dat hij het niet goed met de mens voorheeft, want hij heeft hen juist verleid om ongehoorzaam te zijn.

De ongehoorzaamheid van die eerste mensen ligt ten diepste in alle mensen. Daarom is niemand geheel zonder fouten, iedereen doet dingen die niet toegestaan zijn. Daarom is iedereen ertoe veroordeeld om na z'n leven in de hel terecht te komen.

Toch blijft het een feit dat God van de mensen houdt. Ook nadat zij Hem ongehoorzaam werden, bleef Hij van hen houden. Het deed Hem veel verdriet dat ze naar de hel moesten. Daarom heeft Hij Zijn Zoon Jezus naar de aarde gestuurd. Jezus was zonder zonden, maar Hij werd wel gestraft. Hij droeg daarmee de zonden van de mensen. Doordat Hij na Zijn kruisiging en dood ook weer uit de dood opstond, heeft Hij de duivel overwonnen. Hij was sterker dan de duivel.

Daarmee heeft Hij een plaats in de hemel verdiend voor mensen.
Welke mensen mogen er dan in de hemel komen? Dat zijn de mensen die beseffen hoe zondig zij zijn. Als zij met hun zonden tot God gaan, en Hem in hun gebed om vergeving vragen, kunnen zij die vergeving ook krijgen. En dan komen zij in de hemel.

Ik hoop dat ik je hiermee wat duidelijkheid heb gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

God houd van mensen, maar alle mensen hebben een karakter, met een slecht karakter en een goed. Ze verdienen straf omdat ze in hun leven dingen verkeerd hebben gedaan. Dit leren ze in de hel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus god vergeeft niet maar straft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het karakter is voor een deel erfelijk, daar kan je dus nooit straf voor verdienen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dat voor een 'eigen creatie' van god. ik vind het nogal wat. zie al dat ik mijn kinderen zeg 'kijk maar wat je doet, je weet hoe ik er over denk'. vervolgens laat ik ze hun gang gaan en kijk toe, en aan het eind van de rit geeft ik ze een straf waardoor ik ze meteen de kans ontneem om te leren van hun 'fouten'. zo werkt dat toch niet lijkt me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast heb ik altijd begrepen dat de hel eeuwig is, dus een leer proces is dan wel leuk, maar ook een beetje mosterd na de maaltijd. Je weet dan eeuwig dat je fout zat, zonder dat je er dan nog iets aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
béétje kortzichtig antwoord. Een dikke min. En dat doe ik niet vaak.
Omdat volgens de gelovigen ''slechte'' mensen niet naar de hemel mogen omdat ze zich hebben misdragen hier op aarde dus ze worden gestraft en gaan naar de hel.

Dit is een antwoord gericht op jouw vraag, ik niet verder in gaan op het feit dat het helemaal niet zeker is of god wel bestaat, aangezien er geen enkel stuk bewijs of een teken van hem is, behalve sommige boeken die hoogwaarschijnlijk door de mens zelf geschreven zijn.
(ja, dat kunnen wij mensen, dat konden we vroeger ook, en kunnen we nu nog steeds.)

Wat ik je probeer te vertellen is, blijf gewoon leven op jouw eigen manier, en denk niet na over de hel of hemel.
Wij zien vanzelf wel wat er gebeurd na de dood.

Leven net als de dieren: Gewoon door gaan en je eigen leven lijden en verder niet na te denken over wat er gebeurd na de dood.
We zijn tenslotte gelijk aan al het andere leven hier op aarde.(al denkt de mensheid daar anders over, vreemd want omdat wij door een leef omgevingsverandering anders zijn gaan denken en ons sneller ontwikkelde betekent dat toch niet dat wij beter zijn dan andere dieren?)

