Waarom zou je vloeken als je niet in God gelooft?

Dat is toch raar, iemand of iets vervloeken waar je niet in gelooft? Toch gebeurt het vaak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag hoor!!!!! +1

Het beste antwoord

INderdaad een grappige vraag, meestal draai je de vraag om.
Ik denk dat mensen die niet geloven denken dat het toch niet uitmaakt als je een kracchtterm gebuikt. Die God waarin zij niet geloven is er toch niet.
Als ik zeg "Kut-paarse-poedel"heb ik ook niet direct het idee dat ik daarmee iemand beledig, want ik denk niet dat er paarse poedels bestaan.
Is dit een goed antwoord op je vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat vindt ik een goed antwoord op m'n vraag. Ik zie die paase poedel touwens best voor me. Zou die dan toch bestaan, al is het maar in mijn verbeelding?

Andere antwoorden (11)

Dat is mij ook een raadsel...
Dus in het vervolg eerst je best doen om in God te geloven en dan kun je je gang gaan...

Geloven en God en vloeken heeft niets met elkaar te maken, dat zie je wel weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men gebruikt wel een vaak gebruikt scheldwoord anders dussss...:)
Als je wel gelooft mag je dus niet vloeken en als je niet gelooft is het blijkbaar raar om te vloeken.
Op die manier gaat het vloeken ten onder!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dat minnetje, ik vind het een lollig antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat moet zeker niet gebeuren. Niets beter dan lekker vloeken.
Net zo raar als wanneer je er wel in gelooft..
Waarom vloek je met Zijn naam, als je Hem al onze machtige Vader ziet?

Denk dat het meer 'n gewoonte is. Net al "potverdorie" en "verdomme" et cetera.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat wil niet zeggen dat een vloek dan geen lading heeft. Je weet immers wat het voor anderen betekent. Daar ontleent een vloek voor ongelovigen betekenis aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit ingeworteld in onze taal, zijn kreten waar voor sommige mensen wel en andere geen betekenis achter zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vloeken is aangeleerd.

Ik betwijfel of er mensen zijn die "Godverdomme"roepen, daadwerkelijk begrijpen dat ze God verzoeken hen te verdoemen...
Waar je mee omgaat wordt je mee besmet.
Als vader of moeder elke keer als ze iets laten vallen "poppedoppeles" roepen, dan neemt het kind dat over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou nee dat werkt niet altijd hoor.
Een vriendin van mij besloot altijd "parapluutje" te roepen als ze eigenlijk wou vloeken, maar haar kinderen hebben dat nooit overgenomen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha poppedoppeles
Ik vind het woord godverdomme of dergelijke niet kunnen tegenover mensen die gelovig zijn en dus gebruik ik het nooit. Ik heb er al moeite mee om het te schrijven. En ik ben niet gelovig.

Dergelijke scheldwoorden gebruikte men vroeger om te shockeren en zich te onderscheiden omdat het natuurlijk not-done was, in een omgeving met streng-gelovigen. En om zich uit het verstikkende milieu van de streng-gelovigen te bevrijden.

Nu zijn het ingeburgerde scheldwoorden maar er zijn nieuwe gekomen: engelse (shit of schijt), duitse (scheisse), kut en klote (de laatste twee sinds Jan Wolkers als ik me niet vergis). Het arsenaal aan scheldwoorden neemt gewoon met de jaren toe.

Maar 'verdikkie nog aan' toe, hoor ik nog maar zelden, net als 'verdulleme'. Die zijn ook niet meer nodig want weinig mensen storen zich nog aan het oorspronkelijke 'godverdomme'. Godverdomme: god ga naar de hel. Vloeken is aan mode onderhevig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vloeken is een verbale expressie van een intense emotionele aangelegendheid. Persoonlijk vind ik vloeken niet iets wat je vaak moet doen omdat het dan aan waarde verliest maar als je het doet hoeft dit niet meteen godslastering te wezen. wees eens creatief, gebruik allerdaagse woorden en spreek ze uit op een manier zodat ze klinken als scheldwoorden maar net niet zijn.

Voorbeelden:
Verrekte fietsbel !!
Aanmaak limonade !!
Spam filter !!
Staat van ontbinding !!
kaptafel !!
Pythagoras !!
Open haard vuur !!
Senseo pad !!
Wegwerp aansteker!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Danielle1975;

Vloeken is een ontlading van emotie (meestal agressie) en dat gaat nu eenmaal het best met een krachtterm, iets dat schokkend overkomt. Om dezelfde reden wordt ook vaak met ziektes gevloekt en gescholden. Waarmee ik het trouwens niet goedkeuren wil.

Overigens; iemand die vloekt met de naam van God erin vervloekt meestal zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is ondertussen een gewoonte geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja...

Ik denk dat "Godverdomme" een stuk gemakkelijker te gebruiken is dan bijvoorbeeld "Luciferverdomme". Dat laatste spreek je toch een stuk moeilijker uit als je kwaad bent. Lijkt mij tenminste...