Hoe stond de reformator Maarten Luther tegenover het jodendom en de joden?

Hoewel hij zich vond in het evangelie van genade?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Hij vond dat de joden op het verkeerde spoor zaten. Het feit dat hun hoofdstad vernietigd was, en dat zij al generaties lang vervolgd werden was voor hem voldoende bewijs hiervoor. In zijn woorden: Een GOD straft een volk dat hem trouw is niet zo lang, en zo hard. Dus moesten de joden wel fout zitten

http://www.humanitas-international.org/showcase/chronography/documents/luther-jews.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de Middeleeuwen, waarin Luther leefde werd toch wel erg simpel gedacht, en hij deed dat ook. Ondanks dat hij de kerk van het magisch denken wilde afhelpen, vond hij nog steeds dat de Joden zijn Heer. Christus, hadden vermoord. En hij had dus geen hoge dunk van Joden.

Gelukkig denken we tegenwoordig niet meer op deze manier.