Waarom vinden mensen iets "Gods wil"?

Ik denk zelf dat het is omdat ze de geen verantwoording willen nemen of zo "foute" dingen kunnen afschuiven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Voor velen is het onbegrijpelijk wat er allemaal gebeurt.

Alles heeft wel oorzaak en gevolg, maar dat dat allemaal min of meer volgens de dobbelstenen van Darwin zou gaan, dat gaat er niet in bij ze.
Niks toeval, alles wat geschied, moet bedacht en gestuurt en gewild zijn. Zo denken ze.

Als je dat aannneemt is het een geruststelling dat die achterliggende 'wil' van een goede god is. Het voelt anders zo onveilig en zo leeg. Voor velen.

Ik snap het wel. Het is, als je elk mens als een mede-schepper ziet, ook wel een hele grote verantwoordelijkheid die je dan draagt. Dan moet je jeZELF inspannen om een betere wereld te bevorderen.

Op je knietjes gaan en vragen is veel eenvoudiger...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Als ze het niet kunnen verklaren EN in god geloven, dan is het dus meteen Gods wil...

Maar als een van de twee voorwaarden niet is voldaan, dan is het pech of toeval... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan vaak dingen niet verklaren, EN ik geloof in God, maar ik zeg NOOIT "dat is Gods wil"
Dat is makkelijker ... dan dragen ze niet zelf de verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je van de mens uitgaan? Gods wil is immers souverein. In het universum is de Zijne de enige vrije wil. Hoe je ook inhoud wenst te geven aan God.
De mens heeft geen absolute controle over zijn wil. Het is slechts een ingewikkelde mengeling van verschillende componenten. Dat zie je elke dag weer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hebben ze tenminste een verklaring voor het onverklaarbare. Heeft ook veelal met geloof te maken.

God heeft toch al zijn kinderen lief, waarom is de wereld er nu dan zo aan toe? Is dat Gods wil?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een gelovige is alles 'Gods wil' waarvoor ze zelf geen verklaring kunnen vinden. Je kan er tegenaan kijken zoals jij doet, dat het afschuiven is, maar zo zien gelovige dit zelf zeker niet. Voor gelovige is het een teken van God, die ze op die manier een 'weg wijst'of een om hen iets te laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind alle bovenstaande antwoorden nogal kort door de bocht en eenzijdig.

Als mensen iets Gods wil vinden, dan zijn dat gelovigen, die dit geloven dat dat zo is. Dit is heel persoonlijk en dat hoeft zeker niet oppervlakkig te zijn of je onttrekken aan verantwoordelijkheid. Aan de conclusie dat iets Gods wil is, kan een stevige strijd of doorworsteling aan vooraf gegaan zijn.

Verstaan dat iets in het leven Gods wil is, heeft met relatie te maken. Relatie met God. Dit is geen eenzijdig gebeuren, dat God van hogerhand maar van alles aan het dirigeren is. Wij mensen zijn belangrijk. We hebben een wil en die staat ook vaak tegenover God. Wij kunnen nee zeggen en daar heeft God respect voor.
Wij zijn zo sterk en machtig dat we van deze wereld een grote rotzooi kunnen maken.

Inderdaad, er zijn stromingen in een geloof die tot een exces geworden zijn. Deze mensen gaan gebukt onder een enorme angst voor God en hel. Ze durven niet na te denken en hun vragen aan God te stellen en al helemaal niet God om verantwoording vragen waarom iets zo is. Je kan deze mensen veroordelen, je kan er ook medelijden mee hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dit deel van je antwoord krijg je een dikke +1 "We hebben een wil en die staat ook vaak tegenover God. Wij kunnen nee zeggen en daar heeft God respect voor.
Wij zijn zo sterk en machtig dat we van deze wereld een grote rotzooi kunnen maken." Die eigen wil heeft God ons zelf gegeven zodat we zelf onze keuzes kunnen maken. Er word ons niet opgelegd of gedwongen, we kunnen zelf kiezen of we wel of niet in God geloven, en of we wel of niet van hem houden en zijn raad opvolgen. Vooralsnog denken mensen het beter te weten, vandaar deze wereld vol ellende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bq24. Ik onderschrijf je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn dat alleen gelovingen, die zoiets als god's wil kennen? en is het toeval bij ongelovigen niet een beetje hetzelfde verhaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste JaVid, bij ongelovigen kan het ook zo werken ja. Zij vinden het toeval, OK. Ik geloof dat niets in het leven toeval is. Bij ongelovigen kan een gebeurtenis ook vormend zijn, het doet wat met je. Er zijn meerdere mogelijkheden: of het verdiept iemands leven, of je raakt verbittert.
Het is inderdaad afschuiven. Want wie zegt dat alles wat er in de wereld misgaat God's wil is? Dat maken de mensen zelf er van als troost, of als ze zelf de verantwoording niet ergens niet voor willen nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen vinden dat omdat ze dat geloven, meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gods wil vind je in de bijbel. Ben je benieuwd naar wat God wil dan zul je echt de bijbel moeten lezen.

Maar waarom vinden mensen iets Gods wil?
Dit kan je niet in zijn algemeen beantwoorden. Ik vind iets Gods wil omdat het zo in de bijbel staat.

- Ik stelde de vraag een aan gelovige vrouw en zij vertelde dat het feit dat haar man overleden was Gods wil geweest is. Haar man was gelovig en zij deed er niet zoveel aan. Toen haar man overleed is ze naar God toe getrokken, dat was Gods wil.
- Er zullen vast mensen zijn die het als excuus gebruiken maar ik denk dat je dit per geval moet bekijken. Wat dat betreft kan deze vraag nog scherper gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf spreek meestal over Gods verlangen, en dat zijn drie dingen; Hem liefhebben, je naaste als jezelf. Daarom is het erg belangrijk om te ontdekken wie Hij werkelijk is en dat kun je zelf aan Hem vragen.
Door de bijbel te lezen ontdek je (in inder geval Ik)ook wie Hij is en wat God met ons voor ogen heeft, dat zijn alleen maar goede dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan zijn dat ze geen verantwoording willen nemen, maar het kan ook zijn dat ze geen verandtwoording kunnen nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is het n.a.v. iets ergs.
Auto ongeluk van een dierbare. "'t Is Gods wil geweest".

Volgens mij is het meer om zichzelf te troosten.
Als het Gods wil is geweest heeft het dus een hoger doel en komt het allemaal weer goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen nemen beslissingen en handelen: als het goed uitpakt ligt dat aan henzelf, als het verkeerd uitpakt ligt het ergens anders aan, volgens veel mensen aan God.