Hoe verklaard de bijbel het bestaan van getinte mensen? Aangezien ze het ontstaan van mens baseren op de blanke Adam en Eva.

Toegevoegd na 6 minuten:
Aangezien op ELKE afbeelding die ik ooit heb gezien Adam en Eva blank zijn. Mocht dit niet het geval zijn hoor ik het ook graag!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
23.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Interessante vraag +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat Adam en Eva blank waren?
Waar staat dat in de Bijbel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het schrift kan ik je dat niet aanwijzen, maar ik heb nog nooit een afbeelding gezien van een getinte Adam en Eva. Zover ik weet zijn ze altijd blank afgebeeld, mocht iemand een (betrouwbare) verwijzing hebben naar een beeltenis waar ze getint zijn afgebeeld dan hoor ik het graag. (Dan bedoel ik alleen geen recente beeltenis, maar 1 uit de geschiedenis van een btrouwbare bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afbeeldingen zeggen niet veel, zijn interpretaties van de maker.
Afbeeldingen zijn niet het woord van God, de bijbel is dat wel. Dus op zich interessante vraag maar imho niet relevant.
capthavoc
12 jaar geleden
Waar staat dat adam en eva blank waren ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RiaNino De Bijbel is ook geschreven door een maker.. Dus ook een interpretatie van het woord van God, mijn vraag is echter of er ERGENS binnen de bijbel een verklaring is voor de getinte mens.
Uit de antwoorden blijkt dat er een interpretatie op 1 deel van de bijbel (Genisis 10; over de persoon Cham) die dit kan verklaren maar dat er geen directe referentie is naar dit onderwerp. @capthavoc: Lees de vraag nog eens + de toevoeging en denk dan nog eens na..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus wordt ook blank en blond afgebeeld. Ook best bijzonder voor iemand die in Jeruzalem geboren is toch :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt 2 verschillende zaken aan. a) je stelt correct vast dat (vrijwel) alle AFBEELDINGEN van Adam en Eva afbeeldingen van blanke mensen zijn, maar b) vervolgens vraag je waar dat in de BIJBEL wordt verklaard. Waarom zou de Bijbel een verklaring moeten geven voor iets dat buiten de Bijbel/God om is gemaakt? De Bijbel zelf heeft het niet eens over huidskleuren. Stelling van de vraag is dus onjuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Vidar, ik lees terug "Genesis 10; over de persoon Cham" waarin gesproken zou worden over huidskleur. Is dit niet correct dan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgende keer noem ik je weer gewoon Widar :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mokummer: Vidar is de Noord-Germaanse vorm van m'n naam, dus ook goed. Misschien zelfs wel de enige juiste vorm :P Wat die huidskleur betreft: Er zal beslist hier en daar in de Bijbel over de huidskleur van bepaalde personen worden gesproken, maar dat is dan niet meer dan een beschrijving van die persoon. Wat ik echter bedoelde, is dat er nergens over het onderwerp huidskleur wordt gesproken. Had ik wel duidelijker kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet bekennen dat ik zelf niet op de hoogte ben en het idee had dat het uitgelegd werd als een soort van straf/vloek zeg maar. ( daar bedoel ik niet jouw uitleg mee)
Ik zie al een uitgebreid antwoord ook van JolandaH die daar duidelijkheid over geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar heeft gelijk, de vraagstelling is gewoon precies verkeerd om. Waar haalden de tekenaars het idee van blanke mensen vandaan? Er werd gewoon nooit over nagedacht want anders had men Jezus ook wel met een tint geschilderd. Ze hielden dus gewoon aan wat ze gewend waren en dat was wit, want iedereen was wit.... toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was in vroeger tijden gebruikelijk mensen af te beelden zoals ze er in de directe omgeving en in die tijd zelf uitzagen. Je zag dus inderdaad blanke mensen ipv gekleurde en vaak ook in contemporaine kledij, ipv historisch accurate. Bijv. Sint Maarten in renaissancestijl, terwijl deze meneer toch echt in de 4e eeuw leefde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Antoon-van-Dijck-StMaarten.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men had toen nog niet het overzicht over de wereld en zijn geschiedenis zoals wij dat nu hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel kan je toch zelf lezen? En als het er niet in staat, dan verzin je maar wat. Maar je kan beter naar een uitleggende factor gaan zoeken. Heb je weleens nagedacht over wat je zult schrijven, als je een brief naar een verre toekomst wilt schrijven? Precies, je schrijft wat van belang is. En niet watvoor huidskleur je hebt, want je weet ook net zo min wat in de toekomst van belang is. Ook al zou je het naar jezelf toeschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Contingentenaar: "Ga zelf maar lezen" zou je als antwoord op elke vraag kunnen geven, dus dan kunnen we GV wel opdoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zegt de bijbel niets over. En wat plaatjes betreft, zie hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar; Is dat niet een beetje te drastisch, GV opdoeken? In de bibliotheek zou er gezocht kunnen worden naar biologieboeken waar onderzoek verricht is over pigmenten, huidskleurverandering. Als de bijbel daar een verklaring voor heeft, kunnen al die boeken wel weggegooid worden. Het staat er echt niet in, de vraag is te specifiek over de bijbel per sé. Maar als iemand me niet wil geloven leest die het zelf maar helemaal na, daar zijn boeken voor bedoeld. Ik bedoel niet uit te vallen op de vragensteller, andere of jou, maar gewoon simpele beredeneringen. Waarvan ik hoop dat iemand het snapt, en als iemand het snapt moet die het vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, als iedereen zelf maar moet gaan lezen ipv hier te vragen, zoals jij zegt, dan wordt het stil op GV en kan het dus worden opgedoekt. Ik heb zelf ook wel eens een vraag gesteld over waar ergens in de Bijbel ik iets kan vinden. Als ik zelf eerst de Bijbel helemaal zou moeten gaan herlezen, dan ben ik een hele poos zoet. Als je 't hier vraagt, heb je veel sneller antwoord, want er is meestal wel iemand die dat zo uit z'n hoofd weet, of weet waar 'ie dat snel kan vinden. "Ga zelf lezen" is net zoiets als van "google erop", of "kijk op Wikipedia".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is wel een goed argument, maar het gaat op GV gelukkig niet alleen over de bijbel. En een verklaring die erin zou kunnen staan. Tjah, vindt het nou niet echt, een goeie vraag. Wat zou de bijbel nou moeten verklaren? En hoe weet je dat de bijbel iets verklaard? Is dat geen goeie vraag?, maar ik ontleen geen rechten eraan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde ook niet alleen de Bijbel, maar vragen in 't algemeen. Daarop kun je praktisch altijd antwoorden met "ga zelf maar lezen". Of de vraag goed/interessant is voor jou, doet er niet toe, zolang 'ie aan de richtlijnen voldoet. (Ik vind 'm zelf wat slecht gesteld, maar de betreffende materie kan op zich wel interessant zijn.) Wat de Bijbel zou moeten verklaren kun je in de vraag lezen: het bestaan van gekleurde mensen. Hoe weet je of de Bijbel iets verklaard? Nou, soms staat er "zo en zo is dat gekomen", wat een duidelijke verklaring is. Jouw vraag is volgens de GV-richtlijnen geen goeie vraag, want het is een meningenvraag :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, "zo is en zo is dat gekomen" is inderdaad een goede verklaring. Zou jij één voorbeeld kunnen geven van een verklaring in de bijbel over wat dan ook? Ben wel nieuwsgierig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijk, de eerste zin in de Bijbel is al een verklaring: Vraag: "Hoe is de aarde ontstaan". Verklaring: Genesis 1, vers 1: "In het begin schiep God de hemel en de aarde".