Welk geloof in deze tijd, maakt de grootste kans het te overleven en waarom?

Voor bijna ieder geloof zijn het moeilijke tijden, maar met sommige lijkt het steeds beter te gaan.
Het lijkt wel hoe strenger de regels hoe beter het gaat.
Welk geloof is nog geloofwaardig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Het beste antwoord

Geloven is (als je het nader bekijkt)eigenlijk niets.Zoiets als ,bv ik geloof dat daar een kerk is,maar zeker weten doe ik het niet.Je weet dan nog steeds niets.
Ik zelf vertrouw meer op het weten van iets.En zelfs als je dan iets weet ,weet je nog niets want dan komen er weer een hoop vragen bij.Maar goed als je dan iets ervaren hebt wat buitengewoon is dan is daar een innerlijk weten.Dan valt het geloof gewoon weg ,dan kom je er ineens achter dat geloof eigenlijk onzin is.(ook hier zullen weer minduimpjes komen)maar dat risico loop ik dan maar.Ik geloof dat daar een kopje staat ,wat heb je nou aan zo n opmerking.Ik weet dat daar een kopje staat.
Dus je kunt er naar toe wandelen en pakken als je weet dat daar een kopje staat ,en als je het geloof dan loop je
daar naar toe en weet niet op het zo is.

Je kunt op zijn minst op alles vertrouwen ,vertrouwen dat er meer is ,vertrouwen dat je het kopje kunt vinden.
Maar wat hier zo raar lijkt is in het Oosten ,in landen zoals Tibet zo gewoon.Die hebben het innerlijke weten en vertrouwen in zichzelf .
Gelukkig komt het bij ons ook steeds meer ,want alles is zo koud ,zo onbegrijpelijk en zo niet liefdevol.Dat de mens een natuurlijke opdracht heeft die van binnenuit gevoelt wordt maar niet naar geluisterd wordt ,maakt de mens ook onrustig .Vroeg of laat vind hij vanzelf wel zijn weg naar de bron waar hij vandaan komt,
Het vertrouwen in jezelf maakt volgens mij de grootste kans om te overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

het geloof in moeder aarde.
dat zal altijd zijn en blijven.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
waarom het minnetje?
Oef, dat is een zware vraag.

Het wordt een zo eenvoudig mogelijk antwoord:
Het gaat goed met het geloof als het slecht gaat met de mens.

De oorzaak hiervan is dat men in slechte tijden teruggrijpt op de hoop en het vertrouwen, en dat is wat men vindt in religie.

Hoe strenger de regels in het geloof, hoe duidelijker het is voor de mensen. Dat verklaart ook waarom een geloof met strenge regels in zware tijden gemakkelijker aanhang vindt: de mensen weten duidelijk waar ze aan toe zijn.

Maar het echte antwoord op jouw vraag kan niet gegeven worden. Simpelweg omdat elk geloof 'deze tijd' overleeft. Want 'deze tijd' duurt maar eventjes, over een paar jaar is het weer helemaal anders.
14 jaar geleden
Geloofwaardig is het geloof waar je zelf in gelooft. Een algemeen neutraal, objectief, oordeel over het (enige) geloofwaardige geloof kan niet gegeven worden, want geen mens heeft de waarheid in pacht, toch? Dan zou de overkoepelende religie-organisatie, de Grote Godcentrale, zijn oordeel moeten geven..... Misschien een idee voor Balkenende als eerste voorzitter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tijd van bandeloosheid, en steeds verder doorschietend individualisme, lijkt het inderdaad juist of mensen behoefte hebben aan strakkere regels.
Is het niet net als met kleine kinderen? Als je ze geen grenzen geeft slaan ze door, en worden ze steeds meer onhandelbaar. Zodra je duidelijk grenzen en regels geeft zullen ze eerst wat sputteren, maar zich daarna schikken. En waarom? Omdat het duidelijk is en veiligheid geeft. En dat is waar de mens op dit moment naar op zoek lijkt te zijn.
Voor mij geldt dat het geloof moet meegaan met de tijd. Wij mensen moeten wel onze eigen verantwoordelijkheid kunnen houden.
En op dit moment lijkt het er helaas best wel op dat de Islam groot, groter, grootst gaat worden. Dat beangstigt mij soms wel een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet een geloof zal het overleven. Alle "geloof" wordt langzaam maar zeker ingehaald door wetenschap. De vraag is meer of we in staat zijn om iedereen mee te krijgen in het vergaren van kennis zodat niemand meer hoeft te geloven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geloof in Mammon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je een verschil moet maken tussen geloof en religie. De vraag die jij stelt duidt op een religie. Een mens is religieus ingesteld. Het voelt goed om ergens bij te horen, samen hetzelfde na te streven, regels helpen daarbij. Zeker in slechte of onzekere tijden heb je een houvast en ook aan elkaar. Hoe beter een religie voelt, hoe meer aanhangers. Elke religie gaat vroeg of laat ten onder.