Ik hoop dat dit een beetje je vraag beantwoord, en verder aanvult?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde nog een veel langer en uitgebreider stuk tekst typen, maar ik denk dat ik dan te veel afwijk van het antwoord op jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"behalve sommige boeken die hoogwaarschijnlijk door de mens zelf geschreven zijn" :D Ik acht de kans dat een willekeurig nijlpaard dergelijke boeken heeft geschreven bijzonder laag. Blijft over.. de mensch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
johny, en toevallig werden wij mensen, eerst nog veel soorten dieren en mensachtige en toen ook nog verschillende soorten mensen en daar bleven wij als soort toevallig van over.
We hadden ook nog in een boom kunnen zitten.
Dikke plus voor je manier van uitleggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar de minnen, alls wat ik zeg klopt.
Ik heb niets gezegd over dat god niet bestaat, ik zeg alleen wat ik vind en klopt. Het is gewoon een feit dat wij mensen evenveel waard zijn als alle andere dieren. Het is een feit dat wij mensen kunnen schrijven Het is een feit dat wij mensen onbetrouwbaar zijn Dus a.u.b. als je een min geeft, zeg dan ook waarom of geen anders geen waardering want aan een min of plus zonder uitleg heeft niemand iets aan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
johny, met dit soort antwoorden in deze categorie, heb je altijd tegenstemmers, die denken er niet eens over na wat je zegt, die drukken direct, ze hebben het anders geleerd.
Uitleg zal je niet zo maar krijgen hoor, niets van aan trekken.
je antwoord botst ook met het scheppingsverhaal uit de bijbel, dus komen er nog wel meer minnetjes.
Wees trots op je zelf door je zo eerlijk uit te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ed, en jij ook voor je plus zonneschijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zet de stand even op 4-3 ieders een eigen mening idd, ook als een ander hier een waarde oordeel aan hangt omdat het niet overeen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sjapo johny. prima uitleg. (ik kan helaas niet plussen omdat punten te laag zijn.) mijn motto en oh wat een kritiek zal dat geven: eerst zien dan geloven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minnen zijn volgens mij terecht omdat het stuk niet klopt (als je naar de bijbel kijkt). Alle mensen zondigen namelijk dus dan zou niemand in de hemel komen, volgens mij is het alleen maar zaak Jezus te accepteren en je zonden in te zien. Misschien ben ik abuis, of is dit een van de vele interpretaties. Dit wordt in ieder geval vaak door Amerikaanse atheïsten gebruikt om de logische problematiek van het christelijke dogma aan te tonen. Iemand die "slecht" leeft en op het laatst Jezus accepteert zit goed, terwijl iemand die vrijwel zondeloos zou leven naar allerlei bijbelse wetten en Jezus verwerpt zou een flink probleem hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het valt me op dat kortzichtigheid en afkeuring niet alleen in de bijbel voorkomt. mensen die anders over de bijbel denken krijgen een min, en mensen die anders leven dan in de bijbel staat krijgen de hel. stel dat Hitler nu op het laatste moment Jezus zou hebben geaccepteerd, en een bankovervaller niet. zou een beetje raar zijn als de laatste naar de hel gaat, en hitler alles vergeven zou worden. sorry, maar in zo'n hemel voel ik me al helemaal niet thuis dus sta mijn plekje graag af: de selectie om een plekje te 'reserveren' bevallen mij persoonlijk voor geen meter. vind het nogal frappant dan de aardse mens zou kunnen vertellen wie er wel of niet in de hemel kan komen. is het oordelen niet aan god of jezus zelf? en van al die geloven en stromingen, welke net zo goed te onderbouwen zijn zou ik me persoonlijk afvragen (als ik gelovig was) waarom dat van mij nu net het juiste zou moeten zijn, en alle anderen er helemaal naast zitten of 'verkeerd' zijn. wat zegt de bijbel eigenlijk over oordelen en veroordelen? staat er iets in over empathie en respect voor anderen?
Omdat het met een beetje straf dreiging makkelijker is om de gemeente onder controle te houden.
Er is geen enkel bewijs, de 'regels' waneer je wel of niet in de hel / paradijs komt veranderen over de jaren en door de culturen heen, en niet jij maar alleen die ouwe mannetjes op het altaar weten precies wat je moet doen om er wel of niet te komen. Kortom: het werkt in het voordeel van de machthebbers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
In de protestantse kerk is helemaal geen sprake van "ouwe mannetjes op het altaar".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een ongelofelijke vreemde gedachten dat het alleen oude mannetjes zijn achter het altaar, wordt eens wakker joh, kijk de wereld nu eens in!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je een pus gegeven, mensen zeur nu niet zo.
Hij bedoeld gewoon te zeggen dat het niet eens zeker is of god,hel,hemel etc. wel bestaat. En gelijk heeft ie, want dit is 100% waar. Dat over oude mannetjes was gewoon denk ik een heel erg scheef voorbeeld, maar daar gaat zijn antwoord niet om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het maakt wel zijn hele antwoord ongeloofwaardig, zoniet belachelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, daar heb je wel een punt ja, de voorbeelden zijn een beetje raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.K.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie het een beetje als sinterklaas:
