Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Had Jezus huisdieren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd interessant om eens in je leven zelf de verslagen te lezen over Jezus leven.
Trouwens de bijbel is een boek waar een groot gedeelte van onze cultuur is op gebaseerd.
' t is maar een suggestie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf Christelijk en ik ben dus bekend met de bijbel! Maar dit was een vraag waar ik al een tijdje mee liep, en ik kon me niet herinneren dat er in een verhaal heb gelezen of heb gehoord (als er uit de bijbel werd voorgelezen) dat Jezus huisdieren had. Vat mijm vraag ook niet verkeerd op, ik ben zelf Christelijk en ik heb respect voor de bijbel en ook voor andere geloven! ik heb de bijbel dus zeker gelezen en ik ken veel verhalen uit mijn hoofd, natuurlijk niet alle verhalen, maar ik ben pas 14, dus ik kan nog veel leren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor de paar spelfouten in het bovenstaande stukje dat ik zojuist heb geschreven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft de dieren gemaakt dus waarom zou Hij ze als huisdier moeten hebben dan?In principe is Hij een arme zoon van een timmerman die Jozef heet.Geld voor huisdieren had Hij dus niet.
Ik kan er niks over uit de Bijbel vinden...misschien iemand anders?(en waar staat het dan?)?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In een reactie staat iets over het lenen van een ezel bij de intocht in Jeruzalem.

Die intocht en het lenen zegt niets over het al dan niet hebben van huisdieren.
Het hele evangelie gaat ongeveer over de laatste 3 levensjaren van Jezus. De bijna 30 jaar daarvoor, van geboorte tot begin prediken , ligt weinig van vast. Ook niet of hij danwel zijn ouders (vader was timmerman volgens het verhaal) daarnaast nog een stukje land bezaten met wat verbouw producten voor eigen gebruik en / of huisdieren als geit of schaap.
Daarbij denk ik ook aan exodus...tiende plaag. Toen moest elke Jood (en Jezus was een jood) een lam nemen, het slachten en het bloed over de deurposten uit strijken. Kennelijk hadden dus al die joodse gezinnen toen wel schapen en/of geiten...eigenlijk al noodzakelijk om aan wol te komen.

Schapen en geiten worden ook wel huisdieren genoemd...en de herder is ook al een bekend fenomeen in de bijbel.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat in die tijd iemand GEEN geit of schaap had en dus geen huisdier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! Een heel duidelijk antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, Reinier, daarin heb je wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer maar schapen en geiten zijn vee. Dat een enkeling het gebruikt als huisdier wil nog niet zeggen dat het een huisdier is. Ter vergelijk: Er zijn mensen die varkens in huis houden, zijn varkens nu plots ook huisdieren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn. Ik heb geleerd (jaren 60) dat alle dieren welke in/om een boerderij gehouden werden huisdieren waren. Ze zijn gedomesticeerd. Of dat beest in een stal, in een wei of werkelijk in huis gehouden wordt is in die definitie niet belangrijk. wel belangrijk dat zo'n dier niet meer in staat is fatsoenlijk te overleven zonder menselijke hulp en bescherming in de natuur. Volgen jouw definitie zou menige hond GEEN huisdier zijn. Want ook die leven zomer en winter buiten , voorzien van een hondenhok, bij boerderijen of woonhuizen. (Waakhonden ed.)

Andere antwoorden (7)

Daarover is in de bijbel niets terug te vinden. Wel had hij 12 'huisvrienden'.

Toegevoegd na 17 minuten:
Via de tweede link vind je overigens wel wat informatie over Jezus en dieren, maar ik weet niet hoe betrouwbaar deze is. Een leuk stukje van deze site is wel, dat hij wel van een poes hield op zijn tijd:

"Jezus kwam in een dorp en zag daar een kleine poes, die onbeheerd was, en ze had honger en schreeuwde naar Hem. En Hij tilde haar omhoog, hulde haar in Zijn gewaad en liet haar aan Zijn borst rusten.
En toen Hij door het dorp liep, gaf Hij de poes te eten en te drinken.

