Waarom verrade Petrus Jezus?

Ik herinner me een keer van een bijbelverhaal dat ik op de basisschool hoorde dat Petrus Jezus verrade maar waarom deed hij dat?
Jezus had tog zoveel voor hem gedaan dat hij tog zijn leven voor hem zou moeten geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het anders wel een heel saai verhaal zou worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dat niet Judas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Jorryt, dat was Judas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Petrus verraadde Jezus niet, dat was Judas, hij was op geld uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jullie waren me voor... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja het was judas...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Judas heeft inderdaad de dertig zilverlingen ontvangen en niet Petrus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee judas vertelde de soldaten dat jezus daar was ik bedoel die andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
imidepimi, wat versta jij dan onder verraden? Judas vertelde de soldaten dat jezus daar was en daarmee verraadde hij hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ook nog Thomas die niet wilde geloven dat Jezus bij de andere discipelen op bezoek was geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Theo, Ongelovige Thomas. Je kunt ook een Judas zijn. We hebben veel van die dingen overgehouden aan de bijbelverhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja iemand moest het doen, anders was het hele verhaal anders geworden, hadden ze misschien de verkeerde gevangen genomen, misschien Judas zelf wel........
Had de hele voorspelde geschiedenis in de wat kunnen schoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Petrus heeft Jezus wel 'verloochend': gedaan alsof hij Jezus niet kende. Hij was achter Jezus aan gelopen toe hij was gevangen genomen. Toen zei iemand tegen hem: jij hoort ook bij hem! Maar Petrus beweerde van niet (3 keer zelfs).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vind ik dat altijd een raar verhaal. Naar mijn weten was Petrus de enige discipel die Jezus nog wou redden. Hij ging achter hem aan. Hij wou hem nog helpen. Als enige en hij wordt de zondebok, omdat hij 3x ZEI dat hij Jezus niet meer kende? Lijkt mij toch een gevalletje: "doel heiligt de middelen." Dan zouden ze de andere discipelen er op na moeten kijken niet achter Jezus aan te gaan. Maar blijkbaar zie ik dit verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Jorryt, dit zie je m.i. niet verkeerd. De enige twee leerlingen die niet direct vluchtten toen Jezus gevangen werd genomen, waren Petrus en Johannes. Johannes was degene die ook naar binnen ging in het huis van de hogepriester terwijl Jezus daar werd ondervraagd, hij mocht daar naar binnen omdat hij de hogepriester kende. Petrus bleef op de binnenplaats. Ja, hij heeft daar tot driemaal toe ontkend dat hij Jezus kende, maar toen de haan kraaide dacht hij terug aan wat Jezus had voorspeld (voor de haan kraait, zul jij mij driemaal verloochend hebben) en hij schaamde zich diep. Hij had dus direct al spijt van zijn (ontkennende) woorden. We weten overigens niet waar Petrus was toen Jezus aan het kruis hing, de Bijbel vertelt alleen dat Johannes daarbij stond, over de andere leerlingen wordt niet gesproken. Na Jezus' dood komen zij pas weer in beeld, wanneer ze bijeenzijn in een huis in Jeruzalem om samen te bidden op het moment dat de vrouwen die het graf van Jezus open hadden gevonden, dit hen kwamen vertellen. Dan zijn het ook Petrus en Johannes die hard rennen naar het graf. Het zijn dus zeker deze twee leerlingen die verder gingen voor hun meester dan veel van de andere leerlingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lies12 bedankt voor je reactie! Maar vind men in het algemeen dat Petrus slecht handelde ten tijde van de gevangenneming van Jezus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij was doodsbang. Petrus is overigens niet degene die Jezus verraden heeft tegenover de gevestigde religieuze leiders van die tijd die hem vervolgens gevangen namen, dat was Judas, zoals hier terecht gesteld wordt. Maar Petrus ontkende dat hij Jezus kende, wat natuurlijk ook een vorm van verraad is: hij was jarenlang met Jezus opgetrokken, dankte alles aan hem, en zei tot drie keer toe toen hem dat gevraagd werd, dat hij Jezus niet kende. Petrus zag zijn leermeester weggevoerd worden door soldaten, en hij zal ongetwijfeld hebben gevreesd voor zijn eigen leven: Jezus werd ondervraagd bij de hogepriester, en Petrus was stiekem achter hem aan gegaan, om vanaf de binnenplaats van het hogepriesterlijk paleis door het raam heen te kunnen zien wat er gebeurde. Op dat moment kreeg hij de vraag: "zeg, hoor jij ook niet bij die Jezus?" Petrus heeft waarschijnlijk gedacht dat hij ook opgepakt zou worden als hij dit zou bevestigen. Daar kwam nog bij, dat Petrus niet begreep wat er precies gebeurde. Eerder al, toen Jezus aan zijn leerlingen vertelde dat hij zou sterven, flapte Petrus er iets uit als: "nee toch, dat zal nooit gebeuren, God zal u beschermen!" Dit terwijl Jezus net had uitgelegd dat zijn sterven juist onderdeel was van het plan van God. Jezus' leerlingen hebben lang gedacht dat Jezus degene zou zijn die hun volk zou bevrijden van de Romeinse onderdrukker, en dat hij koning zou worden. Dat dit vanaf het begin al geen onderdeel was van het (goddelijk) plan, zullen zij niet hebben begrepen. Terwijl Jezus gevangen werd genomen, was Petrus nog heel dapper en sloeg hij zelfs met zijn zwaard het oor af van één van de dienaren van de hogepriester. Hij wilde Jezus beschermen, maar Jezus maakte Petrus duidelijk dat dit niet de bedoeling was, en dat er niet gevochten ging worden. Dus naast dat Petrus heel bang was dat ook hij direct gearresteerd en ondervraagd zou kunnen worden als hij zou erkennen dat hij bij Jezus hoorde, is hij op dat punt ongetwijfeld en grote verwarring geweest over wie Jezus nu precies was, wat zijn doel was, en welke rol hij (Petrus) hierin nu speelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid: bovenstaande reactie was bedoeld als antwoord. Ik zie net dat hij verplaatst is naar de reacties, maar ik begrijp eigenlijk niet waarom. (Wilde de moderators PBen om dit te vragen, klopt het dat dit niet kan?) Maar het wordt zo een heel verwarrend verhaal, ik heb dus niet die reactie na mijn vorige reactie geplaatst, dat zou ook nergens op slaan in het nu lopende gesprek. Ik had hem gisteravond als antwoord geplaatst, dus nog vóórdat ik überhaupt een reactie hier plaatste.

