Kun je aanhanger zijn van meerdere religies? Bijvoorbeeld van het christendom en het boeddhisme.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet weten van wie dat niet mag ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is niet van niet mogen, maar van kunnen.
Ik geloof wel in de christelijke waarden, maar niet in een god.
Tevens ben ik aanhanger van het boeddhisme, omdat ze niet geloven in een god maar in reïncarnatie en omdat hun Vijf Voorschriften en andere waarden me aanspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@InVinoVeritas: Veel boeddhisten geloven óók in reïncarnatie, adt is waar. Maar reïncarnatie is géén onderdeel van de boeddhistische leer. Dat is een wijdverbreid misverstand dat in de eerste plaats is ontstaan doordat veel westerlingen het Tibetaanse boeddhisme, dat in feite een zeer kleine en van de rest van het boeddhisme sterk afwijkende sekte is, beschouwen als hét boeddhisme. Verder bestaan er veel boeddhisten in de wereld die de boeddhistische leer vermengen met andere overtuigingen, zoals voorouderverering en een door het hindoeïsme beïnvloede reïncarnatieleer. Ga je naar de bron, de teksten die worden toegeschreven aan de Boeddha, dan zie je dat hij zich uitsprak tegen het idee van een persoonlijke ziel, terwijl je zonder persoonlijke ziel niet kunt spreken van reïncarnatie.

Het beste antwoord

Ik denk dat dat heel erg goed kan en dat je dan *de kern* van beiden veel beter te pakken hebt.

Wat *niet* kan is de verhalen en geschriften van allebei heel erg letterlijk voor waargebeurd willen aannemen, maar dat is door de schrijvers ook nooit de bedoeling geweest.
Dat kan dus niet van allebei, maar dat kan eigenlijk ook niet voor elk van de religies apart. Dan mis je boodschap die er in is gelegd.

Als je je daarentegen door beiden laat inspireren om het goede te doen en te begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt en hoe daar van te genieten met z'n allen, dan denk ik dat ze elkaar niet tegenwerken, maar elkaar versterken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het help ook om het allemaal niet letterlijk als GODS DIENST te zien (ver-eren van een buitenaards wezen), maar als een manier van de wereld beschouwen.

Als je dat kunt, het leven zien als 'van god gegeven' en daar dus van genieten, dan ben je al een heel end denk ik. Neem dan wel het godsbeeld van Spinoza, dan is het ineens een stuk gemakkelijker, zelfs voor een atheist als ik:)

Dan worden de oude teksten ineens heel waardevol!! Het is kennis en ervaring van vele generaties, aan ons doorgegeven. En welk woord je er dan voor kiest maakt eigenlijk niet zo veel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

tuurlijk, alles kan... Maar het kan en zal niet werken...

Als je putten slaat in de woestijn, moet je doorgraven tot je aan het water komt... Hier en daar een gat graven, kost alleen maar moeite... Dat is de analogie...

Je moet diep doordringen tot de stof, tot dat wat er gezegd wordt, voordat je er iets aan hebt...

Er een combinatie gaat niet lukken, daar heb je niets aan...

En waarom heb je een godsdienst nodig? er zijn ook Godsdiensten zonder Leer, zonder dogma overigens, Wist je dat? Zen is er zo een...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat kan niet.
Het zijn 2 totaal verschillende religies.

Want de een zegt dat bijvoorbeeld 'blabla' goed is, en de ander zegt juist dat het niet goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs de daila lama heeft vroeger een (ik dacht een katholieke) opleiding genoten. Hij zegt zich daar ook goed in te kunnen vinden en dat er veel overeenkomsten zijn. Dit heeft hij in een interview gezegd toen hij voor het laatst in nederland was.
En ik zou niet weten waarom niet? Uiteindelijk komen heel veel geloven dicht bij elkaar uit.
Ik heb een katholieke opvoeding gehad en vind nu het boeddhisme heel interesant.
Bij mijn profiel van hyves staat bij geloof : Ietsisme.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jammer dat je geen schrijffouten kan herstellen....

Toegevoegd na 28 minuten:
En boeddhisme is geen geloof, maar een levenswijze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeddhisme is geen religie, het is een levens wijze. Dat is iets heel anders.

Dus in dit geval, Ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel een religie!!!!