Is een Katholiek ook een Christen?

Ben de bron kwijt maar heb net zitten lezen in een tekst waarin sotnd: Het Christelijke geloof is opgedeeld in allerlei richtingen.

Waaronder de Rooms Katholieke kerk dus.

Betekend dit dat iemand die lid is van de Rooms Katholieke kerk ook een Christen is. Zoja dan deinst dit tegen veel antwoorden van deze vraag in:

http://www.goeievraag.nl/vraag/christen-definieren-katholiek.24012

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
12.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou een katholiek geen christen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat als je zegt Christenen dat je dan niet Katholieken bedoelt. Dus ergens wordt er onderscheid in gemaakt.

Het beste antwoord

Ja natuurlijk. Christenen zijn mensen die geloven dat Jesus Christus de zoon van god was. Daar heb je vele varianten in, oa de katholieken, gereformeerden etc

Toegevoegd na 1 minuut:
Een deel van de antwoorden daar is enigzins vaag, maar uit het gros van de antwoorden bij die vraag blijkt ook dat katholicisme een stroming binnen het christendom is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Christenen zijn een zeer grote religieuze groep die in grote lijnen geloven in God en in de goddelijke drieenheid; God de Vader, de Zoon (Jezus) en de Heilige Geest. De grootste groepen binnen het christendom zijn de katholieken en de protestanten, maar die zijn beide ook weer in verschillende groepen ondergeldeeld.

Maar allemaal geloven ze in Jezus als Zoon van God op aarde, dus allemaal zijn het volgelingen van die Christus. Christenen dus. En niet alleen katholieken maar ook kleinere groepen als Jehova's getuigen en Mormonen kunnen tot de Christenen gerekend worden.

Ja dus. Een katholiek , zowel Rooms als Orthodox is één van de vele 'soorten' Christenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christenen zijn mensen die geloven in Jezus Christus, als Zoon van God of als God zelf. Katholieken zijn dus Christenen.

Als je kijkt naar de geschiedenis van de Christelijke kerk, kun je zelfs zeggen dat Katholieken de oer-Christenen zijn (hoewel lang niet iedereen het daarmee eens zal zijn).

Ik ben zelf Katholiek opgevoed, en ik ben naar een Katholieke basisschool geweest. Toen ik daarna naar een Christelijke middelbare school ging, vroeg ik me af waarom het geloof daar toch zo anders was dan op de basisschool.

Ik vermoed dat de Christenen die niet Katholiek zijn, het woord Christelijk hebben "gekaapt" om te benadrukken dat zij meer affiniteit hebben met Christus dan met de Paus als vertegenwoordiger van God op aarde.
14 jaar geleden
Christenen zijn, zoals eerder gezegd, de mensen die geloven in Christus, zoals de naam al zegt. Katholieken doen dat ook. Zij zijn dus ook christenen.

Een lange tijd geleden alweer, heeft er een verzuiling plaatsgevonden in dit land, en dat wil voor het christendom zeggen dat het geloof zich opsplitste in diverse 'zuilen', ook wel stromingen. Katholicisme is daar een voorbeeld van. Ook Katholicisme bestaat weer uit verschillende stromingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Katholiek' betekent 'algemeen/algemene stroming'.

Van wat, vraag je je misschien af. Precies: christendom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, net als een een Brabander een Nederlander is. Nederland is verdeeld in provincies en het Christelijk geloof in diverse opsplitsingen zoals Baptist, Hervormd/Gereformeerd en ook Katholiek. Een Christen is iemand die geloofd dat Jezus Christus bestaan heeft EN de zoon van God is. Het Joodse geloof erkend hem niet als zoon van God en daarom zijn zij geen Christenen. Een Katholiek geloofd idt wel en is dus een Christen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk is het Katholieke geloof een tak van het geloof.En daar heb je zelfs nog weer onderverdeelde stromingen in.Hier in Nederland hebben ze trouwens weer andere rituelen dan elders in de wereld.Zo aanbieden ze kruizen en beelden en in ieder gedeelte van de wereld geven ze er weer net een andere draai aan om te proberen op die manier de gemoederen van het volk te kalmeren, wat nu steeds moeilijker word voor ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het christendom is ontstaan de eerste 4 eeuwen van onze jaartelling. Veel zaken zijn toen vastgelegd, die niet uit nbasisgeloof voortvloeide. Bijvoorbeel of Maria maagd was, of Jezus God was of de zoon van God enz. Ze hebben in die tijd het christelijke verhaal consistent (kloppend) gemaakt. Daaruit onstonden allerlei stromingen, die toen zelfstandige kerken werden. Iedereen benoemde zijn eigen als juist en de andere stromingen ketters. Een van die stromingen had zich georganiseerd in Rome en heette vanaf dat moment de RK kerk. Daarnaast was er een even grote groep Orthodx Christelijken. Met als centrum Constantinopel

Later ontstonden meer stromingen, o.a. de protestantse kerken. De leiders van de protestantse kerken benoemden de RK kerk een club van ketters. Ook ontstondt in de UK de Presbytheriaanse of de Anglikaanse Kerk.

Weer later ontstonden er in de USA allerlei sektes, de bekendsten zijn Mormonen, 7-de dags Adventisten en vele vele andere opmerkelijke organisaties, waarvan de tv-kerken wel de meest opmerkelijke zijn. Of je de latere afsplitsingen nog christelijk moet noemen is natuurlijk de vraag, vooral als je ziet dat ze elkaar hel en verdoemenis toewensen.

Het probleem is, dat de christelijke godsdiensten niet op 'de waarheid' berusten maar in elkaar zijn geknutsels met strenge regels en logica (door de kerkvaders), maar wel op basis van mondelinge overleveringen, maakt dat je eigenlijk niet moet spreken van het Christelijk geloof, omdat de onderlinge verschillen evenveel uiteenlopen als de characters van JP Balkenende en Berlusconi en zij elkaar bovendien verketteren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het verschil tussen de RK Christelijken en de Orthodoxe christenen is niet een klein puntje, maar is juist het kern van het christendom, namelijk de rol van JC. Als je de zoon van god bent, dan ben je niet de god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat zowel het Protestantisme (m.i.v. de Evangelische stroming) als het Katholicisme onderdeel zijn van het Christelijk geloof. Dat in Nederland alleen het Protestantisme en de Evangelische stroming Christelijk worden genoemd, vind ik daarom een kwalijke zaken. Al deze geloven belijden immers de identiteit van Christus als zoon van God. Dan vraag ik me ook af of we in Nederland de Lutheranen en de Anglicanen wel Christenen/Christelijk noemen. Dit zijn immers niet echte Nederlandse geloven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
De Lutherse kerk behoort tegenwoordig net als de voormalige hervormde en gereformeerde kerken bij de Protestantse Kerk Nederland. Alle protestanten en katholieken zijn christenen. Ook baptisten, anglicanen, adventisten, mormonen, pinkstergemeenteleden, mennonieten, et cetera et cetera zijn christenen. Dat wordt echt niet bepaald door het al of niet Nederlands zijn.