En ze at en dronk en betoonde Hem haar dank. En Hij gaf haar aan een van zijn discipelen, een weduwe met de naam Lorenza, en zij zorgde voor haar. "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat beweer ik toch ook niet henri?
Met zijn reizend bestaan lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okey, maar misschien toen hij nog een kind was!
Het is niet eens zeker of de persoon Jezus ooit bestaan heeft, laat staan of hij huisdieren had. Mocht hij wel bestaan hebben dan lijkt het me onwaarschijnlijk omdat hij arm was. Huisdieren waren eigenlijk alleen voor de elite in die tijd. Zoals de farao's in Egypte die katten hadden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan het bestaan van Jezus kan je niet twijfelen. Van wie komt anders het Christendom.
Aan zijn leer mag je wel twijfelen, want dat is zijn interpretatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo kan je niet aan zijn bestaan twijfelen? Maak jij de regels? Het Christendom kan prima op niet twee (god en de heilige geest) maar drie verzonnen dingen bestaan. Het Christendom komt van overleveringen van verhalen van na zijn dood, de mogelijkheid dat er dan dus dingen in staan die niet kloppen wordt dan enorm. Buiten de bijbel om is er verder weinig over Jezus te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze jaartelling gebaseerd op een fictief persoon???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeetje: dat de jaartelling ernaar vernoemd is zegt natuurlijk niets over het waarheidsgehalte van de verhalen. maar juist omdat het verhaal van Jezus zo onwaarschijnlijk is geloof ik niet dat hij als persoon verzonnen is. dan hadden ze hem wel gelijk in Bethlehem verzonnen ipv in Nazareth en dan een volkstelling fabriceren om hem toch in de lijn van David te plaatsen. ik geloof daarom wel dat Jezus bestaan heeft, maar niet dat hij de zoon van god was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
overigens wordt over het bestaan van Jezus ook geschreven in buiten-bijbelse ( net zulke oude ) bronnen. Door zowel christenen, als niet-christenen. Ook op een niet-positieve manier. En waarom zou je negatief over iemand schrijven die niet bestaan heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt toch ook negatief over voldemort geschreven? En zou je een van die bronnen kunnen geven? Of moet je daarvoor naar musea?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Evarist61: Dus als een geloof bestaat, dan bestaan de bijbehorende goden ook? Vet, morgen eens even Widar aanroepen. @aimeeTJE: Er zijn meerdere jaartellingen. Je computer hanteert er eentje die in 't jaar 1970 begint. Gewoon een arbitrair beginpunt. Kan best. Overigens, ALS Jezus al heeft bestaan, dan is 'ie geboren in 't jaar 3 à 4 VOOR CHRISTUS. Dus op hem is de jaartelling ook niet exact gebaseerd. Net als Alknobe ben ik overigens van mening dat er wel degelijk een persoon genaamd Jezus (of wat dan ook) is geweest. Ik zie 'm echter meer als een van de vele geestelijke leiders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Absor: Er zijn inderdaad enkele bronnen die Jezus noemen. Maar de belangrijkste daarvan wordt tegenwoordig zeer waarschijnlijk geacht vervalst te zijn door christelijke schrijvers. "En waarom zou je negatief over iemand schrijven die niet bestaan heeft." Om dezelfde redenen als dat men positief schrijft over personen die niet bestaan hebben. Men schreef over zovele goden en andere mythische figuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterke reactie Widar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Dat aanroepen van Widar wil nog niet zo vlotten trouwens. Hij geeft niet thuis. Of goden bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik durf toch wel de stelling aan te gaan dat Jezus met zekerheid geleefd heeft. Je kunt zelfs Tacitus wel onderuit halen, maar dan hou je op gegeven moment niets meer over. Als hij is verzonnen, met wat voor reden dan? Om via zijn naam macht uit te oefenen? Dat gaat richting complot theorieën die onwaarschijnlijker lijken dan een FBI die de Twin Towers opblaast. Het is zo ontzettend zéér waarschijnlijk dat hij bestaan heeft, dat ik er geen twijfel aan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tacitus leefde niet eens in dezelfde tijd. Hij is pas een jaar of 26-30 na Jezus' dood geboren. Wat hij ook heeft opgeschreven, een ooggetuigeverslag is 't niet. Hij heeft 't dus ook maar van horen zeggen en wat is dat dan nog waard? Tacitus schrijft: "Hun naam komt van Christus, die tijdens het bewind van Tiberius terechtgesteld werd door de procurator Pontius Pilatus". Tacitus noemt de naam Jezus niet en geeft Pilatus de verkeerde titel. Als je de titel/rang van de bevelhebber al verkeerd hebt, hoe betrouwbaar is de rest van het verhaal dan? Waarom zou men Jezus verzinnen? Waarom zou men