Wat doe je als je gedoopt ben bij de RK kerk en daar staat ingeschreven vanaf je geboorte, maar je zelf kiest voor de protestantse kerk?

Omdoping of eerst uitschrijven bij de kerk en vervolgens naar de protestantse kerk. Help! Ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.2K

Antwoorden (5)

De katholieke kerk en protestantse kerken erkennen elkaars doop. Tenzij je kies voor een gemeente waar ze uitsluitend de volwassenendoop (doop op geloof) kennen.

Als je overstapt naar een kerk waar ze de kinderdoop kennen, kun je je gewoon laten overschrijven als dooplid. Je kunt dan later - als je dat wilt - openbare geloofsbelijdenis doen, waarmee je als het ware 'ja' zegt op de doop die je als kind hebt ontvangen.

Als je je aansluit bij een gemeente waar ze geen kinderdoop hebben, kun je daar in elk geval lid worden door je alsnog als volwassene te laten dopen. Soms kun je ook wel op een andere manier lid worden, of 'vriend van de gemeente', maar dat verschilt erg per gemeente. Het hangt er dus een beetje vanaf bij wat voor kerk je je precies aan wilt sluiten.

Toegevoegd na 16 minuten:
Heel praktisch betekent het trouwens dat je bij de katholieke kerk je doopattest aanvraagt. Je kunt vertellen dat je je aan wilt sluiten bij een andere kerk, maar dat hoeft niet. Vaak vinden ze het wel prettig om dit te weten, dat je dus niet 'van je geloof gevallen bent', maar dat je je bij een andere kerk meer thuis voelt. Dit attest lever je in bij de kerk waar jij je aan wilt sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed antwoord, en mijn complimenten voor je kennis van zaken!
Je kunt je uit laten schrijven bij de RK kerk en je in laten schrijven bij de protestantse kerk.
Het is niet heel belangrijk of je dit meteen doet en in welke volgorde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inschrijven (en ook uitschrijven) is (hoewel het een emotionele lading heeft) iets administratiefs. Je kan zelfs bij meerdere kerken en kerkgenootschappen tegelijk ingeschreven staan. Dus schrijf je uit bij de RK en schrijf je in bij de PC kerk van je keuze.
Dopen kan je niet ongedaan maken. Dat gebeurt in eerste instantie bij kinderen en eventueel bij volwassenen die nog niet eerder gedoopt zijn. Bij de PC is het belangrijk dat je belijdenis doet. daarmee zeg je dat je in God gelooft en in zijn wijze wil leven. Afhankelijk van het soort PC kerk zal men willen vragen of jij weder gedoopt wil worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt "Dopen kan je niet ongedaan maken. Dat gebeurt in eerste instantie bij kinderen en eventueel bij volwassenen die nog niet eerder gedoopt zijn." In het algemeen is dat bij de kerken wel zo.
Bij Jehovah's Getuigen (en misschien ook bij enkele andere geloofsrichtingen) wordt kinderdoop als ongeldig beschouwd. Daar kun je alleen als volwassene (of adolescent) gedoopt worden, nadat je een zekere kennis van de Bijbel hebt en overtuigd bent van je geloof.
Geef een brief af bij het secretariaat van je huidige parochie. Vermeld het opzeggen van het lidmaatschap van de R.K.kerk.
Je hoeft er geen argumenten bij te geven.
Naam, adres en geboortedatum plus handtekening volstaan.

Daarna meld je je op dezelfde wijze aan bij je nieuwe geloofsrichting.
Ik hoop dat je vindt waar je naar op zoek bent.
12 jaar geleden
Je kunt een brief schrijven aan de kerk (of het bisdom waaronder de kerk valt) waar je gedoopt bent. Daarin leg je uit dat je niet RK meer wilt zijn en eventueel waarom.