Wat zegt het Hindoeïnsme over homoseksualiteit?

Ik heb wel gehoord dat je dan uit 2 personen bestaat, maar ik begrijp het fijne er niet van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je een Dalit (kastenstelsel) zijn, wel een interessante vraag! Ik denk dat niemand eigenlijk hierbij heeft stil gestaan of in aanraking is geweest (onder Hindoeïsme). Succes met je vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt een Dalit, word je dan echt uitgesloten om willen van je seksuele voorkeur?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo gaat het wel aan toe in India, het is daar een taboe. Net zoals in vele andere landen.

Het beste antwoord

hindoeïsme is een algemeen benaming voor een hele systeem van religieuze culten en sekten en ieder van hun heeft eigen godheden en manieren om die godheden te eren. een god heeft een keertje een vorm aangenomen, en dat vorm wordt gezien als god en er wordt een tempel gebouwd en er ontstaat een cult

behalve dat houdt hindoeïsme nog veel meer in. er bestaan hele wetenschappen binnen hindoeisme zoals advaita vedanta, ayur veda, astrologie en yoga

hindoeisme kent ook veel heilige geschriften die grofkunnen verdeeld worden in veda's, gita's, upanishad's, tantra's, shloki's, stotra's, shtakam's etc

in sommige van tantrische geschriften zijn er rituelen en technieken beschreven die homoseksuele relaties en daden gebruiken om een bepaalde doel in de ontwikkeling van de yogi te bereiken

homoseksualiteit wordt dus binnen hindoeïsme als een ontwikkeling stadia gezien. elke atma/ziel (niet in de context van 1 menselijke leven maar in context van een reeks van incarneerde levens) loopt dit stadia doorheen in zijn ontwikkeling tot hij bewust wordt van alle krachten en energieën (inclusief en vooral seksuele) die in hem zitten

voor een praktiserende hindoe is homoseksualiteit dus niets verkeerd en specifiek voor een praktiserende tantra-yogi is homoseksualiteit een manier van seksuele energieën te ontwaken net als het bij hetero relaties gebeurt

en wat jij hoorde over "dat je dan uit 2 personen bestaat" jij begrijpt het niet simpel omdat je hoorde het verkeerd geïnterpreteerd. ik begrijp ook wat jij bedoelt, 2 personen

als jij het over het vrouwelijke en het mannelijke in elke mens hebt dan is dat wat anders dan 2 personen :D

Toegevoegd na 2 minuten:
ik begrijp ook wat jij bedoelt, 2 personen
moet zijn=>
ik begrijp ook NIET wat jij bedoelt, 2 personen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hindoeïnsme:

Goden en Godinnen

Brahman is voor de Hindoes de Ene, de opperste geest, de naam van God. Het Hindoeïsme kent veel goden, die verschillende kanten van Brahman laten zien.

De hindoe-goden worden vaak afgebeeld met vele hoofden of armen die allemaal een heilig voorwerp vasthouden. Dat zijn symbolen van hun speciale krachten en het aspect van Braham dat zij vertegenwoordigen.

Het uiteindelijke doel van het leven van de Hindoe is moksha of verlossing, loskomen van de cyclus van samsara. Hoe meer je leeft volgens de Veda's, des te 'hoger' zal je volgende geboorte zijn en des te dichter kom je bij moksha. Moksha wordt ook gezien als het moment waarop de individuele ziel, Atman, opgaat in Brahman.

Archetypen

In de vele goden en godinnen en ook in de verhalen van het hindoeïsme kunnen de archetypen zoals Carl Gustav Jung die heeft beschreven herkend worden. De goden en godinnen kunnen gezien worden als een symbolische uitdrukkingsvorm van archetypen, die in het collectieve onbewuste aanwezig zijn. Zij kunnen krachten in mensen wakker maken en kunnen fungeren als 'spiegelbeeld' van de aanschouwer.

De Hindoe-Drie-Eenheid

De belangrijkste drie hindoe-goden zijn Brahma (de schepper), Vishnu (de beschermer) en Shiva (de verwoester). Vishnu en Shiva zijn geliefde goden, veel tempels zijn aan hen gewijd.

.

Ze spreken niet over homoseksualiteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De acceptatie binnen de hindoestaanse gemeenschap is er (nog) niet.
Het Hindoeisme zelf zegt er niets over. Zie bijgaande bronnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof en kastenstelsel zijn 2 verschillende dingen. Volgens het geloof (Hindoeïsme) valt er weinig over te vinden, maar wel volgens de kastenstelsel. Je behoort tot de laagste kastenstelsel! Je wordt gewoon niet geaccepteerd binnen de bevolking. Klaar weg een stempel op je voorhoofd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een fijn tolerant gedrag van de bevolking weer. En dat binnen een eigenlijk behoorlijk tolerant geloof.
Zullen ze er wel over nadenken. Ooit in India geweest?Daar is het 1 op 10.Niet dat het zaligmakend is wat ik nu zeg, maar dat is een mannenwereld en vrouwonvriendelijk.

Toegevoegd na 1 dag:
toe stond er een straf op van maximaal tien jaar. - Door Liesbeth Vijfvinkel

De rechter houdt zich niet langer aan de strafwet waarin staat dat een relatie tussen twee mannen of twee vrouwen een misdrijf is. Volgens hem is dat namelijk discriminatie en in de grondwet staat dat je niet mag discrimineren. Elke burger is voor de grondwet gelijk en heeft gelijke kansen, dus ook homoseksuelen.

Doodstraf
India is niet het enige land waar homoseksualiteit verboden is. In 2007 stelde de Internationale Organisatie voor Homoseksuelen (ILGA) een lijst op met de 91 landen waar een straf staat op homoseksualiteit. Zo kunnen homoseksuelen in Marokko tot drie jaar gevangenisstraf krijgen en in Saoedi-Arabië kun je uit het land gezet worden of zelfs de doodstraf krijgen.