Had Jezus iets tegen andere geloven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan 'ie wel, want er waren wel de Griekse en Romeinse geloven en allerlei andere geloven van de volkeren die de joden omringden. Het hoeft niet per se om een van de grote, hedendaagse godsdiensten te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doet het ertoe? Blijf vooral zelf nadenken en trek je eigen conclusies! De bijbel is al een erg oud boek en de samenstelling ervan is door de geschiedenis meerdere keren door mensen met macht gewijzigd. Niet het geloof dat iemand aanhangt maakt hem goed of slecht; heet gaat om de liefde in zijn hart. In naam van Jezus zijn de meest verschrikkelijke dingen gedaan, ook van recente datum komen nog ernstige zaken boven tafel. Dat geldt overigens ook voor andere geloven, inclusief geloof in communisme en vrije markt dat miljoenen slachtoffers eist en heeft geeist. Blijf zelf nadenken, trek je eigen conclusies, wees niet te bang en volg je hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gelijkenis over verkeerd geloof: Er waren eens wat kinderen.
Die lazen Harry Potter.
Toen ze het uit hadden, zei eentje:
ik vind dit zo een goed boek, ik wil op Harry Potter lijken.
Hij ging een gryffoendor sjaal halen en kocht een staf.
Hij werd bijna aanbeden als Harry Potter zelf.
Na een tijdje zeiden de vrienden: wat zou Harry Potter gedaan hebben?
De een haalde uit het tweede boek de zin: Voldemort vermoordde mijn ouders, Hij is een doodgewone moordenaar.
Hij zei: Harry was tegen het Kwaad.
Een tweede zei: Harry is een leraar, want in boek 5 helpt hij de strijders van Perkamentus aan de juiste magie om zichzelf te verdedigen. Een derde zei: Harry is de held.
Een vierde zei: Nee! Hermelien is de held.
Een vijfde zei: Nee Ron!
en ze kregen ruzie. En er waren nog de fans van Lord of the Rings en van Twilight.
Daarna kregen deze groepen onderling ruzie en vergaten ze de kern van het verhaal.
Het is een kinderboek ter vermaak. De fout die men hier maakt is dezelfde die veel van de gelovigen van de 3 godsdiensten maken. ze zeggen :
Harry, niet Frodo.
(de keuze tussen Mozes, Jezus, Mohammed )
Mijn geloof is het ware. ze zeggen: Dit staat er geschreven:
Ze halen stukken uit een verhaal en willen gelijk halen. ze zeggen: Harry zei dit dus moeten we doen. Ze geven gezag voor vandaag aan een verhaal dat met situaties handelt in een oude tijd of een fictieve tijd.
je kan de situaties in die boeken niet gebruiken om vandaag je door te laten leiden. De kern van deze gelijkenis is het probleem wat ik hier zie:
men vecht om verhalen.
Christus is er niet bij, net als Harry Potter.
Christus zei toen tegen de mensen dingen die nu niet meer gelden omdat de tijd en de situatie anders is. we weten dus niet wat Christus bedoelde met Zijn opmerkingen, en we weten niet of Hij vandaag hetzelfde zou zeggen. groeten Juda.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk even hardop.
Ik vraag me af of de notie 'geloof' wel bestond in de Romeinse tijd.
Ik denk eerder, dat er wel groepen bestonden, zoals de Farizeeërs, en dat die groepen een eigen cultuur en gedrag hadden.
Geloof is in deze gedachtegang een abstractie; het zou dan kunnen losstaan van iemands culture achtergrond, je zou er dus voor kunnen kiezen.
Gezien de strijd die er toen was, denk ik dat niet.
Daarom bestond 'geloof' toen nog niet. Het was verweven in de mens zelf. Dat heet: subjectief. Objectief is dat je de dingen waarneemt er er over nadenkt met behulp van logica een achtergrondkennis. Op die manier kun je een vraag beantwoorden. Een subjectief antwoord is in feite propaganda.

