Wordt er niet te vroeg begonnen met sinterklaas?

Ik bedoel niet qua leeftijd van de kinderen, maar nu, in oktober kan je al overal kruidnoten krijgen en er draaien 2(!) sinterklaasfilms in de bios...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Dit is al jaren een discussie, maar ja als mensen die noten nu al gaan kopen dan legt de winkelier ze wel in de winkel.Die willen zo lang mogelijk de Sinterklaas periode rekken want dat zijn inkomsten.
Dus geen kruidnoten kopen en niet naar die film gaan voor eind november!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Veel te vroeg, die arme man is in mijn ervaring nog maar net naar huis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan begin ik me langzamerhand wel af te vragen hoe het met de AOW zit in Turkije.
Daar komt hij toch oorspronkelijk vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... In de buurt van Amsterdam, het zuiden van Nederland...
Ja ik vind het echt wel te vroeg. De speelgoedboeken liggen eind sept al in de brievenbus, vroeger was dat eind okt..
En sint in de bios ruim een maand te vroeg vind ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Joessss;

Woorden recht uit mijn hart. Ik heb eind augustus de pepernoten alweer in de schappen gezien. Neem van mij aan dat die van vorig jaar zijn. De eerste nieuwe nemen wij zelf pas mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is al jaren zo, al een paar maanden geleden kon mijn vriend al kruidnoten kopen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oktober? Mijn collega's hadden eind augustus al een zak pepernoten weten te scoren bij de supermarkt.

En ja: Ik vind het veel te vroeg, maar ze moeten wel, anders komt de kerstman (eind september) in de verdrukking, om over de paaseieren (die soms ook in december al in de winkels liggen) nog maar te zwijgen...

Principieel als ik ben weiger ik pepernoten te eten voor het minimaal begin november is (hoe moeilijk het ook is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe eerder je er aan kunt verdienen hoe beter. Er zijn veel mensen gevoelig voor dit soort aankoop impulsen en dat is jammer. Want als niemand er in zou trappen zal het weer langer gaan duren voordat de supermarkten hun schappen vult met pepernoten. Als er niets aan gedaan wordt gaat het steeds sneller de schappen in en is de spanning van sinterklaas zo verdwenen, en dat is jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(had al een heel lap tekst getypt... zucht nog maar keer)

dit is al jaren zo, zo'n 10 jr geleden heb ik me voorgedaan als moeder van een kind van 5 en dat deze me al om de kop begon te zeuren wanneer de sint nu kwam (ik was toen 17 hoor en helemaal geen moeder, maar ergerde me er vreselijk aan).
Ik heb de speelgoedwinkels en snoepfabrieken aangeschreven.

van de speelgoedwinkels kreeg ik reactie dat de gids niet al sintgids gezien moest worden, maar als algemene speelgoedgids (ja en waarom zijn de aanbiedingen tot 6 dec geldig?)

