Wat staat er in de bijbel over zelfmoord?

Er staat in de 10 geboden: pleeg geen moord. Maar staat er naast deze moord ook nog op andere plekken in de bijbel íéts daarover? En nee ik heb geen hulp nodig, ik ga niet naar de huisarts en heb geen neigingen.
Alvast bedankt!

12 jaar geleden
in: Religie
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tien geboden spreekt van DODEN.gij zult niet doden.
er staat niets over moorden in de tien geboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we ervan uitgaan dat dit gebod gaat over het doden van iemand anders.....of het nu actief of passief is, met voorbedachten rade of in een vlaag van verstandsverbijstering.....het komt allen op het laten sterven van iemand anders door (een vergissing of fout) van jou....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha je extra info :)) (gelukkig maar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niko: Dat hangt er maar net vanaf welke vertaling je leest. In de Statenvertaling staat er "Gij zult niet doodslaan", maar in de Nieuwe Bijbelvertaling staat er "Pleeg geen moord".

Antwoorden (6)

Als je geen moord mag plegen mag je jezelf ook niet vermoorden, je pleegt dan namelijk een moord op jezelf.
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Ik durf ook niet te zeggen dat de Bijbel moord op dieren rechtvaardigt en of het ook op zelfmoord staat zal niemand ooit weten ook al lijkt het mij wel logisch. Je zorgt voor hetzelfde verdriet bij nabestaanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Drepolli: Dat is puur jouw interpretatie natuurlijk. Er stond dan wel "gij zult niet doodslaan" of "pleeg geen moord", maar in andere delen wordt er *opdracht* gegeven mensen te doden. Er zijn dus uitzonderingen mogelijk. Waarom zou zelfmoord geen uitzondering kunnen zijn.
In de bijbel staat (ik heb geen idee waar) je lichaan is een tempel van de heilige geest zorg ervoor ( vrij vertaald) dus dat sluit zelfmoord niet uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Christenen geloven dat iemand die zelfmoord pleegt de verlossing van Christus heeft afgewezen en de weg heeft versneld, deze zal dus uiteindelijk voor straf naar de hemel gaan....

Hier een link...

http://www.gotquestions.org/nederlands/zelfmoord-Bijbel.html

Toegevoegd na 1 minuut:
hemel 3e zin moet zijn hel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zijn er christenen die er zo over denken, maar je kunt zeker niet stellen dat alle christenen dat denken. Ik hoop toch dat christenen in z'n algemeenheid een voorbeeld nemen aan Jezus, en de manier waarop hij vol liefde omging met mensen in pijn en in nood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was de vraag niet, er wordt gevraagd wat er in de bijbel over staat, niet wat de christenen er zelf van denkt....en hoeveel er zo over denken en hoe ik erover denk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heb je zelf je link niet goed gelezen, want daar staat nl dat een "niet- gered" persoon die zelfmoord pleegt, volgens de bijbel naar de hel gaat en niet door het feit dat hij/zij zelfmoord pleegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij ooit een persoon dood gevonden door zelfmoord die gered is? Volgens mij zijn alleen de mensen die een mislukte poging hebben gedaan gered, de persoon die het gelukt is is dus niet gered. Een gered persoon komt nog niet in de hel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat wij verschillend interpreteren wat "gered"betekent.
als christen geloof ik dat je gered bent als je bij God hoort en eeuwig met Hem mag leven.
ik bedoel dus niet (en ook de link bedoelt dat niet) dat gered betekent dat een zelfmoordpoging niet gelukt is en je dus gered bent van de dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we het maar aan vraagsteller over wat hij denkt bij het lezen over dit stukje, wat wij erover denken is niet het antwoord op de vraag....ieder zijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij geeft zelf die link en legt hem vervolgens verkeerd uit, dus dat heeft niks met een mening te maken.
als je antwoord geeft op de vraag en er een link bij plaatst, lijkt het me logisch dat je dat antwoord terug kan vinden in de link en dat is hier niet het geval.
je trekt dus een verkeerde conclusie.
er zijn idd christenen die geloven dat je door zelfmoord in de hel komt, maar zeker niet álle christenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dubossies: De vraag is inderdaad wat er in de Bijbel over staat. Feit: in de Bijbel staat er niks over. Dus jouw antwoord is ook slechts een mening/interpretatie.
in de bijbel staat niet expliciet een gebod/ verbod voor zelfmoord. wel staan er een aantal verhalen in van mensen die zichzelf van het leven beroofden (zoals Saul en Judas Iskariot).
toch denk ik dat je uit de bijbel wel op kunt maken dat God degene is die beslist over leven en dood en niet wijzelf en dat zelfmoord daarmee dus wordt afgekeurd.
wat dus niet wil zeggen dat iemand die door hopeloosheid/ eenzaamheid/ wanhoop een einde aan zijn/haar leven maakt, per definitie naar de hel gaat.
gelukkig geloof ik dat God altijd bij je is. ook in geestelijke nood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij stelt de bijbel dat er geen bloed vergoten mag worden, dus inderdaad ook geen zelfmoord. Bijvoorbeeld in Genesis 9:6:
"Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden; want God heeft den mens naar Zijn beeld gemaakt."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je iemand wurgt,vergiet je geen bloed.
de 10 geboden:

1. Er is maar 1 god
2. Je mag geen andere goden dienen; ik ben jullie god
3. je mag de naam van god niet zomaar uitspreken
4. de laatste dag van de week moet en heel bijzondere dag zijn
5. eer je vader en moeder
6. Je mag iemand niet doden
7. Je mag van iemand van wie je houdt, niet in de steek laten
8. je mag niet stelen
9. je mag niet liegen
!0. je mag niet iets van een ander willen hebben

zo staat het in mijn boek :)
ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2. wat een dictator.
10.je mag het best WILLEN.als je het maat niet pakt.
ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk boek lees jij dan suikerkoekje? Niet echt een correcte vertalingen van de bijbel iig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
levensbeschouwing van school. niet mijn woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tomaat: Dat is geen beste vertaling idd. Nr 2 spreekt sowieso nr 1 tegen. 1: er zijn geen anderen
2: er zijn wel anderen (maar je mag ze niet dienen) De Nieuwe Bijbelvertaling: "(1) Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd. (2) Vereer naast mij geen andere goden." Statenvertaling: "(1) Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb. (2) Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben." En dan heb 't nog niet over de rest gehad... Ik neem overigens aan dat het Suikerkoekje om nr 6 gaat, "je mag iemand niet doden". Maar dan weet Suikerkoekje vast ook dat er ook vele *geboden* zijn om mensen *wel* te doden (lees Deuteronomium, zou ik zeggen, als je dit niet gelooft). Gezien dat er uitzonderingen zijn, zou zelfmoord ook best een uitzondering kunnen zijn.