Is een hoofddoek ingeburgerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je deze vraag nu precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een hoofddoek in Nederland ingeburgerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat inburgeren! iedere keer worden er weer nieuwe regels bedacht, om er voor te zorgen dat wij kunnen zeggen dat ze niet zijn ingeburgerd.
en zoals het spreekwoord zegt
Wie een hond wil slaan, kan altijd wel een stok vinden Als ik naar het programma ik vertrek kijk op de tros zie ik daar vaak mensen die naar het buitenland gaan en de taal niet spreken en daar dan een zaak willen beginnen
en als ze in europa blijven hangen ze vaak een schotel antenne op om de nederlandse zenders te bekijken.
ook mensen die op vakantie gaan naar het buitenland nemen vaak in de hele supermarkt mee want dat buitenlands eten vinden ze maar niks.
of ze gaan eten bij Broodje Jan in spanje. stop eens met het beoordelen en veroordelen van mensen die anders zijn dan je zelf.
niemand is volmaakt en de wereld is van iedereen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hoofdoek voor onderdrukking van de vrouw staat terwijl we net de andere kant op wilden mogen we hopen dat het nooit ingeburgerd raakt in die zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ psmans, Als men vertrek binnen de EU, want men vertrek het liefst naar Spanje, Italië en Frankrijk dan hoef je volgens de Europese wetgeving niet de taal te leren! In werkelijkheid betekend dat als Turkije bij de EU zou komen, alle Turken ook geen Nederlands meer hoeven te leren!

Het beste antwoord

Ja hoor er zijn kloosters vol met nonnen die hebben allemaal een hoofddoek, he gek eigenlijk daar hoor ik nooit iets over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die nonnen zie je toch ook nooit buiten zo'n klooster? Ik heb er in ieder geval nog nooit eentje gezien buiten films om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kijk jij niet genoeg. Maar leuk antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Orgineel +10

Andere antwoorden (11)