als je erin geloofd is het een wijs man die alles van je weet. alles wat hij doet is goed en positief. om te zorgen dat men luistert naar de sint zijn de zwartepieten verzonnen om men een bepaalde richting op te drukken en zich op een bepaalde manier te gedragen.
Het begint met de duivel. Dat is een gevallen engel. Hij keerde zich van God af. De hel is zijn terein, de enige plek waar God niet is. Hij probeert mensen te verleiden om zich ook van God af te keren, en hen in zijn ondergang mee te zuigen. De hel zal aan het einde der tijden worden afgesloten, en God probeert voor het te laat is zoveel mogelijk mensen van dit noodlot te redden. Daarom stierf Jezus, om de straf voor ons te dragen. De hel is niet een soort straf van God. De hel is het hol van de leeuw. God is niet degene die je erin probeert te duwen, hij is degene die zijn hand uitsteekt om te voorkomen dat je valt, en jij hoeft alleen die hand te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en die uitgestoken hand is je enige kans. als je misgrijpt heb je gewoon pech?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die hand is Jezus. Als je echt en oprecht gelooft dat hij de enige is die je kan redden heb je die hand al gegrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik bedoel, je kunt bijna niet misgrijpen. Je enige onzekere factor is de tijd. Ga jij eerder dood dan je je bekeert, ja dan grijp je mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop echt van harte dat je uitleg niet blijkt te kloppen, dit zijn de dingen zoals je dat geleerd is, dat moet en kan ik respecteren, lees a.u.b. ook het antwoord hieronder van Emma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij wil weten wat de hel inhoudt. Ik vertel hem wat de hel inhoudt. Hij wil protestants worden, dus geef ik hem de protestantse blik op het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een min heb je gekregen, op basis van welke feiten moeten wij dit geloven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord! Nog één vraag: als de hel geen straf van God is, waarom is er dan predistinatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sietse, het kwam over als je eigen mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@johny: ze noemen het niet voor niets geloven ;)
@eddlijst, dat is de kunst van het schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@noepetote, dat is weer een heel andere kant op. Vraag het eens aan een dominee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sietse, maar ze beoordelen je hier op wat je schrijft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou dan ben ik gedoemd om naar de hel te gaan als mijn tijd is gekomen, en heb daar vrede mee. berichten hoef ik niet (of het nu wel weer kan inmiddels of niet) want ik heb niets te biechten. ik geloof dat iemand ook een goed mens kan zijn uit zichzelf. ik geloof niet in geloven, maar ik geloof in de mens zelf. en daarbij herinner ik me nog een verhaal van misbruik in Bussum binnen de protestantse kerk.
is de duivel dan zo sterk dat zelfs binnen kerken zieltjes voor zich kan winnen? de hand van Jezus zou m.i. niet dichterbij kunnen zijn dan daar namelijk, maar kan me vergissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit een simpele geschiedenisles kun je al concluderen dat er geen god of goden bestaan, als je dat nog niet had bedacht, heb je of niet opgelet op school of er nog niet goed over nagedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan op welke school je zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn kinderen zitten op een protestantse school, puur omdat hier de normen en waarden in een hoger vaandel staan dan andere scholen hier in de omgeving. (net een wat andere basis om het maar even zo te zeggen) ze zien de verhalen uit de bijbel als 'een' verhaal en geloven niet in god of jesus.
Gelukkig zijn er ook veel christenen die geloven dat er geen hel bestaat en dat God liefde is. De enige hel die we als mensen kunnen leren kennen is de hel die wij als mensen elkaar aan doen hier op aarde.
Er zijn zoveel verschillende interpretaties mogelijk van de bijbel en van God's bedoelingen met ons. En over die interpretaties maken hele volkstammen en tientallen kerken ruzie. Je kunt altijd wel iets vinden vóór of tegen een stelling. Ik raad je aan om in je eigen hart te kijken, je ogen te sluiten en te proberen God te vinden in de stilte. Dan weet je meer dan meningen te lezen en horen van al die zogenaamde gelovigen, zoals ik ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo waar. zo waar!!!
je antwoord is een schot in de roos! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen! +
flyingcrow
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fantastisch antwoord!
Ik ben moslim en ik geloof dat hel helemaal niets ergs is. Dit is vast een bewtje raar maar hel heeft voor elk persoon een andere betekenis! Ik geloof bijvoorbeeld dat je in de hel leert wat je fout hebt gedaan, en dus niet dat god je aan de duivel overlaat om je pijn te laten doen of iets dergelijks!