Antwoorden (6)

Jezus zei dat er maar 1 weg is om tot de Vader (God) te komen en Hij verkondigde hoe je die weg moest bewandelen. Jezus zei: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij." Jezus deed nog veel meer fantastische dingen, waarmee Hij bewees dat alle andere vormen van geloof en religie overbodig en dus onwaar zijn.
Als je het Nieuwe Testament gaat lezen, ga je proeven van Zijn heerlijkheid. Hoe meer je hiervan proeft, hoe meer je zult beseffen hoe prachtig en waar het christelijke geloof is en dat deze de enige is waar het om God draait, daar waar alle religies ten diepste de mens zelf centraal leggen. HET grote verschil tussen christelijk geloof (wat geen religie is, maar een persoonlijke relatie met God) en alle religies zoals islam, hindoeïsme, Boeddhisme etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk een mening, maar ik deel hem wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste deel klinkt goed. Jammer van het tweede deel van het antwoord, dat helemaal niets met de vraag te maken heeft, maar slechts het eigen geloof predikt en boven andere geloven stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien Adriaan, maar daar ging de vraag niet over, dus is het absoluut GEEN plus waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is trouwens typisch zo'n voorbeeld van gelovigen die elkaar plussen puur omdat de een iets zegt wat de ander wel aanstaat, ook al heeft het niets met de vraag te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke, de "ik plus je want je bent m'n vriendje'-club?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, ben je nou steeds aan het proberen alles wat met het christendom te maken heeft onderuit te halen ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft niets met christendom of überhaupt geloof te maken. Dit heeft puur te maken met het feit dat het tweede deel uitsluitend een overtuiging verkondigt die niets met de vraag te maken heeft. Als ik het met die overtuiging eens zou zijn, had ik hetzelfde gezegd. Dit is net zoiets als sommige gekleurde mensen die gelijk "racisme!" roepen, ook al had je bij iemand van je eigen kleur hetzelfde gedaan/gezegd. Verder ben ik er überhaupt niet op uit om het christendom onderuit te halen. Ik ga er alleen tegenin als men dingen zeggen die niet kloppen. Ook als dat door niet-gelovigen gebeurt, dan verdedig ik het geloof net zo hard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar probeert gewoon alles onderuit te halen, zoals elk gezond mens zou moeten doen. Pas als blijkt dat iets niet onderuit te halen is dan pas kan je voorzichtig aan gaan nemen dat het waar is. "Verder ben ik er überhaupt niet op uit om het christendom onderuit te halen." Het zou wel een mooie krantenkop zijn: Widar van GV.nl haalt christendom onderuit; wat vele filosofen en wetenschappers de laatste 2 millennia niet gelukt is, lukte deze ras scepticus in een goed geplaatst argument, in een lange discussie tijdens een vraag over religie. Het christendom wordt opgeheven, een deel van de ex-christenen maakt nu de overstap naar het jodendom of de islam, echter ook deze voelen de hete adem van Widar in hun nek. De "grap" is dat gelovigen altijd zullen blijven verdedigen wat er in hun geschrift staat, laatst een discussie waarin slavernij zelfs hard werd verdedigd en zelfs als positief werd gezien in omstandigheden: http://www.goeievraag.nl/vraag/beperkt-geloof-opvoeding-kind.272920?p=2 -mealycooks antwoord- tsja dan kan je alles natuurlijk recht lullen. Stel dat 1 van alle gelovigen die ooit bestonden en nu bestaan waar is, alle andere geloven zijn dan dus gedeeltelijk of complete onzin (sommige geloven hebben overlap). Deze geloven moeten zich dan dus in bochten wringen om wat niet waar is, maar wel in hun geschriften staat om te buigen naar iets wat te accepteren is voor de huidige maatschappij. Dat wat het christendom (en andere geloven ook) de laatste tijd (en trouwens vroeger ook al) moeten doen om nog enigszins "geloofwaardig" te blijven is buigen. Al deze buigingen zorgen ervoor dat er groepen binnen een geloof afsplitsen terwijl andere stug blijven volhouden. Een van de dingen die mij er persoonlijk van overtuigd hebben dat het christendom niet waar kan zijn is de ongelofelijke hoeveelheid subgeloven die allemaal weer net wat anders beweren. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations Met als mooiste voorbeeld Mormonism, als je dat een ongeloofwaardig geloof vind, moet je eens naar je eigen religie kijken. In principe had je ook in een Mormoons gezin opgegroeid kunnen zijn en dan had je dat verdedigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dat wel een beetje waarom de maatschappij steeds meer verhardt en de liefde meer en meer verkoelt; mensen lijken er bijna trots op te zijn om zich beledigd te voelen ofzo, ik weet niet wat dat precies is, maar in ieder geval hoop ik voor je, beste Anoniemand, dat je je frustraties weer snel zult kwijtraken en denk vooral aan je eigen hartje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anoniemand: WIL je gewoon graag aanstoot nemen/je beledigd voelen? Hoe kun je beledigd worden door een geloof? Dat een aanhanger ervan je kan beledigen, geloof ik graag (daar zijn we allemaal toe in staat immers, gelovig of niet). Maar een geloof zelf? Onmogelijk. Ik begrijp overigens überhaupt waar de reactie op slaat. Waar reageer je eigenlijk op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi, volledig en eenduidig antwoord van Edjepetje +
lucas 9 vers 49
Daarop zei Johannes: ‘Meester, we hebben iemand gezien die in uw naam demonen uitdreef en we hebben geprobeerd hem dat te beletten, omdat hij u niet samen met ons volgt.’ 50 Jezus zei tegen hem: ‘Verhinder het niet! Want wie niet tegen jullie is, is voor jullie.’