Nee, de hoofddoek is in Nederland absoluut niet ingeburgerd, anders was er nooit meer discussie geweest over het toestaan van het dragen van de doek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Sterker, ik ken mensen die er nog nooit 1 hebben gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het blijft een discussiepunt. Daardoor wordt dit nog steeds niet overal geaccepteerd. Het is een ander geloof wat er in Nederland is bijgekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee!
Voor mij (en dat is puur mijn persoonlijke mening), staat een hoofddoek voor onderdrukking van de vrouw.
Dit past dus niet in de Nederlandse cultuur.
Ik zal wel min-duimpjes gaan krijgen, maar ik geeft alleen maar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang er in Nederland geen vrijheid van godsdienst heerst, is een hoofddoek dragen een teken van weigeren om in te willen burgeren.
Persoonlijk gaat bij mij een burka iets te ver (je weet helemaal niet wie er onder zit), net als een bivakmuts iets engs heeft. Een hoofddoek is gewoon een gewaad net als de nonnen dragen. Zoals ik al eerder heb opgemerkt moeten moslim mannen eigenlijk ook kuis gekleed gaan, daarom zie je in Arabische landen veel hooddeksels en tulbanden.
Religie of geen religie, het is iets persoonlijks, leven en laten leven.
Iemand is in mijn ogen ingeburgerd als iemand uit de voeten kan met de taal en werkt of studeert. Als iemand geen werk vind dan is zijn fulltime baan het zoeken naar werk.
En of iemand met mes en vork eet of met zijn handen of voeten, gaat me verder helemaal niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je geen vrijheid van godsdienst, Ik ben toch vrij om te kiezen, rooms, protestants, christelijk, niet gelovig? In welke wet staat dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is toch hier gewoon vrijheid van Godsdienst?? Ehm, anders woon ik in het verkeerde land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach wetten zijn makkelijk te veranderen zodra er genoeg burgers zijn die dat willen veranderen (democratie, toch).
Volgens de wet is er wel vrijheid van godsdienst maar zodra iemand een hoofddoek op heeft is dit (volgens sommigen) ineens een ongewenste uiting van die godsdienstvrijheid. Dat noem ik geen vrijheid van godsdienst, dat is het moeten verbergen van je godsdienst. Wat er ook in de wet staat.
Ik vind het ook niet discriminerend voor vrouwen zolang die vrouw er zelf voor kiest. Als ze niet wil en moet is het weer anders. Maar dan gaat het om meer dingen dan alleen die hoofddoek. En reageer niet met zoiets als 'ze weten niet beter' want misschien weten wij (vrouwen zonder hoofddoek) wel niet beter en zijn wij dom. Dat is gewoon een kwestie van meningsverschil. Ik ken veel vrouwen die bewust kiezen voor de hoofddoek en hoe meer weerstand hoe hardnekkiger zij, op hun beurt, worden. Het is hun cultuur en identiteit, laat ze toch lekker, niemand heeft er last van. Ten minste wat voor last heeft iemand van een vrouw die haar haar niet wil laten zien.
Ik vind ook niet dat iedereen verplicht naar het naaktstrand moet omdat ik zou vinden dat dat bevrijdend is, vind ik net zo iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin, noem maar eens een land dat meer vrijheid geeft in godsdienst dan Nederland! En ja ik denk dat een hoofddoek wel is ingeburgerd als ketens als AH het opneemt in het bedrijfs outfit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@FlowerSong6, je hebt gelijk. Mensen met een geloof moeten enigszins ingetogen leven. Dat geldt voor elke geloof in Nederland.
Ik denk dat dit komt dat niemand zich onderdrukt moet willen voelen. En dat geldt voor elk geloof.
In dit voorbeeld van de hoofddoekjes, vind ik dat volledige vrijheid moet kunnen bestaan. De reden waarom men daar tegen is, omdat men dan werkelijk ziet hoeveel moslims er in Nederland zijn. Dan voelen "de Nederlanders" zich in de minderheid en kunnen ze zich onderdrukt voelen.
(Zet een leger militairen bij elkaar en de normale burger voelt zich onderdrukt) Ik vraag me af hoe dit op te lossen is? Dat zowel de gelovigen hun "hoofddoekjes" kunnen blijven gebruiken en de overige mensen zich niet onderdrukt voelen. En omgekeerd natuurlijk dat ook de gelovigen zich niet onderdrukt voelen. Misschien het volgende: Een geloof hoort bij een individu. Het geloof zit in de individu. Waarom zou een individu die willen tonen, als het geloof IN zich bevindt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je dat ? Dat vrouwen verboden worden op straat hoofddoeken te dragen met als gevolg dat deze vrouwen niet meer kunnen studeren, werken of boodschappen doen. Niemand kan deze vrouwen overtuigen dat het niet nodig is om die hoofdoek te dragen. Zij vinden dat dit een afspraak is, gemaakt met god en niet met de mens. Lijkt me heel onrechtvaardig om al die vrouwen voor hun leven gevangen te zetten terwijl ze iets nuttigs aan het doen zijn, voor hun leven en de maatschappij.
En wie bepaalt waneer iemand wel of geen keppeltje, een kruis om de nek of een speld door zijn wang mag dragen ? Moet er een referendum gehouden worden en als 60 % van de Nederlanders bepaalde kleding onderdrukkend vinden voor de Nederlandse samenleving dan wordt dat verboden? Dat zullen nu misschien de islamitische gewaden zijn (omdat men daar nu 'bang' voor is), over een paar jaar is dat weggewaaid en komen misschien de joden, zigeuners, de chinezen aan de beurt. Ik zou uit protest een hoofdoek gaan dragen ook al ben ik geen moslim.
Ook nog: toen Pim Fortuin werd vermoord, is Nederland in eens bang geworden voor alle bont-activisten? Nee, 'dat was er maar eentje' wordt dan gezegd. Een moslimgestoorde heeft een schrijver vermoord en nu is ineens de hele bevolkingsgroep bedreigend ? Beetje overtrokken. Ik noem het massahysterie. De meeste moslim leven gewoon hun leven en zijn nuttig voor de maatschappij. Laten we ze met respect behandelen zoals we dat met iedereen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@FlowerSong, In jouw reactie heb je het over geloof in het algemeen. Nu heb je het alleen over de islam. Als je de Islam bedoelde, had ik liever dat je dat ook schreef.
In mijn reactie heb ik het ook over het algemene geloof. Niet over een specifieke. Bovendien zeg ik:
"In dit voorbeeld van de hoofddoekjes, vind ik dat volledige vrijheid moet kunnen bestaan."
Waarom lees jij wat anders? Voor de rest vraag ik me af hoe dit op te lossen is.
("Ik vraag me af hoe dit op te lossen is?").
Ik geef hiervoor 1 idee, welke maar een idee is. Mag ik je 1 vraag stellen. Als jij naar personen kijkt. Kan jij het geloof van alle personen raden? Ik niet, maar misschien kijk ik niet goed genoeg.
Alleen moslims zou ik kunnen herkennen.
Maar de volgende geloven niet: Katholiek, Protestants, Christelijk, Boeddhisme. Ik vraag me alleen af waarom moslims herkenbaar hun geloof tonen? Maar ik ken de inhoud van hun geloof ook niet. Als laatste:
"In dit voorbeeld van de hoofddoekjes, vind ik dat volledige vrijheid moet kunnen bestaan."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in Nederland nog religieuze mensen die zich tradidtioneel kleden, hoor. Bovendien dragen katholieken vaak een kruis als sieraad. Christenen (weet even niet welke stroming) hebben vaak een vis achter op hun auto geplakt. Een jood kan een keppeltje dragen en grote krullen. Vrouwelijke joden dragen vaak een pruik, om hun haren te bedekken. Nonnen dragen gewaden. Hindoeistische vrouwen dragen op zijn minst elke dinsdag een rode stip hun voorhoofd. Hare Krishna aanhangers dragen hindoeistische gewaden. Punkers (een manier van leven, voor mij vergelijkbaar met een religie) dragen hun outfits en ga zo maar door. Iedereen wil zich in meer of mindere mate identificeren met behulp van zijn kledinig.
Niet alle moslim-vrouwen dragen een hoofddoek. Net zo goed als niet alle moslimmannen herkenbaar zijn aan hun kleding.
Ik weet van de islam dat, als je de regels wilt volgen (dat is namelijk een keus), een vrouw er vaak voor kiest een hoofddoek te dragen buitenshuis. Ze kan ook vinden dat het nergens letterlijk in de koran staat en dat ze het bewust niet draagt. Maar als ze er wel voor kiest, is moeilijk om een hoofddoek te verbergen, het zal dus zichtbaar zijn voor de omgeving. Ze dragen het niet om hun geloof te laten zien, dat gaat niemand iets aan, ze dragen het om hun haren te bedekken (een sieraad die niet hoeft te worden getoond). De joodse vrouwen doen dat ook maar bedekken hun haren met een vervanging van haar (een pruik), ik kan me voorstellen dat dat niet als oplossing kan worden gezien voor een moslimvrouw (een pruik is vaak nauwelijks te onderscheiden van echt haar dus ben je net zo aantrekkelijk).
Ik wil je niet aanvallen, ik vind alleen dat soms erg ongenuanceerd wordt geantwoord op vragen die moslims betreffen, terwijl er op verschillende manieren naar een vraagstuk kan worden gekeken.
Zelf ben ik nog zoekende dus ik verdedig geen enkel geloof maar ik vind het wel interessant en heb me in de meeste geloven en sekten inmiddels serieus verdiept.
Je benadrukt dat je zelf tolerant bent in de hoofddoeken, ik reageer dus eigenlijk meer op de antwoorden van de anderen dan op je vraag. Maar ik vind het waardevol, vandaar.
Sorry dat mijn antwoorden ook altijd zo lang moeten zijn, kan er niets aan doen, ik moet veel kwijt geloof ik. Groetjes.
Ha, die Nickelangelo;