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha, zo verklaar je dat :P Nou dan zijn we er toch uit, moet het alleen nog geloven, en klaar is Kees ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@JolandaH: Je bedoelt ONnauwkeurig... Er is van vele zaken in de Bijbel aangetoond dat ze niet kloppen, dus daar gaat de betrouwbaarheid van je Bijbel. Je kunt niet enkele puntjes eruit nemen die toevallig wel kloppen en dan zeggen dat alles klopt. Zo werkt dat niet. @Contingentenaar: Ik zei dat de Bijbel verschillende zaken verklaart, niet dat die verklaringen ook waar zijn. Een verklaring is nog niet per se de waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar; Vond het alleen grappig, hoe je daarmee kwam. Ben het voor de rest eens over de waarheid, maar ik suggereer echt niet dat jij dat zou denken. Maar Jolanda zegt niet dat alles klopt. Hoe haal je toch soms woorden eruit die niet gezegd zijn? Ze zegt niet alle dingen, dingen zijn niet alle dingen, beetje overdreven vindt je niet? @JolandaH; Ik zou het wel willen lezen, misschien zijn daar boeken over. Dan kan ik het op mijn gemak lezen, en misschien wel verbazen, dat weet ik niet. Ben wel nieuwsgierig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoofdzaak is dat Jolanda zegt dat de Bijbel wetenschappelijk nauwkeurig is en dat weerleg ik. Omdat een heleboel zaken gewoon niet kloppen, wordt ook de betrouwbaarheid van de rest aangetast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat klopt bijvoorbeeld niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De exodus bijvoorbeeld, die kan onmogelijk op een dergelijke schaal hebben plaatsgevonden. De verspreiding van de mensheid na de verwoesting van de toren van Babel. De zondvloed. En dat zijn maar een paar grotere gebeurtenissen die in de Bijbel genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zondvloed; Er is gevonden dat methaangas daar de oorzaak van kan zijn, en dat het plots kon gebeuren. Zo is ondervonden bij een meertje in Nigeria. Het methaangas komt van de bodem van de zee/oceaan, deze gas veroorzaakt bellen, die normaal gesproken opraken voordat ze al naar boven het oppervlakte komen, als deze bellen naar het oppervlakte komen mengt het methaan met co2 en dat is explosiegevaar, het schijnt toen met de zondvloed bekend te zijn over een gaswolk(methaan) wat toen explodeerde, zoals ondervonden in Nigeria-meertje, het verspreide het water enorm, en er ontstond ook regen door de druk. Daar is trouwens resten van gevonden, niet de daadwerkelijke gebeurtenis, helaas. (Bron; History Channel, programma kan ik niet zo snel vinden) Over de rest geen reden voor mij omdat niet aan te nemen, maar ik geef je gelijk om te zeggen dat ze niet kloppen, totdat er echt bewijs is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een *wereldwijde* zondvloed is onmogelijk, want hoe verklaar je, bijvoorbeeld, anders het bestaan van zoutwater- en zoetwatervissen? Een lokale vloed is uiteraard mogelijk, daar zijn er meerdere van geweest en is ook bewijs van terug te vinden. De Bijbel spreekt echter van een *wereldwijde* zondvloed en dat klopt dus niet. Wat de rest betreft: er is voldoende bewijs en redenen waarom die dingen niet gebeurd zijn. Die heb ik echter bij andere vragen al aangegeven, dus kun je aldaar lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat Adam en Eva blank waren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vroeg dat ook aan mijn ouders destijds. Toen antwoordde mijn moeder : In de bijbel staat wel dat zij de eersten waren, maar niet dat zij de enigen waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Inge: Het is niet moeilijk dat idee te hebben, als dat het veruit overheersende beeld in je omgeving is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jolanda: Ik weet dat de Bijbel spreekt van een wereldwijde vloed. Dat zei ik toch ook? Ik zeg alleen dat het niet werkelijk is gebeurd. Ik heb geen zin in een hele discussie hierover, die hebben we elders geloof ik ook al eens gevoerd. Maar 1 ding: als je geleerden aanhaalt, dan *moet* je ook luisteren naar de geleerden die zich tegen een zondvloed uitspreken (en dat is toch wel vrijwel elke geleerde). Voor de rest is je verhaal één groot bedenksel, dat op geen enkel feit steunt. Weinig zin om er op in te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jolanda: Als je taalgeleerden aanhaalt, moet je, ook hier weer, ook luisteren naar al die taalgeleerden die je Bijbel tegenspreken (wat ook hier vrijwel elke geleerde is). Het is alles of niets, je kunt geen keuze maken uit wat je wel en niet aan staat. Die geleerde van jou kletst sowieso uit z'n nek, want we kunnen taal helemaal niet dusdanig ver terug volgen. Verder terug dan geschreven tekst is alles speculatie. Dit is de zoveelste creationistische "geleerde" waarbij de wens de vader van de gedachte is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jolanda: Ik zou generaliseren als ik zei "elke geleerde", maar ik zei "*vrijwel* elke geleerde" en dat is iets anders dan generaliseren. Dat is gewoon een feit noemen. Vrijwel elke geleerde denkt er inderdaad anders over dan jij. Dat is niet mijn mening of wens, dat is een constatering van een feit. Het spijt me dat dat tegen jouw wens ingaat. Ik overschreeuw niets (ik ben niet degene die hele lappen tekst schrijft). Ik constateert slechts iets. Nogmaals, het spijut me dat dat tegen jouw wens ingaat. Er wordt bij deze vraag inderdaad gevraagd wat de Bijbel erover zegt, maar daar heb jij geen antwoord op gegeven (niet hier althans). Jij reageerde op mijn antwoord op een vraag van Contingentenaar. Dat hele verhaal van die zondvloed heeft niets met de vraag te maken. Daarnaast, ook wat ik zeg, kan interessant zijn voor mensen die willen weten wat er in de Bijbel staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom weiger ik ook deze discussie echt te voeren, omdat ik dan ook met lappen tekst moet komen en daar heb ik geen trek in, mede omdat het niet echt relevant is voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@JolandaH Ik denk dat dit een raar argument is: "Het watervolume in de oceaan is tienmaal zo groot als het landvolume boven de zeespiegel. Wanneer al dit land gelijkmatig verdeeld in de zee werd gegooid, zou de gehele aarde door anderhalve mijl water overdekt zijn" Het land zou dan gelijkmatig verdeeld moeten zijn. Dat was niet zo en dat zal nooit zo (geweest) zijn. Bergen kunnen vroeger dan kleiner geweest zijn, echter ligt daar het probleem niet. Als je kijkt hoeveel dieper de oceaan is als dat een berg hoog is, zie je dat bergen nutteloos zijn in je argumentatie. Of zie ik je argument verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jorryt; Bergen is een heel goed argument, omdat de tektonische platen zijn verschoven, en 1 geheel (zoals het was) is uitgedreven tot zes continenten, als land tegen land opbotst ontstaan er bergen. Dat is zeker al aangetoond, de oorzaak daarvan kan een immense grote vloedgolf zijn, waardoor de verschuiving komt. @JolandaH; Ze zijn nog niet zo ver in de wetenschap dat ze alle bodembeddingen van de oceaan in kaart kunnen brengen. Vaak is dat genoeg aangehaald op o.a. National Geographic. Daarmee wil ik zeggen, het is van belang voor de wetenschap in het algemeen, dat alle kennis verzameld wordt, en dan nog onderzocht wordt. Maar NG is ook niet 100% waarheidsgetrouw, soms mis ik de uitleg dat het om een vermoeden en of theorie. Een theorie is meer plausibel dan een vermoeden. En vermoeden is toch de hoeksteen op onderzoek van de wetenschap. Echter, wie heeft van jullie ooit nagedacht, dat het meerendeel ontdekt is per toeval of per ongeluk, en niet omdat daar specifiek naar gezocht is? Ik bedoel dat niet negatief, maar gewoon uit belangstelling of iemand daar reeds over na heeft gedacht. Het zegt mij in ieder geval; Dat daar de berperking van het menselijk onderzoeksvermogen inderdaad aanwezig is, en zoals zo vele geleerden zeggen; "We hebben nog een hoop te leren."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Philosoraptor? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@JolandaH; Bedankt! Dat antwoord van jou hieronder vindt ik zeer gedetailleerd, goed dat je er verzen bij heb neergezet, reeds heb ik een plus gegeven, en ik zag dat het goed was ;)