Conclusie: hel betekent voor iedereen iets anders!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel teksten in de bijbel die over de hel gaan, zoals abraham in de schoot van mozes en hij zag
de rijke man in het vuur waar men knarsetand (van de pijn )

Dit zijn gelijkenissen dus niet de realiteit

Zou een vader of moeder de hand van zijn kind in het vuur houden als hij is stouts heeft gedaan?

ieder kind houd van zijn ouders ,gewoon omdat het je ouders zijn en niet omdat je misschien veel kadootjes van ze krijgt en je wilt gewoon naar ze luisteren als het goed is omdat je weet dat ze het beste met je voor hebben maar dat je toch je eigen weg mag gaan zonder dat daar straf op staat, hoogstens heb je pech als je een verkeerde keuze maakt...je weet wel wat je zaait zal je oogsten

waarom zou je in een god willen geloven die je straft door je in het vuur te gooien...afschuwelijk
door zulke gedachten gaan mensen juist in god geloven omdat ze anders bang zijn voor straf maar dat is geen goede intentie...... vind ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
+
flyingcrow
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Dus zo te horen ben je aardig bezig met die vraag van god proberen te dienen met als achterliggende gedachte dat je dan maar niet naar de hel gaat.

Ik kan je nu al vertellen dat dat niet gaat werken
in de bijbel staat dat dat 1 van de eerste stappen is die je meemaakt op je weg naar zeg maar de hemel ;)

Ze noemen dat bekering van dode werken
staat letterlijk zo in de bijbel
Als je een concordantie hebt of of een bijbel online zoekt dan vindt je die tekst wel
Dit is dus typisch de vraag die je stelt als je in die fase zit
dus je bent al op de goeie weg
God geest is al met je bezig maar het kan best een moeilijk fase zijn

het gaat er om dat je moet beseffen dat je niet door goeie werken in de hemel komt maar door Genade alleen
maar dat je door genade iets van God ontvangt dat je zo dankbaar maakt dat je wel op de weg van goeie werken komt

