hoe komt t dat er zoveel verschillende soorten mensen zijn als we maar 1 voorouder hebben?

waarom er zoveel verschillende mensen zijn als we maar 1 voorouder hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
context bij geven.
De vraag niet twee maal stellen...!

Antwoorden (9)

Moet je nog meer bewijs dat er dus geen enkele voorouder is...

Dus het is niet zo, één voorouder en ook niet twee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan ik daar wel een antwoord op gaan geven, maar ik heb hier maar 2500 tekens, en voor een echt volledig antwoord heb je echt een flink dik boek nodig.

We stammen natuurlijk niet van 1 voorouder af (er zijn er al MINIMAAL twee nodig, een mannelijke en een vrouwelijke) maar vermoedelijk zijn het er nog wel ietsie meer, al gaat het om een relatief kleine groep.

DNA, deling en versmeliting van geslachtscellen, spontane mutaties en dominante enrecessieve overerving spelen allemaal een rol in de eindeloze variaties die we hebben in mensen onderling. Zelfs van twee ouders kunnen alle kinderen al als dag en nacht verschillen.

Ik zou zeggen : leen er eens een goed boek over in de bibltioheek. Als het nog verkrijgbaar is, kan ik je ' Geheimen van het DNA' , het (dikke) boek bij een oude, laagdrempelige Teleac-cursus van harte aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Momenteel bestaat er nog maar één menssoort, Homo Sapiens. Er zijn wel andere soorten geweest en waarschijnlijk ook wel tegelijk, maar deze zijn uitgestorven.

De huidige soort bestaat wel uit verschillende rassen, maar alle mensen behoren tot één soort. De definitie van soort is eenvoudig gezegd dat ze vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen.

Dat alle mensen uit één individuele voorouder (of twee, man en vrouw) afstammen geloof ik niet. Ik denk dat dit ook niet zo in de bijbel uitgelegd dient te worden. Althans, in onze kerk (protestantse) is dat ook niet zo.

Toegevoegd na 4 minuten:
Interessante link op nu.nl; Is relegie een onderdeel van onze evolutie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
som, hoe wordt dat in jullie kerk dan wel uitgelegd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ed,
Volgens mij is het onder de meeste theologen geaccepteerd dat de bijbel door mensen geschreven is en de visie op de joods (oude testament) / christelijke (nieuwe testament) traditie weergeeft. Dat de bijbel ook in historisch perspectief moet worden gelezen (hoe is deze ontstaan, wanneer, met welk doel) om er ook nog lering uit te kunnen trekken waar we vandaag de dag nog wel iets aan hebben. In onze kerk zal dus zeker niet beweerd worden dat alle verhalen letterlijk genomen moeten worden. Religie en godsbesef is iets wat in ons mensen zit. Heel kort door de bocht: religie is door ons zelf bedacht. Maar dat maakt het toch niet minder waardevol voor mij. Onze gemeente is denk ik wel progressief daarin, maar zeker niet uniek. De protsestantse kerk in Nederland was wat dat betreft sowieso niet zo behoudend. Als deze visie je intereseert zou je eens de boeken in de serie "Het verhaal gaat" kunnen lezen (van ds. Nico ter Linden). Deze predikant heeft jarenlang in Amsterdam gepreekt en is bijzonder geliefd onder twijfelende gelovigen (zoals ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het begin van je antwoord, dacht ik al gelijk aan ter linden. het eerste deel van het verhaal gaat is intressant zoals ook bijv het boek intresant is. de pkn vind is trouwens helemaal niet eenduidig wat de theologie betreft. de bonders nemen de bijbel wel letterlijk. maar opzich is het mooi dat er zo'n pleuniformiteit in een kerk kan zijn.
Dat moet dan wel eenkwestie van zelfbevruchting zijn! Maar er staat niet in de bijbel vermeldt(ikvermoed dat je die bedoelt), dat er maar één paar voorouders was! Men heeft zich ook daar keurig ingedekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een gezin zitten toch ook verschillende soorten ?Waarom maak je je zo druk om die voorouders.Sagen en legenden zijn mooi om te lezen maar duik er niet teveel in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn helemaal geen verschillende soorten mensen. Er is sprake van een andere soort als er door combinatie van de soorten geen vruchtbaar nageslacht geproduceerd kan worden. Alle 'rassen' (ook al een twijfelachtige term) mensen kunnen zich met elkaar voortplanten, en de nakomelingen zijn vruchtbaar, dus zijn er geen verschillende 'soorten' mensen.

Waarom mensen er verschillend uit kunnen zien: zelfs als één man en één vrouw samen kinderen krijgen, zien niet alle kinderen er hetzelfde uit. Als je dat effect vermenigvuldigt over tientallen, honderden, duizenden generaties, waarbij mensen zich ook nog in verschillende omgevingen vestigen en zich aan die omgeving aanpassen, en het zou wel heel raar zijn als mensen *niet* van elkaar zouden verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik deed per ongeluk een minnetje, maar ik bedoelde een plusje!!
De verschillen gaan niet terug tot Adam en Eva. We moeten terug naar het moment van de zondvloed. Toen Noach 3 zonen kreeg. In de Bijbel word over een van de kleinzonen van Noach gezegd: "Kan een Kuschiet zijn huid veranderen?" Huidskleur verschillen begonnen zich toen al voor te doen. Ook van het Sulamitische meisje in het boek Hooglied word door haar zelf gezegd dat ze donker van huidskleur was.
De wereldbevolking word in hoofdzaak in 3 grote groepen verdeeld.
1) Het germaanse ras
2) Het mongolide ras
3) Het negroide ras.
Van de 3 zonen van Noach hebben de rassen zich verder ontwikkeld. Door tevens zo kort na de verloren gegane volmaaktheid, keuzes gemaakt te hebben zich te vestigen in bepaalde delen van de aardbol, het soort voedsel en gewoontes, zijn de onderlinge verschillen ontstaan en verder uitgegroeid.
Tevens door het samensmelten van rassen, ontstaat een sterker ras.
Blijkt ook dat in landen waar veel meer vermenging heeft plaats gehad, de kinderen divers en "schoner" uit zien.
In landen waar dat minder heeft plaatsgehad, blijken de mensen deels ook veel meer op elkaar te "lijken".
Overigens is er geen enkel ras ooit in de Bijbel vervloekt. Toen Noach Kanaän vervloekte was dat een profetische uitspraak die in vervulling ging, toen de Semieten (de Israëlieten), de Kanaänieten als waterdragers gebruikten in plaats hen te verdrijven van het land Kanaän. Nota bene waren de Kanaänieten van huidskleur lichte personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Revolutie. Mensen vormden zich in de loop der tijd naar het gebied waar ze zich verstigden.
Ik verwijs je graag naar het tv-programma Beagle: in de kielzoog van Darwin. Daar wordt het uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarschijnlijk stamt de mens niet van één voorouder af maar van een groep waaruit de mens (waarvan we zeggen dat die de moderne mens is) afstamt.
Een goede evolutie heeft een ruime genen-pool nodig
en wellicht waren de voorouders er in voldoende aantallen.