Het beste antwoord

Leuke vraag!

De hele wereldbevolking is uiteindelijk uit Noach, en zijn drie zonen (met hun vrouwen voortgekomen). Omdat de rest van de mensen verloren was gegaan in de vloed.

De persoon, waar waarschijnlijk het donkergetinte ras van af stamt is een kleinzoon van Noach, Kusch genaamd (zoon van Cham) en mogelijk van Put, andere zonen van Cham.
Kusch was vader van zes zonen: Seba, Havila, Sabta, Raëma, Sabtecha en Nimrod (Ge 10:6-8; 1Kr 1:8-10).

Kusch en zijn genoemde nakomelingen behoren tot degenen uit wie „de natiën zich na de geweldige vloed over de aarde verspreid” hebben (Ge 10:32). Hoewel in het Genesisverslag geen gedetailleerde inlichtingen over Kusch als persoon worden gegeven, komt zijn naam op meerdere plaatsen in de Hebreeuwse Geschriften voor, en wel als aanduiding voor zijn nakomelingen en het land of de gebieden waar zij zich vestigden, zoals ethiopie en nubie.
Een tekst die dit bewijst is Jeremia 13:23 waar staat: 'Kan een Kuschiet zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken?'.

Door het verhaal van Nimrod en de toren van babel zorgde god voor een spraakverwarring. Hierdoor gingen groepen mensen zich verspreiden over de aarde.

Verder is het een kwestie van erfelijkheidsleer. Wanneer vroeg in de menselijke geschiedenis dus een groep mensen geïsoleerd raakte van anderen en men binnen de groep trouwde, gingen bepaalde opvallende combinaties van genetische kenmerken in hun nakomelingen overheersen.

Nogmaals, leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Er staat nergens iets over de huidskleur die zij hadden. Waarschijnlijk hadden ze wel een kleurtje, want ze liepen toch ook nog een tijdje naakt rond.
Dat er verschillende soorten mensen nu zijn met verschillende huidtypes is een kwestie van micro-evolutie. De mens past zich aan aan de omgeving waar hij leeft. Mensen in Afrika hebben ook niet voor niets een donkere huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De theorieen van evolutie begrijp ik volkomen, echter staan deze 180 graden tegenover de ideologie van de religie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vroeger kon de gelovige de evolutie nog ontkennen; tegenwoordig is dat steeds moeilijker vol te houden. Daarom hebben veel gelovigen de zogenaamde "micro-evolutie" bedacht. Dat is evolutie, maar dan beperkt tot "een heel klein beetje". Dus de mens kan een andere huidskleur ontwikkelen, of wat meer of minder beenspieren, dat soort dingen. Maar lange-termijn-effecten, zoals het ontstaan van nieuwe organen, wordt door deze gelovigen nog steeds ontkend. Dat is nu nog vol te houden omdat nog maar weinig mensen op de hoogte zijn van waargenomen (!) ontwikkeling van nieuwe organen en andere nieuwe structuren. Binnenkort (dat kan over 150 jaar zijn) is ook micro-evolutie niet meer vol te houden, net zoals een algemeen ontkennen van de evolutie nu al niet meer vol te houden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel: Super commentaar, bedankt!! Hierbij neem ik mijn commentaar op @calig terug, excuus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Calig : En de mensen in Zuid Afrika dan? die wonen er al generaties lang, maar blijven blank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@1vraagje: Niet elke gelovige bestrijdt de evolutietheorie. Er zijn vele gelovigen die religie en (echte) evolutie prima weten te combineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Mokummer, er gaat wel een paar meer generaties overheen dan de aantal generaties dat de blanken zich daar hebben gevestigd in Zuid Afrika :)
Bovendien leven ze daar de meeste tijd beschermt van de zon. on topic: Het blijft verbazen wat gelovigen er allemaal bij verzinnen om dat geloof maar "geloofbaar" te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bierdopje: Sterker nog, de eerste mensen, nadat ze hun vacht kwijt waren geraakt, waren blank! Daarna bleek dat evolutionair gezien een donkere huid handiger was en pas zo'n 100.000 jaar geleden, volgens sommigen zelfs pas 6-10.000 jaar geleden, ontstond er in het noorden weer een blanke huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Maar die waren daarvoor blank. Zie Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Huidskleur "Van de evolutie van de diverse huidskleuren wordt gesteld dat ze is ontstaan doordat de behaarde voorouders van de mens, zoals mensapen, een lichtgekleurde huid onder hun lichaamshaar hadden. Toen ze door evolutie hun inmiddels nutteloos geworden lichaamsbeharing kwijtraakten ontwikkelden ze een donkerder huid, om het niveau van foliumzuur aanvaardbaar te houden (ze leefden immers in het zeer zonnige Afrika). Vanaf het moment dat de mens naar minder zonnige regionen migreerde werd het lage vitamine D3 niveau een probleem en werd de huid weer lichter." En de Engelse: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_skin_color#Evolution_of_skin_color "Rogers et al. (2004) performed an examination of the variation in MC1R nucleotide sequences for people of different ancestry and compared the sequences for chimpanzees and humans from various regions of the Earth. Rogers concluded that roughly five million years ago, at the time of the evolutionary separation of chimpanzees and humans, the common ancestors of all humans had light skin that was covered by dark hair. Over time the hair disappeared to allow better heat dissipation through sweating[3] and the skin tone grew darker to protect from folate depletion due to the increased exposure to sunlight.[4] By 1.2 million years ago, around the time of homo ergaster and homo erectus, the ancestors of all people living today had exactly the same receptor protein as modern Africans.[43] Evolutionary pressure meant that any gene variations that resulted in lighter skin were unable to survive under the intense African sun, and human skin remained dark for the next 1.1 million years."
Cryofiel
12 jaar geleden
Op één of andere manier vind ik deze informatie, ondanks de onvermijdelijke onzekerheden die er altijd in zulke ontdekkingen zitten, aanzienlijk betrouwbaarder dan zomaar een verhaaltje over Cham, Jafeth en Sem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik ook Cryo, maar de vraag is dan ook hoe de Bijbel het verklaart en dat loopt dus blijkbaar via die Cham.
de Bijbel verklaart expliciet eigenlijk niks.