Het fundament bestaat dus uit de volgende onderwerpen:

bekering van dode werken en van geloof in God
een leer van dopen en van oplegging der handen
van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel

dus hou je niet bezig met uit de hel te blijven maar wat wil God je vertellen ?
Bidden helpt en in dit geval staan de engelen te trappelen van ongeduld tot God 1 van hen aanwijst om je dat goeie nieuws te mogen vertellen

dus dit laat niet lang op zich wachten
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap echt niks van je antwoord.
Een christen is een persoon die de naam draagt van De Christus, de Heere Jezus. Deze naam draag je dus niet zomaar, alleen worden vaak in het algemeen alle mensen die iets met kerk en bijbel hebben christenen genoemd.
Als we in de bijbel gaan lezen komen we er achter dat God de aarde en de mensen geschapen heeft. De eerste mensen kenden God als Vader en vriend. Toen was er geen moord, pijn geen angst voor God. Deze mensen hadden wel de keuze, genesis 3 uit de bijbel, om Gods wil te doen. Door de verleiding van de duivel (een engel die tegen God in de hemel is opgestaan) hebben Eva en daarna Adam gegeten van de boom en dus niet gedaan wat God van hen gevraagd had. (ze mogen van alle bomen vruchten eten behalve van de ene boom der kennis des goed en des kwaads) De straf die hier op stond was dood, maar vooral het verlaten zijn van God.
Nu lezen we ook in de bijbel dat Gods zoon de Heere Jezus zelf heeft gezegd tot zijn Vader dat Hij naar de aarde zou komen om de verhouding tussen God en de mensen weer te herstellen. Door zelf de dood te sterven en te ervaren wat het is om van God verlaten te zijn, zodat hij de liefde van God niet meer voelde. Zo heeft hij de mogelijkheid geopend, zodat mensen weer Gods liefde konden gaan voelen en zien.
In de bijbel staat ook dat er mensen verloren zullen gaan, en dat zullen alle mensen zijn die niet hebben gewild dat de Heere Jezus koning over hen zou zijn. Als je onder de Nederlandse koningin valt al mens ben je Nederlander, als je onder de hemelse koning Christus valt, ben je dus christen. Maar erken je zijn woord, de bijbel niet, en geloof je niet dat alleen door zijn sterven aan het kruis al jouw zonden vergeven kunnen en zullen worden, zal je dus geen christen zijn. Want als je de Nederlandse wet niet wil erkennen, zal je ook geen Nederlander willen zijn. In de bijbel staat heel duidelijk dat zij die niet geloven komen bij de duivel op de plaats waar je van God verlaten bent, die plaats wordt vergeleken met een poel van vuur en sulver, waar ongekende angst en pijn zal zijn.
En daarom kan en mag je dus Christen worden, daarom is de Heere Jezus gekomen met Kerst, gestorven met Goede vrijdag en opgestaan met Passen, omdat de Heere Jezus zelf niet wilde dat er iemand verloren, dus in de hel zou komen. Dat is de liefde van God waar de bijbel over spreekt. De mens wordt opgeroepen tijdens zijn leven op te kiezen, of geloven wat in de bijbel staat en Jezus als koning erkennen of niet, met alle gevolgen hiervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je antwoord erg belerend, en wat me vooral stoort is, dat je 2 keer probeert aan te geven wie wel en wie niet een christen is of genoemd mag worden. Daar ga jij (gelukkig) helemaal niet over. Wie een christen is en wie niet, daar hebben wij niets mee te maken, en dat zullen we aan Iemand anders over moeten laten. En dan schrijf ik Iemand niet voor niets met een hoofdletter.
Jouw vraag is te vergelijken met:

Als een regering van een land zo goed is, waarom bouwen ze dan gevangenissen?

