zoeken naar het ongrijpbare en beweren dat het dat is,is dat ook een vorm van bedriegen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ja natuurlijk is dat zo...

Er komt een mysticus bij de koning en die zegt, ik heb een stof bij me die alles oplost... Ik wil een beloning voor deze uitvinding... En de koning laat hem opsluiten wegens oplichting... Waarom deed die koning dat?

Heel simpel, als die mysticus een stof bij zich heeft die alles oplost, dan moet hij die toch ergens in bewaren dat niet oplost... Dus het is onmogelijk dat zo´n stof bestaat, daarom had de koning het helemaal bij het rechte eind...

Dus het ongrijpbare grijpen (of begrijpen) is onmogelijk, intrinsiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verhaal speelt zich af in het oude verleden... Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Juist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die koning zelf was geen mysticus dat is duidelijk hij handelde als niet-wetende maar hij kwam op met zijn eigen platte menselijke logica dat als die spul alles oplost dan kan je het nergens bewaren en daarom bestaat dat spul niet. simpelste booleanse logica, als ene waar is dan is de andere automatisch onwaar ja, hij was zeker geen mysticus want elke mysticus weet dat mystic kent geen logische beperking. het is even klein als het groot is en het is even hier als daar en het is even gisteren als morgen. in mystic boven en beneden zijn één, negatief en positief zijn één , binnen en buiten zijn één en mogelijke en onmogelijke zijn één elke mysticus weet het, koning niet -1 :D
Cryofiel
14 jaar geleden
"elke mysticus weet het" Maar weten en niet-weten zijn één. Dus elke mysticus is onwetend. hihi ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel... Leuke humor heb je... en ik moet toegeven het is ook nog zo ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, hihi Cryofiel beide zijn mensen en enige verschil tussen koning en mysticus is dat alleen een van hun weet dat hij het niet weet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en trouwens, nu kom je met diezelfde platte logica :) als ik zeg dat mogelijke en onmogelijke 1 zijn betekent dat niet dat mogelijke is gelijk aan onmogelijke. nee, mogelijke is mogelijke en onmogelijke is onmogelijk maar ze zijn beide tegenpolen van 1, check je schoolboekjes als je mij niet gelooft :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@JaVid... Ik had dat verhaaltje zelf bedacht en of aangepast... En ik had beter niet mysticus kunnen nemen, maar fakir... Daar heb je dan wel gelijk in, maar over al het andere niet... Cheers... Maar overigens snap ik je wel heel goed in dat wat je zegt... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
subhanallah XiniX mijn grapje is ook begonnen met mij eerste reactie op je verhaal jij begon pas een paar reacties verder lachen :) en ik wou je alleen maar -1 geven (je krijgt er toch te veel) maar ik dacht ik moest iets bij zeggen dus ik heb je verhaal onderste-boven binnenste-buiten gedraait gewoon voor de lol wat dacht jij, stof die alles oplost aha... als een mysticus zo'n stof kan creeeren waarom zou voor hem moeilijk zijn om het te bewaren. en wie zei dat hij het uberhaupt moest bewaren misschien moest ie alleen maar even plassen (chemische reactie met in aanraking komen van moleculen v oxygen in de lucht :P) fakirs trw zijn volgelingen v mystieke scholen v soefisme :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)) Ik vond het niet JaVids idd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"meditate on knowing and not-knowing
then meditate on being and not-being
then let it all go and just be urself"
Omkara
Cryofiel
14 jaar geleden
Hmm, ik begin en eindig bij de derde regel. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah pff, dat kan iedereen
Cryofiel
14 jaar geleden
Mijn ervaring is anders. Konden maar meer mensen dat... Enneh - ik vind mijn manier wel lekker efficiënt! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij weet jezelf te zijn, cryofiel? Als je dat weet dan geef ik je gelijk, maar anders niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij vindt jou manier lekker efficient want jij hebt niets om mee te vergelijken
alleen derde regel kan iedereen ook een koning ook een mysticus
dat gebeurt eigenlijk vanzelf je bent je zelf of je nou uit je zelf probeert te springen
en het is geen bewuste jouw verdienste dat jij bent wie jij bent
jij bent geboren met onwetendheid over je zelf en je ontdekte jezelf "oh dat ben ik"
en sinds toen alles wat je doet is dat heb je je manier gekozen? of ken je geen andere? :) pas als je de eerste twee regels achter je rug hebt...
het kost je je levens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
trouwens ik kan je nog duiznden regels citeren die jij moet nog door gaan voordat jij terug naar die derde komt als je ergens onderweg niet verdwaald :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het zelf ontdekken...
Je moet het ZELF ontdekken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot zo lang men zegt "ik ben oke zo" kan er geen ontwikkeling plaats vinden en hij dacht zeker dat hij zo maar op de derde regel springt en wordt gelijk een yogi... boem-boem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"In the name of God, the Merciful, the Compassionate, and Him we ask for aid: Praise be to God before whose oneness there was not a before, unless the Before were He, and after whose singleness there is not an after, except the After be He. He is, and there is with Him no after nor before, nor above nor below, nor far nor near, nor union nor division, nor how nor where nor when, nor times nor moment nor age, nor being nor place. And He is now as He was. He is the One without oneness, and the Single without singleness. He is not composed of name and named, for His name is He and His named is He. So there