tja er wordt wel gezegd in de naam van Jezus
dus religie ik weet niet ?

weet allen dat Hij behoorlijk tekeer kon gaan tegen de schriftgeleerden en de Farizeeën en Sadduceeën

religie en relatie dat is het verschil
12 jaar geleden
Laten we vooropstellen dat Jezus een jood was en dat hij leefde in Israel, het joodse land. Naast de joodse godsdienst bestond in die tijd alleen het Boeddhisme en het Hindoeïsme.

Er staat nergens expliciet in de Bijbel dat Jezus tegen een ander geloof was. Hij nam ook heidenen aan als zijn leerlingen, maar...... hij was wel tegen alles dat niet de Liefde voor God en de medemens als basis had.

Hij was niet tegen de joden, hij was wel tegen de corrupte tempeldienaren. Aan de andere kant waren er ook tempeldienaren, denk aan Nicodemus, die Jezus volgden en naar hem kwamen luisteren.

Jezus veroordeelt misdaden tegen God en tegen de medemens. Alles wat een mens niet uit Liefde doet voor een ander heeft geen enkele waarde volgens hem. Hij kwam op aarde om de mensen terug te leiden naar een wereld die gebaseerd is op liefde voor God en voor elkaar. Welk geloof je daar bij wilt volgen is van geen belang, God heeft geen godsdienst nodig! Alleen geloof dat op de Liefde is gebaseerd is echt geloof, want het komt uit het hart en daarmee uit het Koninkrijk van God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste alinea is gelijk al fout. Er waren in die tijd vele geloven. De Romeinse, Griekse, Germaanse om er maar een paar te noemen en dan nog allerlei geloven van de volkeren die de joden direct omringden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste 'docent', je antwoord is verwarrend. Eerst spreek je over de andere religies die Jezus NIET kende, maar je vergeet de andere religies die hij WEL kende. Daarna heb je het over gedrag dat hij wel of niet goedkeurde, maar dan heb je het niet over religies. Je meest verwarrende opmerking is 'God heeft geen godsdienst nodig'. In God geloven en Hem aanbidden IS toch 'Godsdienst'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hij was niet tegen de joden, hij was wel tegen de corrupte tempeldienaren." Grappenmaker :D, Jezus was een Jood, hij verkondigde ook het joodse geloof, het hele christendom is pas eeuwen later bedacht. Als Jezus tegen de Joden was, was hij tegen het geloof wat hij zelf verkondigde. Ik hoop altijd dat u naam niet gebaseerd is op u beroep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste: als er over godsdiensten gesproken wordt door mij, dan bedoel ik de huidige wereldgodsdiensten en niet de toenmalige.
Ten tweede: God heeft geen godsdienst nodig, houdt in dat God geen voorkeur heeft voor een godsdienst die momenteel op aarde voorkomt. Het enige dat belangrijk is, is de Liefde tot God.
Ten derde: de joden die de Wet van Mozes volgden, waren de Rechtvaardige Joden, zij deden wat goed was. De tempeldienaren in de tijd van Jezus waren corrupt, zij kochten mensen om en lieten mensen vermoorden door de Romeinen om de macht over het joodse volk in handen te kunnen houden.
