Sommige stromingen geloven dat mensen zijn 'uitgekozen' om naar de hemel te gaan. Kan iemand mij dit uitleggen?

In sommige stromingen binnen het Protestantisme (ten minste ik gelóófde sommigen), is het toch zo dat men gelooft dat God vanaf de geboorte mensen 'uitkiest' om naar de hemel te gaan of niet? Hoe zit dat dan? Kan men daarin helemaal niks beïnvloeden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gij is sowieso alwetend, dus Hij weet het in elk geval van tevoren :)

Het beste antwoord

Deze stromingen (tenminste die die ik ken) noemen een verschil tussen "geroepen" en "uitverkoren". Er zijn heel veel mensen geroepen, maar niet iedereen is uitverkoren, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Het is een beetje zoals in het volgende voorbeeld: Als je voor een grote zaal mensen gaat staan en je vraagt of er mensen kunnen helpen met iets opruimen, dan zijn alle mensen in die zaal geroepen. Maar de mensen die ook echt komen helpen, die zijn uitverkoren. Wat jij zegt over dat God de mensen voor hun geboorte uitkiest is denk ik meer dat Hij al weet wie er zouden komen helpen (om maar even bij het voorbeeld te blijven) en wie er dus uitverkoren zijn.
Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Evangelistiche gemeenten gaan uit van de uitverkiezingsleer, de predestinatie. Je kan alleen in God geloven, niet omdat jij dat zelf hebt beslist, maar omdat hij jou daarvoor uit gekozen heeft.

Jehova's getuigen geloven dat slechts een x-aantal naar de hemel gaat. (is eerder een vraag geweest op deze site.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is dat dan wel eerlijk???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk is dat niet eerlijk. Zij geloven dat, maar het is wel een egoïstische gedachte, vind je niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat God eerlijk is (zou moeten zijn)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de gedachtengang van de mensen die zulke theorieën beweren. Die zijn niet eerlijk. Als je al in God gelooft, gun je toch iedereen een plekje in de hemel en niet alleen de uitverkorenen?
Dat noemen ze de predestinatie leer
een leerstelling van Calvijn
ik geloof dat de zwarte kousen kerk dat nog wel heeft
maar ik weet het fijne er niet van want ik vind het een nogal frustrerende leer lijkt mij
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je loopt je te barsten naar de kerk en je bidt je te pletter en aan het eind van het liedje blijkt dat jouw buurman, die altijd gehoerd en gesnoerd heeft , is uitverkoren en jij niet. Frustrerend is dan wel erg zacht uitgedrukt.
Godsdienst is een mooi iets, maar dan wel zonder mensen .
Ik denk dat dit samenhangt met dat er gedacht wordt dat sommige mensen naar de hemel gaan om samen met Jezus te regeren aldaar.

Iedereen maakt kans op het paradijs, echter dit paradijs dient geregeerd te worden en die regering bestaat uit verkozen mensen.

Het is niet zo dat dit paradijs in de hemel is, dat zijn twee verschillende dingen.

Het paradijs is de aarde wanneer deze weer volmaakt is, de hemel is de regering.

Dit is wat ik gehoord heb van Jehova's Getuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou een paradijs nou weer geregeerd moeten worden? Hebben we daar dan ook weer te maken met plucheplakkers en verkiezingsbeloften?
In mijn ogen heeft een paradijs nou juist geen leiding nodig omdat daar alles goed is, en blijft.
(Wel even de slangen uitroeien en/of de appelbomen rooien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, het zijn niet mijn woorden hoor, het is zoals het mij is uitgelegd.
Ik geef dus alleen maar een verklaring voor de gedachte die vraagsteller graag verklaard ziet.
Verder laat ik mijn eigen mening in het midden, daar is deze vraag niet voor bedoeld. Bedankt voor de min ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die regering is nodig om de aarde tot een paradijs te veranderen.
En ook voor opvang ,voor de mensen die uit de opstanding komen in goede banen te leiden.
En voor de mensen uiteindelijk te oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zoiets had ik ook gehoord. Dat is toch het Koninkrijk waar ze het over hebben?
Nu heb ik het natuurlijk wel over de overtuiging van Jehova's, weet niet hoe andere religies erover denken.
Binnen de predestinatieleer zijn verschillende varianten te onderscheiden. Het meest gangbaar is de enkelvoudige predestinatie waarbij God alleen mensen heeft uitverkoren, maar er geen afzonderlijk besluit van God is waardoor mensen worden verworpen. Het calvinisme kent de dubbele predestinatie, het leerstuk dat God van tevoren heeft bepaald, welke mensen hij zal uitverkiezen en welke hij zal verwerpen. Twee varianten hiervan zijn het supralapsarisme en het infralapsarisme, die verschillen in hun visie op het tijdstip waarop de predestinatie heeft plaatsgevonden, namelijk voor (super) of na (infra) de zondeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn inderdaad enkele stromingen die dit geloven.

Jg's bijvoorbeeld geloven dat slechts letterlijk 144.000 personen zijn uitgekozen of hebben het voorrecht om mederegeerders te zijn met christus, zij zullen regeren vanuit de hemel.
Zij worden kleine kudde genoemd.
De anderen, grote schare genoemd, hebben een bestemming hier op aarde.

Sommigen anderen geloven ongeveer hetzelfde, maar met het enige verschil dat
de 144.000 niet letterlijk wordt genomen maar dat er wel een duidelijk verschil is aantal tss kleine kudde en de grote schare.

Sommige andere stromingen geloven dat bijna iedere christelijke gelovige eerst naar de hemel gaat ..... en dan uiteindelijk zal terugkomen op de nieuwe aarde die wordt genoemd in openbaring 21:1-4 . en in Petrus.

Degenen die in de hemel blijven vormen samen met Jezus Gods koninkrijk en vormen de 144.000 die bestaan uit de uitverkoren joden van de 12 stammen israels.
Dit getal 144.000 wordt in dit geval niet letterlijk genomen.

Hieronder enkele verwijzingen die je opweg kunnen helpen om een idee te krijgen over de verschillende zienswijzes.

http://messiaans.christenpagina.nl/faq/De%20144.000.pdf

Een hele mooie om na te lezen:
www.holyhome.nl/144000.pps

www.hetkoninkrijkderhemelen.info/?page_id=10506In cache

Betekenis van 144.000 uitverkorenen

http://www.33mm.eu/actueel22/index.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 144.000 zijn er dan echt allang xd :$ sorry, ik wil hier niemand mee beledigen of wat dan ook, maar er zijn al heel veel "doden" dus ik denk dat die 144.000 er dan al wel zijn, toch?
Je kunt alleen in de hemel komen als je gelooft in Jezus, het geloof in Jezus kan alleen bewerkstelligt worden door de Heilige Geest. De Heilige Geest komt in je wonen wanneer je God er oprecht om vraagt. Je bent dan dus min of meer niet 'uitgekozen' maar je hebt zelf 'gekozen' om in Jezus te geloven.

Om even in te gaan op dat van de Jehova's Getuigen, ik geloof dat zij iets verkeerd interpreteren. Die 144.000 zijn dacht ik 144.000 joden uit alle 12 stammen. (Zij geloven niet in Jezus maar worden toch gered omdat de joden tot God's volk behoren.) Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.