waar kun je bewijzen vinden in de bijbel dat Jezus niet getrouwd was?

Jezus werd vaker dan een keer Rabbi genoemd, iemand kan pas een Rabbi zijn als hij getrouwd is en een vrouw heeft. (net zoals orthodoxe priesters).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Zou je niet eerst een andere vraag moeten stellen? Ga uit van de vraag die je nu hebt gesteld, en haal de laatste vijf woorden weg. Begin daar eens mee, en kijk dan of het nodig is verder te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proest! En niet zo veel van die baggerboeken lezen Leon01. Of dan toch tenminste het origineel en niet het slappe aftrekseltje. All hail discordia!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
baggerboeken????? slappe aftrekseltjes? graag had ik een bijbels bewijs gevonden waar ik in een duidelijke omlijning kan vinden dat jezus niet getrouwd zou zijn.
als u een kenner bent van het origineel kom dan met een origineler antwoord, in plaats van wat gemakkelijk kritiek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, een beetje respect siert de mens, maar leon01.., je zou zelf ook rustiger kunnen reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok hiervoor mijn welgemeende excuses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaaltje dat Jezus getrouwd was is breed uitgemeten in de boeken van Dan Brown en dat is in mijn optiek rommel. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook wel dat Jezus getrouwd geweest zou kunnen zijn. Vrouwen werden in die tijd niet zo benadrukt, dus veel vrouwen werden ook helemaal niet genoemd/beschreven in de bijbel. Het was een mannenwereld! En waarschijnlijk inderdaad heel gewoon dat een man van die leeftijd getrouwd was.
Kristal
12 jaar geleden
Cryo, dan zou het jóuw vraag geworden zijn ;-)
Nu is het Leon's vraag. Meike: inderdaad, het was zó gewoon om als man van 30 jaar getrouwd te zijn in die tijd dat het best mogelijk is dat Jezus getrouwd was.

Het beste antwoord

Omdat de bijbel de enige bron is waar Jezus zijn levenswandel uitgebreid aan bod komt is het onmogelijk om in de bijbel bewijzen te vinden voor wat dan ook. Het christelijk geloof is vrijwel geheel gebaseerd op de bijbel en dit boek wordt aangewezen als 'bewijs' van veel zaken waar christenen in geloven.

Maar goed, zoals een goede journalist je ook kan vertellen: één bron, is geen bron. Zelfs al zou er in de bijbel staan: "Jezus ging trouwen op zaterdag 4 oktober van het jaar 25 na zichzelf." Dan nog zou dat niet bewijzen dat hij daadwerkelijk getrouwd was. Zo is er op basis van de bijbel dan ook niet op te maken dat hij niet getrouwd was, zelfs niet als dit expliciet in de tekst was opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct +

Andere antwoorden (4)

Jezus noemt zichzelf geen Rabbi, dat deden zijn apostelen, waarschijnlijk omdat ze hem zagen als hun leraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt in de bijbel nooit gesproken over De vrouw van Jezus. Dus door het het nieuwe testament.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen de oorspronkelijke betekenis en de invulling die er later aan werd gegeven. De term ‘Rabbi’ in vroeger tijden zei niets over de huwelijkse staat.
De aanduiding „Rabbi” werd in haar eigenlijke betekenis van „leraar” gebruikt (Jo 1:38). Maar kort voor de geboorte van Jezus gingen de joden de term ook bezigen als aanspreekvorm en als eretitel met de betekenis „mijn grote; mijn uitnemende”.
Sommige van de geleerde mannen — schriftgeleerden en leraren der Wet — maakten aanspraak op deze titel. Zij waren erop gesteld met de eretitel „Rabbi” aangesproken te worden. Jezus Christus veroordeelde deze zucht naar titels en verbood zijn volgelingen zich „Rabbi” te laten noemen, aangezien hij hun leraar was. — Mt 23:6-8.
In de bijbel wordt de term „Rabbi” alleen in de christelijke Griekse Geschriften gebruikt. Ze wordt in verband met Jezus twaalfmaal in de eigenlijke betekenis van „Leraar” gebruikt: tweemaal door Petrus (Mr 9:5; 11:21), eenmaal door twee discipelen van Johannes (Jo 1:38), eenmaal door Nathanaël (Jo 1:49), eenmaal door Nikodemus (Jo 3:2), driemaal door niet met name genoemde discipelen van Jezus (Jo 4:31; 9:2; 11:8), eenmaal door de schare (Jo 6:25) en tweemaal door Judas (het ene geval wordt tweemaal vermeld) (Mt 26:25, 49; Mr 14:45). Maria Magdalena en een blinde man die door Jezus was genezen, spraken Jezus met „Rabboni” (mijn Leraar) aan. Het persoonlijk voornaamwoord „mijn” is in dit geval een achtervoegsel, dat waarschijnlijk door veelvuldig gebruik zijn betekenis heeft verloren (zoals bij Monsieur, dat oorspronkelijk „mijn heer” betekende) (Jo 20:16; Mr 10:51). Johannes de Doper werd eenmaal met Rabbi aangesproken. — Jo 3:26.

Jouw argument dat hij ‘Rabbi’ werd genoemd is dus geen bewijs dat hij getrouwd was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen Jezus stervende was zei hij tegen Johannes dat deze voor zijn moeder moest zorgen.
Moest Jezus getrouwd zijn geweest zou hij Maria zijn moeder aan de zorg van zijn vrouw hebben toevertrouwd!

(Johannes 19:26-27) .... Toen nu Jezus zijn moeder zag staan en bij haar de discipel die hij liefhad, zei hij tot zijn moeder: „Vrouw, zie, uw zoon!”  Vervolgens zei hij tot de discipel: „Zie, uw moeder!” En van dat uur af nam de discipel haar bij zich in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
die had ik zelf niet bedacht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, om dit nu als bewijs te kwalificeren... hieruit zou je net zo makkelijk kunnen concluderen dat Jezus een homohuwelijk had met de discipel die hij liefhad en zijn moeder aan de zorg van zijn partner toevertrouwde nietwaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi adriaan, hoe bedoel je negatief? ik geef alleen aan dat het nogal indirect bewijs is. daaruit kun je van alles opmaken. ik ben bang dat je je eigen negatieve gevoelens over het homohuwelijk nu projecteert op mijn reactie. ook het homohuwelijk kan iets zeer moois zijn; daar is niets negatiefs aan hoor. er staat nergens in de bijbel dat Jezus niet homofiel was dus kan dit net zo goed.
Kristal
12 jaar geleden
@Aimeetje, Jezus wilde zijn moeder een vorm van bescherming bieden. Als hij getrouwd zou zijn geweest vind ik het alleen maar logisch dat hij Johannes, een krachtige man, opdracht gaf zijn moeder te beschermen. En dus niet zijn vrouw die ook een vrouw was.
En die misschien een heel andere taak had om te volbrengen.
Ik zou jou argument juist vreemd vinden in het beeld van de tijd van toen.