Ten vierde: ik houd niet van mensen die anderen afkatten op een forum of vragensite. Als u het ergens niet mee eens bent, dan kunt u dat aangeven, maar dan wel zoals het hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste: de vraag gaat over een periode 2000 jaar geleden, geef dan ook antwoord over de situatie 2000 jaar geleden en niet die van nu. Ten tweede: God heeft wel een godsdienst nodig, dat staat zelfs zo in de Bijbel. Er zijn specifieke voorschriften daaromtrent, daar kun je niet omheen. Ten derde: wat dat punt betreft heb je gelijk, maar de anderen zeggen ook hetzelfde. Ik denk dat hier een misverstand is. Ten vierde: ik hou niet van mensen die er niet tegen kunnen dat anderen op een forum of vragensite het niet met ze eens zijn. Ook hou ik niet van mensen die op een forum of vragensite alleen reageren op één kattige opmerking van één persoon, maar verder niet reageren op alle andere kwesties die door anderen zoals het hoort zijn aangegeven.
Jezus leefde in een Israel, dat bezet was door de Romeinen, die meerdere goden aanbaden.
Jezus geloofde slechts in één God, dus hij zal idd niet blij zijn geweest met de veelgoderij der Romeinen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, iemand die een beetje praktisch denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit antwoord klopt!
Jezus zei: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij.” (Joh. 14:6)

Jezus propageerde dus het geloof in de hemelse Vader, de Schepper (wiens naam JHVH is). Omdat Jezus namens zijn hemelse Vader sprak, was hij ook tegen alle vormen van ‘valse aanbidding’. In de Bijbel worden vele vormen van ‘valse aanbidding’ genoemd. Het kan gaan om het aanbidden van ‘valse goden’ (afgodenaanbidding, zoals de volken rondom Israël deden), of om het verkeerd uitleggen van de geboden die JHVH God aan de Joden gegeven had (zoals de Farizeeën en Sadduceeën deden).
In Exodus 20:4,5 geeft God het gebod, dat er geen andere goden en geen beelden aanbeden mogen worden, omdat Hij (JHVH God) exclusieve aanbidding vraagt. In Mattheüs 4:10 laat Jezus blijken, dat hij die exclusieve aanbidding aan zijn hemelse Vader geeft.

Jezus kwam als mens op aarde om dit ene geloof aan de mensen over te brengen. Jezus zei: „Mijn voedsel is, dat ik de wil doe van hem die mij heeft gezonden en zijn werk voleindig”. (Johannes 4:34) Met andere godsdiensten, geloven, religies had hij dus niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee jezus had niets tegen andere geloven als de mensen maar liefdevol zijn
want daarom is hij naar de aarde gekomen om de mensen te leren dat het niet gaat om je gelijk te halen maar om samen op een liefdevolle manier hier samen op aarde te leven

jezus kon ook niet tegen onrecht dus hij stelde de religieuze lijders wel aan de kaak

jezus was altijd erg begaan met mensen of het nu ging om een hoer of tollenaar jezus keek naar het hart
en dat kunnen wij ook doen

mensen niet beoordelen op hun uiterlijk maar bedenken dat we allemaal mensen zijn die aandacht en liefde willen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Jezus veranderde er door zijn komst anders geen letter aan het oude testament en daarin staat dat je geen andere goden mag aanbidden. Ook Jezus had er dus wel iets tegen, lijkt me. Het geloof is niet alleen maar liefde(vol).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja er staat zoveel in de bijbel wat mensen niet nakomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt, zoals het stenigen van allerlei soorten mensen. Doen ze tegenwoordig niet meer.