Bestaat het fenomeen 'WeigerAmbtenaar' óók in andere beroepsgroepen?

De weigerambtenaar beroept zich in de uitoefening van zijn/haar beroep op gewetensbezwaren vanuit 't geloof. Ik kan mij voorstellen dat dit gegeven voor meer (niet overheidsgerelateerde) beroepen kan gelden.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

- Een arts die om principiële redenen niet meewerkt aan euthenasie
- medewerkers in allerlei beroepen ( bijv. buschauffeur ) die niet willen werken op zondag ( dan weiger je maar een deel van je dienst natuurlijk )
- winkeleigenaren die op zondag hun deuren gesloten houden terwijl het koopzondag is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jaren geleden, toen er nog dienstplicht was, zijn er dienstplichtweigeraars geweest om principiële redenen. Als pacifist wil je natuurlijk niet in het leger dienen.
Vaak werd deze jongens een vervangende dienstplicht geboden in de vorm van werken in een tehuis o.i.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het onderwijs zijn er nog steeds directeuren die een homoseksuele leerkracht niet aannemen vanwege zijn/haar geaardheid. Het gaat dan om zwaar christelijke scholen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het summum van weigeraar lijkt me de JG, die bloed weigert en dientengevolgen de pijp uit gaat.
Hoewel ik niet weet of JG wel een beroepsgroep is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wha ha ha nou het is soms hard werken dat het bijna een beroep lijkt over dat bloed weigeren JG ers willen graag de allerbeste medische zorg en het weigeren van bloed is het beste wat je kan doen voor je gezondheid in sommige gevallen is het zo dat iemand sterft maar dan is de vraag meestal had hij of zij het met bloed wel gered had er zijn meer sterf gevallen onder mensen die bloedtransfusie nemen dan onder degenen die dat weigeren hieronder een intresante link zodat om je er wat in te verdiepen
http://www.watchtower.org/o/20000108/article_03.htm