Volgens mij weet je zelf het antwoord..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind dat er wel wat inziet. de regering maakt de wetten, en god de geboden. en toch zijn er altijd mensen die er niet na kunnen, willen of weten te leven. alleen zijn de consequenties in de bajes meer dan een bepaalde theorie m.i.
(want tastbare bewijzen voor de hemel of de hel zijn er nog steeds niet bij mijn weten) +1
Zelf vind ik het heel mooi dat Jehovah's getuigen de bijbel met de bijbel zelf verklaren. Je weet inderdaad dat Jehovah's getuigen niet in een hel geloven, maar wellicht kan ik je wel helpen met het vinden van een antwoord op je vraag.
Het is natuurlijk het meest verstandige om na te gaan wat God zelf van een plek van pijniging vind. Dat kunnen we in Zijn woord, de bijbel, vinden. Het staat namelijk in Jeremia 7:31, daar staat:
En zij hebben de hoge plaatsen van Tofeth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hinnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen.’
Dit ging om een volk dat dacht dat het goed was om hun kinderen voor God op te offeren door ze in het vuur te gooien. Barbaars natuurlijk, maar interessant dat er staat dat het niet in Gods hart zou zijn opgekomen om zoiets te doen. God is liefde en kan zoiets bizars dus eigenlijk ook niet bedenken. Dat laat dus zien dat God dus absoluut geen hel kan hebben voor de mensen als hij er zelf over liet schrijven dat het niet in zijn hart zou zijn opgekomen.

Dat veel christenen wel in een hel geloven, kost meer letters dan in dit hokje passen om je een antwoord te geven. Als je dat zou willen, zou ik het graag aan je willen uitleggen.
Wat wel heel interessant is, is dat de bijbel wel uitlegt wat er met de doden gebeurt. Dat staat namelijk in Prediker 9:5/6, daar staat: 5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.

In deze tekst staat dus heel duidelijk dat de doden van niets weten, ook geen gevoelens en emoties hebben. En ook dat zou dus een reden zijn dat een hel zeer nutteloos zou zijn, want doden voelen niets.