sommige Christenen verklaren het de kinderen van Cham

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cham_(persoon)

"De naam Cham is waarschijnlijk gerelateerd aan het Hebreeuwse woord voor bruin: choem. Traditioneel werd onder een letterlijke interpretatie van dit verhaal verondersteld, dat alle negers van Cham afstammen. De legitimering van slavernij, onder meer door Nederlanders vanaf de 17e eeuw, werd wel beargumenteerd op grond van een interpretatie van het verhaal, waarin Chams zoon Kanaän vervloekt werd omdat Cham zijn vader zou hebben bespot."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de 1ste normale reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar cham veroorzaakte de vloek (wat die dan ook moge inhouden). maargoed er is indd geen Bijbelse grond. maar dat geld voor de meeste dingen die Christenen geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij.
eigenlijk het enige antwoord dat er op te geven is.
de bijbel zelf verklaard hierover niks.
alles wat je er over zegt, zijn dus aannames
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
De Bijbel is geen wetenschappelijk boek, en houdt ich dus totaal niet bezig met het ontstaan der soorten in het algemeen, en van mensen in het bijzonder. Laat staan met genetica en evolutie.

Dat Adam en Eva meestal blank worden afgebeeld, heeft natuurlijk primair te maken met het feit dat dit fictie4ve mensen zijn uit een symbolisch, Westers verhaal, en dat het uiterlijk van de mensen op de plaats waar het verhaal zich afspeelt (Irak) daarbij van nul en generlei belang is. Hetzelfde geldt voor Jezus, die een meer Aramees / Semitisch uiterlijk zou moeten hebben dan wij in de regel voorgeschoteld krijgen.

Er zijn binnen bepaalde fundamentalistisch / rascistisch - christelijke kringen (zoals de KKK inhet zuiden van de VS) waarin het verhaal van Noach de grondslag voor de diverse mensen'rassen' is (waarbij Sem het arabisch / semitische ras vertegenwoordigd, Cham het zwarte en Jafeth het blanke, meteen maar inclusief een waarde-oordeel over welk broertje de baas is over de andere broertjes), maar dat heeft met wetenschap zo mogelijk nog minder te maken dan het verhaal van Adam en Eva, indien mogelijk.

