Zijn er nog grote sektes 'actief' in Nederland?

Toegevoegd na 12 minuten:
Religieuze sektes dus

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je naast de reguliere politieke sektes??
Rieneke1
14 jaar geleden
ik zie de jehova's wel als een sekte, en die zijn nog immer aktief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cantare: Vraag verwijderd + bezwaar gemaakt.. @_@

Het beste antwoord

De eerste christenen werden "de sekte van de Nazareners" genoemd, en, dit is eigenlijk korrekt, daar het bij een sekte gaat om een religieuze groep die zich heeft afgescheiden van een andere religieuze groep. Maar, vaak bedoelen wij met een sekte, wat men in de Engelstalige wereld bedoelt met een cult; een dubieuze groep, die afwijkt van de algemene christelijke leer.
Kenmerken van wat wij dan met een "sekte"bedoelen zijn:

- de idee van exclusiviteit, van de "ene ware geloofsgroep"("Wij hebben de ware leer, wij zijn de ware kerk," etc.).
- afwijking van de algemene apostolische leer der kerk door de eeuwen heen
- abnormale eis tot toewijding aan de groep
- afzondering van de rest van de wereld en de andere geloofsgroepen
- controle over de leden van de groep en hun gedrag
- dubieuze positie en rol van de leider(s); macht, manipulatie, onaantastbaarheid

Sektes in Nederland actief zijn:
-Jehova's (zij zijn geen Christenen en willen ook niet zo genoemd worden)
-Scientology
-De mormonen
-Moon sekte
-Bahai Sekte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk van internet kopieëren en het hier neerzetten zonder eigen mening komt over alsof je zelf niet kan aangeven waar jij staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar ik sta? Zover mogelijk buiten een sekte in ieder geval. Ik geef alleen extra informatie met eerlijk de bron erbij. Dat doet niet iedereen, wel de informatie, maar niet met bron. Om meer over sektes te weten te komen moet je je best meer verdiepen, daar lijken mij deze sites best geschikt voor. Zomaar uit je hoofd wat sektes opdiepen is ook niet altijd even objectief.

Andere antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das geen sekte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een sekte heeft als kenmerk geslotenheid, dat is met een kerk niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slaat echt nergens op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, ik vind hem wel goed.
Ja, Scientology. Daar is geen kruid tegen gewassen....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is Scientology Church? Hmm ik dacht toch echt dat Church kerk betekende. Jammer dat je mensen alles met een handleiding moet toereiken, niet op de persoon gericht antwoordman maar ik had het antwoordt al geschreven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jehovah's Getuigen = absoluut geen sekte dat is een misvatting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verklaar je nader?
Zover ik weet is het dat wel: http://www.exjehovah.mysites.nl/mypages/exjehovah/417232.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees de verhalen van ex jehova's maar eens, dit is wel degelijk een sekte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoppa ctrlc ctrl v
De orde van vrijmetselaren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Vrijmetselarij is absoluut geen sekte, mijn vader is er al 40 jaar lid van, een hele gewone man. Lees er maar eens wat over.
De katholieke kerk? eigenlijk is elke groep gelovigen een sekte aanhanger.

Althans uit mijn point off view als niet gelovige
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van de Jehova gemeente ?
Een wel hele enge religeuze sekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een van de grootste misvattingen. Er zijn heel wat kerken veel enger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
indeed
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja, wat is idd een sekte he .. het christelijke geloof dat in de eerste eeuw door Jezus werd ingesteld, werd al snel versplinterd met als grote stroming de katholieke kerk die ineens dingen erbij ging verzinnen over hel, onsterfelijke ziel, drie-eenheid, de kerk volzette met beelden (was daar niet een of ander gebod over in de Bijbel?), de Bijbel niet in de handen wilden laten komen van de gewone mensen (terwijl Jezus juist zei dat je de schrift moest bestuderen). Maar misschien is er zelfs nog hoop voor de katholieken ... https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180329_03436613
Scientology, die mensen zijn gekker dan een deur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er gek aan een deur dan??
Het Opus Dei is m.i. een sekte binnen de katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook nog niet zo'n oude.