Ik hoop je hierbij geholpen te hebben en als je wilt kan ik nog een keer in een antwoord precies uitleggen waarom velen wel in een hel geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe leggen jehova's getuigen bijvoorbeeld Markus 9 43-48 dan uit: 43 En als uw hand u doet struikelen, hak hem dan af; het is beter voor u verminkt het leven in te gaan dan met twee handen heen te gaan in de hel, in het onuitblusbare vuur,
44 waar hun worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt.
45 En als uw voet u doet struikelen, hak hem dan af; het is beter voor u kreupel het leven in te gaan dan met twee voeten geworpen te worden in de hel, in het onuitblusbare vuur,
46 waar hun worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt.
47 En als uw oog u doet struikelen, werp het dan uit; het is beter voor u met één oog het Koninkrijk van God in te gaan dan met twee ogen in het helse vuur geworpen te worden,
48 waar hun worm niet sterft en het vuur niet uitgeblust wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat Vergelijk Jezus’ woorden met het laatste vers van de profetie van Jesaja. (Jesaja 66:24) 24 „En zij zullen werkelijk naar buiten gaan en de lijken aanschouwen van de mannen die tegenover mij overtredingen begingen; want de wormen zelf [die] op hen [zijn] zullen niet sterven en hun vuur zelf zal niet uitgeblust worden, en zij moeten iets weerzinwekkends voor alle vlees worden.”
Ligt het niet voor de hand dat Jezus op de tekst in Jesaja hoofdstuk 66 zinspeelde? De profeet doelt daar klaarblijkelijk op het gaan uit „Jeruzalem naar het omliggende Dal van Hinnom (Gehenna), waar eens mensenoffers werden gebracht (Jer 7:31) en dat uiteindelijk de vuilnisbelt van de stad werd” (The Jerome Biblical Commentary). De symboliek in Jesaja 66:24 slaat duidelijk niet op mensen die gepijnigd worden; er wordt gesproken van lijken. Van de wormen — niet van levende mensen of onsterfelijke zielen — wordt gezegd dat ze niet sterven. Wat is dan de strekking van Jezus’ woorden?
Interessant is wat in een Spaans katholiek werk wordt gezegd als commentaar op Markus 9:48: „[De] bewoordingen zijn ontleend aan Jesaja (66,24). Daar wijst de profeet op de twee manieren waarop lijken meestal vernietigd werden: verrotting en verbranding . . . De nevenschikking in de tekst van maden en vuur versterkt het beeld van vernietiging. . . . Beide vernietigende krachten worden beschreven als iets blijvends (’wordt niet gedoofd, sterft niet’): het is gewoon onmogelijk eraan te ontkomen. In dat beeld zijn de enige overlevenden de made en het vuur — niet de mens — en beide verdelgen ze alles wat ze in hun greep krijgen. Dit is dan ook geen beschrijving van eeuwige pijniging, maar van totale vernietiging, die, daar ze een opstanding uitsluit, neerkomt op de definitieve dood. [Vuur] is dus een symbool van verdelging.” — El evangelio de Marcos. Análisis lingüístico y comentario exegético, Deel II. Iedereen die weet dat de ware God liefdevol en rechtvaardig is, moet kunnen inzien hoe logisch het is om Jezus’ woorden zo op te vatten.
Hij zei niet dat de goddelozen eeuwig gepijnigd zullen worden. Ze lopen veeleer het risico van totale vernietiging waarbij een opstanding uitgesloten is. De Wachttoren 15/06/2008
Goed heeft geen betekenis zonder kwaad. Beide moeten aanwezig zijn om een onderscheid te kunnen maken. Het is dus een noodzaak dat er een hel is. Meer moet je daar niet achter zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gedachte aan ""hel en verdoemenis"" is uit veel protestante kerken verdwenen. Als kind leek het me al volmaakte onzin, en ik ben blij dat binnen de kerk er nooit meer over wordt gesproken, al moet ik zeggen: bijna nooit meer. Sommige mensen hebben veel behoefte aan zwart-wit denken, en dan zoeken ze een kerk op waar dat gebeurt. Dus: als er wit is, dan is er ook zwart.

De hel met al haar spookbeelden, is een overblijfsel uit de Middeleeuwen. Wat was dat toch een nare tijd.
Luther en Calvijn hadden een hoop op te ruimen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een (vind ik) goed boek over het hiernamaals (geschreven door iemand die zegt een bijna-doodervaring te hebben gehad) -genaamd Geleid door het Licht-, wordt de 'hel' als volgt omschreven:
Als een plaats in het hiernamaals waar zielen verblijven die, door al hun eigen pijn, verdriet en vooral; argwaan, er voor kiezen om niet (direct) te kiezen voor het Licht. Of de hemel, zoals jij misschien wil.
Omdat ze er niet aan toe zijn en het nog niet vertrouwen. Deze plek wordt constant omgeven door het Licht ,door engelen, door mensen-wezens-God, die deze getergde zielen probeert te winnen met Liefde en geduld. Omdat ze welkom zijn, omdat ze zich mogen voegen in de allesomvattende Liefde die God heet.
Het enige is alleen dat ze die stap zélf moeten maken. Ze moeten de handreiking aannnemen. en dat kost bij sommigen tijd. Sommige zielen verblijven maar kort in dat stadium, sommigen wat langer. Maar ze zijn dus altijd, altijd welkom in het Licht.
Voor deze zielen-gepijnigd en gekwetst door hun ervaringen op aarde, is deze plek een soort 'hel'. Omdat ze nog steeds in die pijn zitten. Door het accepteren van de Liefde, vergeving en vertrouwen, komen ze uiteindelijk uit bij het goede.
...Mooi he? Ik vind het in elk geval wel. Of het nou beeldspraak is of niet (want zoiets valt niet te bewijzen), ik vind het een mooie kijk op de 'hemel-de hel.'