de snoepfabriekanten gaven aan dat de supermarkten dit willen (dus de consument)
eigenlijk zouden we dus als consument deze spullen niet moeten kopen in deze maanden...
uiteindelijk zal de supermarkt dit dan later in de schappen leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je dit alles niet gewoon negeren!? En zeg niet dat dit niet kan.....Deze discussie komt elk jaar weer aan de orde en sommige mensen raken nogal geïrriteerd. Irritatie komt ten algemene heel veel voor in deze maatschappij - ook bij mij - maar het is veel rustiger voor jezelf om daar geen enkele aanstoot aan te nemen.
Je zou toch geen wet- of regelgeving willen!
Met enige fantasie en "afwijkend" gedrag kom je er echt wel door heen. Ook in zekere zin oogkleppen opzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oogkleppen opzetten en negeren is geen oplossing. Dit soort dingen moeten een discussie blijven anders gaan de supermarkten met ons aan de haal, en worden we compleet uitgemolken en voor de gek gehouden.
Tuurlijk is dat zo, gaat helemaal nergens over. Maar er wordt dan ook door sommige winkels zo uitgepakt, haha, dat ze wel zo vroeg moeten beginnen om de investering van de sinterklaasactie terug te verdienen. Jammer maar hoe meer we weten, lees computer, hoe meer we qua gevoelens en sfeer aan het verpesten zijn en dat is een absoluut feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook te vroeg. De arme man is de schimmelplekken tussen zijn benen nog aan het bestrijden. Nog even en hij moet permanent naar Nederland komen om de winkeliers tevreden te houden.
De pieten missen zo de broodnodige training en vallen straks massaal van het dak. Een rustpauze hebben zij (en wij) hard nodig.
Steun de sint en gun hem zijn vakantie. eet of koop tot half november geen enkele pepernoot. Weg met de commerciële terreur!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het begint veel te vroeg. Maar een ieder krijgt wat hij verdient, of waar hij om vraagt.
Kruidnoten al in augustus in de winkel? Inderdaad belachelijk... maar ze worden verkocht?
Speelgoedboeken in september in de bus? In de meeste gezinnen worden ze meteen geconfisqueerd door kinderen die hun favoriete cadeaus uitknippen en in boekjes plakken.
Sinterklaasfilms al in oktober in de bioscoop? Na het grote succes van een paar jaar geleden van die film: Waar is het paard van Sinterklaas? komen er ieder jaar weer nieuwe uit. Want zo werkt het, op succes wordt voortgeborduurd.
En de kinderen krijgen geen boek of gezelschapsspel meer op 5 december. Welnee, het moet een playstation zijn, of een wii, of een ipod. Ieder jaar is de Sinterklaasomzet in de winkels weer hoger.
Dus waarom zouden ze ermee ophouden? Het heeft toch succes?
En wij trappen er allemaal met open ogen in.
Het is net als met lijnen: "Ik zou dat koekje eigenlijk niet moeten nemen, ik ben aan de lijn" terwijl je de laatst hap in je mond steekt............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat het te vroeg is, en voor kinderen kan het verwarrend zijn. Maar het is allemaal commercieel.
Er word nu meer snoepgoed verkocht dan als het pas vanaf half november in de winkel ligt.
Die films komen nu al uit, zodat kinderen er in de herfstvakantie(!) heen kunnen. Dit omdat er anders niet genoeg winst word gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sint is er nog niet, nee. Maar als we het over pepernoten, taai taai en al die troep hebbn dan hebben we het over lekkernijen waar heel veel mensen van smulle. Wat is er op tegen dat die mensen door de supermarkten bediend worden? Als je het zelf niet wil kopen, goed, laat het dan liggen maar laat andere mensen gewoon van hun lekkernijen genieten.

Van zo'n film, tja, daar vraag ik me ook van af waarom de bioscoopdirecteuren dat lucratief achten. Maar als het een succes is voorziet het kennelijk in een behoefte en zo niet dan stoppen die films vlug genoeg. Maar laat andere mensen van hun lolletje genieten en hou je met je eigen zaken bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dat veel te vroeg, maar hier spelen twee dingen een rol :
- Winkels hebben een bepaald percentage aan vloeroppervlak dat gevuld wordt / moet worden met 'seizoensartikelen' , die bij gebrek aan voldoende verschillende thema's elkaar iets te snel opvolgen.

Zo begint na de zomer op 1 september de sinterklaas en uiterlijk 6 december de kerstverkoop, meteen na de kerst komen de paasspullen in de schappen, en na de pasen beginnen we weer met de zomerartikelen (picknick- of barbecue danwel tuinmeubilair, ligt ook aan de winkel).
An sich wel logisch.

Zou echter NIEMAND in september pepernoten en chocoladeletters, in februari paashazen en paaseieren en in april tuinfakkels kopen, dan zou die idiotie vanzelf verdwijnen en zouden winkels op zoek gaan naar een andere, lucratievere tussenoplossing. Maar het verkoopt. En als een tiet ook nog, dus voorlopig zal er aan dit schema weinig veranderen. Het xal echter ook niet meer signifikant vervroegen, want dan zit je andere feesten / periodes in de weg. Dus geen sinterklaas in juli, kerst in september en pasen in december.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinterklaas is helemaal niet zo'n onschuldig feest. Na de ontmanteling van de hele katholieke dwaasheid, kom je er als kind achter dat je ouders tegen je hebben gelogen.
De vertrouwensband is geschaad en waarom zou het kind zelf nu ook nog de waarheid spreken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe wel, maar ik zie in oktober toch liever pepernoten liggen dan kerstkransjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook veel te vroeg. Als ze daar nou één week voor de intocht mee begonnen, alla... Maar op deze manier ontwennen mensen aa het feit dat pepernoten en kruidnoten SINTERKLAASsnoep zijn...

Speculaas er hier een goed voorbeeld van.

Mijn familie en ik zijn ook principieel tegen dit gedoe, maar er is helaas niets tegen te beginnen...