is no name other than He, nor named. And so He is the Name and the Named. He is the First without firstness, and the Last without lastness. He is the Outward without outwardness, and the Inward without inwardness. I mean that He is the very existence of the First and the very existence of the Last, and the very existence of the Outward and the very existence ofthe Inward. So that there is no first nor last, nor outward nor inward, except Him, without these becoming Him or His becoming them. Understand, therefore, in order that thou mayest not fall into the error of the Hululis: He is not in a thing nor a thing in Him, whether entering in or proceeding forth. It is necessary that thou know Him after this fashion, not by knowledge ('ilm), nor by intellect, nor by understanding, nor by imagination, nor by sense, nor by the outward eye, nor by the inward eye, nor by perception. There does not see Him, save Himself; nor perceive Him, save Himself. By Himself He sees Himself, and by Himself He knows Himself. None sees Him other than He, and none perceives Him other than He. His Veil is (only a part of) His oneness; nothing veils other than He. His veil is (only) the concealment of His existence in His oneness, without any quality. None sees Him other than He - no sent prophet, nor saint made perfect, nor angel brought nigh knows Him. His Prophet is He, and His sending is He, and His word is He. He sent Himself with Himself to Himself. There was no mediator nor any means other than He. There is no difference between the Sender and the thing sent, and the person sent and the person to whom he is sent. The very existence of the prophetic message is His existence. There is no other, and there is no existence to other, than He, nor to its ceasing to be (fanaa'), nor to its name, nor to its named." pas het op je zelf Cryofiel :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of op mystiek zelf, het pas daar ook perfect op ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was trouwens ibn Arabi (ook een mysticus weet je wel fakirs dervishes en zo...:D)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou, wat wil je meer? ik heb wel keuze hoor, ik heb mediteraans eerdere christelijke heiligen gebakken samen met fijngesneden stukjes van kabbala met een beetje kruiden uit oud-egypte mmmm lekkkker :D ik heb ook gewoon greeks hoor met verse groenten uit babyloon en preislamitische iran en ook nog wat indianse en afrikaanse "ongrijpbaarheden" maar ik denk niet dat jij dat lust. verder heb ik indiase maar ufffff dat is spicy dat is zo spicy je wilt het echt niet proeven, kijk Hitler dacht dat hij uit Tibet zomaar kan happen... wat kreeg ie? juist, diaree :D hele europa stinkte... dus doe maar niet anders gaat GV dicht... ik kan wel chinees nog aanraden, ik heb wel lichte daoisme gevuld met zen en verhalen uit pre-mythologie. maar eetstukjes moet je zelf kopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat?
stond het niet in je schoolboekjes? :D er is nog een patatzaak links om de hoek...
Cryofiel
14 jaar geleden
JaVid, zij die neerbuigend doen tegenover de medemens, doen dat uit eigen zwakheid. Over de derde regel: ik heb geleerd, ik heb gekozen. Zelf gekozen. Na te hebben geleerd. Of jij dat gelooft of niet, vind ik niet relevant -- want ik ben mijzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jadooog ik ben ook mezelf :)
heb je gekozen je zelf te zijn?
heb je gekozen dar en toen geboren te worden?
heb je je geslacht gekozen?
heb je gekozen ooit om iemand anders te zijn?
ben je ooit iemand anders geweest?
je hebt je eigen naam niet eens gekozen :D
je hebt geen eens controle over werking van je lichamelijke organen
je bent niet eens bewust van alle psychische en fysiologische processen die onder je eigen huid plaats vinden
nee, hoor hoepla op de derde regel
veel mensen denken dat ze controle hebben achteraf bleek dat ze blind waren
als je denkt dat jij het geleerd heb leer je niets meer
en er is veel meer
en het gaat niet om dat ik je geloof of niet, het is inderdaad niet relevant
het lijkt meer op de druppel water in oceaan
die niet bewust is van zich zelf laat maar zeggen van oceaan
en ja je kan me neerbuigend noemen en denken dat het mn zwakheid is
maar waarom zou ik t relevant vinden?
ik kan toch begrijpen dat de waarheid hard aan komt :D
Cryofiel
14 jaar geleden
Hee, JaVid, bedankt voor het laten winnen! Ik had een weddenschap afgesloten, en je reageerde *precies* zoals ik had voorspeld! En nu voorspel ik dat je niet in staat bent dat iemand anders de laatste reactie in een draad geeft. Je zult hier iets gaan schrijven. Je hebt geen keus, je moet wel.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb die keuze wel, want ik ben mezelf. Ik verlaat deze discussie. Aan jou de eer de laatste bijdrage te schrijven (tenzij de vraagsteller de vraag voordien sluit natuurlijk, dan wil je wel maar dan kun je niet meer).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eeehm en trouwens, uit welke manieren heb je gekozen?
je zei toch zelf dat jij begint en eindigt op een en hetzelfde regel :)
welke andere manieren had je dan geleerd, vertel
je zegt al tweede keer dat ik neerbuigend ben
nee hoor helemaal niet
het lijkt misschien zo omdat wij verschillende schoolboekjes hadden :D
sterker nog jij zegt dat jij hebt t al geleerd
terwijl ik zeg blijf maar leren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaja, als je geen antwoorden kunt geven op mijn vragen dan mag je zeggen dat je discussie verlaat maar in feite wordt je gewoon er uit getrapt :D keuze die wij hebben is een keuze van een vis die zwemt in rivier
zij kan linker de linker kant van de stroom gaan zwemmen of aan de rechter kant ervan, maar zij kan niet buiten rivier gaan open
ik ben ervan bewust maar met jou lijkt het alsof jij in een aquarium zit gefeliciteerd met het winnen van je weddenschap

