Waarom wordt Satan altijd als een rood poppetje met hoorntjes afgebeeld, terwijl het in werkelijkheid (voor gelovigen), een prachtige engel is?

Satan zou een engel zijn die 'prachtig van buiten, maar lelijk van binnen is.' Hoe komt het dan dat de duivel altijd wordt afgebeeld als een rood wezentje met hoorntjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi of niet, is een kwestie van smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, 't is maar net wat je fantasie is...

Het beste antwoord

Satan betekent letterlijk tegenstander.
Hij is de aanklager van de mensen bij God en zorgt tevens voor veel verleiding in de wereld.

Satan was een belangrijke Cherub met de naam Lucifer.
Lucifer betekent lichtdrager.
Hij stond voor God´s troon en zorgde voor aanbidding.

Hij wilde de troon van God innemen en dit mislukte.
Eenderde van engelen volgden en werden demonen.
De zalving van God verdween en de duivel werd
gelijkertijd lelijk. De gevallen engelen werden ook klein en lelijk en demonen genoemd.

De satan echter kan zich op meerdere manieren voordoen, zelfs als een dier, zoals een bokkepoot of als een engel van het licht om de mensen te verleiden.

Bij de uitleg van Djimmie sluit ik me aan.

Opvallend is dat wanneer je op verleidelijke websites of bij duistere dingen komt de duiveltekens vanzelf naar voren komen. Deze duiveltjes worden niet door gelovigen gemaakt... zo is de som van de getallen van roulette 666,

Ik geloof Jezus Christus is Heer en Hij heeft overwonnen.
Het getal van Jezus is 888.

Toegevoegd na 25 minuten:
Een leuk weetje - zo zien we in de som van de euro´s 888 terug. Tel maar op 500 euro en 200 etc..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

''Dit beeld is grotendeels ontleend aan de vrolijke Grieks-Romeinse mythologische figuren geïnspireerd op de Frygische bos- en veldgod Pan en zijn schare saters (gepersonifieerde natuurgeesten).''

In de kunst werd de duivel vaak met een rode huis en hoorntjes afgebeeld. Dit beeld is vaak overgenomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Rechts op de foto zie je de god Pan. De bekende duivel met hoorntjes is van hem afgeleid.

Toegevoegd na 5 minuten:
*huis = huid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan in de diverse boeken (waaronder de bijbel) weinig terugvinden over het uiterlijk van Satan. De uitleg van Djimmie is wel goed om de oorsprong van bepaalde beelden die we hebben van Satan uit te leggen.

Aanvullend hierop is het zo dat het afbeelden van Satan vooral heeft plaatsgevonden in de kunst. Dus illustraties bij verhalen of beeldverhalen. Zoals in sprookjes en Disneyfilms de slechterik altijd zeer herkenbaar is, zo is dat voor de duidelijkheid ook gedaan bij de duivel. Dit verschijnsel omschrijft wikipedia wel aardig: "Een groot deel van de populaire, algemeen bekende kenmerken van de duivel zijn niet Bijbels, maar bestaan uit een mengeling van oude en nieuwe opvattingen. Dit verschil tussen de Bijbelse Duivel en de buiten-Bijbelse duivel valt meestal in het 'voordeel' van de laatste variant uit."

De duivel staat dus, veel breder dan alleen in het christendom, voor alles wat slecht is in de wereld. Veel mensen weten ook niet dat het in sommige verhalen om een gevallen engel gaat. Verder komt er een hoop bijgeloof bij kijken uit oude volksverhalen, zoals de zwavelgeur, de bokkepootjes, de hoorntjes enz.

De reden dat Satan vaak als een rood poppetje wordt afgebeeld is dan ook dat veel mensen bij Satan als eerste een associatie hebben met de buiten-Bijbelse duivel. Die heeft overigens ook mijn voorkeur (zie afbeelding ;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk als de verleiding hier afgebeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad hebben de voorstellingen van 'duiveltjes' eigenlijk niets met de Bijbelse Satan (de engel die tegenstander van God werd) te maken, maar komen ze uit oude onchristelijke verhalen.
Islam: satan is eigenlijk een geest=djinn maar omdat hij verzoek van God weigerde om voor Adam te knielen werd hij anders genoemd.

Allah zei:
Gedenk de tijd) toen Wij tot de engelen zeiden: "Buigt voor Adam", zij bogen, doch Iblies niet. Hij was ��n der djinn, derhalve was hij ongehoorzaam aan het gebod van zijn Heer. Zult gij hem en zijn nageslacht tot vrienden nemen, terwijl zij uw vijanden zijn? Slecht is het loon der onrechtvaardigen.(al_kahf 50)

Dus wie iblies= satan (zijn vijand) volgt gaat verkeerde kant op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Christendom is weinig origineel wat betreft culturele invulling. Toen men besloot van het Christendom een staatsgodsdienst te maken, wilde men graag dat iedereen het volledig zou overnemen. Geen heidense godsdiensten daarnaast, alleen Jezus, verder niets. Om te voorkomen dat men toch religieuze praktijken naast het Christendom had, besloot men die oude praktijken letterlijk te vervangen.

Men viert de zonnewende? Dan zetten we de geboorte van Christus op die dag. Vieren we het begin van de lente, de vruchtbaarheid? Zetten we het sterven van Christus op die dag (eerste volle maan in de lente). Door dit zo te spelen werd het niet én én, maar verdrong het Christendom de heidense Godsdiensten.

Een soortgelijk trucje haalde men uit met de duivel. Men zag de kans om in dit personage veel oude, slechte Goden weer te geven. De duivel heeft allereerst de bokkenpoten en de staart van een sater/satyr. De satyr was een van de volgelingen van de Grieks/Romeinse God Dionysos/Bacchus. Dat was de God van de wijn, van het plezier, van de orgies. Niet echt Christelijk, dus we verketteren de God door zijn volgelingen terug te laten komen in Satan.

Heeft Satan ook nog hoorns en een sik, de attributen van de geit. Ook dit beest is een bekend kompaan van Dionysos. Daarnaast werd het in de middeleeuwen ook vaak gebruikt als symbool voor heksen. Tot slot stinkt dit beest, is het vaak onrustig en heeft een enorme geslachtsdrift. Niet echt de meest positieve eigenschappen.

Het je nog het attribuut van de duivel: de drietand. Nou, dit is regelrecht gejat van Poseidon/Neptunus. Wederom de oude Goden zwart maken.

Blijft over zijn rode kleur, die weet ik niet echt met zekerheid te verklaren. Feit is dat de hel altijd als een zengend vuur is afgebeeld, het kan zijn dat hij daar zijn kleur vandaan heeft. Er zijn ook voorstellingen waarin hij meer 'bruinig' wordt afgebeeld, waarschijnlijk is die kleur pas later vast komen te staan.