Als je bedoelt 'is het dragen van hoofddoeken ingeburgerd' dan vrees ik dat dat nog steeds bij veel autochtone Nederlanders niet het geval is. Veel draagsters van hoofddoeken zijn het (ingeburgerd) gelukkig wel. Gelukkig leven we in een land waar het iedereen vrij staat om zijn geloof te beleven, ook als dat betekent dat je vindt dat je een hoofddoek, een rok tot over de knie, een keppeltje, een tulband of zwarte kousen moet dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee een hoofddoek is niet ingeburgerd.
Maar dat hoeft ook niet, want het is altijd al in Nederland geweest.
Nog niet zo gek lang geleden droegen veel Nederlandse vrouwen een hoofddoek. Heden ten dagen zie je nog steeds veel oudere vrouwen met hoofddoek rondlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die was al ingeburgerd voor de oorlog 1940 - 1945.Zelfs al voor die tijd.Ik denk dat ie uit de jaren 1914-1918 meegenomen is vanuit Duitsland voor alle wind op te vangen langs je oren.Maar er bleven kieren bij de oren en hij was niet echt handig.Toen hebben ze de bontmuts uitgevonden.Je weet wel met die kleppen aan de zijkant.De Adel ontdekte dat en juist om toch anders te zijn hebben ze de twee kleppen naar boven opgevouwen want dat was dan weer een nieuwe trent.Alle hoofddoeken lagen maar te liggen totdat er weer iemand achter kwam dat je er tafelkleden van kon maken wat heel leuk stond.Je weet wel zo'n topkleed over het pluche tafelkleed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het is wel ingeburgerd ,in DenHaag en andere grote steden zie je niet anders ,het wordt niet geaccepteerd maar dat is weer wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want grote bedrijven hebben hoofddoeken in de lijn van bedrijf kleding opgenomen.

Of kwam dat nou doordat ze zijn gevallen door de druk op zogenoemde vrijheid van godsdienst.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol +1
Ik geloof dat het "uitgeburgerd"t was in Nederland vroeger heel gebruikelijk.