De bijbel heeft dus geen enkele zinnige, logische, duidelijke, wetenschappelijke of zelfs maar enigszins onderbouwde verklaring voor het ontstaan van verschillende typen mensen.
WEL werd EN wordt de Bijbel gebruikt (of liever : misbruikt) als bron / goedkeuring om rassenverschillen / apartheid te onderbouwen en te handhaven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schijnbaar is er iemand hier die -1 uitdeeld aan iedereen die een fatsoenlijk antwoord geeft en +1 geeft aan degene die beweren dat er nergen is aangegeven dat Adam en Eva blank waren volgens de Bijbel. Om deze reden en omdat dit antwoord geeft op mijn vraag +1 van mij en op de nominatie voor beste antwoord Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij een plus, misschien komt die van vraagje ook nog;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is gegeven ;) inderdaad een paar minuten later
Cryofiel
12 jaar geleden
Mijn plus erbij voor de Heilige Drie-Plusheid. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een plusje van mij. Goed en onderbouwd antwoord. Plus het maakt bij dit antwoord geen verschil of je nu gelovig bent of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij omdat het voor het grootste gedeelte een mening is, die geen ruimte laat voor mensen die wél echt geloven wat er staat en het niet als een fictief verhaal zien.
jammer, want er staan idd ook juiste (objectieve) dingen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vast wel ; maar niet op wetenschappelijk gebied. Daar is religie niet voor. Ik hou juist elke mening er buiten, en of er verder voor iemand waarheden in de bijbel staan ; prima. Maar met een wetenschappelijke verklaring voor dergelijke fenomenen komt de bijbel écht niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het zijn toch juist de gelovigen die zeggen dat bijbel en wetenschap niet verenigbaar zijn? Dus hoe kun je nu een min geven aan een antwoord dat is gebaseerd op de erkenning dat bijbel en wetenschap niet verenigbaar zijn? @JolandaH, wat jij noemt is een mening, geen feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt idd Marleen. er staat niks wetenschappelijks over in de bijbel. dat wil nog niet zeggen dat het vanuit de bijbel niet te verklaren zou zijn, maar dat geloof je wel of niet. @cryofiel niet alle gelovigen zeggen dat wetenschap en de bijbel niet met elkaar verenigbaar zijn. het gaat mij er om dat Marleen stellig beweert dat het om fictieve figuren gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, daar zijn - sorry dat ik het zeg - zelfs de meeste Christenen het wel over eens ; dat Adam en Eva vooral een symbolisch verhaal is. Wat alleen al blijkt uit het feit dat kain (en hun andere kinderen) zich na het verlaten van het paradijs 'een vrouw namen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, en????
hoeveel christenen het verhaal wel of niet letterlijk nemen weet ik niet.
feit is dat veel christenen het verhaal wél letterlijk nemen!
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan heb je een enorm probleem, want dan mag niemand ook maar iets zeggen. Er zijn zelfs christenen die nog echt geloven dat de aarde plat is. Het worden er natuurlijk steeds minder, maar ze bestaan echt. Kortom, niemand mag ook maar iets zeggen over het zonnestelsel, over zwaartekracht, over kosmologie, enzovoort. Hetzelfde geldt voor willekeurig welk ander onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. De onderbouwing daarvoor is al heel goed door anderen geformuleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, vooruit. Bepaal van een donkerhuidige Afrikaan, mijn blanke buurman en van mij de genetische eigenschappen, vastgelegd in DNA. Dan is er helemaal niet zo'n kleine kans dat die van die Afrikaan en die van mij of met die van mijn buurman meer met elkaar overeenkomen dan het DNA van mijn buurman en mij. 't Is even een doordenker maar wat mij betreft blijft er na het doorzien daarvan weinig meer over van alles wat rassenleer heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel; natuurlijk mag ieder zijn zienswijze zeggen, maar zeg er dan bij dat het JOUW zienswijze is!
op deze vraag is eigenlijk maar één antwoord en dat geeft Marleen in haar eerste alinea.
om nu de vorm van de aarde en het verhaal van Adam en Eva over één kam te scheren, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op! alsof christenen pertinent niets aan willen nemen vanuit de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is echt niet zo, dat (alle) Christenen elke wetenschap terzijde schuiven. Christenen geloven niet alles wat er door wetenschappers beweerd wordt. Wetenschappelijk bewezen feiten zullen ze echter niet ontkennen.
De Bijbel klopt helemaal met de wetenschappelijk bewezen feiten. Als je bijvoorbeeld het idee aanhaalt dat de aarde plat zou zijn: dat staat NIET in de Bijbel, integendeel, er staat in dat de aarde rond (=bolvormig) is. En er zijn veel meer feiten die al in de Bijbel genoemd werden, lang voordat de mensen het (door onderzoek) bewezen hadden!
Cryofiel
12 jaar geleden
@JolandaH, over je eerste reactie uit die lange reeks: wat je daar schrijft is een bewering. Leuk en aardig, maar heb je er een bron van? Zonder bron blijft het slechts een bewering. Over je tweede reactie: hoe kom je erbij dat het geen mening is maar een feit? Uit wat je in die tweede reactie schrijft, lijkt het net of je zegt: "het staat in de Bijbel, dus is het waar". Dat kan natuurlijk niet zo zijn - ik hoop dat ik de redenen daarvoor niet hoef uit te leggen, maar als je toch toelichting wilt: geef maar een seintje. @gonzo, het is niet realistisch altijd te zeggen dat iets "mijn zienswijze" is. Dan zou ik mijn neefje moeten waarschuwen niet te dicht bij de rand van het balkon te komen (waar nu tijdelijk geen hek omheen staat), omdat "naar mijn mening" de theorie van de zwaartekracht ook op hem van toepassing is. Ik zou moeten zeggen dat de kortste vliegroute van Amsterdam naar New York "naar mijn mening" ongeveer over de pool loopt, omdat het nu eenmaal mijn mening is dat de aarde bolvormig is en niet plat. Ten eerste wordt dat al snel onwerkbaar. Ten tweede geeft dat een schijn van realisme aan allerlei uitermate onwaarschijnlijke theorietjes. De enigen die dat wel zouden willen, zijn de schaarse aanhangers van die vage theorietjes. Maar zeg nou zelf: is de aarde "naar jouw mening" rond, en is het even realistisch om aan te nemen dat de aarde misschien toch wel plat is? @Bijbelonderzoekster, ik zal je zomaar een voorbeeld geven: het zondvloedverhaal en de Ark. Wil je echt beweren dat dat verhaal, zoals het in (een willekeurige versie van) de Bijbel staat, in overeenstemming is met de wetenschap? Dan ben ik benieuwd wat je over deze serie feiten te zeggen hebt:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-noahs-ark.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, ik weet wel dat ze de Ark aan het opgraven zijn, geloof ergens in Turkije, maar weet ik niet zeker meer.
