5 weekdagen zijn naar Noordse/Germaanse goden vernoemd, de zesde is afgeleid van een gebruik.
Máni - maandag (naar de maangod Máni)
Týr/Tīwaz - dinsdag (in het Zweeds is dinsdag "tisdag", in het Deens en Noors "tirsdag")
Wodan/Odin - woensdag (in het Deens, Zweeds en Noors is woensdag "onsdag")
Donar - donderdag
Freyja/Freya - vrijdag (in het Deens, Zweeds en Noors is vrijdag "fredag")
Saturnus - zaterdag (naar de landbouwgod Saturnus, tegelijkertijd de enige dag die is ontleend aan de Grieks-Romeinse mythologie)
Sunna - zondag (naar de zonnegodin Sunna, in het Deens en Noors is zondag "søndag", in het Zweeds "söndag")

voor de rest volg je gewoon ff deze link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordse_mythologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam 'vrijdag' is van de godin Frigga/Frige/Frija afgeleid, niet van Freya. Anders hadden we in het Saksisch wel vrijdag/vreidag gezegd, maar in plaats daarvan zeggen we vridag. Ook in andere talen zoals het Engels heeft deze afleiding plaatsgevonden. In de meeste talen is er een variant op 'frijes dag' ontstaan, niet 'freya's dag' Op basis van de Noorse/Deense/Zweedse namen kun je geen uitspraken doen, want deze naam is uit het Middel-Saksisch afgeleid en heeft daarna een eigen ontwikkeling doorgemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik een heel goed antwoord!

Andere antwoorden (2)

Ik heb er op de lagere school drie geleerd: Wodan, Freya en Donar.
Wodan is de oppergod, en Donar de god van de donder, en Freya? zoek het even op....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Freya is de god van de liefde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer specifiek: van de erotische liefde. Frigga is nl. de godin van de liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o dank je, dat werd op de lagere school verder niet vermeld, wel in de link van Wikipedia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 't interessant vindt, kan ik je aanraden de links te lezen die her en der bij deze vraag worden gegeven.
Er zijn er teveel om hier te posten.
Kijk even hier.