Het beste antwoord

Petrus heeft Jezus niet verraden, het was Judas die de kus des verraad gaf.

Petrus heeft na de gevangenneming van Jezus tot driemaal toe gelogend dat hij Jezus kende, iets wat Jezus tijdens het laatste avondmaal bekend voorspelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ oh ja...dat klopt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ het komt weer helemaal terug... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon een gevalletje: Theoloognie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha! lol!

Andere antwoorden (4)

Omdat er erg veel geld op zijn hoofd stond. Hij werd gezocht maar niemand kon hem pakken, dus er werd een groot bedrag op zijn hoofd gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Petrus heeft nooit Jezus veraden,dit was Judas.
Petrus heeft wel Jezus verloochend.
Dat was omdat hij zelf bang was gearresteerd te worden.

Lees dit in het evangelie van Mattheüs 26:69-75
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Petrus verrade Jezus niet hoor, dat was Judas,
Petrus zei wel dat hij niet bij Jezus hoorde toen
hem dat gevraagt werd, hij ontkende dat hij Jezus
kende, Judas verrade Jezus door hem een kus te geven
en toen wisten ze wie zij gevangen moesten nemen.
Daar na werd Jezus veroordeeld en aan het kruis gehangen
en toen is hij gestorven, maar gelukkig later weer opgestaan.
12 jaar geleden
Judas had Jezus verraadde, hij zei tegen de vijanden van Jezus dat hij Jezus een kus zou geven op de olijfberg zodat ze zeker wisten dat het Jezus was, in ruil daarvoor kreeg Judas geld