Dat is geloof samen met wetenschap..;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@JolandaH : Ik heb niet gezegd dat de meeste Christenen Adam en Eva ontkénnen, alleen dat ze het als een symbolisch verhaal zien en de wetenschappelijke kant ervan (dat het de allereerste mensen zouden zijn, wijze waarop zij zijn geschapen etc) niet uit de bijbel halen.
Geloof en wetenschap gaan inderdaad prima samen, maar putten niet per definitie uit dezelfde bron.Per definitie niet zelfs. Zoals ik in mijn (Christelijke) jeugd heb geleerd : de wetenschap vertelt ons hoe de wereld in elkaar zit, de bijbel vertelt ons hoe we moeten leven. Ofwel : de wetenschap houdt zich bezig met het hoe en wat, religie met het waarom. Het opgraven van de Ark (waar altijd wel íemand mee bezig is) is één van die archeologische dromen die vermoedelijk nooit uit zal komen. ZELFS als het verhaal in de bijbel de letterlijke versie is (en slechts toevallige overeenkomsten heeft met het veel oudere Gilgamesj-epos en vele andere zondvloed-verhalen), zal er na 5000 jaar van een houten boot niets over zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Ytje, de ark wordt opgegraven? Alwéér? De hoeveelste is dit al, heb jij het bijgehouden? Wat vind jij trouwens van de enorm sterke argumenten die je op http://www.talkorigins.org/faqs/faq-noahs-ark.html kunt lezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cryo, cryo, wat ben je toch altijd overtuigt van je eigen gelijk! ik heb al eerder gezegd dat een vergelijking met de vorm van de aarde kant nog wal slaat.
sommige dingen zijn onomstotelijk bewezen. over andere valt te discussiëren. dat geldt dus ook over het begin van de mensheid. daar heb ik geen onomstotelijk bewijs van en jij net zo min.
dan moet je dus niet gaan verkondigen dat jouw zienswijze een feit is en als je dat niet gelooft, je vast dom moet zijn, omdat de aarde tenslotte ook rond is (??????)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alweeer..nog steeds..
Denk jij dat het een schippers schuitje is of zo die na een maand is uitgegraven? Wat betreft die sterke argumenten, zover ik de int engels kan begrijpen: Nergens in de bijbel staat precies hoe ver dat dieren moesten reizen naar de ark. Leefden ze miljoenen kilometers van elkaar af? Of leefden ze maar een paar km van elkaar af? Mensen gaan er gelijk van uit dat de wereld er toen net zo uitziet als nu. Maar waar halen ze die wijsheid vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje : wel alweer. Er wordt al meer dan een eeuw gezocht naar de Ark, op verschillende plaatsen trouwens, en er is nog nooit serieus iets gevonden om uit te graven.
Of denk je echt dat ze serieus een boot aan het uitgraven zijn ?? Hier een link naar de meest recente 'spectaculaire' (ahum) vondst.....
http://www.kronosworld.nl/Ark.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En deze link zal je zeker interesseren : ik heb bewust doorgezocht naar een link die voor jou vermoedeliujk betrouwbaarder is dan wetenschappelijke bronnen ; een stuk uit het Reformatorisch Dagblad. http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/prof_paul_twijfels_over_vondst_ark_1_473215
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, dan is die dus niet ALWEER GEVONDEN, maar wat ik bedoelde was wel oud nieuws blijkt nu, en was wel in Turkije.
Er zijn veel dingen gevonden bij die berg, alleen weten ze niet zeker dat het van de Ark zelf was, of van een andere boot of iets anders.
Jammer dat als daarover getwijfeld wordt, dat er dan ook gelijk wordt gezegd: ZIE JE WEL het is niet waar !!!
Cryofiel
12 jaar geleden
Voeg daaraan toe dat er elke paar jaar een nieuwe (ja, echt, een *nieuwe*) vondst bekend wordt gemaakt. Steeds op een net iets andere plek. Dan kun je natuurlijk net doen alsof dat één en dezelfde boot is, die "gewoon" groot genoeg was om meerdere valleien te overspannen, zelfs meerdere provincies. Je kunt ook net doen alsof al die eerdere "vondsten" niet hebben plaatsgevonden. Gewoon alles verzwijgen wat meer dan twee jaar geleden is gebeurd. -- ALS er al aanwijzingen zouden zijn dat de echte ark zou zijn gevonden, dan zou dat ogenblikkelijk wereldnieuws zijn. De hele wetenschappelijke wereld zou vibreren van enthousiasme. Het gebied zou hermetisch moeten worden afgezet, met militaire bewaking. Cameraploegen zouden zich verdringen om één van de schaarse toegangskaartjes te bemachtigen om ter plekke een korte reportage te mogen maken. Ik heb de voorpagina's van de kranten van afgelopen week er nog eens op nageslagen - toch vreemd dat ik helemaal nergens iets over deze spectaculaire vondst lees.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Ytje, toen ik mijn vorige reactie typte, stond jouw tekst er nog niet. Maar om op jouw tekst in te gaan: OOK die vondst van een paar jaar geleden was de zoveelste in een enorm lange rij. Wat maakt deze vondst volgens jou zo anders dan de voorgaande zesenvijftig (of weet ik veel hoeveel het er waren) vondsten? De resten zijn onderzocht. Er is niets wat erop wijst dat het zelfs maar om hout gaat. Kortom, we kunnen niets anders zeggen dan dat er een paar fragmenten zijn gevonden van een nog ongeïdentificeerd voorwerp - het is zelfs onbekend of dat voorwerp wel of geen bouwsel was. Hoe kom je erbij om zoiets vaags meteen maar te bombarderen tot de Vondst van de Eeuw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Cryofiel;
Oké, dat wist ik niet, ik las alleen over die vondst, sorry daarvoor dan.
Daarbij bombardeer ik het niet tot de Vondst van de Eeuw..Ik zeg alleen dat ik dit heb gelezen..
Lees goed wat ik zeg: Cryofiel, ik weet wel dat ze de Ark aan het opgraven zijn, geloof ergens in Turkije, maar weet ik niet zeker meer Daarna zeg ik ook nog eens dat het toch blijkt te gaan om oud nieuws. Dusja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest recente ' vondst' die nog niet helemaal omver getrokken is (maar ook niet wereldschokkend, wat het zou zijn als er werkelijk iets serieus gevonden werd, en door iets anders dan christenfundamentalisten als Gerrit Aalten) dateert van mei dit jaar, maar rammelt aan alle kanten. Zie de link naar het Reformatorisch dagblad die ik eerder noemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef wel een min voor dit antwoord. Er wordt immers gevraagd naar een verklaring uit de Bijbel en dan moet je niet aankomen met iets van buiten de Bijbel, of dat de Bijbel niet klopt en dergelijke. Een verklaring hoeft ook niet wetenschappelijk, volledig, kloppend, logisch, zinnig, duidelijk, of überhaupt waar te zijn. Als er staat "God vond het leuk om allerlei kleurtjes te maken", dan is dat ook een verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