Geloven is heel persoonlijk. Dat kan je niemand opleggen. Ik persoonlijk geloof dat het geloof in God, de schepper van hemel en aarde, het enige is wat overleeft, omdat Hij er altijd is. Ik wil dan ook op mijn manier in Hem geloven en dat voelt als 'waar' en waardevol.

Overigens denk ik niet dat het geloof in God aan een bepaalde kerk of religie verbonden is.
Wat is geloofwaardig? Het zijn niet de woorden, maar kijk hoe een mens leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof in mensen, omdat we door de omvang van een aantal problemen worden gedwongen met elkaar samen te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het geloof in het spagettimonster:

http://www.venganza.org/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het enige geloof dat ale tijden zal overleven is het geloof in je eigen kunnen dus het geloof in jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bestaan van bovennatuurlijke goden is vanwege de vele wetenschappelijke ontdekkingen die we hebben gedaan eigenlijk inmiddels praktisch uitgesloten, wat rest is het geloof van 'de god in jezelf'. We weten dat meditatie mensen aantoonbaar gelukkiger, 'naar een hoger plan' kunnen tillen, dus geloven die zich met name daar op richten, zoals het boeddhisme, zijn tot nog toe het meest 'geloofwaardig'. Helaas is het niet zo dat de meest geloofwaardige godsdiensten ook de meest populaire godsdiensten zijn, religie wordt nou eenmaal als een meme van ouder op kind overgedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk geloof bestaat er al sinds de oudheid. Elk van deze geloven zal blijven bestaat tot in de oudheid.

Het geloof welk het meeste een angst vertoond, zal zich het hardste gaan verdedigen. Zullen dus het vaakst gaan vechten. Deze zal de beste overlevingskansen hebben.
Zij zullen namelijk andere menselijke paden (godsdiensten) proberen te vernietigen.

Het boeddhisme zal nooit vechten. Maar streeft ook om geen angst te kennen. Ook hiervan zal de overlevingskans best groot zijn, mits ze maar de taal van het universum spreekt (het boek "the secret" is een klein onderdeel hiervan). Dan zal niemand het pad van het boeddhisme WILLEN vernietigen.

Je zegt: Hoe strenger de regels hoe beter het gaat.

Ik denk dat dit komt omdat ze zich vastklampen aan hun geloof.
Dit wordt uiteraard alleen gedaan omdat ze een enorme angst ervaren.
Als de regels strenger zijn, wordt de belevingswereld kleiner. Dan is het eenvoudiger om hierin te leven.

Net zoals deze vraag op GV: http://www.goeievraag.nl/vraag/volgens-50-jaar-wereld-handen.24292
Is dit de angst waarin de mens word gedreven. Die angst is de basis van wanhoop en doom-scenario's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel geloof is geloofwaardig en ook nooit geweest. Overleven? Islam, omdat het consequent is en in een keer geschreven is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het chriselijk geloof, omdat het een levende God is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen ze eigen geloof.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich bestaat er maar een (1) geloof. Geloof in de waarheid. Geloof bestaat op het vertrouwen die iemand heeft, gebaseerd op bepaalde feiten.
Als iemand gelooft dat het gaat regenen (donkere wolken, wind en druppels) kan een een ander niet wat anders geloven (dat het een zonnige dag zonder regen gaat worden, tenzij de voortekenen veranderen).
Als er verschil in geloof (verwachtingen) bestaat zal alleen diegene "overleven" die het bij het juiste eind heeft.
Dan is het van belang, welke maatstaf word gevolgd.
Ideeën van mensen? Beweringen dat men visioenen heeft gehad?
Als je het over geloof hebt, dan zou je de Bijbel als maatstaf moeten gebruiken.
Dan zullen alleen diegenen het bij het rechte eind hebben, degenen zijn de Bijbel als leidraad en maatstaf gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het geloven in de wereld een geloof mocht zijn, dan geloof ik in de wereld.Het doet wat het wil, laat zich door niemand de les lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof in jezelf. Want ieder persoon heeft recht zijn eigen spiritualiteit en geloof te beleiden/bedenken. Zolang een mens bestaat, zal er een gedachte zijn, dat iets waar of niet waar is. Zal er een vraag zijn waarom iets bestaat of gebeurd, waarop niet direct een antwoord is en zal er dus een theorie/geloof zijn, dat er iets de reden voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bijgeloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk niet het christelijk geloof.
Jezus zegt openlijk: Zal ik nog geloof vinden wanneer ik terugkom"De anti-christ, die de Vader en de Zoon loochent, zal het voor het zeggen krijgen, hij die zichzelf boven God plaatst.
We zijn al een redelijk eind op weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geloof mens te zijn... Dat is wel zo wijdverbreid op deze wereld...

Dat overleeft wel de komende paar eeuwen... Helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen enkele. want geloof leeft in mensen en mensen zijn tegenwoordig zo dom en eigenwijs bezig dat ze laten zich zelf geen enkele kans om te overleven