Wat doen moslims met oude korans?

Er zijn weer rellen omdat Amerikanen korans hebben verbrand omdat het in hun ogen afval was. Moslims gaan er ander mee om; wat doen zij met oude, versleten korans? Je mag ze blijkbaar niet weggooien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
11.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boek is door mensen gemaakt , wat er instaat kan door groepen mensen als bijzonder of heilig gezien worden . En om dat provocatief te verbranden kan als kwetsend ervaren worden . Maar ja wanneer oud en versleten moet er toch respectvol afscheid van genomen worden net als met een vlag . Het wordt zo overdreven , het zijn maar symbolen . Door mensen gemaakt ! God heeft ook de bijbel niet geschreven , Jezus ook niet . Mohamed ook niet de Koran . Het is niet nodig bewust te kwetsen met bewust een symbool van een ander te beledigen . En het het is dom om boeken die je niet zinnen te verbranden .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kapperkort waarom het kwetsend is, is omdat het de woord van God is. En niet zoals jij het bekijkt "het is toch maar geschreven door mensen en niet door God zelf".

Het beste antwoord

Wanneer een moslim een koran of een ander heilig schrift niet meer hoeft of wanneer het schrift beschadigd is, kan hij een paar dingen doen:

1) Repareren / preserveren
Meestal gaan heilige geschriften erg lang mee, omdat ze kwalitatief goed zijn geproduceerd en er dierbaar mee om wordt gegaan. Als een heilig geschift zoals de koran dan toch stuk mocht gaan wordt deze vaak gerepareerd.

2) Aan iemand anders geven
Delen wordt toegejuicht in vele geloven; ook in de islam.

3) Begraven
Wanneer een koran echt weg moet, dan wordt deze goed ingepakt met stof en voorzichtig begraven op een plek waar niemand overheen zal lopen.

4) Verbranden (Ja, toch verbranden!)
Wanneer het geschrift echt niet meer gerepareerd kan worden, niet doorgegeven kan worden, en begraven ook geen optie is worden ze nog wel eens verbrand. Dit gebeurt echter zelden en alleen wanneer de boeken onbruikbaar zijn en er dus écht niks anders meer op zit.

Mocht je nog een vraag hebben of mocht iets onduidelijk zijn, reageer dan eventjes hierop en dan help ik je graag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat Prlzwitsnovski al zei...
Weet van mijn oma (moslima) dat zij zo nu en dan oude oude versleten pagina's uit de heilige geschriften (soms ook uit de koran) verbrand in haar tuin. Vervolgens begraaft zij het as onder een plantje/groen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een aantal mogelijkheden voor oude, niet te repareren exemplaren van de H. Qur'aan:

- Begraven, hoewel dit op weerstand kan stuiten, omdat het in aarde gelegd wordt;

- Verbranden, hoewel dit op weerstand kan stuiten, omdat vuur de straf van de hel is;

- In water leggen, hoewel dit op weerstand kan stuiten, omdat anderen het weer uit het water kunnen halen en er alsnog iets vreemds mee doen;

- Op een verlaten plek leggen, een korangraf, hoewel dit op weerstand kan stuiten, omdat anderen het weer kunnen vinden en er alsnog iets vreemds mee doen.

Verbranden van een exemplaar van de H. Qur'aan kun je vergelijken als het verbranden van een oude, Nederlandse vlag. Verbranden in het openbaar is respectloos, maar bij een versleten vlag wordt het discreet gedaan.

Verbranden door niet-moslims tussen ander afval wordt dus als respectloos opgevat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens, dat wordt ook met blaadjes gedaan waar stukjes van de H. Qur'aan op staat.

Bedenk me opeens dat bij een islamitische organisatie waar ik werk het papier grondig verscheurd wordt om het vervolgens te recyclen middels oudpapierinzameling. Het verscheuren wordt gedaan, zodat de tekst niet meer herkenbaar is en niet misbruikt kan worden. Deze vijfde manier is bij mijn weten niet te herleiden tot tradities binnen de islaam.