Wat word hier mee bedoeld?Of wat probeert Jezus hier duidelijk mee te maken?

Thomas-evangelie, ontdekt in 1948, logion 22
“Wanneer u de twee één maakt,
en wanneer u het innerlijk maakt als het uiterlijk,
en het uiterlijk als het innerlijk,
en het boven als het beneden,
en wanneer u het mannelijke en het vrouwelijke één maakt,
zodat het mannelijke niet mannelijk is,
en het vrouwelijke niet vrouwelijk,
wanneer u ogen maakt in plaats van een oog,
en een hand in plaats van een hand,
en een voet in plaats van een voet,
en een beeld in plaats van een beeld,-
dan zult u binnengaan in het Koninkrijk (der Hemelen).”

Het eerste gedeelte daar word het non-dualisme,he een zijn mee bedoeld(denk ik)

Maar dat tweede stuk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Dat is toch simpel;

zodat het mannelijke niet mannelijk is,
en het vrouwelijke niet vrouwelijk,:
Daar bedoelt hij mee dat homosexualiteit heel normaal is en je niet strikt naar geslacht moet kijken maar moet geloven in de liefde van en voor mensen.

wanneer u ogen maakt in plaats van een oog,:
Dat je moet zien i.p.v kijken en niet alleen de helft moet zien en de andere helft moet verbergen. Dus niet alleen het goede van een geloof prediken en het slechte moet verzwijgen.

en een hand in plaats van een hand,:
Geef elkaar in vrede de hand i.p.v. het elkaar met die hand kwaad toedoen.

en een voet in plaats van een voet,:
Betreed de wereld met respect i.p.v. andere mensen met een ander geloof te willen vertrappen.

en een beeld in plaats van een beeld,-:
Zie ook de wereld uit het oogpunt van een ander en niet alleen zoals hij voorgespiegeld wordt door jouw geloof. De wereld met haar bevolking en geloven zijn verschillend respecteer dat.

dan zult u binnengaan in het Koninkrijk (der Hemelen).”: we will see

Wat zou de wereld mooi zijn dan maar helaas zijn de werken van zulke schrijvers altijd op meerdere manieren te interpreteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk dat het verschil tussen twee dezelfde dingen ermee bedoeld word, het hangt ervan af wat je ermee doet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zijn geneigd de werkelijkheid te verdelen in goed en kwaad, vriend en vijand, mannen en vrouwen, hemel en aarde, materie en geest. Alles wat ze meemaken wordt geduid in die dualiteiten. En bijna altijd wordt daar een waardeoordeel aan verbonden. De ene helft van de werkelijkheid is goed, de andere is slecht. Maar daarmee raak je het zicht op de totaliteit, op de eenheid van alles kwijt. Je wordt er blind van.

Die blindheid ontstaat doordat je door de bril van je eigen waardeoordeel naar de werkelijkheid gaat kijken. Je eigen oordeel over de opgedeelde werkelijkheid is de spreekwoordelijke balk in je eigen oog. Door de ene helft van de werkelijkheid te minachten, en de andere helft te verheerlijken, raak je het zicht op de heelheid van de werkelijkheid kwijt, ook op de heelheid van jezelf. Je wordt dus niet alleen blind voor de werkelijkheid buiten jou, maar ook voor de werkelijkheid binnen jou.
Je waardeoordeel over de werkelijkheid verleent aan alles een sluier waarachter de echte werkelijkheid verborgen raakt. Je ziet de duiding, het oordeel, niet de echte, hele werkelijkheid. Als je de gehechtheid aan dat waardeoordeel over de werkelijkheid zou loslaten valt die sluier weg. Daardoor herstel je ook jezelf in je oorspronkelijke eenheid.
Alles is dan enerzijds hetzelfde, een hand is nog steeds een hand, een voet is nog steeds een voet, en tegelijk is alles helemaal anders, totaal nieuw. Het is alsof je nu pas alles voor het eerst ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw! Prachtige uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel mooi uitgelegd, al weet ik niet of dit de werkelijke bedoeling was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooie boeddhistische uitleg van de leringen van Jezus.
Ik denk dat er mee word bedoelt dat het beeld wat we van iets hebben, blijft iets anders dan het waargenomene.
Het blijft een perceptie. Je ziet wat je kent uit je geheugen, en vervolgens weet je wat het is, en geef je het een naam.
Er word je in de tekst een soort van 'kijk of je alles steeds weer voor het eerst ziet' uitgenodigd. Zonder de 'tric' van het geheugen.