Ontvangt de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland geld (subsidie) van de overheid?

En zo ja, is de hoogte van het bedrag afhankelijk van het aantal mensen dat als Rooms-Katholiek geregistreerd staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
17.6K

Het beste antwoord

Het antwoord is simpel: nee, kerken ontvangen in Nederland geen overheidssubsidie (zie bron). Om te kunnen beschikken over de benodigde financiële middelen zijn de kerken volledig afhankelijk van hun leden.

Wel kunnen kerkbesturen subsidie aanvragen voor het onderhoud van kerkgebouwen die onder de monumentenwet vallen: http://www.cultureelerfgoed.nl/monumenten/subsidies/onderhoudsregeling

Ook zijn er kerkgenootschappen die stichtingen hebben opgericht met maatschappelijke doelstellingen, zoals opvang en begeleiding van daklozen en verslaafden. Een bekend voorbeeld daarvan is De Hoop in Dordrecht:
http://www.dehoop.org/20067/geschiedenis.html
Als zo'n stichting aan de voorwaarden voldoet die voor alle organisaties gelden om voor subsidie in aanmerking te komen, kan de stichting subsidie krijgen van de gemeente.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Normaal gesproken moeten leden van de kerk geld betalen de overheid zal vast wel wat by betalen maar ik hoorde laatst dat by ons in de buurt een katholieke kerk weg gaat omdat er te weinig leden zijn en daarom er geen pastoor meer is dus als ze subsidie van de overheid zouden krijgen zou de kerk makelijk kunnen blijven bestaan dacht ik zo maar de kerk is echt aan het verdwijnen hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en daar komt nog bij dat het hartstikke moeilijk is om je als lid te laten uitschrijven uit de katholieke kerk dus het heeft niets te maken met een normaal lidmaatschap waar je voor moet betalen want iedereen die zich niet laat uitschijven is dus gewoon lid maar die betaalt geen contributie en dat er minder mensen naar de kerk gaan wil zeggen dat er minder geld bij een collecte wordt opgehaald en bovendien willen steeds minder mensen priester worden en dus zijn er niet genoeg pastoors en daarom is de kerk aan het verdwijnen maar zijn er officieel nog gewoon een heleboel leden
Ik dacht niet dat religieuze organisaties in Nederland geld ontvangen van de overheid, dit in tegenstelling tot bepaalde andere europese landen.

Uitschrijven heeft dus geen financiële gevolgen voor de kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker wel! Als ze organisaties hebben die een algemeen maatschappelijk nut hebben en niet alleen kerkleden als doelgroep hebben krijgen ze subsidie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar is de hoogte van het aantal inschrijvingen bij die religie dan van impact op de hoogte van die subsidie? En is het dan nog wel een religieuze organisatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Edelwater: Zou je de EO een religieuze organisatie noemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grin. ik ga er even dieper induiken. Je bedoelt dus dat de EU allerlei sub verenigingen heeft zoals een timmerclub en die dan wel vervolgens subsidie ontvangen. Dat zou dan wel een reden zijn om me alsnog versneld uit te schrijven *grin* Uhm... maar dat roept een vraag bij me op.... hoe? Ik zal die vraag eens gaan stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je best een religieuze organisatie kunt zijn, met als doelgroep niet uitsluitend gelovigen, terwijl je geen kerk bent. De EO is daar slechts een voorbeeld van. Uitschrijven is niet moeilijk. Je schrijft gewoon een briefje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"je schrijft gewoon een briefje" Nou........ dat gaat toch wat moeilijker. Ik heb die vraag een aantal jaren geleden eens gesteld omdat ik het wou doen. (hier: http://forum.credible.nl/viewtopic.php?t=11810) (ik ben cogmios). Onlangs belde een reporter van een tv programma me met een aantal vragen daarover en het bleek dat het toch ingewikkeld was. En pakweg 2 weken geleden hoorde ik van vriend die er nu actief mee bezig was iets over "9 brieven schrijven". Andere vrienden klikten toen instemmend over dat getal van "9 brieven" omdat het blijkbaar ergens weer op tv was langsgekomen. p.s. De reporter vertelde me dat er in denemarken een website is met 1 knop (een) en vroeg me of dat niet handig zou zijn in Nederland. p.p.s. je kunt nooit echt uitgeschreven worden. Er kan wel een aantekening gemaakt worden in je doopregister maar je blijft altijd katholiek TENZIJ de paus je hoogstpersoonlijk excommuniceert maar geen idee wat ik daarvoor zou moeten doen. Ik ga er eens mee aan de slag @todo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik heb me door middel van 1 simpel briefje van slechts enkele regels uitgeschreven hoor. Was geen enkel probleem. Men (de kerk) kan daarnaast wel vinden dat je katholiek bent, maar als jij vindt van niet, dan ben je dat niet. Ook simpel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is met niet duidelijk of je dat briefje dan naar de gemeente, de parochie, het doopregister, het bisdom e.d. gestuurd hebt. volgens mij ben je wat briefjes vergeten. Zie ook: - http://www.goeievraag.nl/vraag/uitschrijven-katholiek.68751
- http://www.goeievraag.nl/vraag/uitschrijven-rk-kerk-schrappen-doopregister.51068
- http://www.goeievraag.nl/vraag/laat-uitschrijven-katholiek-volledig-schrijven.220288
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was niet katholiek, maar protestants (in naam, ingeschreven door m'n ouders, ik heb nooit echt geloofd). Ik heb het naar de kerkgemeente gestuurd dat ik me wilde uitschrijven. Ik kreeg een briefje terug dat men me had uitgeschreven. Geen probleem.
Diensten (denk aan stroom gas) etc worden door de leden betaald, onderhoud schilderwerk ook. Dus ze houden alleen stand met kerkleden die vrijwillig bijdragen. Sommige kerk gebouwen ontvangen geld als t ren monument is van de monumenten fonts. Zover ik weet krijgt de kerk geen of minimale subsidie van de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het officiële antwoord is nee in Nederland en ja in Belgie en Duitsland. Maar de kerk ontplooit ook maatschappelijke activiteiten waarvoor er wel degelijk gesubsidieerd wordt. De subsidie is niet afhankelijk van het aantal lidmaten, maar van de activiteit van de kerk op maatschappelijk gebied. Denk maar aan verslaafdenopvang bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn subsidieregelingen zoals die voor anderen ook gelden bijv. voor oude gebouwen.
Ze kunnen ook gebruik maken van de ANBI (algemeen nut beogende instelling).
Ze hoeven dan geen belasting te betalen als ze minimaal 90% voor het algemeen nut gebruiken.