Komt het dopen van mensen van het Griekse festival Mercuraliën??

Dit festival ging gepaard met het besprenkelen van hun hoofd, schepen en koopwaar met water van een heilige bron door de kooplieden. Dan werd de zegen van de god afgesmeekt, zowel over de handelsondernemingen die men voor had, als over de listen die men zou gebruiken, en het bedrog dat men van plan was te plegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoveel toeval bestaat niet! Vlgs mij weet je het antwoord zelf al!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar komt het dan vandaan? Daar heb ik meer aan.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Het zou me niet verbazen. Heel veel ideeën en concepten uit het christendom zijn simpelweg overgenomen uit eerdere/andere religies. Kennelijk heeft creativiteit op godsdienstig gebied z'n grenzen en was de inventiviteit van de ontwerpers van het christendom erg beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
The same old story over and over again. Het is inderdaad waar. Zelf kan ik ook heel weinig vinden over oudere datums van iets wat op dopen lijkt.

Antwoorden (2)

Nee, daar komt het niet vandaan. Het dopen heeft een joodse oorsprong. Het wordt in het oude testament al genoemd (dus al van voordat Israël in de Griekse invloedssfeer terechtkwam)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doop_%28sacrament%29#Joodse_oorsprong
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar maar ja. Er hoefd maar iets te zijn wat aanslaat bij het meerendeel van de mensheid. En de hype is geboren. En datums kom ik vrijwel nergens tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar maar ja. Er hoefd maar iets te zijn wat aanslaat bij het meerendeel van de mensheid. En de hype is geboren. En datums kom ik vrijwel nergens tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor data ben je naar op zoek? Het oude testament is geschreven voor de 3e eeuw v.C. en toen kwam doop dus al voor. De Griekse periode, vanaf de verovering door Alexander de Grote, is pas van daarna. Voor de Griekse periode was er geen Griekse invloed in Israël/Judea, want toen werden ze door Perzen overheerst. Het kan dus niet van Griekse gebruiken komen. Ik begin het idee te krijgen dat je wel heel graag wilt dat het zo is.
Uit deze vraagstelling blijkt, dat jij niet in de Bijbel gelooft. Uit de Bijbel blijkt namelijk, dat het dopen is ingesteld door God zelf. Johannes (de Doper) was door God aangesteld om mensen te dopen. De doop was een symbool van berouw van begane zonden. Het was geen 'besprenkeling', maar volledige onderdompeling in water.
Jezus zelf werd door Johannes gedoopt door onderdompeling in de rivier de Jordaan. Voor hem was het een teken dat hij volledig bereid was Gods wil te doen.