Is het niet aannemelijk om de mens de schuld te geven van alle oorlogen en ellende, dan God daar verantwoordelijk voor te stellen?

Ik merk heel vaak op dit forum dat God alles in de schoenen wordt geschoven als er oorlogen zijn.
Ik denk dat de mens zelf verantwoordelijk is voor zijn daden, en dit ook kan ombuigen naar het positieve, zodat de wereld er een stuk leefbaarder op wordt.
Er is een wet. oorzaak en gevolg, wie zaait zal oogsten.
Hierbij dan een oproep! Laten we eerlijk zijn, liefdevol en transparant, zodat we vrede zullen oogsten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ik ben een van de gelovigen hier, en ik stel God noch verantwoordelijk voor de goede dingen die mij/ons overkomen, noch voor de kwade dingen die mij/ons overkomen. In mijn ogen heeft de mens een keuzevrijheid gekregen van God, die hij ten goede of ten kwade kan gebruiken. Dat begint eigenlijk al in Genesis, in het beeldverhaal van Adam en Eva die van de boom van kennis van goed en kwaad eten. Dit verhaal zie ik niet als echt gebeurd, maar als een uitleg hoe moeilijk het voor mensen is om met deze kennis om te gaan.
Wel worden veel oorlogen in de naam van een God gevoerd, maar door mensen, die bepaalde bijbelteksten, of teksten uit de Koran uit hun verband rukken en dan menen in de naam van God te handelen. Erg triest is dat.
Ik geloof ook niet dat God een sturende macht is die natuurrampen kan doen gebeuren of tegenhouden. Vele natuurrampen gebeuren ook door het handelen van de mens (denk bijv. aan het smelten van de ijslaag).
Ik geloof puur dat je tot God/Jezus kan bidden om kracht om bepaalde moeilijke tijden te doorstaan, en kan danken om de goede dingen die je overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gootje,in het OT staan meerder verhalen waarin God bepaalde figuren opdracht geeft oorlog te gaan voeren tegen volkeren die zijn toorn gewekt hadden. En de keren dat hij zelf ingreep zoals de overtocht van Mozes door de Rode Zee en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen,maar dan moet ik even de bijbel ter hand nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daarom moet je het OT niet los zien van het NT. Want toen heeft God zijn Zoon gestuurd. God was inderdaad niet vrij van toorn, maar dit betekent niet dat daarom allerlei huidige oorlogen gevoerd kunnen/moeten worden. Je moet bijbelteksten altijd in een grotere context zien en niet uit hun verband rukken.
Overigens wil ik zeker niet beweren dat ik het ook niet moeilijk heb met bepaalde passages in de bijbel.

Andere antwoorden (7)

Ik geloof niet dat er hier ook maar iemand is die God verantwoordelijk stelt voor alle ellende in de wereld ; integendeel, al die ellende is eerder een soort van bewijs / aanwijzing dat God of iets dergelijks gewoon niet bestaat. Veel gelopvig opgevoede mensen vallen van hun geloof as als ze merken dat die eeuwige bron van liefde en mededogen niet zo betrouwbaar blijkt als ze was voorgeschoteld, en ze een beetje over hun eigen schutting gaan kijken.

Wel krijgt religie veel ellende in de schoenen geschoven. Niet altijd terecht, maar aan veel oorlogen en ellendige systemen ligt wel degelijk ook een religieuze component ten grondslag.

Ik denk inderdaad ook dat de mens zelf verantwoordelijk is voor zijn daden, niet alleen op landsniveau maar ook op persoonlijk niveau. Enig geloof in een God of andere sturende kracht, kan en zal die keuzevrijheid alleen maar ondermijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Alle oorlogsvoering is gebaseerd op de kunst van het misleiden!"

Ik denk dat hier verder geen uitleg bij nodig is, waarom men God hiervan de schuld geeft. Of uit naam van God handeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er goede dingen gebeuren, wordt God daarvoor bedankt. Gebeurt er iets vreselijks, dan schijnt het aan de mens te liggen.
Onlangs bij de aardbeving in Indonesië hoorde ik in het journaal een vrouw Allah danken omdat ze het had overleefd. Ik hoorde haar echter niet dezelfde Allah verwijten dat meer dan duizend mensen het niet hadden overleefd. Of speelt egoïsme hier een grote rol?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen kwestie van 'schuld'. maar van oorzaak en gevolg:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje voor de foto.
Als je god aanwijst als veroorzaker van alle goede dingen en dat gebeurt heel veel,zul je hem of haar ook verantwoordelijk moeten stellen voor alle vreselijke dingen die op de aarde gebeuren! Maar vaak deinst men (en daar bedoel ik de gelovigen mee) voor deze consequenties terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag wel degelijk, maar dan moeten we God ook alles in de schoenen schuiven...

Of hij is verantwoordelijk voor alles of voor niets...

Als hij verantwoordelijk is voor alles, dan is hij de oorzaak van de ellende, maar ook verantwoordelijk voor de oplossing en het geluk...

En als hij nergens verantwoordelijk voor is, dan is het een leugen en dan moet je het niet geloven allemaal...

Vrede bestaat niet ALLEEN, zonder tegendeel... Hoe dom kunnen we zijn om EEN deel van de medaille te wensen...
Vrede is het tegendeel van oorlog... Hoe kan er vrede zijn als er geen oorlog bestaat?

Nee, beide wegdoen kan wel... Hoe dat moet dat laat ik aan de lezer over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het de mens.En niemand kan god de schuld geven als ze niet eens zeker weten dat ie bestaat.We leven in een universum.