zoveel mythische figuren verzinnen? Arthur? Siegfried? Hebben die ook bestaan? Waarom niet? Het komt wel voor dat figuren worden verzonnen, dus omdat er verhalen zijn, is dat nog geen reden om aan te nemen dat 'ie dan wel bestaan zal hebben. Ik denk overigens dat Jezus wel bestaan heeft, maar zeker is 't gewoon niet, daar zijn er te weinig bronnen voor. En geen een bron is een ooggetuigeverslag, of überhaupt contemporain. Mijn mening is zo'n beetje hetzelfde als die op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_%28historisch-kritisch%29 "Hoewel onder onderzoekers algemeen erkend wordt dat er geen fysiek bewijs is dat Jezus heeft bestaan, gaan vrijwel alle historici ervan uit dat Jezus wel degelijk een historische figuur is. Zij doen dit op grond van de vele sporen die Jezus heeft nagelaten in de godsdiensten van het Midden-Oosten en de tekstkritiek van de bestaande bronnen (isolering van het kerygma)." "Exegeten leiden met vrij grote zekerheid uit het beperkte aantal historische gegevens over Jezus uit andere bronnen dan de Bijbel af, dat Jezus in de ogen van zijn tijdgenoten geen belangrijke historische figuur was. Anders zou er veel meer over hem bekend zijn."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@apocalypse: Integendeel! Het is juist helemaal geen mening. Mensen die roepen "ja, Jezus heeft zeker weten bestaan en hij had zeker weten wel 10 katten", DIE mensen verkondigen een mening, want ze kunnen het niet weten en al helemaal niet zeker. Beertender daarentegen geeft aan dat het niet zeker is dat Jezus bestaat en dat is gewoon de waarheid (let wel: hij zegt niet dat 'ie niet bestaan heeft). Daarnaast geeft hij ook nog eens informatie over de gebruiken in die tijd met betrekking tot huisdieren. Dat maakt het juist tot een van de betere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad nogal vreemd dat ik massaal minnen krijg. Dank voor de + Djimme :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Apocalypse: "Geen waardevol antwoord" betekent niet "ik ben het oneens want ik geloof wel in Jezus". Puur het feit dat je het met iemand oneens bent, maakt het antwoord niet onwaardevol en is dus geen geldige reden om te minnen. Ik heb je hierboven al geprobeerd uit te leggen waarom dit antwoord wel waardevol is. Zou jij nu ook (verder) willen uitleggen waarom dat volgens jou niet zo is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Apocalypse: je richt je nu op één klein deeltje van het antwoord dat tegen het uitgangspunt van de vraag ingaat. Het grootste deel geeft juist goede informatie over huisdieren in het betreffende tijdperk. Is vanwege één deeltje het hele antwoord waardeloos, ondanks dat de rest wel waardevol is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo onrespectvol? Mag je niets meer zeggen dat iemand niet wil horen?
In die tijd hadden ze geen huisdieren zoals wij ze hebben. Een dier moest vooral praktisch zijn. Misschien had Jezus een ezeltje of zoiets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's lastig (huisdieren) zonder huis :-)
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had Jezus geen huis?
KennisDelen
12 jaar geleden
Voor zover ik weet niet, hij trok toch altijd door het hele land?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er van af of je het over Jezus als kind hebt, of over Jezus als volwassen man. Wat in de Bijbel over Jezus staat gaat grotendeels over zijn laatste drie levensjaren.
Theoretisch gezien heeft Jezus wel levende dieren gekocht om te offeren in de tempel, dit staat niet in de bijbel beschreven omdat het voor een Jood de gewoonte was om dit te doen, ook word er een beschrijving gegeven in de bijbel over het laatste paasfeest waarbij traditioneel een lam word geslacht, Jezus heeft zijn discipelen de opdracht gegeven de voorbereidingen te treffen en dus waarschijnlijk een bijbehorend lam te kopen dus Jezus (en zijn volgelingen) hebben dus naar alle waarschijnlijkheid (even een levend) huisdier gehad
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt! Een goed antwoord, zo had ik het nog niet bekeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
er staat hier niets over in de bijbel maar jezus leefde het normale leven met zijn familie net zoals de meeste mensen dat deden in die tijd.

Je kan je dus de vraag stellen hadden de mensen in die tijd huisdieren?

Ja die hadden ze maar alleen de rijke lui, de priesters enz..

Het normale volk had weinig huisdieren ze hadden wel dieren maar die waren meer voor vervoer of eten zoals:
koeien, ezels,paarden.

Maar weinig mensen hadden dieren voor het plezier zoals een kat.

Alhoewel kan je zeggen dat een paard ook een huisdier is dus dan kan je zeggen ja. Maar ik versta onder huisdier een dier dat je neemt voor affectie en plezier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding