Zou er meer vrede in de wereld zijn, als mensen niet "gelovig" zouden zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Mensen geloven in velerlei zaken, zowel religieze als politieke of economische. Het is meestal niet in de eerste plaats het geloof wat tot conflicten leidt alswel het geloof in eigen superioriteit en het daar uit voortvloeiende idee van gerechtigd te zijn om een ander zijn zin op te leggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Denk het niet, aangezien sommige religies juist de nadruk leggen op naastenliefde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vast niet want dan is er wel een oorlog over grondstoffen of land.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, geen twijfel over mogelijk. Dingen domweg aannemen + onverdraagzaamheid is een dodelijke coctail.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
religie word alleen maar gebruikt als excuus voor oorlog, maar als er geen religie is komt er wel een andere smoes om oorlog te voeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet al het geweld komt voort uit religie. Ik denk dat geweld in de natuur van de mens zit. Dus zonder religie is er nog steeds geweld. Een interessante visie wordt hierop geworden in de southpark afleveringen go god go. Hierin is de hele wereld atheïstisch en voeren ze oorlog over hoe atheïsten moeten heten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, op zich wel. Geloof is een behoorlijk bron van kwaad. Alleen moet er wel iets ipv geloof komen. Anders raken mensen verveeld en worden nog agressiever. Geloof is een heel goed middel om mensen in het gareel te houden, maar als je ze los laat kan het zo zijn dat iedereen de verkeerde kant op gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, vrede en geloof kunnen prima naast elkaar bestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de meeste zogenaamde religieuze oorlogen uit de geschiedenis is de religie slechts het excuus niet rede. De kruistochten zijn hier een goed voorbeeld van. Er was een grote groep ontevreden tweede zonen die continu oorlogen aan het uitvechten waren in Europa. De paus wilde vrede in Europa, wilde zijn macht laten gelden om de natabellen te laten zien wie de baas was en dacht dat het wel een leuk plan was om Jeruzalem binnen te vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zou meer vrede in de wereld zijn wanneer mensen zichzelf en hun (eventuele) God niet zo serieus zouden nemen.

Niemand heeft de absolute waarheid in pacht en niemand is per definitie beter als een ander.

Hét uitverkoren volk bestaat niet. We zijn in principe allemaal gelijk(waardig).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dan verzinnen ze wel weer een andere reden om voor te kunnen knokken.