widar begrijpt mijn punt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat duidelijk wezen dat ik me buiten dat punt volledig achter Cryo en Marleen schaar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Widar, Marleen noemt wel degelijk het verhaal van de drie broertjes. Dat is dus het "strikte" antwoord op de vraag. Ze geeft daarnaast duidelijk aan dat het verhaal van de drie broertjes niet houdbaar is, en - belangrijker nog - WAAROM het niet houdbaar is. Dat is nu kennisvermeerdering: niet alleen antwoorden op de vraag sec, maar een hoop meer-informatie geven waar de lezer iets aan heeft. Vergelijk het met de vraag hoe wolken zo hard kunnen botsen dat het dondert - want wolken zijn toch zacht en pluizig? Zo'n vraag kun je natuurlijk strikt binnen het gestelde kader beantwoorden - maar daarbij ga je automatisch uit van de juistheid van het verhaal dat de donder ontstaat doordat wolken tegen elkaar botsen. Het lijkt mij een stuk nuttiger in het antwoord kort in te gaan op dat verhaal, maar daarnaast uit te leggen hoe de donder dan *wel* ontstaat - en dat dat niet komt doordat de wolken botsen. Helaas stelt niet iedereen zulke extra informatie op prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: Ze noemt het terzijde, niet als antwoord op de vraag. Ze wijst het zelfs af. Dat het verhaal niet houdbaar is, doet er niet toe. Het is *een* verklaring, dat is waar de vraag om ging. Die verklaring hoeft niet waar te zijn volgens wetenschappelijke criteria. Als ik een verklaring afleg bij de politie, is die ook niet per definitie waar, maar een verklaring is het wel. Ik vraag zelf soms ook wel naar dingen in de Bijbel, ook al geloof ik er zelf niet in. Dan wil ik gewoon weten waar iets staat, of hoe iets wordt uitgelegd (zoals hier). Niet of het wel of niet klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het punt is dat de Bijbel NIKS verklaart, en dat ook niet pretendeert te doen. Alleen door bepaalde bijbelvorsers wordt het verhaal van Noach gebruikt als 'verklaring' c.q. vergoelijking voor het onderscheid maken tussen verschillende soorten mensen. Dat is dus interpretatie, en GEEN letterlijke conclusie uit de bijbel zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt niet uit. Ook al is het een interpretatie, een persoonlijke mening, dan is dat een geldig antwoord. (Heeft de moderatie me pas nog medegedeeld.) En tenslotte wordt er hier specifiek naar de Bijbel gevraagd.
persoonlijk (ja ik ben christen) geloof ik dat god alles heeft geschapen maar dat er b.v een soort paard was en dat er door evolutie (aan passing op b.v. klimaat) ander soorten zijn ontstaan dit kan natuurlijk best bij de mens ook zijn gebeurd. als een mens veel in de zon is heeft hij veel pigment nodig als dit dan eeuwen mischien millenias achter elkaar zo is dan evolueert een ras zich. in het noorden zoals in nederland was er wijnig zon dus had men niets aan een bruine huid dus krijg je dan niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
mischien komt het dat je geen plaatje van zulke mensen hebt gezien door dat we in de renasane een op komende imperialisme hadden daardoor is het goed mogelijk dat men adam en eva en nog zoveel ander bijbelfiguren b.v. jezus heeft als noordelingen heeft afgebeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een vorm van evolutie en survival of the fittest. Dat je alleen een blanke adam en eva hebt gezien.. Als je in afrika of suriname in een kinderbijbel kijkt zal je hoogstwaarschijnlijk een bruine adam en eva zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar een voorbeeld/onderbouwing voor? Ik denk namelijk dat dat niet waar is over de bijbel in afrika
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt wat ETL zegt.
heb idd weleens kinderbijbels gezien die vertaald zijn (ivm evangelisatie in de bush bush) en daar staat vnl donkere mensen in getekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt zeker wel. In landen met donkere mensen wordt Jezus ook vaak donker afgebeeld, Adam en Eva ook. Zie hier https://www.google.com/search?hl=nl&q=kinderbijbel+ethiopie&gs_sm=e&gs_upl=6523l8019l0l8982l12l11l0l0l0l4l171l1149l5.6l11l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1366&bih=689&wrapid=tlif132070508159810&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi#um=1&hl=nl&tbm=isch&sa=1&q=hongerdoek&pbx=1&oq=hongerdoek&aq=f&aqi=g3g-S1&aql=1&gs_sm=e&gs_upl=20258l21803l0l22028l10l6l0l1l1l0l362l1572l2-2.3l5l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=d4ac3b8c2b63061e&biw=1366&bih=689 Dit zijn hongerdoeken, waarop vaak Bijbelse taferelen zijn afgebeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ik niet eerder heb kunnen reageren. Kennissen komen uit Suriname. Die hebben dat ooit eens verteld. Gelukkig hebben andere mensen al voor me gereageerd.
Het is helemaal niet bekend welke kleur Adam en Eva hadden. Misschien waren ze wel donker of lichtgetint. De reden dat ze op plaatjes meestal als blanken worden afgebeeld is omdat in het westen alleen gedacht werd aan witte mensen (immers ze zagen alleen maar witte mensen; pas in de 20e eeuw is de wereld snel kleiner geworden en zien we alle mogelijke huidskleuren - voor die tijd hadden alleen ontdekkingsreizigers e.d. donkerder mensen gezien). Of Adam en Eva nu blank, zwart of ertussenin waren, mensen hebben zich sindsdien verspreid over de hele wereld en zich langzamerhand aangepast aan de omgeving. Dus van zwart naar lichter, of juist van blank naar donkerder, en alles daartussenin, al naar gelang de omstandigheden. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit of de eerste mensen blank of zwart waren. Gezien de oorspong van de mens (Irak, Mesopotamie) zou je misschien getint verwachten, maar veel maakt het niet uit. Zolang we maar alle mensen als gelijkwaardig beschouwen, dat is eigenlijk relevanter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wel meer relevant.. maar geen antwoord op mijn vraag -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, de laatste 5 regels waren meer een soort PS op mijn antwoord. Maar ik heb je vraag toch wel beantwoord (nl. in de eerste 11 regels) nl. dat Adam en Eva altijd wit zijn afgebeeld omdat het aanvankelijk alleen witte mensen waren die bijbels illustreerden. Dus dat Adam en Eva ook niet-wit geweest kunnen zijn. De bijbel geeft geen specifiek antwoord op deze vraag. Het hebreeuwse woord Adam heeft als grondbetekenissen: aarde, stof, grond, ook wel: rood (in de zin van rode aarde). Dit wil erop wijzen dat hij uit stof van de aarde is gemaakt, niet zozeer op welke kleur zijn huid had. Dat laat de bijbel open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad geen antwoord op de vraag. De vraag is hoe de Bijbel het verklaart, niet jijzelf. Ook de verklaring van het afbeelden van Adam en Eva is geen antwoord, want dat is de vraag niet. De vraag is hoe de Bijbel de verschillende huidskleuren verklaart en ik zie in dit antwoord nergens "daar en daar in de Bijbel wordt dat uitgelegd".
de bijbel verklaart zelf in Handelingen 17:26: „[God] heeft uit één mens [Adam] elke natie van mensen gemaakt om op de gehele oppervlakte der aarde te wonen.” (Ongeacht uit welke rassen een natie bestaat, ze stammen dus alle van Adam af.)

