Waarom noemen moslims hun kinderen vaak Mohammed, maar "Wij" onze kinderen geen Jezus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is precies zo'n vraag als: Waarom wordt wel Gods Naam gelasterd en niet die van Allah of Mohammed?

Antwoorden (14)

Dit is een cultuur verschil & wellicht zijn de gelovigen in Nederland minder 'bewust' gelovig. In spaanstalige katholieke landen is Jesus een veel voorkomende naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat voor veel verwarring gaat zorgen.
en hij ze hele zal worden geplaagd of niet serieus wordt genomen.

Hallo hoe heet u: Jezus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Firefox;

Ik heb een zoon en een dochter; dat wordt te verwarrend als ik het over "jij en je zus" zou hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezus is de man die wel klopt maar nooit zelf wat optekende...
Mohammed is de man die niet klopte, maar wel zelf alles doorkreeg en dat moet je letterlijk nemen ook nog...

Dus je vraag raakt het meest basale verschil van de twee religies...

En Mohammed is een mogelijke profeet weer...
En Jezus is de belichaming van een man die klopt, een verlichte, dus iemand naar hem noemen is blasfemisch...

Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat Mohammed voor moslims 'slechts' een profeet is, en voor christenen is Jezus de Zoon van God/God zelf. En je gaat je kind ook geen God noemen, dus misschien dat het daar ook wel mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam "Jesus" (Spaans) komt redelijk vaak voor in Spaans-talige landen zoals Mexico, Spanje (duh) en Zuid Amerika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee wie "wij" zijn, maar als je daarmee christenen bedoeld dan heb je het mis. In Brazilië is Jesus een hele gebruikelijke naam evanals Maria (welke ook in Nederland meer dan eens voorkomt). Ook zijn een aantal in Nederland veelvoorkomende namen afgeleid van de apostelen van Jezus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij noemen onze kinderen dan wel geen jezus maar wel maria en jozef enz enz dus ook wij in nederland geven onze kinderen bijbelse namen.
en ook moslims noemen hun kinderen niet allemaal mohammed,je hebt ook achmed,hassan,enz enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij noemen onze kinderen dan wel geen Jezus, maar wel Maria (ook mannen, vaak als laatste voornaam), Magda(lena), en de namen van elk van de apostelen behalve Judas.

Ook Abraham, Adam en Eva komen regelmatig voor. Of Ibrahim in plaats van Abraham, maar dat is eerder bij "hen" dan bij "ons".

En wat dacht je van Chris, Christa of Christien?
14 jaar geleden
Moslims noemen hun kinderen ook wel eens Jezus hoor..
Maar dan wel in het turks.
( Isâ )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moammed was een profeet (geen zoon van God) en dus een 'gewone' naam. En... veel kinderen worden naar hun ouders en grootouders vernoemd,.
Ik heb een relatie gehad met een vluchteling uit Iran die Mohammad heette. Hij was helemaal niet gelovig, hij was juist gevlucht voor dat regime, maar zijn grootvader heette Mohammad en daarom had hij die naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jozua is een van oorsprong 'n Hebreeuwse jongensnaam. De naam betekent God is zijn hulp, God redt of God, de Redder.
De Hebreeuwse naam voor Jozua is Jehosjoea. De latere vorm Jesoea van Jehosjoea was de naam van Jezus in het Hebreeuws. Jezus is de gelatiniseerde vorm van deze naam.
Afgeleide voornamen zijn: Joshua, Jozias en Jozka.
In tegenstelling tot zuidelijke landen komt de naam uit eerbied en schroom nooit als voornaam voor.

Wel komt de naam Christiaan voor, deze is afgeleid van Christen. Christen is een afleiding van Christus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een traditie voor heelveel moslims om hun eerste zoon mohamed te noemen naar de profeet,zo heet mijn oudste broer ook mohamed,het is ook gebruikelijk om een tweede naam te geven aan de jongen die zo heet zo heten veel moslims mohamed-ali of mohamed-salih...
op een gegeven moment is het te veel van het goede want dan heb je veel jongens met dezelfde naam en achternaam,heel verwarrend voor de overheid om te weten wie is wie ,aangezien opa en grootopa ook zo heten...heden wordt afgeraden om die namen te noemen maar niet verboden.
jesus is issa in het koran en die naam komt ook voor bij islamieten maar niet vaak.
mijn mening is dat dikke onzin is om je kind te noemen naar een profeet helemaal als hij mohamed heet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mohammed en Jezus zijn toch gewoon namen?
Het is 'toeval' dat deze twee belangrijke profeten zo heette'.

Als ik mijn kind Andre noem, dan noem ik hem toch ook niet naar Andre Hazes? Of Andre van Duijn?

Of ga ik nu te kort door de bocht?