Andere antwoorden (6)

Robert Long zong het al: "allemaal angst...".
Als je dan weer ouder wordt dan raak je over die angst heen, maar wil je de boodschap blijven verkondigen, vanaf dat moment ben je een bedrieger.
Ik denk dat bijv. de huidige Paus een bedrieger is. Hij toon teweinig compassie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening niet, het is meer het proberen een uitleg te geven aan iets wat niet uit te leggen is.

Hiermee kun je uiteindelijk alles in een hokje plaatsen en daar zijn mensen heel goed in. Hiermee wordt het verklaarbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het ongrijpbare" lijkt mij iets waar mensen wel of niet in kunnen geloven, zoals misschien paranormale gebeurtenissen, geesten, religies, noem maar op.

Ik weet niet of dit is waar jij op doelt met je vraag, maar als je dit bedoelt; nee, ik noem dat geen bedriegen.
Mensen kunnen met al hun geloof en/of wanhoop hopen het ongrijpbare te vinden, en anderen kunnen ervoor kiezen het niet te doen.
"Het ongrijpbare" lijkt me niet te bewijzen of het werkelijk bestaat of niet; dus wanneer wordt het bedriegen? Of je zegt dat het niet zo is of juist wel?
Eigenlijk bij geen van beide, aangezien niemand het dus zeker weet. Misschien toch ook een beetje bij beide, wanneer je iemand je wil probeert op te leggen dat het ongrijpbare wel of niet te vinden zal zijn...

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij het 'zoeken' zelf, zonder iemand anders ermee lastig te vallen, kun je hooguit jezelf bedriegen.

Maar ik vind dat als je zelf ergens 100% voor staat en in gelooft, of het waar is of niet, je nooit jezelf bedriegt.
Dat zou je pas doen door jezelf voor te houden dat het 'toch niet waar is'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het Kan bedrog zijn,..zonder enig wetenschappelijk en feitelijk bewijs,zou men de kans dat er sprake is van bedrog altijd mogelijk moeten houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'...de weg die kan beschreven worden is niet de ware weg...'

iemand die iets heeft gegrepen heeft het niet over ongrijpbare

bedrieging? nee, eerder je zelf gek maken

Toegevoegd na 2 uur:
bedrog jaja uff wat een taal :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.. dat heet simpelweg "geloven"...