dus of je nu blank bruin zwart paars geel groen of wat voor kleurtje je ook hebt

Wanneer de spermacel van een man met de eicel van een vrouw versmelt, begint een nieuw mensenleven, ook al behoren de ouders tot verschillende rassen. Toch bevinden zich in die zeer kleine cel duizenden genen, de dragers van de erfelijke eigenschappen.

Deze eigenschappen weerspiegelen hoedanigheden die reeds in de ouders of andere voorouders aanwezig waren.
De samenstelling van erfelijke factoren van de eerste mens Adam was dusdanig dat er zich onder zijn nakomelingen een grote mate van variatie in huidkleur, kleur en aard van het haar, lichaamsafmetingen en gelaatstrekken kon ontwikkelen. Deze verscheidenheid werd door taalkundige en aardrijkskundige verschillen vergroot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
behalve dan dat er al lang voor adam ten tonele verscheen (volgens de bijbelse tijdlijn) al een zeer grote verscheidenheid aan mensenrassen was. en jolandaH zegt juist dat iedereen afstamt van Noach en Co omdat de rest is omgekomen bij de zondvloed. zij baseert zich (net als jij) op de bijbel. wie heeft gelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God heeft inderdaad de mensheid vernietigt op Noach en co na maar daarmee heeft hij toch niet de erfelijke eigenschappen vernietigt Wat ik zeg spreekt het verslag van JolandaH dus niet tegen Adam was toch de voorouder van Noach en co en na de zondvloed stamt de rest van de mensheid van Noach en co af omdat Noach en co de enige overlevende waren van de zondvloed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jolanda baseert zich duidelijk op de Bijbel en wijst exacte passages aan. Mealycook echter heeft een verhaal dat ik niet in de Bijbel terug kan vinden. (Dat alle mensen van Adam afstammen, is overigens ook geen verklaring voor verschillen in huidskleur.)
Daar zegt de bijbel niets over. En wat plaatjes betreft, zie hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk een foto, niet bepaald een afbeelding uit de geschiedenis..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nogal een naieve gedachte dat er plaatjes gemaakt door ooggetuigen zouden zijn of dat plaatjes " uit de geschiedenis" representatief zouden zijn. Het is een mythe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konden ze in de tijd van adam en eva al tekenen dan? Alle afbeeldingen van Adam en Eva zijn gemaakt op goede gok ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in ieder geval op gok ;) en ze hebbn rotstekeningen gevonden die gedateerd worden op 12.000 voor JC dus ja, toen Adam en Eva verschenen kon men al minstens duizenden jaren tekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@alknobe: die rotstekeningen zijn niet relevant omdat volgens bijbelkenners de schepping zo'n 6000 jaar geleden plaatsvond, inclusief fossielen, rotstekeningen enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt AdrieK, dat wilde ik dus net zeggen.
12.000 voor JC bestaat niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.000 voor Christus bestaat wel, het wordt alleen door sommigen hardnekkig ontkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, beetje dubbel vind je niet?
12.000 jaar (wat volgens de bijbel NIET kan) voor CHRISTUS (dat is DE persoon van de bijbel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat maakt het uit? Het is maar een arbitraire fixering van het begin van de jaartelling. We moeten toch ergens beginnen en het is wel zo handig dat we allemaal hetzelfde begin hanteren, anders moeten we constant omrekenen. Ik kan ook 14.000 v.W. (voor Widar) zeggen, maar daar schiet niemand wat mee op. Liever zou ik wel een niet-religieuze aanduiding gebruiken, zoals de Engelsen (B)CE, oftewel (before) common era zouden zeggen, maar die hebben we in 't Nederlands niet, voor zover ik weet. Ik hou 't maar gewoon op 12.000 v.C., tenzij jij betere ideeën hebt. (Overigens zegt de Bijbel helemaal niet dat 12.000 voor Christus niet kan. Er zijn alleen sommige mensen die zeggen dat dat niet kan, gebaseerd op hun *interpretatie* van de Bijbel.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Widar, maar ik vind het gewoon opmerkelijk dat mensen die niet in Christus geloven, of hij was niks bijzonders oid, wel zijn jaartelling aannemen, van zijn geboorte.
Ik heb geen betere ideeën, omdat het ook niet beter kan. Maar ik (en dat is gewoon een mening) vind het krom dat een niet-christen, toch die jaartelling gebruikt. Maar dit is een hele andere discussie haha. Nouja, als je zelf je gezonde verstand gebruikt en je gaat terug tellen in de bijbel, en telt alle feiten bij elkaar op, kom je lange na niet bij 12.000 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje: Die jaartelling is eeuwen geleden zo vastgesteld toen "iedereen" nog in Jezus geloofde. Door de eeuwen heen is dat gebruik er zo in gesleten, dat we het nu onmogelijk nog kunnen veranderen. Daarom gebruiken we ook als niet-christenen toch die jaartelling. Waarom zou het niet beter kunnen? We kunnen elk willekeurig jaar aanwijzen als jaar 1 en vanaf daar tellen. Overigens is Jezus niet eens in het jaar 1 geboren, maar ws. in het jaar 3 of 4 v.C., is dat dan niet vreemd, dat hij is geboren voor z'n eigen jaartelling? Wat betreft 12.000 jaar: dat is slechts jouw interpretatie. Er staat nergens hoe lang het allemaal heeft geduurd vanaf de schepping tot aan Adam & Eva. Ja, er staat een paar dagen, maar er staat ook dat een dag net als duizend jaar is en duizend jaar als een dag, wat je moet lezen als: onbepaalde tijd. Je kunt dus geen uitspraken over tijdsduur doen uitsluitend gebaseerd op de Bijbel. (Komt ook bij dat in het eerste deel van de Bijbel leeftijden duidelijk niet in zonjaren werden gerekend.)
Ik heb nog nooit gelezen dat Adam en Eva blank waren, ik denk dat ze een beetje getint waren, maar dat terzijde.
Ik denk dat God de mens het vermogen gaf zich (onbewust) een beetje aan te passen aan zijn omgeving. Als dat moet door een donkerdere huid te ontwikkelen (wat nodig is in warme landen), dan moet dat maar zo.
Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam en Eva zullen niet blank geweest zijn.
Daar zij (vanuit bijbels perspectief gezien) alle variaties in zich droegen, zullen ze "kleurlingen " geweest moeten zijn.

Helaas werden later drie variaties (volkeren)afgesplitst (Cham Sem en Jafet) waarvan Cham vervloekt zou zijn.

Dit valse argument werd door Christenen (als je ze zo mag noemen) misbruikt om Negroide mensen tot slaven te maken.

Omdat de Katholieke Kerk destijds (600 na Chr.) vast -stelde welke bijbelboeken deel uit gingen maken van de bijbel, is de misplaatste beeldvorming ontstaan dat Adam en Eva blank waren.

Daar het paradijs in de (sub)tropen gelegen zou hebben zullen ze een bruin kleurtje gehad moeten hebben , zelfs als ze blank waren. Ze liepen immers zonder kleding rond....

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb eerdere antwoorden eerst NIET gelezen, deze stemmen overeen met zoals ik het begrepen heb.
Wat mijn antwoord aanvilt id in ieder geval dat in Adam en Eva alle "rassen "(ik spreek liever van varieteiten) vertegenwoordigd moeten zijn dus ook de "gele"mensen.
Overigens houden de Jehovagetuigen minder vast aan een blanke Adam en Eva, zij gebruiken daarvoor figuren die een mix van rassen laat zien.

Overigens is naderhand gebleken dat de wereldbevolking voortkomt uit 8 vrouwen (sommigen noemen 13) wat dmv. DNA is ontdekt.
Deze oermoeders hebben namen.
Ik meen dat die het meest overeenkomsten vertoont met de Nederlandse vrouw als Ursula bekend staat.

Wat mij opviel was dat deze 8 vrouwen (dwz hun presentatie) inderdaad een methode biedt om vrouwen te herkennen, vrouwen lijken meestal wat op een van deze vrouwen (en op de anderen dan minder of niet.) die ook wel oermoeders genoemd wordt.

Een meisje /jonge vrouw die erg veel trekken van Ursula vertoont wordt in Duitsland dan ook wel oer-meisje genoemd.(kenmerkend blond haar/blauwe ogen).
Helaas heeft Hitler dit model mens tot superieur ras verklaard om zich te ontdoen van de "afwijkenden" (waartoe hij ook zelf behoorde, hij had bepaald geen Germaanse verschijning)

Zo hebben we aan deze verkeerde voorstelling van zaken als mens dus al menig misdaad/genocide gepleegd.

Vanuit dit standpunt gezien zijn we dus meer familie van elkaar dan we vaak denken.

Ik heb het antwoord uit parate kennis geformuleerd en kan me dus vergissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na allerlei mutaties ontstaat de eerste homo sapiens in Afrika.
DNA-onderzoek heeft vastgesteld dat de eerste mens inderdaad uit Afrika afkomstig was.
Vandaar uit trokken ze naar de Levant (gedeelte van West-Azië) van waaruit de verspreiding uitbreidde.
Deze soort werd later vervangen door de Neanderthalers.
Een tweede groep homo sapiens zouden zich via Jemen verspreidt hebben.
Tijdens een vulkaanuitbarsting (ongeveer 70.000 jaar geleden) zijn er vele homo sapiens uitgestorven.
12.000 homo sapiens overleefden het en zijn nu de voorouders van de mens.
Een deel daarvan reisde af naar de zuidkust van Arabië en India.
De oorspronkelijke tak bleef in Afrika.
Dat er al mensen op aarde waren vóór Adam en Eva is al duidelijk uit de bijbel te konstateren.

Wanneer je gelooft dat er op een moment in die tijd een Adam en Eva in het zonnige paradijs is gezet; lijkt het me logisch dat ze een heel mooie gave donker-getinte huid hadden ter bescherming van die zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele mooie verklaring, maar het heeft echter niets te maken met mijn vraag.. behalve dan het laatste stuk, maar dit is dan weer een mening/inschatting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt: ''Dat er al mensen op aarde waren vóór Adam en Eva is al duidelijk uit de bijbel te konstateren.'' Hoe dan?